Dynorun Rica Tuning

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Op de essentie van het verhaal wil ik nog wel reageren.....

De run van Vteccie was een run waarbij de afwijking juist minimaal was. Hoe ik dat zie? kijk maar naar het punt waarbij de lijn ineens instort. Hier sloeg hij in de begrenzer. Presies op de 8600rpm.
De vtec inslag is niet presies genoeg omdat het inslag moment niet helemaal gelijk hoeft te zijn. theoretisch wel, maar er kan verschil in zitten er zijn een paar variabele waar de ecu naar kijkt voor hij de vtec inschakeld. Nou zou hij het bij een volgas situatie altijd op het zelfde moment moeten doen maar toch..... Ook een bepaald type uitlaat geeft een veel fellere reactie op de Vtec dan de ander. Bij mij sloeg hij harder in dan bij Vteccie. Dat is dan veel moeilijker af te lezen wat nou het inschakelpunt geweest is en waanneer je het resultaat zat op de uitdraai.
De begrenzer ligt veel vaster. Elke ITR die tot nu toe op de bank heeft gestaan ging door tot de ecu ingreep.
Dat punt is dus beter te nemen als referencie.
En die neem ik dus om de afwijking van de rpm's weg te rekenen.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Eigenlijk boeit het mij ook niet zo wat de echte pk waarde eigenlijk is. Alleen Maurice wil het wel weten van zijn eigen ITR.

Wat mij boeit is, of een verkeerde meting van het toerental invloed heeft op de vermogenscurve of koppelkromme. Dat is alles. Hierdoor ken je dan een van de factoren die belangrijk zijn voor de nauwkeurigheid van de pk meting.

Als ik twee metingen doe en ik geef bij deze twee keren verschillende rpm aan bij de ijking, wil ik zien of dit effect heeft op de vermogenscurve danwel koppelkromme. Ik hoef helemaal geen VTEC omslagpunt te gebruiken. Als ik express het toerental helemaal verkeerd ijk, en ik krijg totaal andere pk danwel Nm waardes eruit, dan weet ik al genoeg.

IvoG wrote:Of als ik een meting zonder en met een Cold Air Intake bij hem doe op dezelfde dag. Dan maakt het mij niet uit of de toeren er wel of niet naast zitten, dan will ik alleen een verbetering zien in mijn grafiek, bij welke RPM of hoeveel precies in waarde uitgedrukt maakt mij niet zoveel meer uit.

IvoG, volgens Frank gebruikt RICA geen sensoren op de ontsteking om het toerental te meten, vandaar. Wat als de rpm meting invloed heeft op de pk meting? En de ene keer is de rpm net wat anders dan de tweede keer. Hoe ga je deze twee pk metingen dan met elkaar vergelijken?

Hoe kan je nou twee grafieken op elkaar leggen en vergelijken als je de waardes niet hebt of vertrouwt? Want stel dat ze ongeveer dezelfde vorm hebben, maar de ene ligt 20 pk hoger dan de ander. Dat 20 pk verschilletje zie je niet want je vertrouwt de getallen omdat ze te onnauwkeurig zijn.

Trouwens, Maurice heeft zijn auto eerder al een keer op de rollenbank gezet in Rotterdam en toen kreeg hij 200 pk eruit. Dit zegt niet alles maar ik vind het wel verdacht.
IvoG

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:Wat mij boeit is, of een verkeerde meting van het toerental invloed heeft op de vermogenscurve of koppelkromme. Dat is alles. Hierdoor ken je dan een van de factoren die belangrijk zijn voor de nauwkeurigheid van de pk meting.

Antwoord is: Ja. Kijk maar naar de vorige formules! :idea:

Als ik twee metingen doe en ik geef bij deze twee keren verschillende rpm aan bij de ijking, wil ik zien of dit effect heeft op de vermogenscurve danwel koppelkromme. Ik hoef helemaal geen VTEC omslagpunt te gebruiken. Als ik express het toerental helemaal verkeerd ijk, en ik krijg totaal andere pk danwel Nm waardes eruit, dan weet ik al genoeg.

Dat is precies wat er gaat gebeuren, zie alweer de vorige formules

IvoG, volgens Frank gebruikt RICA geen sensoren op de ontsteking om het toerental te meten, vandaar.

