Opvolger van de AE86?
Opvolger van de AE86?
Door even verder te lezen dan mn neus lang is zag ik op autoweek.nl dit staan.
Ook al is het geen Honda, vind hem wel érg stoer.
Ook al is het geen Honda, vind hem wel érg stoer.
Het zal leuk zijn als Toyota de legende probeert opnieuw te laten herboren maar of dit project echt is....wel jammer is dat het om een 1.5L 2NZ-FE motor gaat , want de laatste 2 letters zijn FE , en FE staat bij Toyota voor standaard/zuinige motoren.
GE staat voor hoogtoerige sportieve motoren met aggresievere nokken en bewerkte kop/blok.
GE staat voor hoogtoerige sportieve motoren met aggresievere nokken en bewerkte kop/blok.
-
-
wilco wrote:Het zal leuk zijn als Toyota de legende probeert opnieuw te laten herboren maar of dit project echt is....wel jammer is dat het om een 1.5L 2NZ-FE motor gaat , want de laatste 2 letters zijn FE , en FE staat bij Toyota voor standaard/zuinige motoren.
Niet helemaal waar Wilco, er hangt ook een Fe blok in mijn broertjes Corolla en in de GTSI. Tuurlijk ze zijn niet rete snel maar ze zijn ook niet super zuinig. 105 Pk uit mijn hoofd.
Nana korobi ya oki
RedSun wrote:wilco wrote:Het zal leuk zijn als Toyota de legende probeert opnieuw te laten herboren maar of dit project echt is....wel jammer is dat het om een 1.5L 2NZ-FE motor gaat , want de laatste 2 letters zijn FE , en FE staat bij Toyota voor standaard/zuinige motoren.
Niet helemaal waar Wilco, er hangt ook een Fe blok in mijn broertjes Corolla en in de GTSI. Tuurlijk ze zijn niet rete snel maar ze zijn ook niet super zuinig. 105 Pk uit mijn hoofd.
Ik heb zelf 2 FE blokken gehad en een GE blok, waaronder de GTSI en AE82 maar deze FE blokken hebben een kop waar de kleppen een een lichte hoek op de zuigers staan , dacht iets van 22graden .Bepaald niet op performance gericht.
De GE blokken hebben een hoek van 40 á 45 graden , en het onderblok is totaal herzien met 3 of 7 koelribben.
GE is bij Toyota performance (4A-GE 16V & 20V/4A-GZE/3S-GE/3S-GTE/2ZZ-GE/2JZ-GE/2JZ-GTE/etc..) allemaal performance blokken , FE-motoren zijn gewone zuinige motoren zonder een bedoeling om ultra sportive prestaties neer te zetten. :wink:
Daar ben ik het helemaal mee eens, ze zijn zuiniger (nog niet om over naar huis te schrijven overigens) En de technische kant heb jij meer verstand van dan ik
Ik dacht dat je bedoelde dat die blokken puur gericht waren op zuinigheid (ala Prius) maar dat is dus niet zo.
Sportief is al een hele tijd uit het programma van Toyota helaas :-?
Hopelijk komt daar snel verandering in. Laatste beetje spannende model was de Corolla T-sport compressor...

Ik dacht dat je bedoelde dat die blokken puur gericht waren op zuinigheid (ala Prius) maar dat is dus niet zo.
Sportief is al een hele tijd uit het programma van Toyota helaas :-?
Hopelijk komt daar snel verandering in. Laatste beetje spannende model was de Corolla T-sport compressor...
Nana korobi ya oki
-