De start en de stop.....
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
baRt wrote:mja, soepel lage toeren is het bij mij he... ding is trager dan dikke stront bergop door een trechter als ie koud is...
hij 'wil' dan niet en ik ga hem niet dwingen!
besides, 1 -> 2 is wat stroef als de olie koud is...
Heb je de bakolie al eens vervangen?
Wordt hij weer soepel van en is op lange termijn ook beter.
Ik doe er elk jaar nieuwe in. (Ongeveer 20.000km)
Om de motor warm te rijden kom ik zelden boven 3000 totdat de olie 70°C is.
Daarna max 4000 tot hij op bedrijfstemperatuur is.
-
- Posts: 203
- Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am
k
Gaskleppie wrote:Ik laat liever een motor soepel met lage belasting iets hoger in toeren draaien, dan dat hij moeite heeft met de extra lage toeren die je hem gedwongen laat lopen.
Dan vermoord je je motor!
Hiervoor heb ik de topic dus gestart 8)
Bangelijk
Thx
Laag in de toeren rijdt het ook helemaal niet fijn.
Hoe lager in de toeren hoe meer gas je moet geven om wat 'effect' te krijgen zeg maar. Zoals Gaskleppie zegt.
Overdreven weinig toeren draaien met koude motor is IMO zeker niet goed. Ik laat hem ook liever wat meer toeren maken. Tussen de 3 en de 4 loopt hij erg soepeltjes met een erg kleine uitslag van het gaspedaal...
Hoe lager in de toeren hoe meer gas je moet geven om wat 'effect' te krijgen zeg maar. Zoals Gaskleppie zegt.
Overdreven weinig toeren draaien met koude motor is IMO zeker niet goed. Ik laat hem ook liever wat meer toeren maken. Tussen de 3 en de 4 loopt hij erg soepeltjes met een erg kleine uitslag van het gaspedaal...
-
- Posts: 203
- Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am
i
mr. X wrote:Laag in de toeren rijdt het ook helemaal niet fijn.
Hoe lager in de toeren hoe meer gas je moet geven om wat 'effect' te krijgen zeg maar. Zoals Gaskleppie zegt.
Overdreven weinig toeren draaien met koude motor is IMO zeker niet goed. Ik laat hem ook liever wat meer toeren maken. Tussen de 3 en de 4 loopt hij erg soepeltjes met een erg kleine uitslag van het gaspedaal...
Deed ik normaal ook. Tussen de 3000en de 4000 maar toen ik de eerste posts las dacht ik van oei.....Maar blijkbaar was ik goed bezig 8)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Naar mijn idee ben je dan goed bezig.
Je kan het zelf het beste aanvoelen. Bij lagere toeren voel je wel eens zo vreemde trilling door het blok gaan. Dat moet je dus echt vookomen! Dan heeft hij het niet naar zn zin!
Als je rond de 3000rpm schakeld (bij 3500rpm opschakelen van je terug tot 2500rpm) zal je zien dat hij veel soepeler rondgaat en met heel weinig gas al soepel reageerd.
Die 500rpm meer maken dan een wereld van verschil in hoe die motor zn koude start door komt!
Je kan het zelf het beste aanvoelen. Bij lagere toeren voel je wel eens zo vreemde trilling door het blok gaan. Dat moet je dus echt vookomen! Dan heeft hij het niet naar zn zin!
Als je rond de 3000rpm schakeld (bij 3500rpm opschakelen van je terug tot 2500rpm) zal je zien dat hij veel soepeler rondgaat en met heel weinig gas al soepel reageerd.
Die 500rpm meer maken dan een wereld van verschil in hoe die motor zn koude start door komt!
Juist bij een koude start heb je te weinig oliedruk als je hem stationair laat draaien. Als je bv nokkenassen vervangt, moet je bij de start juist hem ongeveer op 3000tpm houden, om voldoende smering te behouden...
En inderdaad, met zo weinig mogelijk belasting, zo vloeiend/snel mogelijk rijden. Dit betekend voor mij met de ATR na een koude start een kwart gas, doorlopend tot +/- 2750tpm. Wat dat betreft is de H22 toch wat soepeler dan een b16/b18...
En inderdaad, met zo weinig mogelijk belasting, zo vloeiend/snel mogelijk rijden. Dit betekend voor mij met de ATR na een koude start een kwart gas, doorlopend tot +/- 2750tpm. Wat dat betreft is de H22 toch wat soepeler dan een b16/b18...
OK, back from the dead.
Dit kwam ik tegen op itr-dc2.com. Wat denken we over deze quote uit EVO magazine?
Dit kwam ik tegen op itr-dc2.com. Wat denken we over deze quote uit EVO magazine?
There was a question about this in Evo magazine asking the best way of starting a car and warming the engine as the reader had noticed race engines are started and instantly revved up and down their rev range a few times and then switched off.
Jeff Daniels writes "The worst thing you can do is start a cold engine and immediately drive off using a significant amount of throttle. If you 'blip' a cold engine a few times, racing style, you do two things: you create a certain amount of heat to help the general warming up process and thin the oil to the working viscosity, and you splash the oil well around the engine (an essentially mechanical process) before you subject it to load."
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
mijn idee is, dat als je dit doet je dan wel de temp wat helpt, maar dat het gebrek aan olie de cilinderwanden meer schade toebrengt, dan het beetje extra wat je er wel aan hebt...
oftewel: wat Frank zegt, die motoren hoeven maar een seizoen mee, dus daar boeit het niet en is het snellere opwarmen belangrijker.
oftewel: wat Frank zegt, die motoren hoeven maar een seizoen mee, dus daar boeit het niet en is het snellere opwarmen belangrijker.
-
- Posts: 358
- Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm
Precies!
Ik stap 's ochtends in, start hem, frontje van de radio erop, stuur erop klikken, gordels vast, dan zijn we zo'n 20-30 sec verder en dan gaan we rustig rijden.
De eerste 15 minuten schakel ik bij 3000rpm, maar soms is dat ook 3500rpm. Na die 15 minuten rustig aan meer toeren draaien, en dan na een minuutje of 20-25 kan hij in VTEC.
Op de reis terug naar huis de laatste 10 minuten niet te gek meer doen, rustig naar huis tuffen. Rij dan toch door BBK, dus in 3 met een gangetje of 50-55. Als ik dan geparkeed heb nog even secondje of 10-20 stationair en dan uit.
De Fireblade laat ik wel altijd een minuut ofzo rond draaien, maar die krijgt het dan ook zwaar te voorduren gheghe.
CRX EE8, B16A1, 266000km, +/- 1:8000 olieverbruik, not so bad i think....
Ik stap 's ochtends in, start hem, frontje van de radio erop, stuur erop klikken, gordels vast, dan zijn we zo'n 20-30 sec verder en dan gaan we rustig rijden.
De eerste 15 minuten schakel ik bij 3000rpm, maar soms is dat ook 3500rpm. Na die 15 minuten rustig aan meer toeren draaien, en dan na een minuutje of 20-25 kan hij in VTEC.
Op de reis terug naar huis de laatste 10 minuten niet te gek meer doen, rustig naar huis tuffen. Rij dan toch door BBK, dus in 3 met een gangetje of 50-55. Als ik dan geparkeed heb nog even secondje of 10-20 stationair en dan uit.
De Fireblade laat ik wel altijd een minuut ofzo rond draaien, maar die krijgt het dan ook zwaar te voorduren gheghe.
CRX EE8, B16A1, 266000km, +/- 1:8000 olieverbruik, not so bad i think....
-
- Posts: 358
- Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm
-
- Posts: 358
- Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm