Ik heb een probleem

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Ik heb een probleem

Post by mr. X »

En een groot probleem ook.

Sinds een kleine week zat er een ratel in mijn blok.
Deze is ontstaan nadat ik een scherpe boch nam.

Mijn olie pijl, gezien het verbruik, houd ik dagelijks bij. Echter zat hij die dag iets onder het midden van de 2 gaatjes, dus niet te laag.

Hij zat vóór de bocht in de VTEC, echter halverwege sprong hij uit zijn VTEC. Dit kan als er te weinig olie in het blok zit. Geen olie(druk) is geen VTEC.
Maar toen ik dus uit de bocht kwam ratelde hij als een koude diesel als hij boven de 3000 toeren kwam.

Nou zag ik de bui al hangen en heb hem niet meer gebruikt sindsdien.
Toen ik hem thuis had staan heb ik de olie nog maals gepeild. Zie ik tot mijn schrik dat er geen druppel aan de pijlstok hangt.
Heb in totaal 2.5 liter moeten bijvullen voor hij op het maximum stond :shock:

Er was een vriend bij aan wie ik de ratel liet horen. De auto stond toen in de schuur. Heb hem gestart en hij heeft een halve minuut gelopen. Echter toen ik hem afzette wees die vriend me erop dat hij ONTZETTEND rookte. Niet meer normaal.

Ik zelf dacht aan een kapotte lagerschaal.
Heb namelijk al eens ooit de compressie opgemeten. Nu hij die ratel in zijn blok had, heb ik het weer gedaan.

De waardes van de eerste keer waren als volgt:
Cilinder 1: 212.5 PSI (14.65 bar)
Cilinder 2: 210.0 PSI
Cilinder 3: 202.5 PSI
Cilinder 4: 207.5 PSI

De waardes ná de ratel:
Cilinder 1: 200.0 PSI
Cilinder 2: 190.0 PSI
Cilinder 3: 142.5 PSI
Cilinder 4: 160.0 PSI

Nu ben ik vandaag met de auto (op een auto ambulance) naar DBM engineering geweest.
Helaas was hun endoscoop lampje kapot en hebben ze niet in de cilinders kunnen kijken.
Maar hun conclusie was dat het over en sluiten is met het motortje...

En ik word er een partij niet goed van. Maargoed, probleem is dat ik de auto te koop had staan. Ik zat zelf aan een 9500 euro verkoop te denken. Als ik nu de auto laat maken, gaat dit in het gunstigste geval een 3000 euro kosten. Is er meer kapot (kleppen/cilinder kop gebeuren :dunno :) kan het nog verder oplopen.

Ik heb in de tussentijd een leuk bedrag bij elkaar. Met de verkoop van de integra had ik dus zo'n BMW kunnen kopen. Vlieger gaat alleen nu niet op.

Maken en daarna verkopen is niet in de picture want haal de 3 a 4000 euro van de 9k af en je houdt belachelijk weinig over. In onderdelen verkopen heeft ook niet veel zin aangezien de motor wel een van de dingen is waar je het meest voor kan krijgen.

Andere probleem is dat, als ik door de selectie procedure van de KLS heen kom, ik gewoon géén tijd meer voor de auto heb. Had dit namelijk érg graag zelf willen maken. As. maandag is fase één van de selectie procedure, dat weekend erna (vrijdag, zaterdag, zondag) een vliegaanleg test als ik as. maandag het haal. En 1 Mei begint het dan, om een beeld te geven van hoe druk ik het op het moment heb.

Ik weet gewoon niet wat ik ermee moet en had graag eens wat ideeën.
Mijn opties zijn als volgt:

* Optie 1
ITR verkopen hoe hij erbij staat, 4000 ofwat euro's, om daarna toch weer het resterende bedrag erbij te gaan sparen voor een BMW

* Optie 2
ITR houden en een origineel Honda onderblok kopen+erin laten zetten en hem nog een jaar rijden om wát van de kosten terug te zien.

* Optie 3
ITR houden, en hem in méér dan ere herstellen. (Denk hierbij aan een compleet NA blok, aangezien de motor toch opgebouwd moet worden. Vandaar ook mijn vraag in Technische onderwerpen over het gewicht van een K20 blok of F20 blok.) Dit kost wat tijd en zeker wat geld, maar ben het bij deze helemaal zat en wil het dan in één keer perfect hebben. Ook bij deze keus een complete repaint van de auto inc. de benodigde CF accenten.

