Aquaplaning, LSD & ABS

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
mr. X

Post by mr. X »

Gaskleppie wrote:Als je dus in rechte lijn maximaal wilt remmen zal je dus idd als een malloot op je rem gaan staan wat als gevolg heeft dat je voorremmen dik in de ABS staan te rammelen, maar dat de achter remmen meer remkracht opwekken dan ze zouden hebben gedaan als je minder hard getrapt zou hebben om de voorwielen niet te laten blokeren.

Aaah kijk, nu snap ik het verhaal van de achter remmen.

Maar mis je dan niet veel rem vermogen? Ik bedoel iedereen geeft geld uit aan aftermaket brakes.
Waarom niet de OEM aanpassen, zodat zowel voor als achter de remmen vlak voor het doorslip punt kunnen komen (ipv vóór wel en achter niet).

En dan hou je ABS nog altijd achter de hand voor gevallen zoals jij beschreef.
Ik ben ook niet tegen ABS! Maar het leek me dus dat het op het circuit niet ideaal was.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Op het circuit is het ook super!

Trailbreaking (het de bocht in remmen) resulteerd zonder ABS vaak in een blokerend binnen achterwiel. Als je dat maar genoeg doet heb je toch een keer dobbelsteen bandjes en dat rijd niet fijn...

Het ABS op de ITR is super en zeker circuit waardig. Op de nurburgring snapt je ABS computer zelfs dat je soms in de lucht hangt en dat hij niet de hele zooi moet vastzetten. Ik zou niet zonder willen.

Het ABS van de eerdere generatie dat op de civic 92-95 zit is van een hele andere orde. Daar heb je niet veel aan op een circuit.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik vind toch dat iedereen even het werkplaatshandboek van een ITR of S2000 moet lezen. ABS hoofdstuk dan.
Anders duurt het te lang met het uitleggen.
Als je dat heb gelezen dan zie je dat een ITR ABS zelfs extra bij kan remmen indien nodig. Dit gebeurt met een electrisch pomp. Per wiel kan hij de remdruk vasthouden, lostlaten en dus ook verhogen.
De computer rekent de snelheid uit van de auto mbv. van de 4 sensoren en per wiel zorgt de computer ervoor dat ie een bepaalde voorgeprogrammeerde slippercentage haalt tov. de snelheid van de auto.

En ik heb gehoord dat dit slippercentage programmeerbaar is, mocht je meer of minder slip per wiel willen.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Gaskleppie wrote:Verder:
We hebben het niet over in grintbakken remmen, bochten niet halen, insturen etc etc, gewoon over een vergelijk ABS of niet.
En dan bedoel ik ook niet de oude ABS die in een lude van 94 zit wat staat te stampen als een dolle, maar een modern 4 wiel ABS zoals bv in de ITR die je nauwelijks voelt en soepel werkt.

Frank, vindt dit erg persoonlijk worden aangezien we het hier over ABS hebben, en niet over het type auto. Ik heb ook gereden in de 5de generatie Prelude, ATR en de ATS, maar de basis principes op het gebied van ABS zijn hetzelfde. Grindbak noem ik als voorbeeld aangezien iemand begon met het woordje NOOIT wat ik niet waarschijnlijk acht.

En de vergelijking is met de uiterste van de twee. In mijn inzien is de kortste remweg het remmen zonder ABS in werking te stellen. Ik heb nooit gezegd dat ik tegen het ABS systeem ben, maar dat de kortste remweg wel degelijk zonder het ABS systeem te bereiken is. En dat de auto met ABS bestuurbaarder is, ben ik het er vanaf het begin mee eens geweest. Dus ook het remgedrag in bochten waar ABS een welkome aangelegenheid is. Ik maar er zelf ook gebruik van.

Ik vindt dat de racerij altijd streeft naar het maximaal haalbare. En wat mij betreft ging de discussie ook om of het remmen zonder ABS in werking te stellen een kortere remweg kan bereiken, of met ABS korter zal zijn. Hierbij is het natuurlijk uit gegaan dat de auto geometry (of het een Prelude is of Integra maakt dus niet uit) dezelfde afstelling heeft op het gebied van remkracht verdeling tussen voor en achterwielen. Het rendement is inderdaad nooit 100%, maar de voorwielen zullen inderdaad altijd eerder slippen dan de achterwielen waardoor ik de reden uit leg waarom de achterwielen minder hard horen te remmen dan de voorwielen. Een motor als voorbeeld haal ik hierbij dan ook aan. Ik weet niet hoever de verdeling is bij auto's, maar dit hangt ook sterk af van de gewichtsverdeling tussen voor en achter.

Aangezien we theoretisch dit niet geloven, kunnen we dit daarom ook beter in de praktijk brengen. Ik vind het een interessante discussie aangezien ik het belangrijk vindt dat we onze kennis kunnen delen, maar meer baseren op feiten en praktijk zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Iemand geloven op zijn/haar woord zonder zelf te verifieren is hetzelfde als geloven dat de aarde plat is. En als we geen kortere remweg kunnen bereiken, leg ik mij toch bij neer dat de Integra met ABS een kortere remweg heeft dan de Prelude met ABS. Ik ben wat dit betreft echt niet beroerd om toe te geven.
ITR1689

Post by ITR1689 »

En waarom kijk je alleen naar het verschil tussen voor en achter en niet naar het verschil tussen links en rechts. Zelfs bij rechtuit remmen kan er een verschil optreden tussen links en rechts.
mr. X

Post by mr. X »

Als je zelf 200 kilo weegt zal er idd verschil zijn tussen links en rechts :D

Maar zonder dollen, op het circuit werden mijn schijven aan de bestuurders kant ook een stuk heter dan aan de passagier-loze bijrijders kant.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

ITR1689 wrote:En waarom kijk je alleen naar het verschil tussen voor en achter en niet naar het verschil tussen links en rechts. Zelfs bij rechtuit remmen kan er een verschil optreden tussen links en rechts.

Tuurlijk kan dit gebeuren. Maar we hebben over de kortste remweg toch bij dezelfde auto?

Mr. X wrote:Als je zelf 200 kilo weegt zal er idd verschil zijn tussen links en rechts Vrolijk/Happy

Maar zonder dollen, op het circuit werden mijn schijven aan de bestuurders kant ook een stuk heter dan aan de passagier-loze bijrijders kant.

Het kan enerzijds inderdaad liggen aan het feit dat de bestuurderskant zwaarder is, maar als je het over Zandvoort hebt, zitten de meeste bochten ook naar rechts, dus zit de meeste balast zowel voor de aandrijving als voor het remmen aan de linkerkant.

En no offence, maar Frank maakt dus gebruik van ABS in bochten om zijn voertuig onder controle te krijgen tijdens het remmen in bochten. Dit is alleen maar goed, want daar is ABS ook voor ontworpen.
ITR1689

Post by ITR1689 »

redlude94vtec wrote:
ITR1689 wrote:En waarom kijk je alleen naar het verschil tussen voor en achter en niet naar het verschil tussen links en rechts. Zelfs bij rechtuit remmen kan er een verschil optreden tussen links en rechts.

Tuurlijk kan dit gebeuren. Maar we hebben over de kortste remweg toch bij dezelfde auto?

Ik heb het niet over de auto zelf. Maar over de situatie. Als links meer grip heeft dan rechts (tijdens het rechtuit rijden), hoe vang je dat op als bestuurder om toch je remafstand zo kort mogelijk te houden? Laten we ervanuitgaan dat je gewoon rechtuit rijdt. Ga je dan iets minder remmen zodra rechts bijna gaat blokkeren? Wat doe je dan met links?
mr. X

Post by mr. X »

Bocht maken naar links :D
ITR1689

Post by ITR1689 »

mr. X wrote:Bocht maken naar links :D

Nee, daar staan auto's, rechts ook. Voor je staat een file. Je kan alleen rechtdoor en je moet zo snel mogelijk stilstaan. :lol:
ITR1689

Post by ITR1689 »

redlude94vtec wrote:En no offence, maar Frank maakt dus gebruik van ABS in bochten om zijn voertuig onder controle te krijgen tijdens het remmen in bochten.

Denk je echt dat je niet de bocht in hoeft te remmen om snel te zijn?

