Superchargen... wel of niet doen??

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
HondaDelsol

Superchargen... wel of niet doen??

Post by HondaDelsol »

Iemand die persoonlijke ervaringen mee te delen heeft over een supercharger? Gevolgen qua slijtage, andere pro/cons, enz... Want ik moet stilaan gaan beslissen of het JRSC of NA wordt...

Gr.
ee8

Post by ee8 »

hoeveel vermogen wil je en wat is je budget?
HondaDelsol

Post by HondaDelsol »

Niet echt een PK-doel maar ik schat rond de 300pk, wil gewoon carrera, M3 en andere bekende 'snelle' wagens (mijn werkgever zijn ferrari F430 is waarschijnlijk niet haalbaar :( ) achter me laten.

En waarom maken ze nu GVD geen CTR met 4WD? Dan kan je tenminste ergens heen met al het vermogen bij korte sprints...

Budget is normaal niet echt een probleem zolang het maar geen astronomische bedragen worden.

Gr.
Leemanske

Post by Leemanske »

zou ik ook wel eens willen weten...
Ik ga nog 1x eens zot doen met nen auto
Dus ofwel wordt de volgende stap Turbo of ITB's
Veilige turbo is normaal iets onder de 300pk
en ITB's zou normaal iets boven de 250 pk's uitkomen...
Juist weten waar ik het meest plezier aan ga beleven...
Turbo val ik in de sprint weer in een klasse waar er veel hogere PK's zitten....
Gangaran

Post by Gangaran »

Met 300pk moet je misschien wel aan een andere koppeling deknen.
Leemanske

Post by Leemanske »

komt er onmiddellijk in tesamen met lichter vliegwiel...
Harko

Re: Superchargen... wel of niet doen??

Post by Harko »

HondaDelsol wrote:Iemand die persoonlijke ervaringen mee te delen heeft over een supercharger? Gevolgen qua slijtage, andere pro/cons, enz... Want ik moet stilaan gaan beslissen of het JRSC of NA wordt...

Gr.

Tja N/A kost veel geld..

Bijv. Voor H22, kop bewerken kost je al snel een 2500-3000 euro vermogenwinst van misschien 25-30pk..

Boost: goede kit die jezelf bij elkaar hebt gezocht kost je rond de 3000-3500 euro Per psi zo'n beetje 15pk !

Dus ja wat is budget!

zal het rond de 8000 euro liggen zou ik n/a doen

zal het onder de 5000 euro liggen zou ik een S.C. doen.. Enig nadeel van een JR SC is dat allemaal wel erg warm word, en je bent aardig beperkt.

Kijk anders eens hier: http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=6724

heeeeel veel info! dat eerst eens lezen :wink:
slydawg

Post by slydawg »

ITB's is te extreem voor straat gebruik IMHO.

SC ligt ongeveer tussen de 5-6k euro afhankelijk van wat voor type je neemt, JR is niet de enigste.
jef-il-vec

Post by jef-il-vec »

slydawg wrote:ITB's is te extreem voor straat gebruik IMHO.

SC ligt ongeveer tussen de 5-6k euro afhankelijk van wat voor type je neemt, JR is niet de enigste.

hier in de buurt rijd een eg6 met b18c6 met itb's, nog nooit ergens last van gehad zei hij! en goed voor een 240 pk(met zijn verdere aanpassingen)
Harko

Post by Harko »

Jackson Racing is wel wat goedkoper hoor..

Vortech superchargers zijn daarintegen stukken duurder
slydawg

Post by slydawg »

Harko wrote:

Ik heb het hier dan over een complete setup incl. afstellen voor een CTR.
Vortech ben ik nog niet tegen gekomen op een CTR.

De andere waar ik het over had is de Rotrex.
Nick

Post by Nick »

ik zou zeggen kijk op de engelse forums rijden daar genoeg mensen met sc :D
Harko

Post by Harko »

slydawg wrote:
Harko wrote:

Ik heb het hier dan over een complete setup incl. afstellen voor een CTR.
Vortech ben ik nog niet tegen gekomen op een CTR.

De andere waar ik het over had is de Rotrex.

oke..

Vortech zal je ook niet zo snel zien omdat bijna 2 x zo duur is 8)
slydawg

Post by slydawg »

Ahh, oke
Had me nog niet verdiept op de Vortech charger.
HondaDelsol

Post by HondaDelsol »

Ok even rondgekeken op de engelse forums en wat youtube gekeken, en waarschijnlijk wordt het supercharger van JR. Zalig geluid. Maar moet die er telkens voor de keuring af (in Belgie)?
JDMTEG

Post by JDMTEG »

HondaDelsol wrote:Ok even rondgekeken op de engelse forums en wat youtube gekeken, en waarschijnlijk wordt het supercharger van JR. Zalig geluid. Maar moet die er telkens voor de keuring af (in Belgie)?

