Iemand enig idee waarom mijn Mugen twinloop Catback 2,25" aan het begin is en 2,5 na de middendemper?
In mijn huidige situatie komt het wel goed uit, maar het is een JDM catback en als je dus een JDM spruitstuk hebt dan is die dus ook 2,5" en sluit het dus niet echt lekker op elkaar aan.
Hmm ik zie geen raceversie voor de DC2????? Voor de DC5 is hij er wel.
Erg jammer dat dit niet gewoon 1 dezelfde diameter is , de meeste catbacks hebben dit wel.
En het geluid maak je echt niet zoveel minder om er een stukje pijp aan te laten zitten van een paar cm met een mindere diameter.
Het is gewoon puur voor de goede pasvorm op de OEM JDM kat.
Maar zoiets dacht ik al, want dat was de enige optie.
Iemand hier heeft een JDM kat toch?
Honda heeft 65 mm ingang en 57 mm uitgang gekozen omdat een kat zowieso een bottleneck is, dus na de kat is er geen behoefte meer aan een 65mm catback.
Maar als je een testpipe hebt, dan is het verhaal anders natuurlijk. Mugen ging er mischien vanuit dat mensen gewoon hun JDM kat behouden. Zonder kat is een 65mm all the way het beste.
Wat ik had bedacht is dat theoretisch is de flow voor de kat hoger als erna dus als je de snelheid gelijk wil houden zou je een kleinere diameter moeten hebben.
In mijn situatie geeft dit dan theoretisch geen verschil aangezien mijn spruitstuk ook nog 2,25" is.
Heb de vraag aan Mugen zelf gesteld, ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg.
Eigenlijk is die JDM cat dan qua diameter vreemd gekozen... In een kat ontstaat een vorm van naverbranding. De gassen zullen dus weer heter worden en meer volume krijgen dan dat ze voor de kat hadden.
De pijp zou dus na de kat juist dikker moeten zijn dan daarvoor om de zelfde stroom snelheid te houden.....
Vaag....
Niet helemaal het antwoord waar ik op zat te wachten maar het blijven Japanners en die zijn wat traag van begrip. Dus zal vanmiddag even een mailtje met foto's opsturen om de vraag wat duidelijker te maken.
Toch leuke info om te delen, dus vandaar:
Dear Robert Blom,
Thank you for your mail.
My answer for your question is as follows,
--What is "TWIN-LOOP"?-- Silencing characteristics and the quest for exhaust efficiency: the two requirements imposed on exhaust systems have a contrary relationship, and in practice it is extremely difficult to achieve both. At MUGEN,we have continued to employ the straight configuration,with the design philosophy that low exhaust pressure must be provided, and that reducing exhaust resistance is an important part of the ideal because,as the name suggests,it provides low exhaust resistance. As a result of our quest for the ideal design for racing engines,MUGEN developed the "twin-loop-layout silencer"(exhaust system),in which the pipe is twisted into two loops and passes straight through the silencer twice. This could be considered the ultimate arrangement,combining the concepts of "absorption" and "intervention" in an ingenious manner. It surpasses normal systems in power and torque over the full range, and provides the required silencing and the clear sound.
Thank you for your inquiry.
Best Regards, Jaemin Kim,
****************************************** Jaemin Kim (Mr) Marketing Section, Products Business Dept. MUGEN / M-TEC Co. Ltd.
ITR1689 wrote:Uitlaatgassen komen met schokgolven naar buiten. Na een kat zijn die golven flink gedempt.
Een OEM EDM spruit flens is slechts 2" dik. En de 4 buizen zijn slechts 40mm dik. Zo'n spruit is dus eigenlijk waardeloos voor performance.
Naar mijn weten is de diameter van een OEM spruit 2,25" maar ga voor de zekerheid zo snel mogelijk zelf nameten. (Info komt van Robin, heeft gemeten op zijn OEM spruitstuk).
Is nog een koopje ook.
Honda Twin Loop Cat Back Exhaust 1992 to 2000 GSR, ITR, Civic $850.00 (850.00 USD = 627.254 EUR www.xe.com )
De Mugen kost geloof ik een hell of a lot meer?
mijn invidia cat-back is ook maar 60 mm terwijl mijn dc sports spruit en katvervanger wel 63mm zijn allemaal buitenwerks dus. maar binnenwerks daar gaat het natuurliik om. materiaal dikte is vaak ook verschillend per uitlaatdeel!