Dat betekent dus dat je net iets eerder moet remmen om op tijd je remmen los te laten voor het insturen.
mr. X

Post by mr. X »

ITR1689 wrote:
mr. X wrote:Bocht maken naar links :D

Nee, daar staan auto's, rechts ook. Voor je staat een file. Je kan alleen rechtdoor en je moet zo snel mogelijk stilstaan. :lol:

Ja maar... maar... maar..

Je hebt in zo'n situatie gelijk, maar ik heb me laten vertellen dat bij de ITR de gewichtsverdeling 25% op elk wiel is MET een gemiddelde Jappaner achter het stuur...

Nou krijg ik vast de opmerking dat ik niet een gemiddelde Jappaner ben :D
ITR1689

Post by ITR1689 »

mr. X wrote:Je hebt in zo'n situatie gelijk, maar ik heb me laten vertellen dat bij de ITR de gewichtsverdeling 25% op elk wiel is MET een gemiddelde Jappaner achter het stuur...

Helaas is dat niet waar. Gewichtsverdeling is 695 kg voor/ 435 kg achter (werkplaatshandboek). Dat kan je helaas niet compenseren door een japanner achter het stuur te zetten.

En we praten hier helemaal niet over gewichtsverdeling. Je grip per wiel wordt door zoveel andere dingen bepaald.
Dimer

Post by Dimer »

Dat werkplaatshandboek is zo'n beetje jouw bijbel he Ken :wink:
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

ITR1689 wrote:
redlude94vtec wrote:En no offence, maar Frank maakt dus gebruik van ABS in bochten om zijn voertuig onder controle te krijgen tijdens het remmen in bochten.

Denk je echt dat je niet de bocht in hoeft te remmen om snel te zijn?

Dat betekent dus dat je net iets eerder moet remmen om op tijd je remmen los te laten voor het insturen.

Het is het beste dat je echt klaar met remmen bent voordat je de bocht in stuurt. Er zijn op Zandvoort een aantal stukken waar je in een flauwe bocht moet remmen! Hierin is ABS superieur. De correctie van onideale omstandigheden kunnen we niet met onze voet simuleren aangezien ABS de vier wielen afzonderlijk in de gate kan houden en corrigeren. Ik kan het ook niet kort even uitleggen, dus weer een verhaal. Dan laat ik het voorlopig bij.

In een ideale situatie (rechtdoor) is het wel degelijk mogelijk om een kortere remweg te bereiken dan vol in de remmen met ABS.

In bochten komt meeste belasting op de buitenbanden. Door deze onideale situatie, komt het al makkelijk voor dat er bij het remmen, de binnenste wielen blokkeren. Hierbij zorgt ABS dat deze niet blokkeren, en dat de controle (stuurgedrag) over de auto nog steeds aanwezig is. Om in deze situatie te komen, moet je wel bezig zijn om je grenzen te zoeken. Anders zal dit dus niet in werking stellen en zit je hoogst waarschijnlijk nog niet op de grenzen van je banden. Ik denk dat hierdoor de buistenste remschijven op Zandvoort warmer worden dan de binnenste.

Het instellen van de ABS is auto en merk afhankelijk. Er zal een hoeveelheid verschil in de rotatie snelheid moeten zitten voordat het ABS in werking treedt. Om een voorbeeld te noemen (wordt waarschijnlijk afgeschoten) toen ik in een Ford Focus reed, en een flauwe bocht maakte, en licht bijremde aangezien na de bocht een stoplicht stond, voelde ik continue licht getik. Ik wist toen dat mijn ABS in werking werdt gesteld, maar ik reed bij lange na niet op de grenzen. Deze was dus erg licht afgesteld.

En ik geef toe dat zodra de omstandigheden afwijken van ideaal, dat je erg blij mag zijn dat je gebruik KUNT maken van de ABS. Voor sommigen is het een hulpmiddel voor de veiligheid. Degenen die begrijpen hoe het systeem werkt kunnen hier gebruik van maken om hun grenzen te verleggen. Overigens kun je met ABS de grenzen van je huidige banden goed af tasten waar ikzelf gebruik van maak. Bij ijzel test ik graag eerst uit wat mijn remafstand is zodat ik weet hoe hard ik op die dag kan rijden.

