Aquaplaning, LSD & ABS

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Van LSD naar ABS. Maar goed.

Wat mensen vaak vergeten is dat een ABS systeem een passief systeem is. Het treed pas in werking als de wielen niet gelijkmatig draaien tijdens het remmen. Het niet gelijk draaien tijdens het remmen, duidt vaak op slippende banden, en wordt vervolgens gecorrigeerd door het wiel wat het minst draait, even los te laten. In die situatie (correctie van slippende banden) is ABS superieur aan de mens. Wij kunnen niet met 1 rempedaal 4 afzonderlijke wielen corrigeren. De auto blijft overigens bestuurbaar tijdens het volledig remmen wat bij draagt tot veiligheid.

Een goede rijder zal naar mijn inzien voorkomen dat hij in die slipsituatie terecht komt. Door de maximale remkracht te gebruiken, zonder de wielen te blokkeren, wordt de maximale remkracht benut wat resulteert in de kortste remweg. Hopelijk een antwoord over de discussie over remweg van de mens en ABS.
RedSun

Post by RedSun »

Met mijn R gaat het goed denk ik, heb hem nog niet, maar heb het over auto;s in het algemeen...en die heb ik ook niet bedenk ik me nu :lol:

Rij in de 94-er Swift die 8 kleuren rood/roze is en af en toe in de 91-er Corolla, beide van mijn broertje. Overigens ook beide zonder ABS.

Maar prima joh ik hoorde op de meeting een ander verhaal maar we gaan er van uit dat je geen enkele schade hebt gereden de afgelopen tijd. Houden zo!
Nana korobi ya oki
mr. X

Post by mr. X »

Ja? Altijd leuk als er achter je rug om word geroddelt.

Zoals redlude94vtec zegt, dit was een LSD topic.
RedSun

Post by RedSun »

Je vertelde het zelf en ik liep toevallig achter jullie
Nana korobi ya oki
ITR1689

Post by ITR1689 »

Lees aub ITR werkplaatshandboek pagina 19-26 en verder en dan snap je wel waarom een voet dit systeem niet kan evenaren....
ITR1689

Post by ITR1689 »

mr. X wrote:Heb nu 1.5 jaar mijn rijbewijs en rij nog altijd schade vrij over de km's die ik heb gereden, zegt mij genoeg.

Vind jij 1.5 jaar echt veel? Ervanuitgaan dat het schadevrij 1.5 jaar was.
Jo&

Post by Jo& »

Ik ben meer dan eens errug blij geweest met mijn ABS! Toen ik een keer op een file inreed etc. etc. Uit reactie stamp je gewoon op de rem...
ABS zorgt ervoor dat je precies 15% slipt en dan nog eens per wiel.
Mensen, ik weet uit eigen ervaring dat Maarten heel goed kan rijden en weet wat zn auto kan (of nu dus kon) en wat niet. Hij kan goed rijden enz. Echt waar, maar er is geen mens die "in het wild" beter remt zonder ABS dan met, ook jij dus niet Maarten...
Dimer

Post by Dimer »

ITR1689 wrote:Lees aub ITR werkplaatshandboek pagina 19-26 en verder en dan snap je wel waarom een voet dit systeem niet kan evenaren....

Het hele ABS systeem is ook niet te evenaren door een mens...

Maar een mens kan wel sneller remmen zonder ABS dan vol in de rem met ABS. Zoals er al een paar keer gezegd is in dit topic, het gaat om het doseren...

Als de wielen eenmaal blokkeren kun je inderdaad niet meer tippen aan het ABS systeem. De kunst is dus ook voorkomen dat je in die situatie terecht komt en gewoon goed remmen :lol:

Op een circuit is dit 'makkelijker', je banden en remmen zijn dan op temperatuur en je weet precies wanneer je moet remmen.

Op de straat is het een ander verhaal, er zijn meer factoren waar je geen invloed op hebt en gevaar kan uit een heel onverwachtte hoek komen. Dan ben je blij dat je ABS hebt.

Nogmaals, op het circuit is een auto zonder ABS (mits gereden door een ervaren coureur) altijd sneller dan een auto met ABS.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Dimer wrote:
ITR1689 wrote:Lees aub ITR werkplaatshandboek pagina 19-26 en verder en dan snap je wel waarom een voet dit systeem niet kan evenaren....

Maar een mens kan wel sneller remmen zonder ABS dan vol in de rem met ABS. Zoals er al een paar keer gezegd is in dit topic, het gaat om het doseren...

Ik ben hier niet mee eens. Als voorbeeld neem ik de bocht inremmen op het circuit (trail braking). Zeer laat remmen en overstuur creeren dus. Grip is op dit moment niet gelijkmatig verdeeld over de 4 wielen. Een goed ABS systeem zal elk wiel afzonderlijk optimaal afremmen. Een mens kan dat gewoon niet, want hebt maar 1 rempedaal. Er hoeft maar 1 wiel te blokkeren, en je moet alle 4 wielen ontlasten.

Als je alleen maar rechtuit remt, dan is ABS minder noodzakelijk.

