Joanne wrote:Oh.. dus wat als ik verkeerd terug schakel... en ik laat het gaan??? Dussse stel ik wil van 4 naar 5 en ik zet hem perongeluk in zn 1 ofzo....?
Dan gaat je motor kaboem! en kan je het weggooien. Dit misschakelen is al enkele ctr rijders overkomen met alle gevolgen van dien. vb. bestuurder reed 180km/h in 5, wou terug naar 4 maar gooide hem in z'n 2. :shock:
Wow dat meen je niet...! Ik dacht dat dat ook wel op de een of andere manier beveiligd was ofzo...
Hmmmzz goed dat ik dat weet....!!!!!!!!
Joanne wrote:Oh.. dus wat als ik verkeerd terug schakel... en ik laat het gaan??? Dussse stel ik wil van 4 naar 5 en ik zet hem perongeluk in zn 1 ofzo....?
Dan gaat je motor kaboem! en kan je het weggooien. Dit misschakelen is al enkele ctr rijders overkomen met alle gevolgen van dien. vb. bestuurder reed 180km/h in 5, wou terug naar 4 maar gooide hem in z'n 2. :shock:
Ik rij sinds kort in een CTR, ik merk al vanaf het begin dat het schakelen van twee naar drie bij maximaal optrekken heel lastig gaat. Bij lage snelheden en toeren gaat schakelen wel goed.
Ik hoor verder ook geen rare (bij)geluiden, ik krijg em gewoon niet 'snel' in de volgende versnelling. Ik probeer dan snel te schakelen, maar het lijkt er gewoon op alsof ik even moet wachten voordat ik hem doorkan duwen naar z'n drie.
Ik heb echt geen idee wat het kan zijn. Zijn er meer mensen met een CTR die hier 'last' van hebben.
Dat van 1 naar 2 is een bekende kwaal, vooral na een koude start als de olie nog niet helemaal op bedrijfs temp. is wil het nogal hakerig in z'n 2 gaan. Nadat ie op temp. is moet het wel soepel/er gaan.
Olie verversen wil zeker ook helpen.
slydawg wrote:Dat van 1 naar 2 is een bekende kwaal, vooral na een koude start als de olie nog niet helemaal op bedrijfs temp. is wil het nogal hakerig in z'n 2 gaan. Nadat ie op temp. is moet het wel soepel/er gaan. Olie verversen wil zeker ook helpen.
Ik zal binnenkort een afspraak maken met de dealer om de versnellingsbakolie te verversen. Maar kan het ook te maken hebben met het schakelsysteem. Bij mijn VTI had je echt een schakelstang, bij de CTR maken ze volgens mij gebruik van kabels. Mocht dat zo zijn, is daar dan enige ruimte om de kabels af te stellen of iets dergelijks?
@Wilco, had jij ook schakelproblemen bij hoge toeren?
Als ik me goed kan herinneren is het niet te stellen maar 100% zeker weet ik het niet. Het zijn trouwens ook niet echt kabels maar flexibele stangen, dus net dun genoeg om flexibel te zijn dus rekken of wat danook zullen ze niet zo gauw.
Het probleem kan aan je bak liggen, een groot aantal van de eerste CTR's hebben hier last van.
Moet wel zeggen dat de mijne gelukkig heel goed schakelt, hoe hoger in toeren hoe beter ie schakelt, ook snel schakelen gaat prima.
Nog nooit een versnelling gemist of van dat 'tanden poetsen' gebeuren.
Ik zou zeggen laat iemand die ook een ctr rijd ff rijden en kijken hoe de jouwe schakelt.
Nee , mijn bak schakelde soepel zonder problemen maar met wat kou is de eerste versnelling wat moeilijker gangbaar, niet dat ik de eerste versnelling veel gebruik maar omdat ik elk jaar de versnellingsbakolie verwissel ,had de dealer nu alleen maar MTF3 .
En ik moet zeggen dat de eerste versnelling nu wat gemakkleijker gaat.
Mijn ervaring van bijna twee maand CTR is dat schakelen bij koud moeilijker gaat dan normaal op bedrijfstemperatuur. Maar dat was in mijn vorige wagen (geen Honda) ook het geval.
Schakelen van 2 naar 3 gaat bij mij moeiteloos en snel. Die versnelling is trefzeker te vinden. Je moet dit HH patroon even onder de knie krijgen, voordat je echt kan spreken over moeilijke versnellingen.
Schakelen gaat bij mij nu al 10x beter als de eerste dagen, toen ik de 5 helemaal niet vinden kon. Dus dan maar in 6. Nu vind ik die 5 ook steeds vaker trefzeker!
Er zit ook verschil in schakelen normaal en schakelen vanaf 7500tpm trouwens. Is weer een heel ander gevoel bij!
Schakelen gaat soepel bij mij (ctr 04) zeker na de nieuwe MTF3 erin.
Alleen bak vind ik vrij rumoerig als ie terugvalt in toeren soort schaaf geluid.
Dealer zegt dat meeste ctr's dit doen en normaal is..alleen die van mij iets rumoeriger is.
Ik let hier mischien teveel op maar mischien meer mensen die dit horen in hun ctr.
Mijn CTR uit '04 is in koude toestand en koud weer een lange tijd wat stroef. Op bedrijfstemperatuur en bij warm weer schakelt de bak meer dan prima. Blijf echter wel het gevoel hebben dat de bak ook niet helemaal lekker aanvoelt van 1 naar 2. Bij de eerstvolgende beurt ook maar eens de voornoemde olie in mijn versnellingsbak laten pompen.
noppie wrote:Schakelen gaat soepel bij mij (ctr 04) zeker na de nieuwe MTF3 erin. Alleen bak vind ik vrij rumoerig als ie terugvalt in toeren soort schaaf geluid.
Dealer zegt dat meeste ctr's dit doen en normaal is..alleen die van mij iets rumoeriger is. Ik let hier mischien teveel op maar mischien meer mensen die dit horen in hun ctr.
Ik weet niet of wij hetzelfde bedoelen, maar bij mij klinkt het meer als gieren. Zowel bij optrekken en terugvallen in toeren. Dealer gaf idd aan, dat dit hoort bij de CTR. Ik merk ook bij mezelf dat ik let op dit soort dingen.
Ik zal op korte termijn de versnellingsbakolie laten vervangen met MTF3, zodra dit gedaan is zal ik laten weten hoe dat bevalt.
Binnenkort heb ik alweer 5k gereden sinds de vorige beurt dus gaan hij weer terug voor olie en een filtertje, zou ik dat misschien ook gelijk kunnen laten doen.