Type-R Dynodag-2007 [25-08-2007]

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
HondArd

Post by HondArd »

Frank, u vraagt, ik draai want ik heb zo mijn twijfels over RICA. Volgens Carbase moet de 1.8 VTI 170pk bij 7600tpm leveren, en 160Nm bij 6300tmp. Wat blijkt: ik kom aan 154pk bij 8020 (-16pk bij +420tpm) en 145Nm bij 6720tpm (-15Nm bij +420tpm). Terwijl de VTI, toen hij op de bank stond helemaal geen gekke dingen deed. Hij braakte over de hele linie geen rook uit, van olie of rijk lopen of wat dan ook, en hij liep tot tegen de 8000tpm erg mooi qua geluid. Naderhand bij RICA nog het luchtfilter eruit gehad, en die zag er redelijk schoon uit. Bougies kreeg ik er niet uit gewipt, dus ik weet niet of die eventueel de schuldigen kunnen zijn. De grafiek (zonder Lambda-lijn) ziet er als volgt uit:
Image

Zou het verschil van 420tpm's bij zowel het koppel als ook het vermogen verantwoordelijk zijn voor mijn verlies van 16pk en 15nm?
Katana

Post by Katana »

Dat zal een kwestie van zoeken zijn Ard.

Wat mij wel opviel was dat bij de drie auto's die achter bleven op de fabriek's cijfers men niet wist wanneer de bougies, luchtfilter of kleppen zijn gesteld.

Ik zou het eerst hierin zoeken.
HondArd

Post by HondArd »

Luchtfilter zag er, buiten een zwarte veeg vlak boven de inlaatbuis in de airbox, hardstikke schoon uit. Bougies heb ik nog geprobeerd te onderzoeken, maar verder dan losdraaien kwam ik niet. Bougiesleutel ter plekke was te vet aan de binnenkant om de bougies eruit te liften. Kleppen stelling ga ik navragen bij KraaiVen, maar dan nog zit ik met het 420tmp verschil in zowel het maximum vermogen als ook het maximum koppel.
slydawg

Post by slydawg »

Nu een beetje te laat maar ik had wel goeie bougie sleutels bij me.

Ik zelf heb nog geen uitdraai van de mijne.
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met mijn resultaten maar ik mag niet klagen, er is merkbaar meer vermogen en koppel bijgekomen, rit naar huis had ik een big smile op me face. De auto reageert veel feller op het gas en trekt vanaf lagere toeren al heel lekker door.
Ben nog niet klaar met afstellen, ff wachten op wat spul en dan kijken als ik wel tevredener ben...hehehe
slydawg

Post by slydawg »

HondArd wrote:Frank, u vraagt, ik draai want ik heb zo mijn twijfels over RICA. Volgens Carbase moet de 1.8 VTI 170pk bij 7600tpm leveren, en 160Nm bij 6300tmp. Wat blijkt: ik kom aan 154pk bij 8020 (-16pk bij +420tpm) en 145Nm bij 6720tpm (-15Nm bij +420tpm). Terwijl de VTI, toen hij op de bank stond helemaal geen gekke dingen deed. Hij braakte over de hele linie geen rook uit, van olie of rijk lopen of wat dan ook, en hij liep tot tegen de 8000tpm erg mooi qua geluid. Naderhand bij RICA nog het luchtfilter eruit gehad, en die zag er redelijk schoon uit. Bougies kreeg ik er niet uit gewipt, dus ik weet niet of die eventueel de schuldigen kunnen zijn. De grafiek (zonder Lambda-lijn) ziet er als volgt uit:

Zou het verschil van 420tpm's bij zowel het koppel als ook het vermogen verantwoordelijk zijn voor mijn verlies van 16pk en 15nm?

Waarom zou het aan de bank moeten liggen?
Ik weet niet hoe oud de auto is en hoeveel km erop staat maar je kan niet verwachten dat het vermogen hetzelfde blijft, denk maar aan interne slijtage en dergelijke.
Was ooit een aflevering van top gear waar JC, RH en die ander van die 2de handse italiaanse supercars hadden gekocht en div. tests moeten doen waaronder een vermogens meting.
Een van ze kwam meer als de helft minder uit als ik me niet vergis.
Is dus van een heleboel factoren afhankelijk wat voor vermogen een auto levert op een bepaald moment.
Nick

Post by Nick »

ik zal mijn run morgen even in scannen op me werk!
ben er opzich tevreden over.. nu nog wachten op de luchtinlaat! :D
HondArd

Post by HondArd »

slydawg wrote:Waarom zou het aan de bank moeten liggen?
Ik weet niet hoe oud de auto is en hoeveel km erop staat maar je kan niet verwachten dat het vermogen hetzelfde blijft, denk maar aan interne slijtage en dergelijke.
Was ooit een aflevering van top gear waar JC, RH en die ander van die 2de handse italiaanse supercars hadden gekocht en div. tests moeten doen waaronder een vermogens meting.
Een van ze kwam meer als de helft minder uit als ik me niet vergis.
Is dus van een heleboel factoren afhankelijk wat voor vermogen een auto levert op een bepaald moment.

