Cursus Circuit Rijden-Assen [02-10-2007] 85 DB

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
VTECRob

Post by VTECRob »

vtecmoon wrote:Dan wel met de juiste banden eronder :wink:

Dus ik hoef de volgende keer de krik niet meer mee te nemen? 8)
boikel

Post by boikel »

De instructeurs waren volgens mij bijna allemaal Ford rijders. Die uit mijn groep wist iig niet goed wat hij van zo'n ITR moest denken.
Na mijn vraag in welke versnelling ik een bepaalde bocht moest nemen kreeg ik te horen: "Ik weet niet wat jou auto'tje aankan jongen"

En later zei hij: "moet je niet eens schakelen" Ik reed toen met 7000 toeren. :lol:

Maar het was wel een erg aardige vent met veel geduld. Als je het wou reed hij bij het vrij rijden ook met je mee.

Na de crash met de Ferrari had ik zelf geen zin meer om te rijden. Ik was mezelf kapot geschrokken door de klapper die die gast maakte. Ik reed er zelf een tiental meters achter toen het gebeurde.
Martin.O

Post by Martin.O »

:wink:
Martin.O

Post by Martin.O »

IvoG wrote:Welke onderwerpen zijn er allemaal aan de orde geweest, hoeveel hebben de deelnemers geleerd? Als je alles wat er die dag gegeven werd en je aan het eind van de dag wist, vergelijkt met wat je al wist voor de training, hoeveel procent van wat je nu weet komt van deze cursusdag af? En wat was de belangrijkste nieuwe kennis die je hebt opgedaan?

wat op deze dagen toch steeds weer naar boven komt, is dat je eerst in jezelf moet investeren en daarna de auto, de bestuurder blijft toch de zwakste schakel

ps. daarmee bedoel ik niet dat je je auto niet mag upgraden, maar begin dan wel eerst met de banden
VTECRob

Post by VTECRob »

Daarom heb ik ook veel respect voor de wijze man die tegen mij zei: "Ga eerst maar eens met een standaard auto leren sturen..."
Katana

Post by Katana »

Correct, heil Ivo :worshippy:
1st tune the driver

Een dag met een wat uitgebreide curcus kost tussen de 250-350,- heb je meer aan dan vele honderden euro's aan onderdelen/banden.

Een stuk veiliger ook.
VTECRob

Post by VTECRob »

Katana wrote:Correct, heil Ivo :worshippy:

Hehe... ik doelde niet op Ivo hoor... :wink:
slydawg

Post by slydawg »

Ik rij alles wat los en vast zit, getuned of standaard...ik stuur er wel een potje mee...als ik het goed doe is een ander verhaal.........
Katana

Post by Katana »

VTECRob wrote:

Hehe... ik doelde niet op Ivo hoor... :wink:

Ik wel !
juggie

Post by juggie »

slydawg wrote:
roblom wrote:Toen ik aan de instructeur vroeg of hij wel vaker in een auto met VTEC had gereden antwoorde hij: 'V watte?' dus denk dat het voor hun ook best interessant was om eens in een hoogtoerige auto mee te rijden en tevens in een auto die fabrieks af al een zeer goede wegligging heeft.

:lol:
De mijne vroeg wat voor blok erin zat.
Ikke: '2L.'
Instructeur: "Owh, met turbo?"
Hehehehe, hij was iig geval zeer te spreken over de handling en het schakelen.

idd (ik kwam bijna niet meer van mijn instructeur af... :wink: , of reed ik zooo slecht :shock: )
juggie

Post by juggie »

VTECRob wrote:Daarom heb ik ook veel respect voor de wijze man die tegen mij zei: "Ga eerst maar eens met een standaard auto leren sturen..."

Ja wat is standaard :?: een Peugeot 307 1.6 ofzo of een Type R OEM ?

Wat ik verdomd handig vond op deze dag was VSA je kan dan lekker op de grens rijden (banden piepen maar je blijft lekker op koers), zet je VSA uit dan komt het op de driver aan (banden gillen het uit, en plop de achterkant breekt (redelijk voorspelbaar) uit. Zoals Martin O al zei banden is alles (toch :!: )

Geweldig genoten :D :D

Ik betrap mij zelf erop om nu op de weg ook altijd de ideale lijn te rijden (maar dan om brandstof te besparen :-) )
slydawg

Post by slydawg »

Ik doe niet echt aan brandstof besparend rijden maar moet toch zeggen dat de terugweg heel zuinig is verlopen.
220km gereden naar huis en net een kwart tank gebruikt.
juggie

Post by juggie »

1st tune the driver

Een dag met een wat uitgebreide curcus kost tussen de 250-350,- heb je meer aan dan vele honderden euro's aan onderdelen/banden.

Een stuk veiliger ook.

Wat ik ook nog opving die dag (wel grappig) van een instucteur.

Jij koopt gewoon een circuitauto in de showroom en je bent net zo ver als die gasten die een "standaard" auto hebben aangepast met allerlei mods...

Het leukste moment was toch een gestripte Renault 5 turbo (met circa 170 pk en 900 kg) die mij "luxe" (lees zware) CTR niet kon bijhouden.
Ook grappig (maar dan op een andere manier) hoe een ITR (zwaaiend) mij voorbij kwam.