Vraag dat maar eens aan deze jongen.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=2198
skort

Post by skort »

HondaDelsol wrote:Iemand die persoonlijke ervaringen mee te delen heeft over een supercharger? Gevolgen qua slijtage, andere pro/cons, enz... Want ik moet stilaan gaan beslissen of het JRSC of NA wordt...

Gr.

Mischien ben je er al uit?

Maar ik heb bij jou voorstel wel wat vraagtekens,

De honda V-tec motoren zijn gebouwd met als doel toeren maken om zodoende wat meer vermogen te genereren immers er wordt per tijdseenheid meer toeren gemaakt ,zodoende komt een hoog toerige motor aan een mooi vermogen echter het koppel stijgt niet dit kan alleen door meer cylinderinhoud of gasdrukvulling zoals uitlaatgas compressor of andere Comprex/Volumex)
Nadeeltje van die soorten dat ze wat energie opslurpen.

Om nu jouw hoogtoerige motor om te bouwen naar charged zal je voor betrouwbaarheid de compressie verhouding naar beneden moeten brengen wil je echt vermogen door drukvulling gaan bentten anders krijg je detonatie,wat niet lang goed gaat .,of je moet op methanol gaan rijden dit kan je meer verdichten of diesel,maar dat zal je bedoeling niet zijn.

Dan krijg je nog de aandrijflijn die denk ik niet uitgerekend is op 50% meer kracht zeker niet als je koppel zeer toeneemt neemt de belasting op de aandrijflijn toe!

Je kunt wel met aftermarket setjes wat winst boeken maar je haalt maar weinig boven ,niet alleen de pk `s zijn zaligmakend maar meer koppelopbouw om fel te kunnen accelereren,turbo`s hoeven het niet te hebben van veel toeren maar juist een groot koppel is,daaruitvolgend dus een groot vermogen haalt.

Ik hoop je wat meer duidelijkheid te hebben gegeven
slydawg

Post by slydawg »

skort wrote:

Gr.

Mischien ben je er al uit?

Maar ik heb bij jou voorstel wel wat vraagtekens,

De honda VTEC motoren zijn gebouwd met als doel toeren maken om zodoende wat meer vermogen te genereren immers er wordt per tijdseenheid meer toeren gemaakt ,zodoende komt een hoog toerige motor aan een mooi vermogen echter het koppel stijgt niet dit kan alleen door meer cylinderinhoud of gasdrukvulling zoals uitlaatgas compressor of andere Comprex/Volumex)
Nadeeltje van die soorten dat ze wat energie opslurpen.

Om nu jouw hoogtoerige motor om te bouwen naar charged zal je voor betrouwbaarheid de compressie verhouding naar beneden moeten brengen wil je echt vermogen door drukvulling gaan bentten anders krijg je detonatie,wat niet lang goed gaat .,of je moet op methanol gaan rijden dit kan je meer verdichten of diesel,maar dat zal je bedoeling niet zijn.

Dan krijg je nog de aandrijflijn die denk ik niet uitgerekend is op 50% meer kracht zeker niet als je koppel zeer toeneemt neemt de belasting op de aandrijflijn toe!

Je kunt wel met aftermarket setjes wat winst boeken maar je haalt maar weinig boven ,niet alleen de pk `s zijn zaligmakend maar meer koppelopbouw om fel te kunnen accelereren,turbo`s hoeven het niet te hebben van veel toeren maar juist een groot koppel is,daaruitvolgend dus een groot vermogen haalt.

Ik hoop je wat meer duidelijkheid te hebben gegeven

Mooi samengevat maar zo zwart wit is het niet.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Om wat voor auto gaat het eigenlijk? Die Delsol, of heb je iets anders?

Ik heb toevallig vorige week een aardig extreem geval afgesteld. Een gebouwde B18 met supercharger, LHT intercooler en waterinjectie op 17Psi.

De gas respons is waanzinning. Al valt het uiteindelijke vermogen tegen. Een turbo op 17Psi loopt veeeel harder. Ik vrees dat dat idd komt door de belachelijke hge toeren en dus ook verliezen die de charger moet draaien om deze druk op te kunnen bouwen.
Wel was het mooi om vanaf nul direkt respons te hebben met een heel breed bruikbaar vermogen. Het verbruik was ook best opmerkelijk. De 520cc injectoren stonden bij 9000rpm en 17psi compleet op de max.
Leemanske

Post by Leemanske »

CTR EP3
Locked