Hatchman - EJ2 B16a (193 pk, 171 Nm)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Hatchman

Post by Hatchman »

En hier nog wat foto's van nieuwe onderdelen:

rvs dc sport jdm header & b16b valve cover
Image
Image

Mugen valve springs
Image
Image

Precision 440cc injectors
Image
mr. X

Post by mr. X »

Veel beter dan de zwarte deksel!
Is hij gloed nieuw?

En ga je hem nu met de Mugen springs meer toeren laten draaien, of puur ter vervanging van de oude?
Hatchman

Post by Hatchman »

Dit is het oude kleppendeksel van Hardcorehonda, zitten een paar plekjes op waar de coating had losgelaten. Dit moet ik nog even bijwerken, op de foto is het bijgewerkt met fotoshop :wink:

De mugen veren kunnen op standaard b16 nokkenassen 9300 toeren aan. Ik wil ze uiteindelijk gaan gebruiken met skunk2 stage 1 nokkenassen en de toerenbegrenzer op 8800 tpm.
Hatchman

Post by Hatchman »

even weer een update, heb gister nog wat mooi spul opgehaald...

Skunk2 stage 1 cams & skunk2 camgears
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
De precision's bleken niet te passen in het inlaatspruitstuk; oem O-ringen zijn aangepast, key uit de plug verwijdert zodat de connectors passen en de disc iets aangepast (disc diameter was te groot voor de boring van het inlaatspruitstuk). Zo zien ze er nu uit:

Image

Binnenkort de plx inbouwen als vervanging van de narrowband lambda, daarna afstellen met eCtune door Frank.

Wil graag het verschil weten met en zonder de s2s1's dus daarom eerst de b16 afstellen met oem b16a nokkenassen en rollen.

Later de skunk2 stage 1, skunk2 camgears en mugen valvesprings monteren, afstellen en rollen.
ITR1217

Post by ITR1217 »

Mooi mooi en welkom hier in happyland :wink:
S.J.

Post by S.J. »

Pakt het goed aan!
Hatchman

Post by Hatchman »

de updates die hierboven staan zijn niet echt meer up to date.

Ondertussen zitten er itr swaybars onder de coupe en zijn de skunk2 stage 1 cams weer verkocht, aangezien ik een nieuw B serie blok aan het bouwen ben en aggressievere nokkenassen nodig heb.

De dc sport header is er ook onderuit, had te weinig grondspeling en heeft plaats gemaakt voor een hytech production header. Frank heeft afgelopen donderdag het boeltje afgesteld en zaterdag gaat die de rollenbank op bij Verhoeven Tuning. Ben benieuwd...
BugsM

Post by BugsM »

Die JDM DC is inderdaad minder wat betreft bodemspeling. De mijnt is ook al geschaafd, gelukkig nog niet gedeukt...

Ben benieuwd wat je b16 strax doet...
Hatchman

Post by Hatchman »

Nog wat foto's van afgelopen zaterdag op Zandvoort:

Image

Image

BugsM: Ben ook benieuwd wat voor waardes eruit komen rollen, als ik een gokje mag wagen denk ik rond de 180 pk, dit is met stock b16a nokkenassen. Tot de 6000 toeren merk je vrij veel verschil in het voordeel van de hytech in vergelijking met de dc 4-1 jdm, daarna trokken ze naar mijn gevoel ongeveer even hard naar de begrenzer. Wel merkte ik na het afstellen dat die vanaf 6000 toeren een stukje beter trekt dan voorheen.
boikel

Post by boikel »

Nice pics. Maar moeten jullie geen helm op?

Hoelang was de levertijd voor die Hytech header van jou?-
Hatchman

Post by Hatchman »

helm is niet verplicht, alleen met rolkooi. Maar voor de veiligheid is het inderdaard wel beter volgende keer.

Niet lang, waren er destijd 5 voorradig (1.6-1.8L versie). En die waren binnen 3 weken netjes thuis bezorgt.
Marsnel

Post by Marsnel »

Nette coupee..

Kan merken op zandvoort dat het blok erg goed loopt! 8)

Had trouwens niet verwacht dat je er voor de eerste keer zou rijden.. m`n complimenten.. :wink:
CyRaX

Post by CyRaX »

Hele nette wagen....compliments!
Hatchman

Post by Hatchman »

Vandaag wezen rollen bij Verhoeven tuning. Het resultaat mag er wezen, had deze waarden niet verwacht. Filmpje volgt nog...

Hier de uitdraai:

Image
Image

Setup:

standaard b16a blok met:

- itr inlaatspruitstuk (68 mm plenum opening)
- skunk2 68 mm gasklep
- injen 3 inch itr cai
- hondata inlaatpakking
- 240cc injectoren
- Denso VK22 bougies
- hytech production header
- custom testpipe
- Invidia G200 catback
- eCtuned P28 door Gaskleppie
Sinister

Post by Sinister »

Wat een rare koppelcurve is dat man, normaal moet hij vanaf 6000 toeren omhoog gaan en jij hebt dan een dip? Kan je dat uitleggen?
Ik zie ook dat je wielpks 42 lager zijn dan je dinamische, is dat normaal voor die auto? Bij een ITR is dat verlies maar 30.
Marsnel

Post by Marsnel »

zodan!

Nette specs hoor..
Hatchman

Post by Hatchman »

Sinister wrote:Wat een rare koppelcurve is dat man, normaal moet hij vanaf 6000 toeren omhoog gaan en jij hebt dan een dip? Kan je dat uitleggen?
Ik zie ook dat je wielpks 42 lager zijn dan je dinamische, is dat normaal voor die auto? Bij een ITR is dat verlies maar 30.

Koppelcurve is niet echt raar. Door de cai ontstaan resonanties, zoals je kan zien in de koppelkromme bij 4500 en 6000 toeren, deze zorgen voor pieken en dalen, wat normaal is bij een cai.

De 42 pk aandrijfverliezen vind ik ook iets aan de hoge kant, normaal zou het idd rond de 30 tot 35 max moeten zijn. Misschien heeft het met de 4 rollen van de bank te maken waardoor de rolwrijving hoger is.
Sinister

Post by Sinister »

Ah 4 rollen ja dan kan het wel zijn mijn excuses, zeker knap resultaat wel!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Wat een rare koppelcurve is dat man, normaal moet hij vanaf 6000 toeren omhoog gaan en jij hebt dan een dip? Kan je dat uitleggen?

Ik vond hem ook al een beetje vreemd. Die 2 grote dippen zijn te verklaren door de CAI, die zijn er ok niet makkelijk uit te krijgen maar als je het mengsel strak krijgt tijdens die dippen haal je de kuilen aardig uit de weg. De Vtec komt er onder vollast al bij 4500rpm in. Dus net als het grote CAI dal (altijd na een CAI resonatie piek) zou ontstaan, gaat hij naar Vtec. Dat zorgd er in zijn geval voor dat het koppel minder instort dan hij gedaan zou hebben als we de Vtec niet in hadden laten komen. Beetje spelen met de Vtec punten en je gevoel liegt niet.

Doe kleine piekjes bovenin vind ik eigenlijk nog gekker. Die kan ik ook niet verklaren. Misschien de combi van erg grote onderdelen op een stock motor. Hij heeft natuurlijk wel even een Hytech header, ITR spruitstuk en vette gasklep op zn motor zitten. Dat geeft ook grote resonanties.

Wel een super vet resultaat!
CyRaX

Post by CyRaX »

Mooie cijfers....dat zal goed doorrijden (op het circuit :wink: )
Locked