ATR EGR Poort Plaat vervuiling

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Katana

Post by Katana »

AccordTypeaRd wrote:De mijne er vandaag afgehaald. Ik heb het idee dat de auto meteen een kilo lichter is geworden door al het roet wat er uit gekomen is, maar het zag er niet zo erg uit als bij het voorbeeld in het Engelse topic.

Merk je een verschil?
HondArd

Post by HondArd »

Nog niet, en dat zal voorlopig niet gebeuren ook. Auto staat voor een week of 5-6 vast in de garage omdat de straat is opengebroken en we de ATR niet op een openbare parkerplaats ver van het huis weg wilden zetten. Maar afgelopen maandag ging het motorstoringslampje weer eens branden, uit laten lezen en er bleken weer een paar misfires te zijn geweest. Gelukkig geen compressieproblemen dus het moet elders vandaan komen. Mijn eerste idee is dat de injectoren verstopt zijn want tijdens stationair draaien is er wel eens een lichte schok te horen en te voelen. Injectoren heb ik eruit gehaald om te ultrasoonen (doe ik morgen op mijn werk). Toen zat ik de hele tijd op dat plaatje te staren en die er ook maar meteen afgehaald, en dat was echt een keer nodig. Heb voorzichtig met een schroevendraaier de loszittende roet weggeschaafd en morgen op mijn werk maak ik het helemaal schoon met diverse organische oplosmiddelen, tezamen met de plaat die tussen de EGR poort en het inlaatspruitstuk inzit. EGR klep moet ik nog doen, maar als alles weer schoon en gemonteerd is heb ik er wel vertrouwen in dat 'ie ineens een stuk beter gaat lopen.
BugsM

Post by BugsM »

Je moet de kleine gaatjes in de intake zelf ook vrij maken. Dit kan dacht ik met een 4mm boor (met stogzuiger erbij). De fotos van mij egr gedoe staan nog op de cam....
slED9e

Post by slED9e »

mijne zag er zo uit :
Image

Schoongemaakt met een klein setje vijlen en remmenreiniger erop gespoten (ik had niks anders liggen )
en heb ook toen in spruitstuk zelf met boortje schoongemaakt en stofzuiger erbij, ging goed.. ik had alleen weg even mijn zijkant afgedekt met doek omdat stofzuigerslang tegen de auot ging komen
En een soort kopervet op de bouten gedaan voor ze terug gingen

lijkt iets soepeler te rijden nu
HondArd

Post by HondArd »

Heb je ook op de EGR klep pakking gekeken? Bij de mijne stond er een GM logo in :evil:
slED9e

Post by slED9e »

??? vandaar problemen met die egr gevallen :D , nee serieus stond niks op bij mij
MeijerR

Post by MeijerR »

Heb vandaag ook de EGR poort en EGR klep ook maar even gereinigd.
Ze waren allebei behoorlijk vervuild. Maar was een leuk klusje voor de zondag middag.

Image

Image
Katana

Post by Katana »

Netjes Heren, ik ben nog niet aan de mijne toe gekomen.

Hoe hebben jullie de binnenkant van de EGR schoon gemaakt? Volgens een schema zit er een kamertje in met aan de onderkant een in- en uitgang. Met de klep bij een van de twee.
HondArd

Post by HondArd »

Voorzichtig krabben met een platte schroevendraaier.
Katana

Post by Katana »

Het was gisteren een nuttige zaterdag, eindelijk tijd voor mijn EGR klep:

Eerst twee nieuwe pakkingen en aluminium bouten besteld:
Image

EGR klep was niet echt vuil:
Image

Twee gaten van het inlaat spruitstuk waren verstopt, twee andere bijna:
Image

De EGR plaat zat vol met rommel, was niet keihard maar kwam na 30min weken in carb cleaner makkelijk schoon met een tandenborstel:
Image

Bling!:
Image

Ik heb de ECU ge-reset en een testrit gemaakt. Toen de motor heet was gaf ik vol gas bij 2000 tpm en kreeg een ECU waarschuwing via het dash lampje. Deze knipperde en ging na 5 sec uit. Ze voelt scherper met name in VTEC, zo'n 5-7% verbetering.
Voodoo

Post by Voodoo »

Nice job :thumbs:
slydawg

Post by slydawg »

Maar de melding was eenmalig tijdens de testrit?
Niet meer terug sindsdien?
Katana

Post by Katana »

Ja, ze heeft nu een dag stil gestaan. Dus de koud start was echt steen koud. Ze voelde tijdens het warmrijden ook veel soepeler.
RedSun

Post by RedSun »

Had het laatst met een maatje over EGR kleppen in het algemeen en je kunt die dingen ook dicht laten vertelde hij mij. Nu weet ik niet hoe het bij de ATR zit natuurlijk. Heeft iemand dit al eens overwogen? OF krijg je dan rare storingen?
Nana korobi ya oki
Katana

Post by Katana »

De EGR klep meet gas stroming en opening hoogte dus met dicht maken krijg je een foutmelding.

Met CAI, zonder cat, zonder gasklep verwarming, cat back, EGR klep afgedekt krijg je wel een ECU fout melding, maar levert... 8 pk op. :D

Als lampje al band weet je alleen niet wanneer je echt een probleem hebt :(
RedSun

Post by RedSun »

hmmmz is dus niet ff een simpel klusje. Misschien wel het overwegen waard als ik zo lees vervuild dat ding snel :-?

8 pk, mjah tis winst :wink:
Nana korobi ya oki
Katana

Post by Katana »

Mijn ATR heeft nu 96.997 km gereden en zag eruit dat hij nog nooit los was geweest. Valt dus wel mee. Ik denk persoonlijk dat olie verbruik ook een rol speelt en kwaliteit van de olie.
HondArd

Post by HondArd »

Nu schoot mij even te binnen om een soort van catchcan tussen de EGR klep en plaat te zetten, zodat alle roet in het vat neerslaat en er "zuivere" uitlaatgassen het inlaattraject binnenstromen. Blijft de EGR klep toch in gebruik, maar heb je van de roet in het inlaattraject geen last. Of zie ik iets over het hoofd hier :dunno:
IvoG

Post by IvoG »

Katana wrote:Het was gisteren een nuttige zaterdag, eindelijk tijd voor mijn EGR klep.

Je slavendrijver had je echter geen vrijaf gegeven, hoe ben je ontsnapt? :roll:

:wink: Ziet er goed uit, een keertje moeten we dit ook voor Woolfie gaan doen! :agree:
slydawg

Post by slydawg »

IvoG wrote:
Katana wrote:Het was gisteren een nuttige zaterdag, eindelijk tijd voor mijn EGR klep.

Je slavendrijver had je echter geen vrijaf gegeven, hoe ben je ontsnapt? :roll:

:lol:
Locked