Sinds een kleine week zat er een ratel in mijn blok.
Deze is ontstaan nadat ik een scherpe boch nam.
Mijn olie pijl, gezien het verbruik, houd ik dagelijks bij. Echter zat hij die dag iets onder het midden van de 2 gaatjes, dus niet te laag.
Hij zat vóór de bocht in de VTEC, echter halverwege sprong hij uit zijn VTEC. Dit kan als er te weinig olie in het blok zit. Geen olie(druk) is geen VTEC.
Maar toen ik dus uit de bocht kwam ratelde hij als een koude diesel als hij boven de 3000 toeren kwam.
Nou zag ik de bui al hangen en heb hem niet meer gebruikt sindsdien.
Toen ik hem thuis had staan heb ik de olie nog maals gepeild. Zie ik tot mijn schrik dat er geen druppel aan de pijlstok hangt.
Heb in totaal 2.5 liter moeten bijvullen voor hij op het maximum stond :shock:
Er was een vriend bij aan wie ik de ratel liet horen. De auto stond toen in de schuur. Heb hem gestart en hij heeft een halve minuut gelopen. Echter toen ik hem afzette wees die vriend me erop dat hij ONTZETTEND rookte. Niet meer normaal.
Ik zelf dacht aan een kapotte lagerschaal.
Heb namelijk al eens ooit de compressie opgemeten. Nu hij die ratel in zijn blok had, heb ik het weer gedaan.
De waardes van de eerste keer waren als volgt:
Cilinder 1: 212.5 PSI (14.65 bar)
Cilinder 2: 210.0 PSI
Cilinder 3: 202.5 PSI
Cilinder 4: 207.5 PSI
De waardes ná de ratel:
Cilinder 1: 200.0 PSI
Cilinder 2: 190.0 PSI
Cilinder 3: 142.5 PSI
Cilinder 4: 160.0 PSI
Nu ben ik vandaag met de auto (op een auto ambulance) naar DBM engineering geweest.
Helaas was hun endoscoop lampje kapot en hebben ze niet in de cilinders kunnen kijken.
Maar hun conclusie was dat het over en sluiten is met het motortje...
En ik word er een partij niet goed van. Maargoed, probleem is dat ik de auto te koop had staan. Ik zat zelf aan een 9500 euro verkoop te denken. Als ik nu de auto laat maken, gaat dit in het gunstigste geval een 3000 euro kosten. Is er meer kapot (kleppen/cilinder kop gebeuren :dunno
![Smile :)](./images/smilies/smile.png)
Ik heb in de tussentijd een leuk bedrag bij elkaar. Met de verkoop van de integra had ik dus zo'n BMW kunnen kopen. Vlieger gaat alleen nu niet op.
Maken en daarna verkopen is niet in de picture want haal de 3 a 4000 euro van de 9k af en je houdt belachelijk weinig over. In onderdelen verkopen heeft ook niet veel zin aangezien de motor wel een van de dingen is waar je het meest voor kan krijgen.
Andere probleem is dat, als ik door de selectie procedure van de KLS heen kom, ik gewoon géén tijd meer voor de auto heb. Had dit namelijk érg graag zelf willen maken. As. maandag is fase één van de selectie procedure, dat weekend erna (vrijdag, zaterdag, zondag) een vliegaanleg test als ik as. maandag het haal. En 1 Mei begint het dan, om een beeld te geven van hoe druk ik het op het moment heb.
Ik weet gewoon niet wat ik ermee moet en had graag eens wat ideeën.
Mijn opties zijn als volgt:
* Optie 1
ITR verkopen hoe hij erbij staat, 4000 ofwat euro's, om daarna toch weer het resterende bedrag erbij te gaan sparen voor een BMW
* Optie 2
ITR houden en een origineel Honda onderblok kopen+erin laten zetten en hem nog een jaar rijden om wát van de kosten terug te zien.
* Optie 3
ITR houden, en hem in méér dan ere herstellen. (Denk hierbij aan een compleet NA blok, aangezien de motor toch opgebouwd moet worden. Vandaar ook mijn vraag in Technische onderwerpen over het gewicht van een K20 blok of F20 blok.) Dit kost wat tijd en zeker wat geld, maar ben het bij deze helemaal zat en wil het dan in één keer perfect hebben. Ook bij deze keus een complete repaint van de auto inc. de benodigde CF accenten.
* Optie 4
Of een andere optie, zelf in te vullen, want ik weet het echt niet meer!
Vele zullen Optie 3 aantrekkelijk vinden, ik zelf ook. Want een luxe auto kan ik altijd nog kopen, zeker als ik de opleiding heb afgerond. En dit blijft dan altijd een leuke circuit auto, maar het zal nooit de beste worden. lees; het zal nooit een 4wd, 6 cil, turbo, Skyline R34 worden...
Maar als ik dit zou doen, wil ik het graag allemaal (of een hele hoop) zelf doen. Probleem is dat dit niet kan ivm de opleiding (als ik de selectie überhoupt haal) want dan zit ik in Eelde voor 10 maanden, daarna 5 maanden Amerika, en dan nog wat maanden in Eelde.
Dat moet