Er zit een verschil in toerental waarop de maxima op de bank worden aangegeven, ten opzichte van waar de maxima horen te liggen. Dat verschil is bij zowel het koppel als ook het vermogen 420tpm. Daarom dat mijn eerste gedachte is dat ze de bank fout hebben ingeteld voordat ze de run hebben gedaan, waardoor ik aan een duidelijk lager maximaal koppel en vermogen uitkom.
De auto is van juli 98 en heeft er 107.000km op zitten (afgerond naar boven). De ATR van ons deed vorig jaar 216pk terwijl deze er een km of 40.000 meer op had zitten. Slijtage vermoed ik niet bij de MB6 daar hij volgens de peilstok nog geen druppel olie heeft verbruikt in 3000km. Er ligt overigens wel een inlegfilter in van K&N, en er hangt een Remus einddemper onder (zater er al onder bij aanschaf), maar zouden deze voor een vermogen en koppeldaling zorgen? Lijkt mij sterk.
baRt

Post by baRt »

kan zomaar hoor...

vorig jaar had de mijne 180pk en die van roblom 187... terwijl fabrieksopgave rond de 195 uit hoort te komen...
en daarbij hadden we ook wat gekloot met die afwijkende toerentallen... maar dat mag voor je maximale vermogen niks uitmaken (wat de bank aangeeft), hij geeft het alleen bij een verkeerd toerental.

En wat is niet erg vuil? Ik heb voor mijn vakantie (2 weken terug) toch voor de zekerheid maar ff een nieuw luchtfilter besteld. Wat er in hing zag er goed uit, alleen hetzelfde 'iets donkerder streepje' aan de onderkant... echter, dat hele ding was lichtgrijs geworden... en de nieuwe was spierwit! dus toch een vrij stevig verschil wat ik zelf niet had verwacht! (en oem itr is een kelk en dat grijze was rondom)
slydawg

Post by slydawg »

@ Ard, Oke oke, duidelijk....
zou het verder ook niet direkt weten...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Kleppen afstelling kan HEEL ERG veel schelen bij een Honda. Dus als dat al lang geleden gedaan is kan het heel goed zijn dat die niet meer kloppen. Dat dan je max HP punt een stukje verschuift kan makkelijk.

Plus dat dat type civic veelal toch heel lui bereden worden met de nodige aankoekingen als gevolg. Dat kost vet power. Ga eerst maar eens naar duitsland en blaas hem eens open naar Berlijn en weer terug. Dan nog eens kijken.....
Keung

Post by Keung »

Kleppen stellen, bougies en luchtfilter zijn erg belangrijk.

Ik lees alleen nergens over een brandstoffilter, als deze vervuild is kan deze de doorstroming belemmeren en invloed hebben op het vermogen.

Dit is trouwens mijn uitdraai bij RICA.
roblom

Post by roblom »

Grafiek van compleet stock ITR.
Stock

Grafieken zonder Mugen airbox en met Mugen Twinloop (dikke lijn) en met Mugen airbox en met Mugen twinloop (dun). Het getallen overzicht is dus ook van zonder de Mugen airbox.
twinloop en airbox + twinloop

Grafiek met Mugen airbox en met Mugen twinloop (nu ook met getallenoverzicht dus)
Airbox + twinloop

Alleen ben ik bang dat de laatste 2 runs wel met de VTEC op 4800 RPM gedaan zijn. Van de dubbele (twinloop vs airbox+twinloop) weet ik het niet zeker maar de laatste zeer waarschijnlijk wel.
De default settings van de Apexi Neo zijn VTEC punt op 4800 en hij zet de settings terug op default bij het switchen van easy naar pro mode.
De eerste run heeft Frank het waarschijnlijk wel aangepast (weet dus niet zeker) maar de 2e keer niet (want ik heb vanmiddag de VTEC control pas uitgezet).
Op zich wel raar want zo raar ziet de grafiek er niet uit, het is iig niet overduidelijk te zien. Maargoed het maakt voor het piekvermogen niet uit volgens mij.
roblom

Post by roblom »

Wat klinkt die airbox trouwens machtig. Bij normaal rijden is hij lekker stil, alleen als je het gas open trapt en de VTEC inslaat lijkt het wel alsof je een groot monster op zijn staart trapt :twisted:
juggie

Post by juggie »

Katana wrote:Was weer een geslaagd dag !

Een hoop nieuwe gezichten die kennis kwamen maken, welkom to the club :D

Voor Robert was het een mooi voorbeeld van de juiste verse spullen brengen leuke cijfers :wink:

Leuk ook om te zien wat een nieuwe FN2 doet met testpipe. Leuk dat je er bij was Nick.

Verder natuurlijk a big hand voor de Heren van Rica :clap

Hoe deed de FN2 het?
wilco

Post by wilco »

Ik had 188PK bij 7960rpm en 184NM bij 6475.

Enigste verandering is catback + testpipe , wel stort het koppel enorm in na het max. NM punt, hoe zou dat kunnen komen en hoe kun je dat veranderen :?:
Want ook dat kan verklaren dat mijn PK's iets wat achterblijven op hoger toerental.

Wat me wel opvalt is dat ik in vergelijking vrij veel koppel heb op een lager toerental , mooiste is dit koppel veel te verhogen naar een hoger toerental.

Stock zat ik op 183PK/170NM (gerund bij Beek auto racing , andere bank)
Katana

Post by Katana »

juggie wrote:
Hoe deed de FN2 het?

Niet slecht, met een testpipe ipv cat kwam hij op 209pk dacht ik.

Nick?
mr. X

Post by mr. X »

Dat is veel vermogenswinst met een testpipe.

Trouwens een erg mooie vermogens winst over de hele lijn met de Mugen box!!
Nick

Post by Nick »

Er was vermogen winst :)
Hier mijn grafiek, nu wachten tot de mugen air box uit is :D
Image
Gangaran

Post by Gangaran »

Hoge trekkracht netjes.
Sinan

Post by Sinan »

@Nick, gaat mugen dan wel een Airbox maken voor de FN2 ?
Locked