Ik kan niet ontkennen dat ik het vergelijken (wie kan wat) een hele leuke bezigheid vind.

Had ik nu maar gevraagd of ik een rondje in zijn Ferrari mocht rijden (was een vriend van een oud klasgenoot van mij) als die dat goed vond wastie in ieder geval nog heel geweest ! (ivm het butterfly effect).

Die Ferrari krijgt wel een nieuw neusje hoor (voordeel van de motor achterin) er is vast wel een reparateur die er nog wat in ziet.

Of zou Ferrari er zelf een stokje voor steken dattie nog op de weg komt?
We gaan het niet weten...
VTECRob

Post by VTECRob »

juggie wrote:Die Ferrari krijgt wel een nieuw neusje hoor (voordeel van de motor achterin) er is vast wel een reparateur die er nog wat in ziet.

Dat gaan we wel hoor... :-)

Ferrari´s mogen namelijk maar op 1 plek in Nederland gerepareerd worden (qua bodywerk), dus ik weet wie er aan moet gaan werken... :lol:

juggie wrote:Ja wat is standaard :?: een Peugeot 307 1.6 ofzo of een Type R OEM ?

Standaard zijn beide auto´s... of eigenlijk alle auto´s, voordat je er ook maar 1 cent in steekt qua upgrades...

Dat bedoel ik met eerst leren rijden en daarna pas geld in de auto stoppen...

juggie wrote:Ik betrap mij zelf erop om nu op de weg ook altijd de ideale lijn te rijden (maar dan om brandstof te besparen :-) )

Ik zei toch dat je ook op de weg anders zou gaan rijden? 8)
itr-1895

Post by itr-1895 »

juggie wrote:Had ik nu maar gevraagd of ik een rondje in zijn Ferrari mocht rijden (was een vriend van een oud klasgenoot van mij) als die dat goed vond wastie in ieder geval nog heel geweest ! (ivm het butterfly effect).

dit was zijn ferrari niet :wink:
die man die er in reed was een kennis van een collega van mij.
en hij had die ferrari geleend van zijn schoon pa :o

dus ik denk dat het nu de ferrari en zijn vriendin weer moet inleveren bij z'n schoon pa :lol:
mr. X

Post by mr. X »

VTECRob wrote:
juggie wrote:Die Ferrari krijgt wel een nieuw neusje hoor (voordeel van de motor achterin) er is vast wel een reparateur die er nog wat in ziet.

Dat gaan we wel hoor... :-)

Ferrari´s mogen namelijk maar op 1 plek in Nederland gerepareerd worden (qua bodywerk), dus ik weet wie er aan moet gaan werken... :lol:

Ik denk dat jij op een andere zaak doelt, maar Boschman in Oss had meerdere malen een schade Ferrari staan toen ik er kwam.
Katana

Post by Katana »

itr-1895 wrote:
juggie wrote:Had ik nu maar gevraagd of ik een rondje in zijn Ferrari mocht rijden (was een vriend van een oud klasgenoot van mij) als die dat goed vond wastie in ieder geval nog heel geweest ! (ivm het butterfly effect).

dit was zijn ferrari niet :wink:
die man die er in reed was een kennis van een collega van mij.
en hij had die ferrari geleend van zijn schoon pa :o

dus ik denk dat het nu de ferrari en zijn vriendin weer moet inleveren bij z'n schoon pa :lol:

Wie zijn billen brand :wink:
IvoG

Post by IvoG »

IvoG wrote:Welke onderwerpen zijn er allemaal aan de orde geweest, hoeveel hebben de deelnemers geleerd? Als je alles wat er die dag gegeven werd en je aan het eind van de dag wist, vergelijkt met wat je al wist voor de training, hoeveel procent van wat je nu weet komt van deze cursusdag af? En wat was de belangrijkste nieuwe kennis die je hebt opgedaan?

De reden voor mij vraag was om te evalueren of we in de toekomst nog een keer aan zoiets willen meedoen, of dat we het anders willen organiseren. Ik ken bijvoorbeeld een hele goede instructeur die ik, mits genoeg gegadigden, kan inhuren om mensen het een en ander te leren.
Verder zou zo'n dag vrij rijden zijn, oftewel een gewone circuitdag, maar dan weten onze deelnemers dat er ergens op de dag een tijdslot of 2 gereserveerd zijn voor de instructie.

Maar als men over het algemeen niet zoveel heeft gehad aan de instructie maar meer aan de daadwerkelijke rij-tijd, dan is gewoon meer circuitdagen bezoeken een betere optie volgens mij. :idea:

Want wat was nou de meerwaarde van de instructie precies? Was het ook even goed geweest om zonder instructies in sessies de baan op te gaan?
Katana

Post by Katana »

Zonder instructie de baan opgaan is vragen om problemen.

Je hebt immers niet alleen de verantwoording voor jezelf maar ook voor de overige mensen op de baan
Voodoo

Post by Voodoo »

Instructie was niet al te uitgebreid maar genoeg voor een onervaren persoon op het circuit. Iedereen kreeg afgelopen dinsdag genoeg gelegenheid om zelf vragen te stellen tijdens de sessies. Het circuit werd in twee gedeeltes gesplitst om zo alle bochten onder de knie te krijgen, wat ik een zeer goed idee vond.
Locked