30-04 vrijrijden op Zandvoort
- Gaskleppie
VTECCIE wrote:Maar wie heeft er nu schade gereden? Ik snap niet helemaal waarom hier altijd zo geheimzinnig over wordt gedaan.
Je mag het dus wel hebben over de leuke dingen van het racen maar niet over de negatieve dingen? Schade hoort bij racen helaas dus waarom het verzwijgen? Zelfs de foto is verwijderd...
Gaskleppie wrote:Dat het niet leuk is dat ben ik met je eens maar dit is juist goed om te laten zien aan toekomstige circuit ridders.
Daar ter plekke hebben we er ook helemaal niet geheimzinnig over gedaan.
Ik denk dat alleen niemand er over wilde beginnen zonder dat Martin zelf een reactie gaf.
Tuurlijk is het rot en staan we het niet rond te schreeuwen. Iedereen weet dat dat het risico is en dat het kan gebeuren. kijk maar eens in dat stoere filmpje. Daar gaat het soms ook op het randje. Aan het eind is dat ook de reden om maar weer eens rustig naar de pits te gaan.
Wat had je dan verwacht? Dat we met zn allen hier even een enorme discussie zouden beginnen over de fouten die er gemaakt zijn? Lijkt me ook niet zo netjes als de gene die er mee zit zelf nog niet gereageerd heeft..
Ik wil eerst even hierop reageren.
Ik was helaas niet in staat afgelopen week om te kijken en te reageren op deze thread. Als ik een foto had gezien of zelfs de vraag had gezien van Sander had ik ze ook allebei verwijderd. Waarom?
1. De schaderijder vertelt zelf wel hoe of wat als hij dat wil en er klaar voor is.
2. Als je er niet bij was hoef je het ook niet van een ander te horen.
3. Iedereen die daar was weet dat het een ongeluk was, anderen niet en springen al gauw tot conclusies.
4.Er is een verschil tussen anderen waarschuwen voor de mogelijke gevaren en leedvermaak, en niet iedereen heeft de nuances door.
5. Iedereen die naar een circuitdag gaat hoort deze "code" te respecteren.
6. Men kan moeilijkheden krijgen met de verzekering (of een latere verkoop van de auto), ook al betaalt men zelf voor deze schade kan men dit geval later aanvoeren, bijv. i.v.m. een ander schadegeval. Om dezelfde reden dekken we ook de kentekenplaten af.
7. Als er iemand is die zich voor de kop slaat en zeer slecht voelt, dan is het de rijder zelf. Het laatste wat hij nodig heeft is een discussie over hoe of wat hij anders had moeten doen.
Kortom, (bijna) alle door Frank genoemde redenen.
Het is belangrijk dat iedereen die de baan opgaat zich ervan bewust is dat het ook fout kan gaan. Dat wordt vaak genoeg aangegeven, juist door onder andere de veiligheidsregels aan te halen zoals Frans dat deed. Het is dus geen hosanna m.b.t. het circuitrijden, eerder een respect tegenover de rijder. En een erecode, "What happens on track stays on track!" totdat de rijder er zelf mee voor de dag wil komen.
Overigens is geen enkel onderdeel van mijn commentaar persoonlijk naar Sander gericht, hij stelt terecht de vraag waarom men zo omgaat met schade op het circuit, en ik wil gewoon een gedegen en compleet antwoord geven, opdat hij en anderen begrijpen waarom het zo gebeurt.
Complimenten overigens aan de anderen die op de dag aanwezig waren en er niet over hebben gerept! 8)
Met betrekking tot hoe een nieuweling op de baan gecoachd zou kunnen worden:
1. Een instructeur meekrijgen voor een halfuur, vroeg in de dag. Dit kan ook een meer ervaren clublid zijn, die wat adviezen meegeeft. Die kan de rijder bijvoorbeeld de instructie geven om de eerste 2 ronden niet boven de 4000 toeren uit te komen, daarna 2 niet boven de 5000, en nog eens 2 niet boven de 6000. Hierdoor zal de rijder zich meer moeten concentreren op de lijnen dan op de snelhied per se, en kan hij gewend raken aan de baan en de lijnen, en bouw je de dag progressief op.
Een hele goede Schotse instructeur waar ik het plezier van een instructie halfuurtje mee heb mogen maken heeft mij geleerd: "First comes smoothness, then comes speed". Met andere woorden: als je de lijnen vloeiend krijgt dan ben je vanzelf sneller!
2. De organisatie vragen om de eerste 3 ronden in de ochtend achter een pacecar te laten rijden (indien ze dit niet vanzelf al doen) zodat de beginner(s) de baan kunnen leren op een langzamere snelheid (zie punt 1)
3. Aan het begin van de dag niet achter elkaar de baan op maar met genoeg andere auto's tussen elkaar. De neiging ontstaat volgens mij al gauw om je te meten aan de andere Honda voor of achter je, en als je daar zo vroeg al mee bezig bent, dan bouw je je dag niet goed op en kan je de concentratie kwijtraken. Als men als achter elkaar de baan opgaat dan met 1 meer ervaren clublid voorop maar die het tempo dan wat inhoudt, zodat de ander enigszins kan volgen zonder voor hem op dat moment mogelijk te veeleisende capriolen te moeten uithalen.
Concentratie is het belangrijkste dat je nodig hebt op de weg / het circuit, belangrijker dan banden, remmen, pk's of wat dan ook. Zonder goede banden, remmen of veel vermogen kom je wel heelhuids thuis als je je maar concentreert, zonder concentratie ben je nergens ook al heb je de duurste/beste/meeste/snelste ...
Waardoor kan je concentratie verliezen?:
1. Vermoeidheid: neem genoeg en tijdige pauzes
2. Andere zaken aan je hoofd. Als je overhoop ligt met iemand anders of jezelf kan je beter niet gaan rijden, als je het niet uit je hoofd kan zetten. Ik weet vrij zeker dat als ik niet met het ongeluk op de snelweg van de dag ervoor in mijn hoofd zat ik wel beter had gereageerd op het uitbreken van Woolfie bij het opkomen van Eau Rouge in 2005. Ik wist namelijk precies wat er kon gebeuren en wat de oplossing was, maar dacht er op dat moment gewoon niet aan.
3. Een gevoel van competitie. Dit is de reden dat men bijvoorbeeld bij BookaTrack zeer streng tegen het timen van rondes optreedt. Iemand die bezig is met tijd/snelhiedsverbetering als enig doel is vaak niet echt met veiligheid bezig.
Ik vind persoonlijk de battles wel leuk en aardig (vooral om later naar te kijken), maar zou er nooit aan meedoen maar hun gewoon voorbij laten. Ik denk namelijk dat ik niet op het niveau ben dat ik kan rijden en racen tegelijkertijd. Op het moment dat ik me bezig ga houden met hoe hun in te halen of voor te blijven ben ik mogelijk niet meer bezig met het belangrijkste op zo'n dag: op de baan blijven en heelhuids en zonder schade thuiskomen. Het heeft mij geen enkele van de 7 of zo circuitdagen die ik heb gedaan geboeid om te weten of ik in mijn auto sneller ben dan een ander, daar ga ik de baan niet voor op. Ik ga de baan op om te leren hoe ik mijn auto beter en sneller kan besturen en in controle kan houden. Al het andere is een pissing contest wat mij betreft. Al kan de ander verder pissen, ik moet het doen met wat ik heb.
Just my 2 cents zoals ze in het engels zeggen.
Ik wil Frans en Martijn hartelijk bedanken voor de faciliteiten op het circuit!