Hij heeft (had?) zo'n apparaat wel, maar dat is niet aangesloten / maakt geen deel uit van de vermogensbank. Je kan hiermee wel die ijking doen van je eigen toetrenteller, maar niet tijdens de run de juiste RPM doorgeven aan de vermogensbank computer

Wat als de rpm meting invloed heeft op de pk meting? En de ene keer is de rpm net wat anders dan de tweede keer. Hoe ga je deze twee pk metingen dan met elkaar vergelijken?

Kan je dus niet doen

Hoe kan je nou twee grafieken op elkaar leggen en vergelijken als je de waardes niet hebt of vertrouwt? Want stel dat ze ongeveer dezelfde vorm hebben, maar de ene ligt 20 pk hoger dan de ander. Dat 20 pk verschilletje zie je niet want je vertrouwt de getallen omdat ze te onnauwkeurig zijn.

Dit laatste maakt niet uit als ze op dezelfde dag met dezelfde "fout" gemaakt zijn.

Overigens zijn de begrenzers ook verschillend van ECU tot ECU in hun maximaal toelaatbare toerental. Ik weet bijvoorbeeld dat er andere stock ATR's zijn met de begrenzing bij 8300, andere weer bij 7900, ikzelf bij 7800, terwijl de werkplaatshandleiding toch echt 7700RPM aangeeft.

Dus echt nauwkeurig is dit ook niet, tenzij je met een dataconnectie of meting op de motor zelf de maximale RPM van jouw ECU hebt bepaald en "geijkt" op jouw toerenteller. Dan kun je voor jouw auto de correcties uitvoeren war Frank het over heeft.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Dat is precies wat er gaat gebeuren, zie alweer de vorige formules

Nou? Welke denk je? verschillend Koppel of vermogen? Toch niet allebei? Als dat ding koppel meet en vermogen uitrekent dan zal de koppelkromme verschoven zijn in rpm schaal, maar de Nm waardes zullen dan correct zijn. Door de verkeerde rpm meting zal dan pk waardes verkeerd berekend zijn.
Volgens Frank is het juist andersom. Vermogen wordt gemeten -> door verkeerde rpm meting wordt vermogen verschoven in de rpm schaal, maar pk waarde is goed -> koppelwaardes zijn dan verkeerd berekend.

Ik wil weten welke van de twee het is.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik heb die verschillen dus al lang gezien!
Bij een van de eerste runs die ik deed werd het toerental nog geijkt op 2000rpm. De afwijking bij de begrenzer was dan veel groter. De uitdraai gaf dan aan dat ik pas bij 9000RPM de begrenzer inging. De max PK waarde was een normale 193PK (standaard auto) maar het koppel ging nergens over! Veel te laag vergeleken met de fabriekswaarden. Dat krijg je als een motor bij 8600rpm 193Pk haalt.
De run daarna hebben we de ijking gedaan bij 5000rpm en het gevolg was dat de uitdraai aangaf dat de 193PK (ja, hetzelfde als daarvoor) eruit kwam bij 8200rpm. Een motor die ineens bij 400rpm lager hetzelfde vermogen afgeeft heeft dus theoretisch meer koppel. En dat klopte dus allemaal! Hij kwam ineens wel in de buurt van de fabrieks koppelwaarden. En dat bij het zelfde vermogen........

Leg dat dan maar eens uit!
ITR1689

Post by ITR1689 »

gaskleppie wrote:Ik heb die verschillen dus al lang gezien!
Bij een van de eerste runs die ik deed werd het toerental nog geijkt op 2000rpm. De afwijking bij de begrenzer was dan veel groter. De uitdraai gaf dan aan dat ik pas bij 9000RPM de begrenzer inging. De max PK waarde was een normale 193PK (standaard auto) maar het koppel ging nergens over! Veel te laag vergeleken met de fabriekswaarden. Dat krijg je als een motor bij 8600rpm 193Pk haalt.
De run daarna hebben we de ijking gedaan bij 5000rpm en het gevolg was dat de uitdraai aangaf dat de 193PK (ja, hetzelfde als daarvoor) eruit kwam bij 8200rpm. Een motor die ineens bij 400rpm lager hetzelfde vermogen afgeeft heeft dus theoretisch meer koppel. En dat klopte dus allemaal! Hij kwam ineens wel in de buurt van de fabrieks koppelwaarden. En dat bij het zelfde vermogen........

Leg dat dan maar eens uit!

Nou, dit is precies de test die ik wil doen, maar dan express verkeerd ijken. Dit had je eerder moeten vertellen.....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dus:
vermogen wordt GEMETEN
koppel wordt BEREKEND
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

De bank waar ik eerst op ben geweest was toen vrij nieuw, ben toen als 1 van den eersten daarop gegaan had toen 200pk en 186nm. Was bij Bastinck in Rotterdam.

Heb toen al eens met Frank zitten vergelijken en hij had 218pk bij de bank van Rica, vandaar dat ik wou weten wat ik zou hebben bij Rica, kwam daar op 219pk en 191,5nm koppel.

Verschil in banken dat snap ik, maar dit is toch wel een groot verschil niet?

Het koppel valt mee 186 om 191.5nm
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dat koppel is heel normaal voor een NA motor. Let maar op bij andere merken. meestal heeft een 1600 rond de 160Nm, een 1800 rond de 180, een 2 liter rond de 200nm enz
Sjakiera

Post by Sjakiera »

Ook ik ben gisteren bij rica tuning te waterigen geweest om m'n ecu af te stellen op de motor, bij 9000Rpm grijpt de begrenzer in, vtec punt was volgens rica normaal dat ie bij de 6000Rpm inkomt.

Neemt niet weg dat het resultaat me erg tegenviel :cry:

http://www.mijnalbum.nl/Album=KN8IMAEK
(helemaal naar beneden scrollen)

dit is er aan de auto gebeurd/veranderd:

- Integra Type R Inlaatspruitstuk + Eacv klep.
- Integra Type R Uitlaatspruitstuk JDM (60,5 mm)
- Integra Type R Gasklephuis (62 mm)
- Interga Type R Nokkenassen
- Integra Type R Inlaatklepschotels
- Integra Type R uitlaatklepveren JDM
- Krukkas Pulley's JDM
- SRS Uitlaatlijn + Catvervanger (60,5 mm)
- Xs Power Highflow fuelrail
- Rc 370cc Fuel Injectors
- SSR Licht Vliegwiel
- F1 Stage 1 Koppelingsplaat
- JDM P30 Ecu (obd1)
- Akr Verstelbare Nokkenas Tandwielen
- AEM V2 Aanzuig Buis/Lucht Filter
- Focuz 10,2 mm High Energy Bougie Kabels
eteuben

Post by eteuben »

Wat had je zelf verwacht dan? Omdat je een beetje teleurgesteld klinkt!
Sjakiera

Post by Sjakiera »

eteuben wrote:Wat had je zelf verwacht dan? Omdat je een beetje teleurgesteld klinkt!

Nou...in iedergeval meer winst dan 15 pk.
eteuben

Post by eteuben »

Je hebt zeg maar al wel een heel orkest samengesteld, maar je kan wel een goede dirigent gebruiken! :roll:
Sjakiera

Post by Sjakiera »

en daar bedoel je mee? :-?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ehhh, is dat een B16 of een B18 blok?
HONDA

Post by HONDA »

B16A2
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:B16A2

Dan is het niet verassend.....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Heel erg hoog is het niet als je die andere B16 vergelijkt die Rica pasgeleden gedaan heeft. Die had ongeveer de zelfde spec's als de jouwe maar had een revisie achter de rug waar 11,5:1 Wiseco zuigers ingegaan zijn.
Die kwam op iets van 195PK uit.
Rica zal niet de cam pulleys afgesteld hebben. Als je kop bv aardig gevlakt is moeten deze uitgeklokt worden. Zo niet kan dat ernstig in de weg zitten in de zoektocht naar pk's.

Net wat er al gezegt is. Je hebt een mooi orkest, maar je dirigent heeft misschien niet het maximale kunnen halen door bepaalde onafgestelde zaken.

Moeilijk te zeggen. Rica kan het zeker wel. Dat hebben ze pas geleden nog bewezen......
Sjakiera

Post by Sjakiera »

Er staat nergens dat ik rica daar de schuld van geef alleen wil ik weten wat ik dan mogelijk fout heb gedaan, ik heb alles voor de safety laten doen bij tcc.
Ik weet zelf ook wel dat geen enkele motor gelijk is.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Sorry, ik zeg ook niet dat je hun de schuld geeft. No hard feelings....

Ik zie dat de motor/kop niet bij TCC in elkaar is gezet. Je hebt alleen de software via TCC gedaan?
Had de motor bouwer echt Honda ervaring? Stel dat er iets niet goed gegaan is tijdens de bouw is dit resultaat misschien nog voor verbetering vatbaar.
Een keer alles goed nalopen is misschien aan te bevelen.
Locked