De start en de stop.....

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
the_smoker
Posts: 203
Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am

De start en de stop.....

Post by the_smoker »

Ik heb hier eens een algemene vraag.Misschien wel een heel domme maar ik zou er graag een mooi antwoord op weten.
Hoe worden de meeste "R" wagens hier gestart??? Starten en minuutje laten draaien alvorens te vertrekken....?Of meteen Vertrekken...??? De eerste kilometers niet boven de 35OOToeren??
En dan het stoppen als je net een""snel ritje"" achter de hand hebt....Motor even laten nadraaien? Meteen stilleggen??

Kan de juiste manier van werken de Pk en Levensduur van je "R" verlengen?

Op voorbaat Dank! :!:
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

starten, seconde of 10 a 15 draaien voor de eerste olie... daarna max 2500rpm tot het water metertje begint te bewegen, daarna max iets van 3000... dat een 5 a 10 minuten volhouden (afhankelijk van buitentemp) en daarna tot de 3500 a 4000... pas na 15 a 20 minuten volle sjas...

stationair warm laten draaien is niet goed bij een Honda

Stoppen is meestal ff paar seconden nadraaien, meer niet... wel ff laatste stuk rustig rijden als je hebt lopen trappen, maar als je gewoon normaal hebt gereden is dat imho niet eens nodig...

Het warmrijden is het belangrijkste, in combo met goede olie (dus regelmatig verversen)

Ik rij in een ITR en de b18c type R blokken zijn notoire oliezuipers als ze niet netjes worden behandeld... de mijne heeft er nog helemaal geen last van, dus ik zal wel iets goed doen :p
the_smoker
Posts: 203
Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am

Post by the_smoker »

Ik zet als ik de wagen in zijn garage parkeer. Nog een minuutje de warmeluchtblazer helemaal open....Waarom weet ik niet :-(
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Met mijn EE9 draaide ik altijd bijna meteen de snelweg op naar mijn werk en dan reed ik de eerste 10 km niet boven de 3000 rpm.

De blower aanzetten heeft volgens mij geen enkele zin....
Nana korobi ya oki
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

baRt wrote:
Ik rij in een ITR en de b18c type R blokken zijn notoire oliezuipers als ze niet netjes worden behandeld... de mijne heeft er nog helemaal geen last van, dus ik zal wel iets goed doen :p


puur geluk :lol: :wink:
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

RedSun wrote:
De blower aanzetten heeft volgens mij geen enkele zin....


Als je de kachelkraan op koud zet, wordt wel degelijk de motor eerder warm...
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

the_smoker wrote:Ik zet als ik de wagen in zijn garage parkeer. Nog een minuutje de warmeluchtblazer helemaal open....Waarom weet ik niet :-(


Heeft weinig zin. Even laten draaien stationair is altijd goed. Motorfietsen zijn er ook gevoelig voor...
Voorbeeld; Met een motorfiets moet je wat vaker tanken, wat doen de meesten -> vol knallen, oeps ik zit al weer op 175km, ik moet weer tanken. Eerste de beste tankstation, de fiets bij de pomp neerzetten en motor afzetten.... das best stom...
Gewoon eerst bij tankstation even wachten en stationair laten draaien voor een minuut, je zult zien dat de temp omhoog loopt en de fan aanslaat. Kun je nagaan hoe heet de kop is en blijft als je direct de motor afzet. Ik praat nu wel over motorfietsen, maar dit geld eigenlijk ook voor autos...
the_smoker
Posts: 203
Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am

k

Post by the_smoker »

Ik zou me dringend een olietemp. Metertje moete aanschaffe :o ops:
Beekie
Posts: 125
Joined: Wed Feb 14, 2007 7:39 pm

Post by Beekie »

Die kan je wel kopen, maar zelfs daar kan je niet blindelings op vertrouwen :wink: . Eerste kilometers schakelen bij 2500tpm en daarna als de olietempmeter uit de gevarenzone komt nog een paar kilometers bij 3000tpm.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Ik kom de eerste 5km niet boven de 3000RPM uit en na de eerste 12 km mogen de toeren toch richting/over 6000RPM gaan...
Blokje gaat nu naar 95dkm heen en lust nog altijd geen drupje olie 8)
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Mijn bak heeft 106000 km en zijt gerust 3500 rpm mag best wel maar hoger dan 4000 moet ge best ni doen.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ik weet niet hoe het zit met de ATR en ITR maar met de CTR zit je al heel gauw tegen de 3K rpm.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ga mezelf niet beter voordoen dan dat ik ben dus:
ik laat hem 's Morgens meestal (maar niet altijd) even draaien. Sowieso een 20 seconde voor ik op zijn vroegst aanrij, maar dit kan ooit ook wel een minuut of 2 zijn. (moet er wel even bij zeggen dat de ITR altijd binnen staat dus nooit op zijn koudst is, schuur temp is altijd hoger dan buiten temp)
Ik schakel bij 3k toeren tot de olie temp. meter begint te bewegen. Daarna wordt het 4k toeren max.
Als de olie temp. 80 aantikt kom ik wel eens iets over de 4 .
En bij de 90/95 ga ik wel in de VTEC voor het eerst.

Bij goed knallen zie ik de temp. vaak op de 120 staan of zelfs passeren dus met zo'n temp. afzetten doe ik nooit.
Rij hem daarna altijd rustig koud totdat de motor op minimaal 110 graden staat en dan laat ik hem stationair draaien tot hij op ongeveer 100 graden staat. Maar meestal blijf ik rijden tot hij 100 graden is maar soms wil dat niet lukken, zet ik hem thuis neer loop ik naar binnen en kom na een minuut of 5 terug. Luxe van een doodlopende straat zonder buren :D
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

BugsM wrote:
RedSun wrote:
De blower aanzetten heeft volgens mij geen enkele zin....


Als je de kachelkraan op koud zet, wordt wel degelijk de motor eerder warm...


Ik bedoelde na afloop dus als tie al warm gereden is.
Zoals Smokey vroeg :wink:
Nana korobi ya oki
the_smoker
Posts: 203
Joined: Sat Jul 08, 2006 11:50 am

i

Post by the_smoker »

RedSun wrote:
BugsM wrote:
RedSun wrote:
De blower aanzetten heeft volgens mij geen enkele zin....


Als je de kachelkraan op koud zet, wordt wel degelijk de motor eerder warm...


Ik bedoelde na afloop dus als tie al warm gereden is.
Zoals Smokey vroeg :wink:



Ik dacht zo nog wat warme lucht van men motor weg te halen en de kabine in te jagen :lol:
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

Ik wacht altijd tot temp meter op zijn hoogste punt is, dan begin ik altijd met doorrijden.. maar ik ga echt niet 20-30 min wachten tot ik kan vteccen dan ben ik alweer aangekomen op plaats van bestemming :S
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Nyther wrote:Ik wacht altijd tot temp meter op zijn hoogste punt is, dan begin ik altijd met doorrijden.. maar ik ga echt niet 20-30 min wachten tot ik kan vteccen dan ben ik alweer aangekomen op plaats van bestemming :S


Welke temp? Olie of water?
Als water al op bedrijfstemp. is is de olie dat nog lang niet.
20-30min is idd een beetje overdreven, 15min is in meeste gevallen al voldoende.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

starten, seconde of 10 a 15 draaien voor de eerste olie... daarna max 2500rpm tot het water metertje begint te bewegen


Dat is wel een beetje heel laag!
Als je bij max 2500 opschakeld val je terug tot 1500rpm. Daar heb je nauwelijks olie druk wat zeker schadelijk kan zijn. Opschakelen bij koude motor kan je beter ergens rond de 3000rpm doen. Zelf zit ik zelfs vaak tegen de 3800rpm aan.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik rij met koude motor rond de 3000rpm vanaf 80 graden ga ik richting de 3500rpm , pas bij 90/95 geef ik geleidelijk aan gas en dat bouw ik op tot ik aan de 8400rpm zit...
vtecmoon
Posts: 1188
Joined: Thu Mar 09, 2006 10:53 pm

Post by vtecmoon »

met de ITR deed ik dat vroeger ook, eerste max 1 min stationair draaien, dan 5min tot max 3500 toeren.
Nu met de CTR ben je in no time bij 3500 toeren, dus ook max 1 min stationair draaien, dan eerste 5min tot max 4000 toeren, daarna 5 min minuten tot aan 5000 toeren max. Dan mag i van mij we in de vtec (niet tot aan max 8300 toeren hoor.. 7500 is genoeg.. Als de motor echt warm is (lees na 30 minuten rijden), dan mag ie wel naar de 8300 toeren. :wink:
Locked