Martin en Brenda voor het cadeautje voor Jean-Luc! 8)
Frans voor de BBQ en de misselijkmakende 3 rondes (lag niet aan jouw overigens beroerde lijnen maar eerder aan mijn eigen vatbaarheid voor wagenziekte als bijrijder
ops: :lol: )
Alle anderen voor de gezelschap! De video's zal ik later een keer rustig (?) bekijken. 8) Mijn foto's zijn niet schitterend, maar ik zal ze morgen toch even uploaden.
Martin, sterkte met de reparaties, probeer anders of je korting kan krijgen op de onderdelen door melding te maken van je clublidmaatschap. :idea:
Martin en Brenda voor het cadeautje voor Jean-Luc! 8)
Frans voor de BBQ en de misselijkmakende 3 rondes (lag niet aan jouw overigens beroerde lijnen maar eerder aan mijn eigen vatbaarheid voor wagenziekte als bijrijder

Alle anderen voor de gezelschap! De video's zal ik later een keer rustig (?) bekijken. 8) Mijn foto's zijn niet schitterend, maar ik zal ze morgen toch even uploaden.
Martin, sterkte met de reparaties, probeer anders of je korting kan krijgen op de onderdelen door melding te maken van je clublidmaatschap. :idea:
- Gaskleppie
Ik heb al rond gekeken bij TCC maar hij ze hebben geen 2e hands plaatswerk staan van een ITR. Wel een motorkap maar die had je volgens mij niet nodig toch?
Ik kan wel een goed woordje voor je doen wat betreft ophanging. Je moet me maar even een PM sturen wat je presies nodig hebt.
Zeker in het onderstel is alles gelijk aan de civic, maar dan met hardere rubbers in het onderstel. Rubbers zijn over te zetten dus misschien kan ik je daar nog wat mee helpen.
suc6
Ik kan wel een goed woordje voor je doen wat betreft ophanging. Je moet me maar even een PM sturen wat je presies nodig hebt.
Zeker in het onderstel is alles gelijk aan de civic, maar dan met hardere rubbers in het onderstel. Rubbers zijn over te zetten dus misschien kan ik je daar nog wat mee helpen.
suc6
helemaal goed Ivo,
ik denk dat het bij punt 3 is fout gegaan en dat we daar als circuitrijders meer aandacht aan moeten schenken
om dit soort dingen te voorkomen zou ik zeggen dat als er een circuitdag is om de nieuwe onervaren rijders naast de officiele briefing nog vanuit de ervaren circuitrijders een Do or Don't briefing te geven
om een voorbeeld te geven; Frank die Martin Omni een korte uitleg geeft om boven op de heuvel niet te gaan remmen voordat de auto recht staat, zodat hij dat zich ook herinnert op het moment dat hij remt op een punt waar hij dat absoluut NIET moet doen en zich dan corrigeert
ook een voorbeeld voor mij is dat ik nog nooit op Assen heb gereden, dus daarom doe ik ook mee aan de circuit training op Assen, zou ik deze training niet doen dan zal ik ook advies aannemen van alles en iedereen om me heen die op Assen ervaren is
ik vind het heel leuk dat er steeds meer Type R's gaan meerijden maar hoop niet dat ze zich door dit incident laten afschrikken
dit is mijn visie, voel je vrij om hierop te reageren/aanvullen
groet Martin (niet zelf getypt :wink: )
ik denk dat het bij punt 3 is fout gegaan en dat we daar als circuitrijders meer aandacht aan moeten schenken
om dit soort dingen te voorkomen zou ik zeggen dat als er een circuitdag is om de nieuwe onervaren rijders naast de officiele briefing nog vanuit de ervaren circuitrijders een Do or Don't briefing te geven
om een voorbeeld te geven; Frank die Martin Omni een korte uitleg geeft om boven op de heuvel niet te gaan remmen voordat de auto recht staat, zodat hij dat zich ook herinnert op het moment dat hij remt op een punt waar hij dat absoluut NIET moet doen en zich dan corrigeert
ook een voorbeeld voor mij is dat ik nog nooit op Assen heb gereden, dus daarom doe ik ook mee aan de circuit training op Assen, zou ik deze training niet doen dan zal ik ook advies aannemen van alles en iedereen om me heen die op Assen ervaren is
ik vind het heel leuk dat er steeds meer Type R's gaan meerijden maar hoop niet dat ze zich door dit incident laten afschrikken
dit is mijn visie, voel je vrij om hierop te reageren/aanvullen
groet Martin (niet zelf getypt :wink: )
Ik ben iemand die eerst de kat uit de boom kijkt voordat ik actie onderneem. Daarom laat ik me er in dusverre niet van afschrikken dat het voor mij in ieder geval wel duidelijk was dat ik ook nu eerst meer naar anderen wil kijken en eerst meer wil leren voordat ik zelf achter het stuur kruip. Voor mij staat het in ieder geval vast dat dat laatste gaat gebeuren.
