K&N filter houden over terug naar de originele
-
- Posts: 37
- Joined: Sun Aug 19, 2007 8:56 am
- Contact:
K&N filter houden over terug naar de originele
Ik zit met een dilemma. Vrienden van mij zeggen dat als ik mijn originele luchtfilter terug op mijn CTR zet i.p.v. de K&N die er nu op zit (zo gekocht) dan zou die misschien nog wat sneller moeten gaan omdat ie nu teveel lucht neemt. Alleen vind ik het geluid uit die open luchtfilter nu mooi. Bij normale toeren hoor je hem bijna niet, als ik het gas goed intrap en hij op snelheid komt dan hoor je een zware roffel en bij de 6.000 toeren als de VTEC erin komt, dan veranderd het geluid opeens in een race geluid.
Ben bang dat ik dat met het originele filter niet meer heb, maar dat hij misschien nog wel harder optrekt.
Zijn er mensen met ervaring of tips?
Ben bang dat ik dat met het originele filter niet meer heb, maar dat hij misschien nog wel harder optrekt.
Zijn er mensen met ervaring of tips?
Foto ervan?
Je moet zorgen dat de open luchtfilter geen hete lucht aanzuigt. Als hij dat niet doet kan het zijn dat hij je meer vermogen zal geven tov een standaard systeem.
Misschien is er iemand bij jou in de buurt die je voor een ritje mee wil nemen. Zo kun je horen of je hem standaard mooi genoeg vind klinken. Eventueel kun je ze langs elkaar zetten en je ziet of de jouwe iets sneller is door zijn open filter..
Je moet zorgen dat de open luchtfilter geen hete lucht aanzuigt. Als hij dat niet doet kan het zijn dat hij je meer vermogen zal geven tov een standaard systeem.
Misschien is er iemand bij jou in de buurt die je voor een ritje mee wil nemen. Zo kun je horen of je hem standaard mooi genoeg vind klinken. Eventueel kun je ze langs elkaar zetten en je ziet of de jouwe iets sneller is door zijn open filter..
volgens mij scheelt dat per luchtfilter:zuigt hij genoeg koude lucht aan? ik heb hetzelfde probleem; mijn luchtinlaat loopt niet ver zat door(tot aan de linker lamp) Zover ik weet krijg je met een luchtfilter die ik heb (zit iets van 40 cm buis aan) alleen maar beter geluid en minder PK en iets meer koppel. Deze zuigt te warme lucht aan zover ik gehoord heb... maaruh ik denk niet dat je het merkt als je je de normale box terugbrengt. Het verschil is minimaal...
misschien iemand hier die dit op een testbak uitgeprobeerd heeft?
ik zou het ook wel graag willen weten.. het verschil tussen...fabrieksaf,halfkoud and max cold air..
groentjes ik
misschien iemand hier die dit op een testbak uitgeprobeerd heeft?
ik zou het ook wel graag willen weten.. het verschil tussen...fabrieksaf,halfkoud and max cold air..
groentjes ik
Zo te horen heb je een aanzuigbuis met openlucht filter onder de motorkap gemonteerd. In dit geval zal de stock airbox meer vermogen en koppel opleveren dan de z.g.n. WAI (warm airintake). Door de dichtheid van de lucht zal deze namelijk minder zuurstofdeeltjes (verbrandingslucht) bevatten dan een stock intake of CAI (cold airintake). Je motormanagement zal aan de luchthoeveelheid zijn brandstof en ontsteking aanpassen, met het instorten van het vermogen/koppel als gevolg.
Uiteraard zal je door het "racy" geluid van een WAI wel de indruk hebben dat je harder gaat, maar helaas zullen de "schreeuwende" PK's het asfalt deels niet zien.
Mijn advies, kies voor een stock airbox met vervangingsfilter (K&N, Spoon, enz.) of uiteraard een variant welke geleverd worden door Mugen en Comptech (Icebox) of ga voor een CAI van AEM.
Veel succes met het maken van je keuze.
Uiteraard zal je door het "racy" geluid van een WAI wel de indruk hebben dat je harder gaat, maar helaas zullen de "schreeuwende" PK's het asfalt deels niet zien.
Mijn advies, kies voor een stock airbox met vervangingsfilter (K&N, Spoon, enz.) of uiteraard een variant welke geleverd worden door Mugen en Comptech (Icebox) of ga voor een CAI van AEM.
Veel succes met het maken van je keuze.
dat warmte pk's inlevert (volgens mij gemiddeld elke 10gr /1 PK was het toch?) volgens mij ergens hier gelezen.. )) denk et wel..
heeft er iemand ware feiten? getest..
over hoeveel PK's en Nm's praten we voor €XXX???
als je er maar 2 PK en 4 Nm bijkrijgt voor bv € 500,- nou dan weet ik ik wel.Ik ga dan maar gewoon wat minder tanken..
greetz ikke
heeft er iemand ware feiten? getest..
over hoeveel PK's en Nm's praten we voor €XXX???
als je er maar 2 PK en 4 Nm bijkrijgt voor bv € 500,- nou dan weet ik ik wel.Ik ga dan maar gewoon wat minder tanken..
greetz ikke
mr. X wrote:Een goede Airbox (of CAI) scheelt bij een EP3 nogal. Harde cijfers heb ik niet.
