De start en de stop.....
-
- Posts: 203
- Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am
De start en de stop.....
Ik heb hier eens een algemene vraag.Misschien wel een heel domme maar ik zou er graag een mooi antwoord op weten.
Hoe worden de meeste "R" wagens hier gestart??? Starten en minuutje laten draaien alvorens te vertrekken....?Of meteen Vertrekken...??? De eerste kilometers niet boven de 35OOToeren??
En dan het stoppen als je net een""snel ritje"" achter de hand hebt....Motor even laten nadraaien? Meteen stilleggen??
Kan de juiste manier van werken de Pk en Levensduur van je "R" verlengen?
Op voorbaat Dank! :!:
Hoe worden de meeste "R" wagens hier gestart??? Starten en minuutje laten draaien alvorens te vertrekken....?Of meteen Vertrekken...??? De eerste kilometers niet boven de 35OOToeren??
En dan het stoppen als je net een""snel ritje"" achter de hand hebt....Motor even laten nadraaien? Meteen stilleggen??
Kan de juiste manier van werken de Pk en Levensduur van je "R" verlengen?
Op voorbaat Dank! :!:
starten, seconde of 10 a 15 draaien voor de eerste olie... daarna max 2500rpm tot het water metertje begint te bewegen, daarna max iets van 3000... dat een 5 a 10 minuten volhouden (afhankelijk van buitentemp) en daarna tot de 3500 a 4000... pas na 15 a 20 minuten volle sjas...
stationair warm laten draaien is niet goed bij een Honda
Stoppen is meestal ff paar seconden nadraaien, meer niet... wel ff laatste stuk rustig rijden als je hebt lopen trappen, maar als je gewoon normaal hebt gereden is dat imho niet eens nodig...
Het warmrijden is het belangrijkste, in combo met goede olie (dus regelmatig verversen)
Ik rij in een ITR en de b18c type R blokken zijn notoire oliezuipers als ze niet netjes worden behandeld... de mijne heeft er nog helemaal geen last van, dus ik zal wel iets goed doen
stationair warm laten draaien is niet goed bij een Honda
Stoppen is meestal ff paar seconden nadraaien, meer niet... wel ff laatste stuk rustig rijden als je hebt lopen trappen, maar als je gewoon normaal hebt gereden is dat imho niet eens nodig...
Het warmrijden is het belangrijkste, in combo met goede olie (dus regelmatig verversen)
Ik rij in een ITR en de b18c type R blokken zijn notoire oliezuipers als ze niet netjes worden behandeld... de mijne heeft er nog helemaal geen last van, dus ik zal wel iets goed doen
-
- Posts: 203
- Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am
the_smoker wrote:Ik zet als ik de wagen in zijn garage parkeer. Nog een minuutje de warmeluchtblazer helemaal open....Waarom weet ik niet :-(
Heeft weinig zin. Even laten draaien stationair is altijd goed. Motorfietsen zijn er ook gevoelig voor...
Voorbeeld; Met een motorfiets moet je wat vaker tanken, wat doen de meesten -> vol knallen, oeps ik zit al weer op 175km, ik moet weer tanken. Eerste de beste tankstation, de fiets bij de pomp neerzetten en motor afzetten.... das best stom...
Gewoon eerst bij tankstation even wachten en stationair laten draaien voor een minuut, je zult zien dat de temp omhoog loopt en de fan aanslaat. Kun je nagaan hoe heet de kop is en blijft als je direct de motor afzet. Ik praat nu wel over motorfietsen, maar dit geld eigenlijk ook voor autos...
-
- Posts: 203
- Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am
k
Ik zou me dringend een olietemp. Metertje moete aanschaffe ops:
Ga mezelf niet beter voordoen dan dat ik ben dus:
ik laat hem 's Morgens meestal (maar niet altijd) even draaien. Sowieso een 20 seconde voor ik op zijn vroegst aanrij, maar dit kan ooit ook wel een minuut of 2 zijn. (moet er wel even bij zeggen dat de ITR altijd binnen staat dus nooit op zijn koudst is, schuur temp is altijd hoger dan buiten temp)
Ik schakel bij 3k toeren tot de olie temp. meter begint te bewegen. Daarna wordt het 4k toeren max.
Als de olie temp. 80 aantikt kom ik wel eens iets over de 4 .
En bij de 90/95 ga ik wel in de VTEC voor het eerst.
Bij goed knallen zie ik de temp. vaak op de 120 staan of zelfs passeren dus met zo'n temp. afzetten doe ik nooit.
Rij hem daarna altijd rustig koud totdat de motor op minimaal 110 graden staat en dan laat ik hem stationair draaien tot hij op ongeveer 100 graden staat. Maar meestal blijf ik rijden tot hij 100 graden is maar soms wil dat niet lukken, zet ik hem thuis neer loop ik naar binnen en kom na een minuut of 5 terug. Luxe van een doodlopende straat zonder buren
ik laat hem 's Morgens meestal (maar niet altijd) even draaien. Sowieso een 20 seconde voor ik op zijn vroegst aanrij, maar dit kan ooit ook wel een minuut of 2 zijn. (moet er wel even bij zeggen dat de ITR altijd binnen staat dus nooit op zijn koudst is, schuur temp is altijd hoger dan buiten temp)
Ik schakel bij 3k toeren tot de olie temp. meter begint te bewegen. Daarna wordt het 4k toeren max.
Als de olie temp. 80 aantikt kom ik wel eens iets over de 4 .
En bij de 90/95 ga ik wel in de VTEC voor het eerst.
Bij goed knallen zie ik de temp. vaak op de 120 staan of zelfs passeren dus met zo'n temp. afzetten doe ik nooit.
Rij hem daarna altijd rustig koud totdat de motor op minimaal 110 graden staat en dan laat ik hem stationair draaien tot hij op ongeveer 100 graden staat. Maar meestal blijf ik rijden tot hij 100 graden is maar soms wil dat niet lukken, zet ik hem thuis neer loop ik naar binnen en kom na een minuut of 5 terug. Luxe van een doodlopende straat zonder buren
-
- Posts: 203
- Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am
i
RedSun wrote:BugsM wrote:RedSun wrote:
De blower aanzetten heeft volgens mij geen enkele zin....
Als je de kachelkraan op koud zet, wordt wel degelijk de motor eerder warm...
Ik bedoelde na afloop dus als tie al warm gereden is.
Zoals Smokey vroeg :wink:
Ik dacht zo nog wat warme lucht van men motor weg te halen en de kabine in te jagen :lol:
Nyther wrote:Ik wacht altijd tot temp meter op zijn hoogste punt is, dan begin ik altijd met doorrijden.. maar ik ga echt niet 20-30 min wachten tot ik kan vteccen dan ben ik alweer aangekomen op plaats van bestemming :S
Welke temp? Olie of water?
Als water al op bedrijfstemp. is is de olie dat nog lang niet.
20-30min is idd een beetje overdreven, 15min is in meeste gevallen al voldoende.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
starten, seconde of 10 a 15 draaien voor de eerste olie... daarna max 2500rpm tot het water metertje begint te bewegen
Dat is wel een beetje heel laag!
Als je bij max 2500 opschakeld val je terug tot 1500rpm. Daar heb je nauwelijks olie druk wat zeker schadelijk kan zijn. Opschakelen bij koude motor kan je beter ergens rond de 3000rpm doen. Zelf zit ik zelfs vaak tegen de 3800rpm aan.
met de ITR deed ik dat vroeger ook, eerste max 1 min stationair draaien, dan 5min tot max 3500 toeren.
Nu met de CTR ben je in no time bij 3500 toeren, dus ook max 1 min stationair draaien, dan eerste 5min tot max 4000 toeren, daarna 5 min minuten tot aan 5000 toeren max. Dan mag i van mij we in de vtec (niet tot aan max 8300 toeren hoor.. 7500 is genoeg.. Als de motor echt warm is (lees na 30 minuten rijden), dan mag ie wel naar de 8300 toeren. :wink:
Nu met de CTR ben je in no time bij 3500 toeren, dus ook max 1 min stationair draaien, dan eerste 5min tot max 4000 toeren, daarna 5 min minuten tot aan 5000 toeren max. Dan mag i van mij we in de vtec (niet tot aan max 8300 toeren hoor.. 7500 is genoeg.. Als de motor echt warm is (lees na 30 minuten rijden), dan mag ie wel naar de 8300 toeren. :wink: