ATR EGR Poort Plaat vervuiling
- Gaskleppie
Gaskleppie wrote:Gwoon zorgen dat je op een andere ecu rijd die die EGR helemaal niet meer gebruikt! Veel makkelijker.
Binnen een half jaar moet ik een turbo ATR afstellen. Zonder EGR dus!
keep us posted zou ik zeggen

wat betreft degenen die bij EGR blijven: regelmatig schoonmaken lijkt me de veiligste oplossing en is half uurtje werk.
Het is niet alsof dat elke maand moet gebeuren
mr. X wrote: :
Is het geen optie om de binnenkant te laten polijsten/verchromen.
Vandaag heb ik de mijne ook maar es los gehaald. Net zo'n bagger als diegene die hier al voorbij zijn gekomen.
Wat mij wel opviel is dat die kanalen zeker niet mooi glad zijn. Ik heb ze dan ook met de dremel en polijst kopje glad gemaakt. Zal me benieuwen of dat helpt.
Wie weet trouwens met welk aanhaal moment die boutjes weer vast moeten??
Gr Janko
Daar zijn idd veel meningen over verdeelt.
Een grove structuur is volgens sommige beter in enkele applicaties, en andere zweren bij polijsten/verchromen.
Om een klein voorbeeld te nemen.
Toen ik met scooters bezig was, werd er altijd druk gediscussieerd over de voor of nadelen om een carter aan de binnenkant te polijsten/verchromen.
De voornaamste reden om het NIET te doen (dus grof te laten) was het feit dat olie in de grove structuur bleef zitten waardoor er een olie film ontstond die volgens sommige gladder zou zijn dan een gepolijst oppervlak.
Echter denk ik dat bij de EGR klep een glad oppervlak beter zal zijn omdat hier geen olie bij komt kijken.
Ik ben benieuwd! :thumbs:
Een grove structuur is volgens sommige beter in enkele applicaties, en andere zweren bij polijsten/verchromen.
Toen ik met scooters bezig was, werd er altijd druk gediscussieerd over de voor of nadelen om een carter aan de binnenkant te polijsten/verchromen.
De voornaamste reden om het NIET te doen (dus grof te laten) was het feit dat olie in de grove structuur bleef zitten waardoor er een olie film ontstond die volgens sommige gladder zou zijn dan een gepolijst oppervlak.
Echter denk ik dat bij de EGR klep een glad oppervlak beter zal zijn omdat hier geen olie bij komt kijken.
mr. X wrote:Daar zijn idd veel meningen over verdeelt.
Dat is nu juist het probleem, door de carterontluchting komt die rommel er wel in en de EGR uitlaat rommel niet te vergeten. Het inlaat spruitstuk van de FD2 heeft net als de NSX-R de grove structuur.
mr. X wrote:Een grove structuur is volgens sommige beter in enkele applicaties, en andere zweren bij polijsten/verchromen.
Dat is inderdaad een voorbeeld waarbij grover juist beter is.
Ik heb een keer een artikel gelezen over een motor waarvan men de in- en uitlaatpoorten had gepolijst, en die daarna minder presteerde dan voorheen. Reden: door de gladheid was er minder swirling (turbulentie/kolken) en mengde de benzine minder goed met de lucht.
mr. X wrote:Echter denk ik dat bij de EGR klep een glad oppervlak beter zal zijn omdat hier geen olie bij komt kijken.
Misschien wil je hier ook wel liever dat het in de kanalen ophoopt dan dat het in de cilinders terechtkomt; de EGR poortplaat kan je namelijk nog altijd schoonmaken.