Ik heb zelf ook zoveel mogelijk advies gevraagd van ervaren rijders, voordat ik zelf de baan op ging...
En toen voor het eerst in Zolder tijdens een Circuit Experience sessie...
Persoonlijk vond ik dat erg nuttig en geslaagd...
Rustig beginnen, met instructeur, achter een pacecar...
Voortdurend meerijden Robert... Helm mee tijdens circuitdagen en instappen... Niet alleen Martin of Frank nemen mensen mee over het circuit... :wink:
En toen voor het eerst in Zolder tijdens een Circuit Experience sessie...
Persoonlijk vond ik dat erg nuttig en geslaagd...
Rustig beginnen, met instructeur, achter een pacecar...
Voortdurend meerijden Robert... Helm mee tijdens circuitdagen en instappen... Niet alleen Martin of Frank nemen mensen mee over het circuit... :wink:
Gaskleppie wrote:Ik heb al rond gekeken bij TCC maar hij ze hebben geen 2e hands plaatswerk staan van een ITR. Wel een motorkap maar die had je volgens mij niet nodig toch?
suc6
bedankt dat je even gezocht hebt bij TCC.
maar de motorkap van mij is bespaard gebleven.
en de draagarmen heb ik nieuw besteld bij de dealer omdat ik dat gewoon weer goed wil hebben.
en die monteren we overmorgen
Martin.O wrote:helemaal goed Ivo,
Mag ik aannemen dat je het punt van "gevoel van competitie" bedoelt?
Ik zie in Frank en jou 2 rijders die met meer bezig kunnen zijn dan alleen het rijden zelf. De ervaring is dusdanig hoog dat er ook een klein competitie element bij jullie af kan waarbij je elkaar en anderen toch blijft respecteren en behoeden voor schade. Frank prikt er bijvoorbeeld niet zomaar zijn neus tussen in een bocht, al zou hij dat misschien wel kunnen. Hij heeft er echter niks mee te winnen maar alleen te verliezen als jullie daardoor allebei met schade langs de kant staan. En dat besef maakt het "stoeien" leuk.
Een minder ervaren rijder (waar ik mijzelf ook onder reken) is mijns insziens nog niet in staat om te blijven denken aan rempunten en niet-rempunten, lijnen en veiligheid, en tegelijkertijd ook nog aan het stoei-element deelnemen.
Ik merk het ook bij mijzelf, dat de 1e paar bochten als iemand met mij meerijdt, ik 'anders' rij dan als ik helemaal alleen de baan op ga. Ook als ik 'bekenden' tegenkom als ik de pits net uitrij heb ik soms die neiging. Even later komt de 'ik-hoef-niks-te-bewijzen' gedachte weer boven drijven en ga ik lekker weer verder met wat ik eigenlijk wil doen: mijzelf verbeteren, ongeacht wat een ander verder kan of doet.
