Type-R Dynodag-2007 [25-08-2007]
Hej hallo mannen,
ik kwam bij toeval even langs alleen was de meeting toen eigenlijk al afgelopen.
Wat ik me nu afvraag, de laatste 2 dyno's schelen in motorvermogen heel veel, maar aan de wielen is het verschil maar 0,7 pk 161,2 tegen 161,9 pk.
Waar zit dit verschil in? En als ik het goed begrepen heb zijn toch eigenlijk alleen wiel pk's intressant, aangezien die echt gemeten worden en de motor pk's terug gerekend worden??
gr
Chris
ik kwam bij toeval even langs alleen was de meeting toen eigenlijk al afgelopen.
Wat ik me nu afvraag, de laatste 2 dyno's schelen in motorvermogen heel veel, maar aan de wielen is het verschil maar 0,7 pk 161,2 tegen 161,9 pk.
Waar zit dit verschil in? En als ik het goed begrepen heb zijn toch eigenlijk alleen wiel pk's intressant, aangezien die echt gemeten worden en de motor pk's terug gerekend worden??
gr
Chris
VTECRob wrote:wilco wrote:Had je zelf moeten opnemen , had je ook niet hoeven te springen.......
Ik heb speciaal aan mensen gevraagd om te filmen, wijsneus...
Omdat ik zelf geen filmcamera heb...
@ Martijn... no problem man.. zoals al besproken...
Jawel die staat op je dash :lol: , en je mist in mijn quote wat knipoogjes.... :wink:
- Gaskleppie
Het verschil komt door de gekozen versnelling tijdens de run.
In lagere versnellingen heb je lagere wrijvings verliezen. In een versnelling hoger draaid alles een stuk harder. Ook de banden moeten meer omwentelingen/min maken waardoor de verliezen hard oplopen.
Deze bank corrigeerd dat perfect door die verliezen te meten en bij het gemeten wielvermogen op te tellen. Je ziet dat ze dus bijna perfect op elkaar vallen.
Zo zie je ook hoe makkelijk je een "wiel pk meting" kan beinvloeden. Rol je auto in zn 2 en je hebt ineens nog meer vermogen! Deze bank liegt niet. (tenzij je tijdens de verliesmeting niet heel licht op je rem gaat staan....)
Eerst zag ik met de eerste run een vermogen van ongeveer 200PK , daarna hebben ze de spanbanden wat losser gezet en toen kwam op de juiste waardes.
Dit is wat ik zo gezien heb , kan ook iets anders wezen maar ik hoorde ze iets zeggen over de spanbanden en losser, voor de rest heb ik er geen verstand van.
Dit is wat ik zo gezien heb , kan ook iets anders wezen maar ik hoorde ze iets zeggen over de spanbanden en losser, voor de rest heb ik er geen verstand van.