ATR EGR Poort Plaat vervuiling
Verwarming van het inlaat traject, dat is idd niet goed.
Koudere lucht heeft een grotere density:
Simpel gezegt zitten de lucht moleculen dichter op elkaar bij koude lucht dan bij warme lucht, wat dus resulteerd in meer moleculen per cm3 en dus meer zuurstof bij je ontbranding, waardoor deze krachtiger zal zijn.
Koudere lucht heeft een grotere density:
Density, or volumic mass (ISO 31), is a measure of mass per unit volume. The average density of an object equals its total mass divided by its total volume. An object made from a comparatively dense material (such as iron) will have more mass than an equal-sized object made from some less dense substance (such as aluminium).
Simpel gezegt zitten de lucht moleculen dichter op elkaar bij koude lucht dan bij warme lucht, wat dus resulteerd in meer moleculen per cm3 en dus meer zuurstof bij je ontbranding, waardoor deze krachtiger zal zijn.
RedSun wrote:Je moet helemaal geen uitlaatgassen in je inlaattraject willen, is alleen maar vervuiling toch? of heb ik weer is iets niet goed begrepen (bare with me, it's monday :roll: )
Een gereguleerde (vandaar de EGR klep) toevoer van uitlaatgassen in de inlaattraject zorgt voor een verlaging van het gehalte schadelijke gassen tijdens de verbranding wat dus zuiverder uitlaatgassen tot gevolg heeft.
En ik denk dat verwarming van de inlaatlucht ook zo'n functie heeft. Daarnaast kan té koude lucht er ook voor zorgen dat de benzine weer condenseert wat een optimale verbranding ook niet zal helpen. Dat was in de tijd van de enkele carburateurs voor vierpitters namelijk wel het geval en ik ben daar toen door schande (schade niet zo) achter gekomen.
Een te lage ontbrandingstemperatuur heeft een verhoogde concentratie van NOx tot gevolg. Deze zijn zeer milieu belastend, vandaar het 'lastige' EGR systeem. Tevens worden op deze manier een klein deel van de uitlaatgassen 2 keer verbrand wat ook weer positief bijdraagt aan de uitstoot van schadelijke gassen.
Echter is/begint problemen met het EGR systeem volgens mij tot een van de meest voorkomende problemen bij nieuwe auto's te worden. Volgens mij is dit goed op te lossen door het systeem toe te voegen aan het periodieke onderhoudssysteem van de auto. Ook 'schijnt' de vervuiling sterk te verminderen door de juiste motor toevoeging te gebruiken.
Echter is/begint problemen met het EGR systeem volgens mij tot een van de meest voorkomende problemen bij nieuwe auto's te worden. Volgens mij is dit goed op te lossen door het systeem toe te voegen aan het periodieke onderhoudssysteem van de auto. Ook 'schijnt' de vervuiling sterk te verminderen door de juiste motor toevoeging te gebruiken.
- Gaskleppie
- Gaskleppie
roblom wrote:Een te lage ontbrandingstemperatuur heeft een verhoogde concentratie van NOx tot gevolg. Deze zijn zeer milieu belastend, vandaar het 'lastige' EGR systeem.
NOx onstaat alleen bij hoge temperaturen toch ?
en o.a. bij stationair is de klep gesloten dus dan maakt ht bij meten voor apk ook weinig uit
deellast lijkt mij ook ja, met de lean verbranding die je dan heb is er de meeste kans op NOx
Ik heb trouwens ook een paar adapterplaatjes gevonden om een 2 draads stationairklep van een gewone h22 te kunnen gebruiken voor de OBD1 ipv die rare 3 draads, of was dat al geen probleem meer ?
Gaskleppie wrote:Die komt absoluut door de keuring hoor!
Mits idd goed afgesteld.
Ik wacht nog steeds op de eerste ATR die we kunnen chippen zonder EGR!
Ik heb trouwens ook een paar adapterplaatjes gevonden om een 2 draads stationairklep van een gewone h22 te kunnen gebruiken voor de OBD1 ipv die rare 3 draads, of was dat al geen probleem meer ?
slED9e wrote:roblom wrote:Een te lage ontbrandingstemperatuur heeft een verhoogde concentratie van NOx tot gevolg. Deze zijn zeer milieu belastend, vandaar het 'lastige' EGR systeem.
NOx onstaat alleen bij hoge temperaturen toch ?
en o.a. bij stationair is de klep gesloten dus dan maakt ht bij meten voor apk ook weinig uit
Ik zei het idd niet helemaal correct. De kans op het vormen van NOx neemt juist toe bij hogere temperatuur. Door het toevoegen van uitlaatgassen neemt het volume percentage zuurstof af, hierdoor verlaagd de ontbrandingstemperatuur en neemt de kans op NOx vorming af.
goede korte uitleg
Er reed er een in Engeland met het ECU lampje aan. EGR klep afgesloten.
Scheelde 6-8 pk :wink:
Ik zou er persoonlijk niet mee gaan rijden, Honda heeft niet voor niets bepaalde zaken ingebouwd. Zie liever een lampje plots gaan branden als ze zich niet lekker voeld dan dat ze het via de oude Indiaanse methode moet melden (rooksignalen).
Scheelde 6-8 pk :wink:
Ik zou er persoonlijk niet mee gaan rijden, Honda heeft niet voor niets bepaalde zaken ingebouwd. Zie liever een lampje plots gaan branden als ze zich niet lekker voeld dan dat ze het via de oude Indiaanse methode moet melden (rooksignalen).