Mijn beste circuitdag ooit was een sessie op Spa waar ik bijna niemand kende, er geen vergelijkbare auto's (Honda of niet-Honda) aanwezig waren, en ik zelfs voor een minuut of 30 rondes heb gereden zonder een andere deelnemer tegen te komen of ingehaald te worden. Het voelde alsof ik de baan in mijn eentje had afgehuurd, en ik heb toen naar mijn gevoel enkele van de vloeiendste rondjes ooit aldaar afgelegd.
Niemand moet afschrikken van een incident maar dat wel heel goed meenemen in hun overweging om mee te doen. Maar diezelfde overweging moet je ook elke keer dat je de weg opgaat maken, "kan ik het me veroorloven om schade te rijden?", en het antwoord daarop laten meewegen in elke beslissing die je neemt, of het nou een met 80 door een bocht is of bij regen vol gas over een rotonde. Als je voor jezelf mee kan leven dat er schade kan komen, dan zul je op het circuit qua persoonlijke veiligheid veel beter aan toe zijn (bandenstapels, grindbakken, helm, marshals, medische assistentie, oplettende rijders, iedereen rijd dezelfde kant op) dan op de openbare weg.
@Gaskleppie: die motorkap heb ik je laatst een SMS over gestuurd. Erwin (itr1217) wil die graag hebben. Maar die staat er dus nog? dan vertel ik hem dat even
@Katana: Als ik om 14 uur was aangereden was ik pas om 16 uur daar geweest. Zandvoort is voor mij helaas erg ver rijden. Ik zal eens werk maken van mijn remmen en mijn uitlaat, zodat ik Zolder op kan (half uurtje rijden)
Over de 'manier van rijden': Ik denk dat achter een ervaren snellere jongen aanrijden een beste oplossing is. Meerdere redenen komen in mijn hoofd opborrelen:
1. Lijnen leren: je kunt zien wat iemand doet en dat kopieren. Later als je wat meer ervaring hebt kun je andere lijnen gaan rijden die beter aanvoelen, sneller zijn, whatever...
2. Competitie element verpesten: wat Ivo hierboven zegt geldt bv ook voor mij. Ik ga erachteraan en wil dan spelen. Als ik achter Frank aan zou gaan, sja... die lacht me uit en stampt een keer echt het gas in... Aan de andere kant: voor mezelf geldt dat ik liever achter iemand aan ga die sneller is dan ik zelf, want het is makkelijker rijden achter iemand die sneller is (Frank en Martin zullen het beamen denk ik, dat als je achter een snel iemand rijdt, kun je er dichter achter blijven plakken. Je 'voelt' dat die persoon niet op achterlijke momenten opeens op de rem gaat, of belachelijk veel trager door een bocht gaat)
3. Je rijdt in je eigen wagen, zelf, en doet dus ervaring op. Ervaring die je simpelweg NIET krijgt door erbij te gaan zitten. Ervaring die je MINDER krijgt, als die persoon bij jou instapt en je aanwijzingen geeft (ik zou compleet nerveus worden waarschijnlijk)
maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik heb nog nooit op een cicuit gereden...

@Katana: Als ik om 14 uur was aangereden was ik pas om 16 uur daar geweest. Zandvoort is voor mij helaas erg ver rijden. Ik zal eens werk maken van mijn remmen en mijn uitlaat, zodat ik Zolder op kan (half uurtje rijden)
Over de 'manier van rijden': Ik denk dat achter een ervaren snellere jongen aanrijden een beste oplossing is. Meerdere redenen komen in mijn hoofd opborrelen:
1. Lijnen leren: je kunt zien wat iemand doet en dat kopieren. Later als je wat meer ervaring hebt kun je andere lijnen gaan rijden die beter aanvoelen, sneller zijn, whatever...