Om even nog een voorbeeld te geven op een van de Honda dagen in het verleden. Ik kon mij toen herinneren dat er een paarse NSX was op het circuit. Die verremde zich altijd vlak voor tarzanbocht en ABS trad telkens in werking. De rubbers vlogen er letterlijk vanaf, en dat zie ik anderen die het remmen op een rechte weg onder de knie hebben geen gebruik hoeven te maken van ABS. Hij had overigen ook een langere remweg dan de anderen op dat stuk, maar moge ABS met hem zijn, want anders was de auto de grindbak in beland.

Ik heb ook LSD in laten bouwen in mijn Prelude en heb geleerd hoe ik daar gebruik van moest maken toen ik in de ATR van mijn vader reed. In mijn Focus (leasebak) kon ik namelijk niet sneller bochten nemen dan mijn banden dit toe lieten. Als je meer gas gaf dan de banden aan konden, ging je gewoon rechtdoor. Met LSD moet je juist net iets over die grens gaan om LSD in werking te stellen, waardoor je iets harder bochten kunt nemen dan zonder LSD. Als je de grensen kent, en de theorie erachter, kun je er ook iets aan (proberen) doen. Of het de moeite waard is, is natuurlijk altijd een persoonlijke keuze. Ikzelf vindt het erg leuk om de grenzen te verleggen met de middelen die ik heb. Ook al gaat het alleen maar om een Prelude.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Dimer wrote:Dat werkplaatshandboek is zo'n beetje jouw bijbel he Ken :wink:

Wat is een bijbel? :D
Is dat jouw werkplaatshandboek?

Ik denk dat de meningen langzaam naar elkaar toe groeien. Verdere discussie is wellicht niet meer nuttig.
mr. X

Post by mr. X »

Verdere discussie is niet meer nodig idd :wink:

Nu ik met de CTR genoodzaakt een keer in de regen heb gereden, wil ik graag mijn mening over ABS herzien.
Mijn god wat werkt dat goed!

Zoals jullie misschien wel weten vond ik het altijd super om de kont van de ITR te laten glijden en te voelen waar de grip lag, maar nog belangrijker, ophield.
Nou de CTR toch nat was geweest, wou ik hier van ook even profiteren om het met deze auto te proberen.

Nogmaals, mijn god wat werkt die ABS op dat ding goed! In deze auto voel je écht onwijs goed dat het per wiel word gecorrigeerd.
Heb al wel wat ervaring achter het stuur, maar ik heb heel veel moeite moeten doen voor ik hem aan het glijden kreeg.
Uiteindelijk lukte het, maar dan moet je het ECHT gek maken en het dus moedwillig willen. Ik geloof stellig dat niemand deze auto met overstuur om een boom kan hangen.

De remmen zijn zelfs zo goed bij deze auto, dat je ze eigenlijk niet mag/moet en ook kan gebruiken als je de kont wil laten glijden. De kleinste input op het pedaal word razendsnel omgezet in het corrigeren van de auto.

:D
Ja ik geloof, nee ik weet zeker dat hier niet aan te tippen is bij circuit gebruik.
LCR

Post by LCR »

:-? is de CTR een betere circuit auto dan de ITR dan?
Ben benieuw omdat jij bij allebei zitten experimenteren.
mr. X

Post by mr. X »

Dat zeg ik niet, en durf ik ook zeker niet te beweren.

Ik denk alleen wel dat het ABS systeem in de 6 jaar (erg extreem aangezien de ITR tot '01 gemaakt is en de ctr begin '03 kwam) een stukje verfijnder is geworden tegenover de ITR.

Verder, dus over het weg gedrag, zeg ik zeker niet dat de CTR beter is dan de ITR. De CTR is een bitch met nat weer, daar blijf ik ook bij. De ITR was vele malen beter in nat.
Ook heb ik nog niet met de CTR op het circuit gereden (waar je de auto op zijn volst kunt benutten) om hier iets over te kunnen zeggen.
slydawg

Post by slydawg »

CTR is er vanaf 2001 hoor.
Locked