Update!
Eerst even het Hakkinen-Honda verhaal.
In den beginne was er de Civic Sedan LSi. Deze auto heb ik 3,5 jaar gehad en altijd met veel plezier ingereden. Echter wilde ik al vanaf begin af aan eigenlijk een VTEC hebben en toen de mogelijkheid zich voordeed om de Civic aan mijn broertje te verkopen, heb ik dat dan ook meteen gedaan. Hij rijdt er nog steeds in.
Een Civic EE9 werd aangeschaft en alles zag er goed uit. Geen roest, van een Honda monteur geweest; kortom hij zag er zeer goed uit en reed heerlijk. Het werd zomer en met het dak open, rook ik soms de geur van verbrande olie. De olie maar eens frequenter peilen en toen bleek inderdaad dat de auto olie verbruikte. 1 liter op 3000 km ongeveer. Ik stoorde me er mateloos aan en ik had geen zin meer in de auto. Geld voor een nieuw motorblok had ik niet en ik zag het niet zitten om de B16A1 te laten maken voor veel geld. Dus de auto ging in de verkoop. Ik kon hem goed verkopen aan een jongen die zijn eigen EE9 met B18C4 kapot had gereden. Het motorblok mankeerde niks, dus dat zou geswapt worden in de perfecte carrosserie van mijn EE9.
Na enkele weken, speuren vond ik een Civic EK4 in Ter Apel. De treinreis duurde maar liefst 5 uur en ik had geen zin in een retour NS en hoewel de auto optisch (deuken en roest) tegenviel, was het motorisch en technisch gezien een buitenkansje en na goeie onderhandeling nam ik deze mee.
Echter de carrosserie bleef me storen; om hem zo te krijgen zoals ik het graag zag moest er het nodige aan gebeuren. Het geld daarvoor kreeg ik maar niet bij elkaar gespaard (kwam telkens wat tussen) en eigenlijk had ik het er ook niet voor over.
Toen zag ik deze Prelude te koop staan, ik was meteen verliefd en heb de Civic meteen te koop gezet. De verkoop van de EK4 pakte ook goed uit en eigenlijk meer met het hart dan met het verstand heb ik toen de Prelude gekocht.
Helaas bleek deze in de kosten toch tegen te vallen. Deze auto is toch een beetje "over the top" voor mij. De vaste lasten zijn best hoog en er moet ook nog groot onderhoud aan de Prelude gebeuren en dat is me op dit moment gewoon te duur omdat ik door mijn studie niet full time kan werken. Al het geld zou dan op gaan aan de auto en dat is niet de bedoeling.
Dus ik was weer even ver als ik eerst en dus heb ik besloten dat de Prelude eruit moest. Alleen een Prelude is niet zo gewild als een Civic, dus er kwam maar geen reactie op. Verschillende opties heb ik overwogen zoals inruilen op een Civic EK3 of EJ2, maar dat was eigenlijk geen optie omdat ik dan altijd zou balen dat ik geen VTEC meer had en relatief veel zou moeten betalen voor een "eenvoudige" uitvoering.
Particulier inruilen lukte ook niet.
De vraag was dus echt "wat nu?". Het duurde me allemaal te lang en ik besloot een mailtje te sturen naar René (CRX2). Hij heeft een hele strakke CRX waarvan de verkoop ook niet zo wilde vlotten en hij heeft de technische kennis in huis om zelf veel aan auto's te doen, dus de Prelude zou voor hem interessant kunnen zijn.
Eigenlijk een beetje onverwacht, bleek dat René wel interesse had in een ruil en na enige onderhandelingen rolde er zowel voor mij als voor René een goeie deal uit.
Inmiddels dus eigenaar van een CRX ED9 VTEC:
Motorisch:
- B16A2 uit 2000
- CRX VTEC gereviseerde versnellingsbak
- ITR lichter vliegwiel + drukgroep
- Janspeed 4-2-1 spagetti spruitstuk
- Supersprint katvervanger
- RVS Middenpijp met demper, merk EPS
- RVS Einddemper 4*80mm, merk EPS
- Cold Air intake met K&N filter
- Tr Shortshifter ( TCC)
Onderstel:
- 16"Lenso VPD velgen, ET43
- Toyo Proxes T1R (voorzijde) & T1S (achterzijde) 195/45/16
- Polyurethane bushings ( Energy Suspension)
- Veerpootbrug voor/boven
- Eibach Pro verlaagd, 4cm
- Koni Geel schokbrekers
- Voorwielophanging CRX VTEC
- Remmerij CRX VTEC
- Brembo Max gegroefde schijven voor
- Ferodo DS2500 remblokken voor
- DOT 5.1 remvloeistof
- BF Goodridge RVS remleidingen rondom.
- CRX VTEC hoofdremcillinder
Interieur:
- Lederen S2000 stoelen, rood
- CRXClubholland mattenset
- Optioneel Honda sportstuur
- Optioneel Honda pookknop
- Middenarmsteun
- Elektrische ramen
- CRX VTEC Tellerbak
Exterieur:
- VTEC Spoiler
- 3e remlicht, USDM
- spiegels in kleur
- witte zijknippers
- Type R logo motorkap
Elektrisch:
- Centrale deurvergrendeling op AB.
- Gemini klasse 2 alarm, incl. ultrasoon.
