Aquaplaning, LSD & ABS
Aquaplaning, LSD & ABS
Ik reed vanochtend op een randweg, linkerbaan, 3e versnelling en 6000 toeren, trok een beetje door vanaf het stoplicht.
Reed op dat moment over veel water en aquaplanning was een feit. Daar ging ik dan richting vangrail, ik liet me gas niet los en stuurde gewoon rechtuit, zonder naar rechts te sturen, kdacht op dat moment, als ik opeens grip krijg en ik stuur naar rechts, gaat het geheid fout. Dus ik gas erop. Toen merkte ik dat me LSD in werking ging en het trok de auto met 8000 a 9000 toeren weer recht. (althans zo leek het).
Mijn vraag is, helpt een LSD inderdaad op zulke momenten, of had ik gewoon geluk, en leek het zo...
Reed op dat moment over veel water en aquaplanning was een feit. Daar ging ik dan richting vangrail, ik liet me gas niet los en stuurde gewoon rechtuit, zonder naar rechts te sturen, kdacht op dat moment, als ik opeens grip krijg en ik stuur naar rechts, gaat het geheid fout. Dus ik gas erop. Toen merkte ik dat me LSD in werking ging en het trok de auto met 8000 a 9000 toeren weer recht. (althans zo leek het).
Mijn vraag is, helpt een LSD inderdaad op zulke momenten, of had ik gewoon geluk, en leek het zo...
LSD verdeeld de krachten over de wielen... dus als jij met een wiel in de berm gaat staan, zul je zonder LSD veel wielspin op dat wiel hebben. Met LSD zal het andere wiel (op de weg) wel nog wat kracht krijgen en kun je wegrijden...
ik denk dat bij jou hetzelfde is gebeurd, maar dan op snelheid en met water ipv berm.
Als dat zo is, dan is de LSD een hulp geweest. Maar het kan ook zijn dat gewoon beide wielen weer grip kregen...
moeilijk te zeggen.
ik denk dat bij jou hetzelfde is gebeurd, maar dan op snelheid en met water ipv berm.
Als dat zo is, dan is de LSD een hulp geweest. Maar het kan ook zijn dat gewoon beide wielen weer grip kregen...
moeilijk te zeggen.
becas© wrote:en toch vind ik het dan niet echt slim om met 8-9k rpm verder te rijden :-?
Nou, ik zat rond de 5000 toeren toen ik wilde schakelen maar toen ik die plas zag liggen besloot ik om niet te ontkoppelen. Doorschakelen tijdens aquaplanıng leek me op dat moment geen verstandige keus. Vandaar dat ik gas door gaf....
Verschillende situaties vragen verschillende methoden van handelen.
Vaak denk ik dat het erg van de bestuurder afhangt.
Sneeuw deed ik zelf niet in de hoogste versnelling. En ben zelf 2 keer naar Zwitserland geweest zonder ongelukken. De eerste keer (2 jaar geleden, carnavals vakantie) was zelfs zo'n slechte periode dat we in de 15 jaar dat wij gaan dit nog nooit hadden meegemaakt.
Ik vind het een uitdaging.
Vaak denk ik dat het erg van de bestuurder afhangt.
Sneeuw deed ik zelf niet in de hoogste versnelling. En ben zelf 2 keer naar Zwitserland geweest zonder ongelukken. De eerste keer (2 jaar geleden, carnavals vakantie) was zelfs zo'n slechte periode dat we in de 15 jaar dat wij gaan dit nog nooit hadden meegemaakt.
Ik vind het een uitdaging.
-
- Posts: 144
- Joined: Sun Jan 28, 2007 8:38 am
Ik denk dat het afhankelijk is van de situatie waarin de auto zich verkeerde. Heeft LSD hieraan bijgedragen aan de stabiliteit, dan denk ik ja. LSD werkt voor zover ik weet ook alleen als je het gas erop hebt. Niet perse vol gas, maar als je ontkoppelt, vallen de voordelen van LSD volgens mij weg.
Of het de juiste handelswijze is, is een andere vraag. De meest logische stap is gewoon ontkoppelen en stuur recht houden totdat er traktie is. Als de snelheid mindert komen de banden dieper in het water en heb je weer contact met de bodem, of je bent de plas water alweer voorbij.
Bevindt je je continue op glad wegdek, dan is het belangrijk dat je wielen niet blokkeren als je de koppeling weer los laat. Dit hoeft niet perse in z'n 5 of 6. Als je ongeveer weet in op welke toerental in de huidige versnelling de juiste snelheid is, kun je natuurlijk gassen tot het juiste toerental en dan koppeling rustig loslaten. Daarna gaspedaal met beleid bedienen voor een voorspelbaar weggedrag.
In geen geval was remmen de juiste optie.
Of het de juiste handelswijze is, is een andere vraag. De meest logische stap is gewoon ontkoppelen en stuur recht houden totdat er traktie is. Als de snelheid mindert komen de banden dieper in het water en heb je weer contact met de bodem, of je bent de plas water alweer voorbij.
Bevindt je je continue op glad wegdek, dan is het belangrijk dat je wielen niet blokkeren als je de koppeling weer los laat. Dit hoeft niet perse in z'n 5 of 6. Als je ongeveer weet in op welke toerental in de huidige versnelling de juiste snelheid is, kun je natuurlijk gassen tot het juiste toerental en dan koppeling rustig loslaten. Daarna gaspedaal met beleid bedienen voor een voorspelbaar weggedrag.
In geen geval was remmen de juiste optie.
Laatst lag er een flinke plas ergens halverwege een middelgrote rotonde die ik toch met een redelijke snelheid nam. Doordat ik gas bij gaf bleef ik er toch op alleen of dit door de LSD kwam dat valt natuurlijk lastig te zeggen. Dat mijn hart op hoge toeren ook werkt wist ik daarna in ieder geval wel.
-
- Posts: 144
- Joined: Sun Jan 28, 2007 8:38 am
FastFWD wrote:geef met nat weer op de rotonde maar eens gas icm lsd, dan ga je van de baan
FastFWD wrote:civic met itr bak en slechte banden, maar het gaat over lsd![]()
Dus je gaat met nat weer, slechte banden en LSD, gas geven op de rotonde.
Vind ik ook niet echt verstandig.
Denk dat als je slechte banden hebt een LSD ook niet veel gaat helpen.