Vering afstellen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
baRt

Vering afstellen

Post by baRt »

OK, ik zal hier niet bepaald de enige zijn met andere vering onder zijn ITR.
Wat mensen erg vaak vernoemen bij de ITR, is de af-fabriek geweldige vering. Uiteraard zijn er altijd mensen die daarmee niet tevreden zijn.

Zo ook ik.

Maar ik heb er enigszins moeite mee om mijn vering goed af te stellen.

De hoogte is op zich niet het probleem, kwestie van meten. Ik heb helaas geen idee waar ik de frikandel een corner weighing kan (laten) geven, dus met netjes overal even hoog zetten zal ik het voorlopig moeten doen.

Maar waar ik me wel aan irriteer: onderstuur!
Dit is ERGER geworden na installatie van de Tein Flex set. Ik kon hier echter vrij weinig aan doen, vanwege wat troubles met een van de schokdempers. Dit is inmiddels opgelost (grote hamers heerschen!) dus wil ik de setup wat beter gaan afstellen.

Ik wil de auto dus beter laten draaien. en daarmee meteen mijn vraag naar jullie ervaringen:

Wat zijn je springrates en wat is je afstelling m.b.t. hardheid van de dempers? Uiteraard zal dit nooit precies kloppen, omdat we allemaal andere sets eronder hebben, die onderling verschillen, maar het geeft wel een goede indicatie. Ook is het meteen een (hopelijk) goede informatiebron voor degenen die naar een (schroef)set toe willen.

Mijn huidige setup (wijzigingen tov stock):
* Tein veerpootbrug voor boven, in principe net zo goed/slecht als OEM
* OEM veerpootbrug achter boven
* Tein Flex, voor de EK9
- Springrates: 9F, 5R
- Hardheid instellingen: 5/16 F, 7/16R, waarbij 16 = zacht

Ik had de instelling destijds op de civic 4/16F, 2/16R, stuk harder dus. Ook stond hij achter een stuk harder dan voor. Ik heb dit momenteel niet, omdat ik andere auto's ken die meer de huidige kant op gaan (achter zachter dan voor). De civic die ik had beschikte niet over een achterste swaybar namelijk.

Ik begin echter steeds meer te denken dat ik toch weer terug moet naar een hardere setting achter.

Wat zijn jullie ideeën / bevindingen hierover?
ITR639

Post by ITR639 »

Ik heb er de Buddy Club N+ onder zitten met springrates 12F en 6R.
Eerst had ik alle dempers op de op 1 na hardste stand gezet, maar dat was niet prettig rijden :-?
Dus heb ik de dempers achteraan zachter gezet totdat het springerige er uit was. Ik had eens een artikel gelezen waarin stond dat je de demping vooraan lager wil hebben dan achter. Dat artikel ging wel over een voorwielaandrijver maar geen ITR!
Ondertussen heb ik de demping vooraan toch een stuk harder staan dan achter.
Stuurt perfect in, en als je gas geeft in een bocht trekt hij door het sperdiff. lichtjes de achterkant naar buiten.
Binnenkort kan ik het allemaal wat beter testen op het circuit, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Je kan nog heel veel doen met je uitlijning. Bijv. minder toespoor achter. Meer gewicht naar achteren plaatsen, helpt ook. Of een dikkere swaybar achter monteren. Met een camberkit kan je nog meer doen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Uitlijning is hier idd heel belangrijk! Zet er voor maar eens een tikkie meer toespoor op.

Met je demper afstelling gaat het niet lukken om dat er uit te krijgen. Je staat nu waarschijnlijk een stukkie lager dan voorheen. Je wiel geometrie veranderd daardoor.
ITR639

Post by ITR639 »

Ja ik was 'm voor de zekerheid ook laten gaan uitlijnen en het is echt aan te raden.
Vooraan stond hij helemaal buiten de limieten.
Locked