De start en de stop.....

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik laat liever een motor soepel met lage belasting iets hoger in toeren draaien, dan dat hij moeite heeft met de extra lage toeren die je hem gedwongen laat lopen.

Dan vermoord je je motor!
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mja, soepel lage toeren is het bij mij he... ding is trager dan dikke stront bergop door een trechter als ie koud is...

hij 'wil' dan niet en ik ga hem niet dwingen!

besides, 1 -> 2 is wat stroef als de olie koud is...
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

baRt wrote:mja, soepel lage toeren is het bij mij he... ding is trager dan dikke stront bergop door een trechter als ie koud is...

hij 'wil' dan niet en ik ga hem niet dwingen!

besides, 1 -> 2 is wat stroef als de olie koud is...

Heb je de bakolie al eens vervangen?
Wordt hij weer soepel van en is op lange termijn ook beter.
Ik doe er elk jaar nieuwe in. (Ongeveer 20.000km)

Om de motor warm te rijden kom ik zelden boven 3000 totdat de olie 70°C is.
Daarna max 4000 tot hij op bedrijfstemperatuur is.
the_smoker
Posts: 203
Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am

k

Post by the_smoker »

Gaskleppie wrote:Ik laat liever een motor soepel met lage belasting iets hoger in toeren draaien, dan dat hij moeite heeft met de extra lage toeren die je hem gedwongen laat lopen.

Dan vermoord je je motor!



Hiervoor heb ik de topic dus gestart 8)
Bangelijk

Thx :o
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Laag in de toeren rijdt het ook helemaal niet fijn.
Hoe lager in de toeren hoe meer gas je moet geven om wat 'effect' te krijgen zeg maar. Zoals Gaskleppie zegt.
Overdreven weinig toeren draaien met koude motor is IMO zeker niet goed. Ik laat hem ook liever wat meer toeren maken. Tussen de 3 en de 4 loopt hij erg soepeltjes met een erg kleine uitslag van het gaspedaal...
the_smoker
Posts: 203
Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am

i

Post by the_smoker »

mr. X wrote:Laag in de toeren rijdt het ook helemaal niet fijn.
Hoe lager in de toeren hoe meer gas je moet geven om wat 'effect' te krijgen zeg maar. Zoals Gaskleppie zegt.
Overdreven weinig toeren draaien met koude motor is IMO zeker niet goed. Ik laat hem ook liever wat meer toeren maken. Tussen de 3 en de 4 loopt hij erg soepeltjes met een erg kleine uitslag van het gaspedaal...



Deed ik normaal ook. Tussen de 3000en de 4000 maar toen ik de eerste posts las dacht ik van oei.....Maar blijkbaar was ik goed bezig 8)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Naar mijn idee ben je dan goed bezig.
Je kan het zelf het beste aanvoelen. Bij lagere toeren voel je wel eens zo vreemde trilling door het blok gaan. Dat moet je dus echt vookomen! Dan heeft hij het niet naar zn zin!

Als je rond de 3000rpm schakeld (bij 3500rpm opschakelen van je terug tot 2500rpm) zal je zien dat hij veel soepeler rondgaat en met heel weinig gas al soepel reageerd.

Die 500rpm meer maken dan een wereld van verschil in hoe die motor zn koude start door komt!
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Juist bij een koude start heb je te weinig oliedruk als je hem stationair laat draaien. Als je bv nokkenassen vervangt, moet je bij de start juist hem ongeveer op 3000tpm houden, om voldoende smering te behouden...

En inderdaad, met zo weinig mogelijk belasting, zo vloeiend/snel mogelijk rijden. Dit betekend voor mij met de ATR na een koude start een kwart gas, doorlopend tot +/- 2750tpm. Wat dat betreft is de H22 toch wat soepeler dan een b16/b18...
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Gaskleppie wrote:Je kan het zelf het beste aanvoelen.


Dat is het.
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

OK, back from the dead.

Dit kwam ik tegen op itr-dc2.com. Wat denken we over deze quote uit EVO magazine?

There was a question about this in Evo magazine asking the best way of starting a car and warming the engine as the reader had noticed race engines are started and instantly revved up and down their rev range a few times and then switched off.

Jeff Daniels writes "The worst thing you can do is start a cold engine and immediately drive off using a significant amount of throttle. If you 'blip' a cold engine a few times, racing style, you do two things: you create a certain amount of heat to help the general warming up process and thin the oil to the working viscosity, and you splash the oil well around the engine (an essentially mechanical process) before you subject it to load."
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Klinkt logisch, maar staat bijna lijnrecht tegenover het standaard advies (met een koude motor zo snel mogelijk wegrijden en de eerste kilometers hoge toerentallen mijden. Alles wordt beter warm onder belasting).
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Zit een kern van waarheid in, maar durf het toch niet aan :roll:
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Post by slED9e »

ik hoop dat het zo is want dit doe ik vaak ook :) oeps lees het nog eens en ik doe dit niet over het hele toerenbereik, hooguit tot de 5k

edit: daarna ook gewoon 20 min rustig tot 3500 tpm
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Race motoren hoeven maar 1 seizoen mee te gaan he'....
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mijn idee is, dat als je dit doet je dan wel de temp wat helpt, maar dat het gebrek aan olie de cilinderwanden meer schade toebrengt, dan het beetje extra wat je er wel aan hebt...

oftewel: wat Frank zegt, die motoren hoeven maar een seizoen mee, dus daar boeit het niet en is het snellere opwarmen belangrijker.
HaRdCoRe-WeZ
Posts: 358
Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm

Post by HaRdCoRe-WeZ »

Precies!

Ik stap 's ochtends in, start hem, frontje van de radio erop, stuur erop klikken, gordels vast, dan zijn we zo'n 20-30 sec verder en dan gaan we rustig rijden.

De eerste 15 minuten schakel ik bij 3000rpm, maar soms is dat ook 3500rpm. Na die 15 minuten rustig aan meer toeren draaien, en dan na een minuutje of 20-25 kan hij in VTEC.

Op de reis terug naar huis de laatste 10 minuten niet te gek meer doen, rustig naar huis tuffen. Rij dan toch door BBK, dus in 3 met een gangetje of 50-55. Als ik dan geparkeed heb nog even secondje of 10-20 stationair en dan uit.

De Fireblade laat ik wel altijd een minuut ofzo rond draaien, maar die krijgt het dan ook zwaar te voorduren gheghe.

CRX EE8, B16A1, 266000km, +/- 1:8000 olieverbruik, not so bad i think....
Image
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

50-55 in 3e versnelling? das leuk met de lange VAG versnellingsbakken, maar als ik rustig rij doe ik 50-55 altijd in 4 :S
HaRdCoRe-WeZ
Posts: 358
Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm

Post by HaRdCoRe-WeZ »

Ik 's ochtends ook, terug normaal gesproken ook, maar laat hem de laatste tijd in zijn 3 staan. Draai je ergens tussen de 3000 en 3500rpm.
Image
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Luiheid noemt men dat haha :wink:
HaRdCoRe-WeZ
Posts: 358
Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm

Post by HaRdCoRe-WeZ »

En zoveel moeite is het niet met een shortshifter gheghe. Vandaag ff gekeken, 3100 rpm in 3 is ca 55 km/u.
Image
Locked