2. Competitie element verpesten: wat Ivo hierboven zegt geldt bv ook voor mij. Ik ga erachteraan en wil dan spelen. Als ik achter Frank aan zou gaan, sja... die lacht me uit en stampt een keer echt het gas in... Aan de andere kant: voor mezelf geldt dat ik liever achter iemand aan ga die sneller is dan ik zelf, want het is makkelijker rijden achter iemand die sneller is (Frank en Martin zullen het beamen denk ik, dat als je achter een snel iemand rijdt, kun je er dichter achter blijven plakken. Je 'voelt' dat die persoon niet op achterlijke momenten opeens op de rem gaat, of belachelijk veel trager door een bocht gaat)
3. Je rijdt in je eigen wagen, zelf, en doet dus ervaring op. Ervaring die je simpelweg NIET krijgt door erbij te gaan zitten. Ervaring die je MINDER krijgt, als die persoon bij jou instapt en je aanwijzingen geeft (ik zou compleet nerveus worden waarschijnlijk)
maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik heb nog nooit op een cicuit gereden...
1. Lijnen leren achter een ervarener jongen ja.. helemaal mee eens... snellere jongen, absoluut niet...
Bij een snellere jongen heb je de neiging om "erachteraan te gaan" wat resulteerd in teveel dingen tegelijk...
Nogmaals wat IK heel erg leerzaam vond was achter een volledig uitgebouwde rolkooi Porche te rijden die in z'n 3e versnelling bleef rijden op Zolder.
2. vind ik heel erg gevaarlijk...
Doe dat een keer bij mij, Frank of Martin en je zit achterin...
3. ben ik het weer mee eens... maar doe dan ervaring op tijdens zo'n circuit trainingsdag... (zolder of straks in Assen (oktober) meer info volgt nog)
Bij een snellere jongen heb je de neiging om "erachteraan te gaan" wat resulteerd in teveel dingen tegelijk...
Nogmaals wat IK heel erg leerzaam vond was achter een volledig uitgebouwde rolkooi Porche te rijden die in z'n 3e versnelling bleef rijden op Zolder.
2. vind ik heel erg gevaarlijk...
Doe dat een keer bij mij, Frank of Martin en je zit achterin...
3. ben ik het weer mee eens... maar doe dan ervaring op tijdens zo'n circuit trainingsdag... (zolder of straks in Assen (oktober) meer info volgt nog)
Nee Ivo, dat bedoel ik niet, wat ik bedoelde is zoals jij al zegt de opbouw van de dag, rustig aan beginnen, de baan verkennen en kijken hoe je de lijnen moet/wil rijden en in het RITME komen, je dus niet door andere laten meeslepen.
Robin reed 's morgensvroeg met mij mee en was getuige van het slechtse rondje Zandvoort wat ik ooit heb gereden, slechte lijnen, twee keer grindbak, te vroeg/te laat remmen, kortom dus nog niet in het RITME
we moesten er alle twee hard om lachen, zo slecht.
Frank en ik rijden precies even hard, verschillende schakelpunten, verschillende lijnen, verschillende rempunten, maar dezelfde ronde tijden
We rijden al tien jaar op circuits en voelen elkaar goed aan en weten van elkaar wat we wel en niet kunnen doen en ook wij worden ingehaald door snellere auto's maar laten ons daar niet door beinvloeden. We weten ook dat we met deze auto nog een of twee seconden kunnen winnen en dan houdt het op.
Als je voor het eerst op het circuit gaat rijden moet je niet denken aan een competitie maar aan, wat kan IK op de baan en wat kan/doet de AUTO en wat ik ook wil zeggen is dat je er ook een leuke dag aan over houdt voor jezelf niet voor mij.
@Bart Ik denk dat jongens die voor het eerst op het circuit komen toch niet zo snel hebben van, ik wordt ingehaald en ga er achteraan, dan ben je als beginneling veel te druk met andere dingen.
De enigen die als beginneling goed zijn begonnen, zijn Robin & Frans. Eerst de cursus, daarna een dagje met gelijkgestelde auto's en daarna zelf rustig op circuits beginnen, ze doen hun eigen ding en laten zich niet meeslepen door al het andere geweld.
Ik ben ook door schade en schande wijs geworden, gespint op Spa/Zolder/Zandvoort en ik moet nog elke keer weer in het ritme komen.
