Tandwiel 2de versnelling kapot... Kostprijs ? Garantie ?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Tandwiel 2de versnelling kapot... Kostprijs ? Garantie ?

Post by Leemanske »

Gisteren terug een paar sprintjes getrokken met de CTR
En van 1e naar 2de versnelling gaat hij er echt moeilijk in soms
en met het nodige gekraak tot gevolg...
Enkel als ge echt enorm hard van versnelling verandert, gaat hij er goed in en is het kraken bijna te verwaarlozen
Der zit een nieuwe versnellingsbak in zo'n 8-9 maand geleden
Nog laten plaatsen in een officiële honda garage met dus 1 jaar garantie
Kan het aan de koppeling liggen die ver versleten is
Of zou het toch aan de versnellingsbak zelf liggen ?
want als het aan de versnellingsbak ligt,
ga ik hem toch eens laten nakijken aangezien het nog onder garantie valt...
Maar het is toch zo'n 170 km rijden
Dus daarom vraag ik liever eerst hier eens naar wat meer uitleg...
ALs het dan toch de koppeling blijkt te zijn,
Is het dan beter onmiddellijk een sterkere te plaatsen?
Heb toch al 229 pk en zouden er toch nog wat moeten bij komen als de CTR niet weggaat...
En dan direct nog een verlicht vliegwiel ook aangezien hij toch open ligt dan...
Harko
Posts: 96
Joined: Wed May 02, 2007 1:36 pm

Post by Harko »

tja, drukgroep, koppelingsplaat, druklager, vliegwiel kan het ook zijn..

Maar misschien zijn het de syncromesringen ook wel omdat ze verkeerde olie hebben gebruikt.. Lijkt me raar omdat je het bij een hondadealer hebt laten doen, en die hebben altijd wel mtf3 bakolie staan
ee8
Posts: 626
Joined: Fri May 19, 2006 9:48 pm

Post by ee8 »

wat voor olie heeft je dealer erin gedaan?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

ee8 wrote:wat voor olie heeft je dealer erin gedaan?


Dat is een goeie, maakt een heleboel verschil.
8-9maanden oud is nog redelijk nieuw, alles begint nu een beetje op elkaar in te lopen.
Ik zou zeggen oude olie eruit en dan Honda MTF3 erin en dan kijken als er verschil is.
Harko
Posts: 96
Joined: Wed May 02, 2007 1:36 pm

Post by Harko »

je gaat het ook wel ruiken..

gewone 10/40 stinkt niet zo erg als mtf3

Maar als het de olie is, is het wel een grote flater van de dealer :cry:
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

ik heb ongeveer zelfde gehad met mijn bak van de itr die was nog maar een 4000 km gereviseerd. nu heb ik de mijne helemaal open gehad niks te vinden. wel weer nieuwe olie erin gedaan mtf 3 en er is niks meer aan de hand en er zat eerst mtf 2 in.
maar alles wat nieuw is moet een beetje op elkaar inwerken de olie die eruit kwam was erg dik en redelijk vies.
ververs eerst de olie eens met mtf3 denk dat t dan over is.
het deed bij mij wonderen.
ATR 270
Posts: 174
Joined: Sun Jun 03, 2007 10:00 pm

Post by ATR 270 »

Harko wrote:tja, drukgroep, koppelingsplaat, druklager, vliegwiel kan het ook zijn..

Maar misschien zijn het de syncromesringen ook wel omdat ze verkeerde olie hebben gebruikt.. Lijkt me raar omdat je het bij een hondadealer hebt laten doen, en die hebben altijd wel mtf3 bakolie staan


ja, alleen jammer dat de Honda dealer zelf zegt die niet te gebruiken, en gewooon 10w40 erin gooit :cry:
Dat vertelde ze in Breda althans
Harko
Posts: 96
Joined: Wed May 02, 2007 1:36 pm

Post by Harko »

Rare mensen bij die dealer dan ^^
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

Ik ga eerst eens kijken om de olie te verversen...
Als hij het dan nog doet
Moeten ze hem maar nakijken
en direct zwaardere koppeling en lichter vliegwiel steken...
Harko
Posts: 96
Joined: Wed May 02, 2007 1:36 pm

Post by Harko »

Waarom een zwaardere koppeling? Heb je zoveel extra vermogen? of ga er mee op het circuit/dragstrip?

Licht vliegwielletje is wel aan te raden..

Fidenza :!:
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Fidanza of hoe het ook heet rustig laten waar het is, heb al 2 gezien die gewoon stuk zijn gegaan in CTR's met <300pk's.

Als je goed spul wil gewoon Toda nemen, kan je een heleboel hoofdpijn besparen.
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

normaal dat van TCC...
Als de versnellingsbak dan toch openligt
kan ik evengoed toch mee veranderen hé
Want zou toch nog ITB's of turbo steken
Dus draaide zeker al + 250 pk hé
Maar denk dat het eerder ITB's zullen worden
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

hoezo fidanza laten liggen waar t is.
fidanza is toch echt 1 van de betere merken die er op dat gebiedt te krijgen zijn en met die reden heb ik ook een fidanza vliegwiel genomen ik vind m super.
daarbij denk ik dat elk vliegwiel wel kapot kan gaan ook die van toda (niks slechts over toda trouwens) met zoveel pk's (300+) slijt alles stukken harder en moet je daar ook onderhoud aan plegen.
een lichter vliegwiel is vaak van aluminium en dus ook minder slijtvast dan staal lijkt mij terminste ik weet niet of toda ook een losse vervangbare centerring heeft waar je koppeling zich opklemt? en bij fidanza is die ring gemaakt van een extra slijtvaste en gehard soort staal.
dat er een vliegwiel kapot gaat van bijvoorbeeld van fidanza wil niet gelijk zeggen dat t door t merk of t soort komt.
t is vaak eerder aan de bestuurder te danken dat er iets kapot gaat.
maargoed dat is mijn mening.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

bertjehonda wrote:hoezo fidanza laten liggen waar t is.
fidanza is toch echt 1 van de betere merken die er op dat gebiedt te krijgen zijn en met die reden heb ik ook een fidanza vliegwiel genomen ik vind m super.
daarbij denk ik dat elk vliegwiel wel kapot kan gaan ook die van toda (niks slechts over toda trouwens) met zoveel pk's (300+) slijt alles stukken harder en moet je daar ook onderhoud aan plegen.
een lichter vliegwiel is vaak van aluminium en dus ook minder slijtvast dan staal lijkt mij terminste ik weet niet of toda ook een losse vervangbare centerring heeft waar je koppeling zich opklemt? en bij fidanza is die ring gemaakt van een extra slijtvaste en gehard soort staal.
dat er een vliegwiel kapot gaat van bijvoorbeeld van fidanza wil niet gelijk zeggen dat t door t merk of t soort komt.
t is vaak eerder aan de bestuurder te danken dat er iets kapot gaat.
maargoed dat is mijn mening.


Is alleen maar goed dat jij tevreden bent ermee.
En je hebt ook gelijk, ook Toda vliegwiel kan stuk gaan, heb ik ook gezien maar niet zoals Fidanza. Toda lag het toen aan de bestuurder die hem gewoon kapot had gefikt.
Heb nu binnen een jaar tijd 3 Fidanza vliegwielen stuk zien gaan bij CTR eigenaren met minder dan 300pk en dat lag niet aan de bestuurder maar aan het vliegwiel zelf.

Foto van laatste geval, zover ik weet.
Image
Image[/url]
Sander
Posts: 243
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:54 pm

Post by Sander »

bertjehonda wrote:hoezo fidanza laten liggen waar t is.

een lichter vliegwiel is vaak van aluminium en dus ook minder slijtvast dan staal lijkt mij terminste ik weet niet of toda ook een losse vervangbare centerring heeft waar je koppeling zich opklemt? en bij fidanza is die ring gemaakt van een extra slijtvaste en gehard soort staal.
dat er een vliegwiel kapot gaat van bijvoorbeeld van fidanza wil niet gelijk zeggen dat t door t merk of t soort komt.


Toda is niet van alminium maar van "Chrome Moly" staal. Dat was ook een van de grootste punten die mij hebben overgehaald om naar Toda te gaan.
Toda is een geheel, er kan dus ook niets los komen in princiepe.
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

Vandaag bij Honda Ost geweest in wetteren...
heel goede service
Probleem is niet opgelost
Dus nu gaan ze een aanvraag doen bij Honda zelf
voor te kijken of ze er onder garantie mogen naar kijken
Hoop het wel want met nog maar 7 maand oud en 14.000 km...
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

moet zeggen dat dat er niet best uit ziet. zijn die boutjes afgebroken? is de starterkrans eraf geschoten wat was de oorzaak want ik zie dat die er allebei af zijn. doordat dat kapot is gegaan is er nog verdere schade dooruit gekomen? of alleen bij t vliegwiel gebleven.
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

Inspecteur van Honda zegt:
We hebben een sterk vermoeden dat het van slecht schakelen komt...

Mijn reactie was daarop:
Eerste boite gaat 155.000 km
Eigenaar wil terug een originele en betaalt daar de prijs voor
en na 14.000 km is de boite kapot
Waarom heeft de eerste dan wel 155.000 km mee gegaan ?

Wat zou ik doen ?
Ik ga zo wie zo een andere koppeling steken en lichter vliegwiel
Zelf boite afhalen en bij Honda gaan tonen
of alles door Honda laten doen...
Voordeel bij zelf doen is, als het geen garantie is
Heb ik geen montage kosten
Nadeel is als het wel garantie is
Heb ik ze zelf geplaatst en gaat er geen garantie meer opzitten...

Als ik alles bij Honda laat doen en het is garantie
Moet ik enkel "de uren" betalen voor plaatsen van vliegwiel en koppeling
Als het geen garantie is, moet ik zo wie zo alle kosten betalen + stukken om boite zelf te maken

Maar ga er wel van uit dat het garantie is...
Heb al 6 Honda's gehad
En nu plots zou ik niet kunnen schakelen...
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

bertjehonda wrote:moet zeggen dat dat er niet best uit ziet. zijn die boutjes afgebroken? is de starterkrans eraf geschoten wat was de oorzaak want ik zie dat die er allebei af zijn. doordat dat kapot is gegaan is er nog verdere schade dooruit gekomen? of alleen bij t vliegwiel gebleven.

De foto is NIET van het vliegwiel van de topic starter.......

@slydawg is dat standaard, dat er in dat vliegwiel gaten geboort zijn? Want die hoekjes die eruit zijn komt als ik het goed zit doordat de gaten als het ware 'uitgescheurt' zijn.
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

Versnellingsbak is er af...
tandwiel 2de versnelling is kapot...
Zou door slecht schakelen komen
Wel raar dat ik het op 12x in zolder geen enkele keer ben tegen gekomen
Donderdag komt den inspecteur van Honda kijken
Maar op eerste gedacht zou het geen garantie zijn
Klopt dit ?
Of wat kan ik doen om tegen in te gaan ?
Locked