ITR1689 wrote:redlude94vtec wrote:En no offence, maar Frank maakt dus gebruik van ABS in bochten om zijn voertuig onder controle te krijgen tijdens het remmen in bochten.
Denk je echt dat je niet de bocht in hoeft te remmen om snel te zijn?
Dat betekent dus dat je net iets eerder moet remmen om op tijd je remmen los te laten voor het insturen.
Het is het beste dat je echt klaar met remmen bent voordat je de bocht in stuurt. Er zijn op Zandvoort een aantal stukken waar je in een flauwe bocht moet remmen! Hierin is ABS superieur. De correctie van onideale omstandigheden kunnen we niet met onze voet simuleren aangezien ABS de vier wielen afzonderlijk in de gate kan houden en corrigeren. Ik kan het ook niet kort even uitleggen, dus weer een verhaal. Dan laat ik het voorlopig bij.
In een ideale situatie (rechtdoor) is het wel degelijk mogelijk om een kortere remweg te bereiken dan vol in de remmen met ABS.
In bochten komt meeste belasting op de buitenbanden. Door deze onideale situatie, komt het al makkelijk voor dat er bij het remmen, de binnenste wielen blokkeren. Hierbij zorgt ABS dat deze niet blokkeren, en dat de controle (stuurgedrag) over de auto nog steeds aanwezig is. Om in deze situatie te komen, moet je wel bezig zijn om je grenzen te zoeken. Anders zal dit dus niet in werking stellen en zit je hoogst waarschijnlijk nog niet op de grenzen van je banden. Ik denk dat hierdoor de buistenste remschijven op Zandvoort warmer worden dan de binnenste.
Het instellen van de ABS is auto en merk afhankelijk. Er zal een hoeveelheid verschil in de rotatie snelheid moeten zitten voordat het ABS in werking treedt. Om een voorbeeld te noemen (wordt waarschijnlijk afgeschoten) toen ik in een Ford Focus reed, en een flauwe bocht maakte, en licht bijremde aangezien na de bocht een stoplicht stond, voelde ik continue licht getik. Ik wist toen dat mijn ABS in werking werdt gesteld, maar ik reed bij lange na niet op de grenzen. Deze was dus erg licht afgesteld.
En ik geef toe dat zodra de omstandigheden afwijken van ideaal, dat je erg blij mag zijn dat je gebruik KUNT maken van de ABS. Voor sommigen is het een hulpmiddel voor de veiligheid. Degenen die begrijpen hoe het systeem werkt kunnen hier gebruik van maken om hun grenzen te verleggen. Overigens kun je met ABS de grenzen van je huidige banden goed af tasten waar ikzelf gebruik van maak. Bij ijzel test ik graag eerst uit wat mijn remafstand is zodat ik weet hoe hard ik op die dag kan rijden.
Om even nog een voorbeeld te geven op een van de Honda dagen in het verleden. Ik kon mij toen herinneren dat er een paarse NSX was op het circuit. Die verremde zich altijd vlak voor tarzanbocht en ABS trad telkens in werking. De rubbers vlogen er letterlijk vanaf, en dat zie ik anderen die het remmen op een rechte weg onder de knie hebben geen gebruik hoeven te maken van ABS. Hij had overigen ook een langere remweg dan de anderen op dat stuk, maar moge ABS met hem zijn, want anders was de auto de grindbak in beland.
Ik heb ook LSD in laten bouwen in mijn Prelude en heb geleerd hoe ik daar gebruik van moest maken toen ik in de ATR van mijn vader reed. In mijn Focus (leasebak) kon ik namelijk niet sneller bochten nemen dan mijn banden dit toe lieten. Als je meer gas gaf dan de banden aan konden, ging je gewoon rechtdoor. Met LSD moet je juist net iets over die grens gaan om LSD in werking te stellen, waardoor je iets harder bochten kunt nemen dan zonder LSD. Als je de grensen kent, en de theorie erachter, kun je er ook iets aan (proberen) doen. Of het de moeite waard is, is natuurlijk altijd een persoonlijke keuze. Ikzelf vindt het erg leuk om de grenzen te verleggen met de middelen die ik heb. Ook al gaat het alleen maar om een Prelude.