* Optie 4
Of een andere optie, zelf in te vullen, want ik weet het echt niet meer!

Vele zullen Optie 3 aantrekkelijk vinden, ik zelf ook. Want een luxe auto kan ik altijd nog kopen, zeker als ik de opleiding heb afgerond. En dit blijft dan altijd een leuke circuit auto, maar het zal nooit de beste worden. lees; het zal nooit een 4wd, 6 cil, turbo, Skyline R34 worden...
Maar als ik dit zou doen, wil ik het graag allemaal (of een hele hoop) zelf doen. Probleem is dat dit niet kan ivm de opleiding (als ik de selectie überhoupt haal) want dan zit ik in Eelde voor 10 maanden, daarna 5 maanden Amerika, en dan nog wat maanden in Eelde.
Dat moet
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Jij hebt geen geluk zeg. Aangezien je de wagen toch al wilde verkopen zou ik je verlies pakken en er niets meer aan doen. Knap je de wagen voor veel geld op dan zit je nog steeds met een wagen die je eigenlijk niet meer wilt plus dat je dat geld nooit meer eruit krijgt.

Ik zou de wagen verkopen en een goedkoop ander wagentje kopen totdat je de centjes hebt voor de wagen die je wel wilt.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Precies zoals je zegt, het heeft me nog nooit meegezeten. Het is niet normaal meer.

Maar je verlies pakken is zuur. En ik heb zeker niets tegen de integra, maar het feit dat er zo veel en zo vaak iets aan kapot is gegaan heeft mij de afgelopen maanden, zo niet het afgelopen jaar, vaak doen afgeven op de auto. RWD is leuk, maar of ik 2 jaar zonder circuit rijden kan...

Plus de type-R groep bestaat uit toch erg aangename mensen.

Heb op het moment al een mooie EK dus dat is geen probleem.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

tsja het zijn geen structuele itr problemen dus je lijkt gewoon pech te hebben met een slecht exemplaar. Je verlies nemen is zuur maar er nu geld in pompen wat je nooit meer terug krijgt terwijl je de wagen al kwijt wilt lijkt me ook geen oplossing.

Gooi er een B16 in...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

auto verkopen zou ik doen denk ik...
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

in onderdelen.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Wegdoen in onderdelen...
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik zou hem met jou gedachten ook verkopen , en daarna doorsparen voor een BMW.

Kijk eerst eens of onderdelen rendabel is om te verkopen , omdat het blok kapot is.

Maar de rest van je dingen zijn wel goed , versnellingsbak(LSD) , etc...
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

ik ben bang dat als ik dat doe, ik met heel veel dingen blijf zitten. Plus daar gaat erg veel tijd in zetten om alles bij te houden en overal te posten terwijl ik het dadelijk met school ga beginnen.

Ik wacht maandag eerst even af, als ik er niet door kom ga ik toch eerst zelf kijken wat er precies kapot is. En of het te maken is.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

B16 erin, kost je hooguit 1500 euro en de wagen is in ieder geval redelijke goedkoop rijdbaar. Daarna kun je kijken wat je wilt, verkopen met b16 of met een nieuwe b18.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

B16 erin, turbo erop. Klaar, meer vermogen dan wat je had.


Maare, jij weet ook niet wanneer je moet stoppen met rijden he?

Niet zo handig om rustig naar huis te rijden met een ratel in je blok. Ik heb het zelfde gehad en heb hem direkt (ja, midden op de snelweg) uitgezet en uit laten rollen. Resultaat was een beschadigde lager en een warm gelopen drijfstang. Meer niet.

Doordat je doorgereden bent is nou de hele zooi naar zn klote......
Sinan
Posts: 433
Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm

Post by Sinan »

gewoon een nieuwe blok erin, wel een b18 of een k20 (bigsmile) 8)
maar omdat een k20 te duur is, kun je beter een b18 erin pleuren
en hoe durf je nou een ITR te verkopen, dat kan tog niet :p
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Het was niet zo dat ik ergens een paar 100 km van huis was. Heb met de ratel hooguit een km of 5 gereden denk ik, maarja dat kan idd al teveel zijn geweest.

