Ik weet dat hierover al veel geschreven is, maar kan het antwoord op me vraag niet vinden op het forum. Tis ook wel iets aparts. :-?
Afgelopen weekend een paar dagen in zuid limburg geweest met de ATR. Dus ook veel op en neer in de heuvels gereden daar.
Bij het naar beneden rijden dus ook vaak afgeremd op de motor.
Kan dat invloed hebben op de EGR klep. Het is me nu al 2 keer overkomen dat bij het rijden in die omgeving het motorlampje gaat branden en de storing geeft dat er niet genoeg flow in de EGR klep plaats vindt. Dat is wat de dealer zegt na uitlezing van de storing.
Iemand een idee hoe dit kan en of er iets aan te doen is. Heb er normaal nooit last van. Alleen als ik in een heuvel achtig gebied rij.
EGR klep vraag.
roblom wrote:In theorie zou het volgens mij idd kunnen.
Heeft dat dan te maken met het feit dat de motor wel toeren maakt maar je in principe geen gas geeft????
Kan me voorstellen dat de samenstelling van het mengsel dan anders is. Maar dat dan meteen gevolg heeft op die EGR klep kan ik ff niet volgen.
Mag toch aannemen dat zoiets uitvoerig getest is en dat ik dan niet de eerste ben die daar last van heeft.
Als je berg af rijdt met lopende motor doen de injectoren bij mijn weten niets, dus dan heb je geen brandstofverbruik dan wel verbranding (en dus ook geen vervuiling a.g.v. (gedeeltelijk) onverbrande benzine) en zal er alleen maar lucht de cilinders in en uitstromen. Je remt dan ook op je motor. Er zal pas weer wat ingespoten worden als de motor het stationair toerental bereikt. Óf er worden enkel wat oliedampen mee in de cilinders gezogen (carterdampen) en deze zullen, al dan niet volledig verbrand, een grotere kans geven op vervuiling van de EGR plaat en klep.
Ik denk gewoon een keer goed je EGR klep en plaat schoonmaken en (bij een km of 20.000 per jaar) jaarlijks herhalen.
Ik denk gewoon een keer goed je EGR klep en plaat schoonmaken en (bij een km of 20.000 per jaar) jaarlijks herhalen.
roblom wrote:Er word idd niets ingespoten bij afremmen op de motor. Kan me dus voorstellen dat er een andere flow is ook in de EGR klep, dat hij daarom misschien in storing gaat. Dat is wat ik bedoelde met in theorie zou het kunnen.
Dan is eigenlijk gewoon je ERG klep (plaat) vuil dan wel kapot als je langdurig remt op de motor.
AccordTypeaRd wrote:roblom wrote:Er word idd niets ingespoten bij afremmen op de motor. Kan me dus voorstellen dat er een andere flow is ook in de EGR klep, dat hij daarom misschien in storing gaat. Dat is wat ik bedoelde met in theorie zou het kunnen.
Dan is eigenlijk gewoon je ERG klep (plaat) vuil dan wel kapot als je langdurig remt op de motor.
Dat hele beetje heeft Peter al eens vervangen volgens mij. Zal es kijken hoelang dat geleden is. Aan de kilometers kan het niet liggen volgens mij. Heb er nog maar een paar duizend mee gereden sinds ik hem heb...
-
ATR#11 wrote:AccordTypeaRd wrote:roblom wrote:Er word idd niets ingespoten bij afremmen op de motor. Kan me dus voorstellen dat er een andere flow is ook in de EGR klep, dat hij daarom misschien in storing gaat. Dat is wat ik bedoelde met in theorie zou het kunnen.
Dat hele beetje heeft Peter al eens vervangen volgens mij. Zal es kijken hoelang dat geleden is. Aan de kilometers kan het niet liggen volgens mij. Heb er nog maar een paar duizend mee gereden sinds ik hem heb...
Met dit probleem heb ik ook nog alleens te maken gehad,
Na verschillende keren te zijn schoongemaakt hebben ze hem uiteindelijk vervangen. daarna heb ik er geen problemen meer mee gehad.
Voor de Honda dealer was het toen ook een raadsel........