Op circuit Zolder (dagje met gehandicapte kinderen) zeiden ze ooit bij de briefing dat de kinderen moeten uitstappen met een glimlach en niet met angst in het gezicht, dat geldt voor ons precies hetzelfde.
PS. Het is moeilijker om het getypt weer te geven dan als we het met elkaar staan te praten.
Ik hou van jullie :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Robin reed 's morgensvroeg met mij mee en was getuige van het slechtse rondje Zandvoort wat ik ooit heb gereden, slechte lijnen, twee keer grindbak, te vroeg/te laat remmen, kortom dus nog niet in het RITME
we moesten er alle twee hard om lachen, zo slecht.
Frank en ik rijden precies even hard, verschillende schakelpunten, verschillende lijnen, verschillende rempunten, maar dezelfde ronde tijden
We rijden al tien jaar op circuits en voelen elkaar goed aan en weten van elkaar wat we wel en niet kunnen doen en ook wij worden ingehaald door snellere auto's maar laten ons daar niet door beinvloeden. We weten ook dat we met deze auto nog een of twee seconden kunnen winnen en dan houdt het op.
Als je voor het eerst op het circuit gaat rijden moet je niet denken aan een competitie maar aan, wat kan IK op de baan en wat kan/doet de AUTO en wat ik ook wil zeggen is dat je er ook een leuke dag aan over houdt voor jezelf niet voor mij.
@Bart Ik denk dat jongens die voor het eerst op het circuit komen toch niet zo snel hebben van, ik wordt ingehaald en ga er achteraan, dan ben je als beginneling veel te druk met andere dingen.
De enigen die als beginneling goed zijn begonnen, zijn Robin & Frans. Eerst de cursus, daarna een dagje met gelijkgestelde auto's en daarna zelf rustig op circuits beginnen, ze doen hun eigen ding en laten zich niet meeslepen door al het andere geweld.
Ik ben ook door schade en schande wijs geworden, gespint op Spa/Zolder/Zandvoort en ik moet nog elke keer weer in het ritme komen.
Op circuit Zolder (dagje met gehandicapte kinderen) zeiden ze ooit bij de briefing dat de kinderen moeten uitstappen met een glimlach en niet met angst in het gezicht, dat geldt voor ons precies hetzelfde.
PS. Het is moeilijker om het getypt weer te geven dan als we het met elkaar staan te praten.
Ik hou van jullie :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Haha, je doet er wel moeite voor hoor Martin, pijn aan je handen? :lol:
Het belangrijkste op een circuit(dag) is dat je jezelf door niemand moet laten 'opnaaien'.
Er zijn snellere auto's en zullen er misschien altijd wel zijn. Ga eerst maar eens de auto leren kennen op het circuit en tergelijk goed kijken wat voor lijnen andere rijden.
Mijn eerste circuit ervaring was op Zolder, en dat viel me niets tegen.
Waar ik aan moest wennen was dat je na een bocht zover naar buiten mocht :lol: dat kan op de openbare weg niet.
Daar had ik erg moeite mee en hamerde mijn 'instructeur' ook op.
Na 4 rondjes geen probleem meer mee gehad en vond het verre van slecht gaan.
Het belangrijkste op een circuit(dag) is dat je jezelf door niemand moet laten 'opnaaien'.
Er zijn snellere auto's en zullen er misschien altijd wel zijn. Ga eerst maar eens de auto leren kennen op het circuit en tergelijk goed kijken wat voor lijnen andere rijden.
Mijn eerste circuit ervaring was op Zolder, en dat viel me niets tegen.
Waar ik aan moest wennen was dat je na een bocht zover naar buiten mocht :lol: dat kan op de openbare weg niet.
Daar had ik erg moeite mee en hamerde mijn 'instructeur' ook op.
Na 4 rondjes geen probleem meer mee gehad en vond het verre van slecht gaan.