Het Japanse Ministerie van Economie, Handel en Industrie zal later deze week bekendmaken samen met tien autofabrikanten een besturingssysteem te gaan ontwikkelen voor gebruik in combinatie met auto-elektronica.
Tot op heden ontwikkelden Japanse autobouwers elk hun eigen besturingssysteem. Dit in tegenstelling tot een aantal Europese autofabrikanten, die al langere tijd samenwerken aan de ontwikkeling van een besturingssysteem voor auto's. De Japanners hebben nu besloten om ook samen aan een OS te gaan werken via een joint venture genaamd Japan Automotive Software Platform Architecture (Jaspar). Onder andere Toyota Motor, Nissan Motor, Honda R&D, Denso en Toshiba zijn lid van dit samenwerkingsverband. Het Japanse ministerie zal het project steunen met een subsidie van 1 miljard yen, ruim 6 miljoen euro. Het is de bedoeling dat er in 2009 een prototype-OS ontwikkeld is en dat het product maximaal vijf tot tien jaar later zijn weg naar de markt gevonden heeft. De Europese joint venture, waarin onder meer BMW en DaimlerChrysler samenwerken, hoopt in 2008 zijn eerste prototype af te hebben.
Autofabrikanten gaan hun eigen besturingsysteem ontwerpen
Het zal best een voordeel zijn, voor ons consumenten die graag Japans kopen. In Japan hebben ze op een paar plekken de regel dat een auto op bepaalde stukken weg absoluut niet stil mag vallen, zoals op de rondweg rond Tokyo. Kom je toch stil te staan, kost dat klauwen vol geld. Fabrikanten zijn dus verplicht om de auto rijdend te houden, en daarom dat Japanse automerken over het algemeen veel aandacht beseden aan betrouwbaarheid. Daar zal een uniform Japans OS zeker positief aan bij kunnen dragen.