De motor is ook nog niet opengeweest, dus hoe erg het precies is weet ik niet.
Wil het wel erg graag zelf bekijken.
Als je de uitlaat spruit en de carter pan eraf hebt, kun je dan al genoeg zien of moet echt de krukas of zelfs motor eruit?

@sinan
Je kunt genoeg doen, zoals de K20 of zelfs met genoeg werk de F20C.
De grap met honda is, dat alles kan met genoeg geld.
Je moet niet alleen naar de motor kijken maar vooral naar gewichtsverdeling, vooral op zo'n lichte auto. Ik weet niet wat een B18 meer of minder weegt dan een K20...
En hoe kan ik zo'n auto weg doen? Je moest eens weten wat voor problemen ik al heb gehad met de auto. En dat is niet doordat ik de auto heb misbruikt.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Niet lullig bedoeld ofzo hoor, maar bij een motor met een dusdanig hoog verbruik dan valt dit toch wel een beetje te voorspellen?

Zou eerst kijken wat het probleem precies is. Misschien is het goed op te lossen door wat onderdelen te reviceren en das misschien goedkoper dan een compleet andere motor.
ITR1217
Posts: 571
Joined: Sat Apr 15, 2006 1:59 am

Post by ITR1217 »

Mij hebben ze altijd geleerd eenders welk geluid dat niet normaal is ... motor direkt uitzetten om ergere schade te voorkomen ...

En andere motor erin vind ik een optie maar zoals nog mensen hier al gezegd hebben wou hij al van die auto vanaf dus is het misschien verstandig om hem toch te verkopen of zo goedkoop mogelijk terug laten rijden ...

mijn mening he :wink:
Martin Omi Performance
Posts: 99
Joined: Sun Apr 15, 2007 1:51 pm

Post by Martin Omi Performance »

je kan eventueel het onderblok bij ons laten reviseren of zoals een paar andere mensen zeggen. gewoon even een b16 erin en klaar.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

En dat is niet doordat ik de auto heb misbruikt.


Mwwwwooooooaaaa,, zou ik niet te hard zeggen van je zelf.......

Ik denk dat er genoeg zijn die het met me eens zijn...
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Gebruiken waarvoor hij gemaakt is, is iets anders dan misbruiken.

Altijd zijn beurten gehad, altijd warm gereden en toch onder je kont kapot gaan. Wat vind jij dan dat ik verkeerd heb gedaan, want volgens mij denk je mij erg goed te kennen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Misschien heb je wel de beurtjes geod gedaan en netjes warm gereden, maar doorrijden op het circuit met knetterhete olie is niet handig, Ook het circuit op met zo goed als standaard remmen is ook niet handig. Buiten dat is doorrijden met een rotte koppeling is ook niet handig, laat staan doorrijden met een flinke ratel in je blok.

Wat ik hier mee bedoel is dat de directe schade die daar van kwam mischien wel op te lossen is en ook daadwerkelijk over kan zijn, maar de gevolg schade aan andere onderdelen die er direct mee te maken hadden en niet vervangen zijn krijgen dan toch een opdonder. Als dat dan later er voor zorgt dat er weer iets anders kapot gaat moet je niet met het duffe verhaal komen dat je altijd alles netjes warm rijd en beurtjes geeft.

Enne, netjes warmrijden en vervolgens doorknallen als je olie op 140 graden zit is gewoon dom!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Je neemt nou als een voorbeeld die circuit dag, het klopt dat ik de olie temp op 140 heb gezien, maar het is niet zo geweest dat ik continu hiermee heb gereden?! Ik zat achter een geprepareerde Megane coupe aan, kijk natuurlijk niet om de andere bocht op mijn olie temp! Na dat voorval heb ik dit wel gedaan. Plus olie word getest op vele hogere temp. voordat ze uit elkaar vallen.

Verder lijkt me niet dat er iets anders kapot kan gaan door met stock remmen op een circuit te rijden? Je brengt het nou of ik zowat alles verkeerd heb gedaan.

En doorrijden met de koppeling, daar zullen wij het nooit eens over worden.
Ik snap welke kant jij kiest, ik heb mijn eige gedachte over sommige dingen.

En ook dat laatste zinnetje van je, doorknallen tot 140 graden is gewoon dom, vind ik niet netjes.
Je zit me nu af te schilderen alsof ik dit altijd heb gedaan, wat is dat toch?
Post Reply