Wiesmann Roadster

Voor alle filmpjes, auto gerelateerde foto's en meeting verslagen
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik heb al jaren een abo op de AV, en daarin werd ergens halverwege de jaren '90 de actiece cruis control van Jaguar al beschreven, later kwam Mercedes er ook mee.

Van Wikipedia over ABS:
Anti-lock braking systems were first developed for aircraft in 1929 by the French automobile and aircraft pioneer Gabriel Voisin[citation needed]. An early system was Dunlop's Maxaret system, introduced in the 1950s and still in use on some aircraft models, in 1936 the German Company Bosch also developed a first electronic version[citation needed] which was made of more than 1000 analouge electronic parts and was still fairly slow. This was a fully mechanical system. It saw limited automobile use in the 1960s in the Ferguson P99 racing car, the Jensen FF and the experimental all wheel drive Ford Zodiac, but saw no further use; the system proved expensive and, in automobile use, somewhat unreliable. However, a limited form of anti-lock braking, utilizing a valve which could adjust front to rear brake force distribution when a wheel locked, was fitted to the 1964 Austin 1800. The first car (worldwide) to have ABS fitted as standard (across the entire range) was the Ford Granada Mk 3 (of 1985).


ABS brakes on a BMW motorcycleThe American firm Kelsey Hayes (now part of TRW Automotive), developed the first electronic ABS system in the late sixties and introduced on the 1970 Lincoln Town Car. It was a rear wheel system, as was General Motors' Cadillac version of anti-lock brakes called Track Master, which was introduced in 1970 on the Eldorado coupe and made an option for the entire line in the following year.

The first true electronic 4-wheel multi-channel ABS was co-developed by Chrysler and Bendix for the 1971 Imperial. Called "Sure Brake", it was available for several years and had a satisfactory performance and reliability record. The German firm Bosch had been developing anti-lock braking technology since the 1930s, but the first production cars using Bosch's electronic system became available in 1978. They first appeared in trucks and the Mercedes-Benz S-Class. Interestingly, Mercedes-Benz has recently advertised that it had 4-wheel ABS first, when, in reality, they were beaten by seven years - by a company they now own: Chrysler[citation needed]. BMW started using ABS at the time, making the technology standard on all vehicles in 1986. ABS Systems were later introduced on motorcycles.


De Jensen FF was dus de eerste personenauto met ABS, het was dan wel een mechanische, maar toch. De eerste electronische ABS was ook niet op een Mercedes toegepast maar op een Chrysler. Maar zoals zo vaak claimen Duitsers wel dat ze de eersten zijn (common rail, gecombineerde mechanische en turbocompressor), terwijl ze in werkelijkheid wel eens achter de feiten aanlopen.

Over airbags, wederom Wikipedia. Het werd dus al veel eerder toegepast op auto's uit de VS.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

mr. X wrote:Wil niet veel zeggen, maar wat je net opnoemde had mercedes al op de nieuwe S vóór de lexus er is.
Plus active cruize control. Nader je te dicht de voor ganger, remt hij automatisch af zonder dat je ook maar iets hoeft te doen. Knipperlicht naar links en je kunt weer verder zonder iets te doen. Nacht camera...

Niet voor niets dat er een ster op de motorkap staat...


ff back from the dead voor de ge-interreseerden:

dit bedoelde ik met dat Lexus alle andere merken ver voorruit is op dit moment.

Lexus LS 460 ‘Wereldauto van het Jaar 2007’



De Midway Groep heeft onlangs tijdens de New York Autoshow bekendgemaakt dat de Lexus LS 460 is gekozen tot ‘Wereldauto van het Jaar 2007’. Een internationale jury uit 22 landen koos de Lexus LS 460 uit een lijst van 28 auto’s.



De ‘Wereldauto van het Jaar’-verkiezing is geen populariteitspoll, maar een uiterst serieuze verkiezing waarbij deskundigen uit heel de wereld aan de hand van strenge criteria hun keuze bepalen. De juryleden beoordelen eerst aan de hand van een groot aantal parameters de deelnemende nieuwe auto’s. Zij kijken onder meer naar zaken zoals styling, kwaliteit, prestaties en veiligheid. In januari van dit jaar voltooiden de juryleden deze eerste stemmingsronde waaruit een top tien voortvloeide. Onder toeziend oog van de internationaal opererende accountantsfirma KPMG vond vervolgens de tweede stemmingsronde plaats. Daarbij verdeelden de juryleden hun stemmen over de tien finalisten. De Lexus LS 460 kwam glorieus als winnaar tevoorschijn.



De juryleden van de ‘Wereldauto van het Jaar’ stelden in hun commentaar dat de Lexus LS 460 de verpersoonlijking is van het streven van Lexus naar perfectie. Hoewel Lexus nog altijd een relatief jong merk is, geeft de firma met de LS 460 een krachtig statement af. De Lexus LS 460 toont vele belangrijke noviteiten, waaronder opmerkelijke zaken op het gebied van veiligheid. Ook biedt de auto primeurs in de vorm van een automatisch parkeersysteem en een automatische transmissie met acht overbrengingen.



De Lexus LS 460 is een stijlvolle, luxe uitgevoerde sedan die beschikt over veel vermogen en trekkracht. Bovendien is er een binnenkort een hybride versie in de vorm van de Lexus LS 600h. In Nederland wordt deze auto in augustus verwacht
Nana korobi ya oki
Locked