Er zijn een aantal mensen hier op het forum die een vermogentest hebben ondergaan van voor de montage van een AEM CAI en erna.
Verschil leverde meer dan 20 PK op.
Het is in mijn beleving de beste "Bang for Bucks" investering die je kan doen op een EP3.
Zelf zou ik niet voor een CAI gaan.
Als ik voor een andere luchtfilter ging kijken was het zeker een Mugen box geworden icm het grilletje.
Misschien niet zoveel piek vermogen, maar in de regen geeft dat me toch een veel veiliger gevoel..
Weet niet wat zo'n box kost maar 1500 euro voor 15 pk is ook echt niets als je er over nadenkt.
Als ik voor een andere luchtfilter ging kijken was het zeker een Mugen box geworden icm het grilletje.
Misschien niet zoveel piek vermogen, maar in de regen geeft dat me toch een veel veiliger gevoel..
Weet niet wat zo'n box kost maar 1500 euro voor 15 pk is ook echt niets als je er over nadenkt.
-
- Posts: 37
- Joined: Sun Aug 19, 2007 8:56 am
- Contact:
Hier is een foto van de filter: http://www.sanderdegans.nl/images/IMG_4608.jpg
-
- Posts: 37
- Joined: Sun Aug 19, 2007 8:56 am
- Contact:
Ik denk dat, waar hij nu zit, hij behoorlijk (lees: te) veel warme lucht zal aanzuigen.
Als de engine bay koud is, zal hij lekkerder lopen dan als hij eenmaal door en door warm is gok ik zo.
Zoals gezegd warme lucht geeft je een minder vermogen dan koude lucht.
Je moet voor jezelf afwegen of je de herrie wil houden, of puur voor de performance gaat.
Mocht je echt niet zonder herrie kunnen leven zou je een CAI kunnen nemen die in de bumper hangt.
Als je zonder herrie kunt leven en je wil toch vermogen erbij dan zou ik een Airbox nemen.
Als de engine bay koud is, zal hij lekkerder lopen dan als hij eenmaal door en door warm is gok ik zo.
Zoals gezegd warme lucht geeft je een minder vermogen dan koude lucht.
Je moet voor jezelf afwegen of je de herrie wil houden, of puur voor de performance gaat.
Mocht je echt niet zonder herrie kunnen leven zou je een CAI kunnen nemen die in de bumper hangt.
Als je zonder herrie kunt leven en je wil toch vermogen erbij dan zou ik een Airbox nemen.
-
- Posts: 37
- Joined: Sun Aug 19, 2007 8:56 am
- Contact:
Ja, als je hem toch hebt liggen moet je eens kijken hoe dit je bevalt.
Ik verwacht namelijk dat je nu gewoon vermogen kwijt bent en dat is zonde.
Als je dit hebt gedaan en je mist de herrie raad ik dus aan om een CAI te kopen. Die zijn niet zo duur, je hebt herrie en je hebt een mooie vermogens winst erbij.
Als je dit hebt gedaan en je mist de herrie NIET dan zou ik voor een mooie airbox gaan..
Ik verwacht namelijk dat je nu gewoon vermogen kwijt bent en dat is zonde.
Als je dit hebt gedaan en je mist de herrie raad ik dus aan om een CAI te kopen. Die zijn niet zo duur, je hebt herrie en je hebt een mooie vermogens winst erbij.
Als je dit hebt gedaan en je mist de herrie NIET dan zou ik voor een mooie airbox gaan..
-
- Posts: 37
- Joined: Sun Aug 19, 2007 8:56 am
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Bij een luchtfilter zijn er twee dingen die spelen wat betreft de invloed op het vermogen van de motor.
1. De luchtweerstand. Dit kan zowel het filter zijn als de constructie.
2. De temperatuur van de aangezogen lucht.
Het filter wat je nu hebt zuigt direct lucht van onder de motorkap vandaan. Heb wel eens gemeten en temperatuurverschillen tussen in het motorruim en de gewone omgeving kunnen makkelijk 30 graden verschil geven.
Hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof het per volume eenheid kan bevatten. Het is misschien wel natuurkundig uit te rekenen maar dacht dat 7 graden temperatuursdaling 1 pk opleverde. Dus reken maar uit
1. De luchtweerstand. Dit kan zowel het filter zijn als de constructie.
2. De temperatuur van de aangezogen lucht.
Het filter wat je nu hebt zuigt direct lucht van onder de motorkap vandaan. Heb wel eens gemeten en temperatuurverschillen tussen in het motorruim en de gewone omgeving kunnen makkelijk 30 graden verschil geven.
Hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof het per volume eenheid kan bevatten. Het is misschien wel natuurkundig uit te rekenen maar dacht dat 7 graden temperatuursdaling 1 pk opleverde. Dus reken maar uit
