Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.
Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Killabee
Posts: 109 Joined: Wed Apr 04, 2007 1:35 pm
Post
by Killabee » Wed Jun 13, 2007 9:38 pm
Ik zat net te rijden, ff op zn staart getrapt, en olietemperatuurmeter geeft dan zo ongeveer 220 graden aan.
En toen kwam de vraag, wat is de temperatuur dat olie "verbrand". Ik weet dat als olie te heet wordt dat het niet meer goed lubriceert.
Dus wie weet wat de temp is....
IvoG
Posts: 2402 Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm
Post
by IvoG » Wed Jun 13, 2007 9:40 pm
Tweehonderdtwintig graden!?!? :shock: :shock: :shock:
Fahrenheit zeker?
ITR639
Posts: 314 Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am
Post
by ITR639 » Wed Jun 13, 2007 9:46 pm
220°F is amper 105°C, dus geen paniek. :-)
Er wordt aangeraden om max. tot 130°C te gaan.
Ter info:
190°F = 88°C
210°F = 99°C
230°F = 110°C
250°F = 121°C
Killabee
Posts: 109 Joined: Wed Apr 04, 2007 1:35 pm
Post
by Killabee » Wed Jun 13, 2007 10:00 pm
Aha, dat is t. Dacht al...
Sinan
Posts: 433 Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm
Post
by Sinan » Wed Jun 13, 2007 11:10 pm
huh, het is dus opgegeven in Fahrenheit
mr. X
Posts: 7228 Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm
Post
by mr. X » Wed Jun 13, 2007 11:31 pm
:lol: Als de olie zo warm zou zijn, was het denk ik al plastic geworden.
Dit verschilt per olie, maar deze verliest zijn smerende eigenschappen ongeveer bij 140/150+ graden celcius ongeveer. Echter zoals ITR 639 zegt 130-135 graden is het maximale wat hij mag worden.
VTECRob
Posts: 1690 Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:
Post
by VTECRob » Thu Jun 14, 2007 9:33 am
Ik zit met Trackdays rustig op 136 graden...
Maar na de Trackday, wordt de olie dan ook direct verwisseld...
riddertje
Posts: 154 Joined: Wed Oct 25, 2006 10:36 am
Post
by riddertje » Thu Jun 14, 2007 9:47 am
Na hoeveel tijd ongeveer zitten julie op deze temperaturen op trackdays?
VTECRob
Posts: 1690 Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:
Post
by VTECRob » Thu Jun 14, 2007 11:03 am
2 minuut 8
Eric
Posts: 8 Joined: Tue Jun 05, 2007 8:13 am
Post
by Eric » Thu Jun 14, 2007 2:01 pm
Het verbranden van olie is niet het grootste gevaar. De ellende ontstaat als er verbrandingsresten op zuigerveren etc achterblijven. Vaak(er) verversen en of een reiniger gebruiken is niet onverstandig!