Bij Best Motoring doen ze die remtesten weleens. Ze gaan zo hard mogelijk remmen in een bocht en kijk dan welke auto eerder stopt EN de bocht kan halen.
IvoG

Post by IvoG »

Ik ben het met Ken eens. Als de remkracht die nodig is om de wielen te laten blokkeren X is, dan is de kracht die een ervaren coureur uitoefent om net niet te blokkeren zonder ABS altijd <X. Een ABS systeem staat de rijder toe om X aan kracht uit te blijven oefenen, en alleen het blokkerend wiel <X te laten krijgen.

Anders gezegd, met ABS kan je altijd de maximale remkracht gebruiken, zonder ABS niet.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Hebben we een antwoord op het LSD verhaal?

Graag nieuwe topic openen over ABS discussie.
ITR1689

Post by ITR1689 »

redlude94vtec wrote:Hebben we een antwoord op het LSD verhaal?

Wat is de vraag dan?
Martin.O

Post by Martin.O »

tieten met ABS
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Martin.O wrote:tieten met ABS

Doe mij er maar twee...
IvoG

Post by IvoG »

redlude94vtec wrote:Hebben we een antwoord op het LSD verhaal?

Graag nieuwe topic openen over ABS discussie.

Aangezien er wat misverstanden en ook interpretaties over ABS bestaan had ik maar voor de gein een ABS discussie geopend. Laten we de discussies en motivaties eens praktisch, maar ook theoretisch benaderen en onderbouwen. Ikzelf ben benieuwd naar de ervaringen en meningen over het gebruik van ABS op de straat, op het circuit, maar ook in bochten.

Het hoort allemaal bij elkaar vind ik. Het ging over aqua-planning en LSD, ik zeg, het gaat over hulpmidellen bij het rijden. Er is hier in dit topic al genoeg. Ik vind het prima als de discussie hierin verder gaat, er zijn al vele argumenten, meningen en feiten genoemd.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

De reden waarom ik graag een nieuwe toppic had over ABS, is dan ABS niet in relatie staat met LSD. Tenzij we het hebben over Traction Control (wat overigens ook een hulpmiddel is). Maar wil voorlopig dan bij ABS blijven.

ABS is een Anti blokkeer Systeem. Dit betekent dat indien ABS in werking treedt, je NIET REMT op dat wiel. Het rendement is dus altijd lager dan 100% indien het ABS system in werking treedt. Komt uiteraard een vraag of 100% remmen wel bestaat. En dat bestaat ook niet. Het is niet mogelijk om altijd op 100% te remmen, maar door veel oefenen, kun je hier dicht tegenaan zitten. Als je continue in de ABS zit, zal het ABS systeem ook pompend blijven remmen, wat echter nooit in de buurt van 99% zal zijn. Daarom: mens remt beter dan remmen met ABS.

Overigens ben ik geen tegenstander van ABS. Ik denk juist dat het een toegevoegde waarde heeft tot het verleggen van grenzen. Een goede coureur hoort naar mijn mening echter nooit het ABS systeem te hoeven activeren. Dan heb je het maximale rendement. Dat is niet zozeer afhankelijk van het ABS syteem, maar ook een kwestie van banden! Hoe beter de banden, des te later zal ABS in werking treden.

Ik heb regelmatig remmentesten gezien, en het is een feit dat auto's op een rechte weg zonder ABS een kortere remweg hebben bij droog weer omdat het ABS niet in grijpt. Het verschil is echter dat ABS tijdens het remmen nog steeds bestuurbaar is, en een auto zonder ABS niet wat weer bij draagt aan de veiligheid.

Ik wilde graag weten van mensen die ooit eens flink hebben geremd in de bochten of zij wel eens denken dat ABS hun in de steek heeft gelaten. Indien het wiel namelijk niet meer in dezelfde richting wijst waar het op zou moeten draaien, werkt ABS namelijk niet meer. Dan staat het wiel haaks op de rol richting. En toch kun je ABS goed gebruiken om instabiliteitsproblemen te corrigeren bij hoge snelheden in lichte bochten en oneffen ondergronden. Je kunt dit doen door met je linkervoet kortstondig het rempedaal te gebruiken en je rechtervoet nog steeds op het gas. Dit wordt vaak gebruikt door rallyrijders.

En voor degenen die niet overtuigd zijn dat ABS echt niet gegarandeerd een kortere remweg betekent:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem

Je zou op het circuit bij wijze van spreke je ABS willen uitschakelen voor het geval je in de grindbak terecht komt...
roblom

Post by roblom »

Je zou op het circuit bij wijze van spreke je ABS willen uitschakelen voor het geval je in de grindbak terecht komt...

Dus niet op het circuit maar alleen in de grindbak. Een niet verharde ondergond is de enige situatie waarin ABS niet in het voordeel is, en denk dat zowel een circuitauto als een staatauto erg weinig op onverhard zal rijden.
slydawg

Post by slydawg »

Als je b.v een circuit auto heb wil je daar idd geen abs op hebben en als je dat wel wil dan heb je nog race abs.
Kerel van de vijverberg trofee had het uitgebreid uitgelegt.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

roblom wrote:

Dus niet op het circuit maar alleen in de grindbak. Een niet verharde ondergond is de enige situatie waarin ABS niet in het voordeel is, en denk dat zowel een circuitauto als een staatauto erg weinig op onverhard zal rijden.

Ik geef het op...
roblom

Post by roblom »

haha, nu al :twisted:
Locked