Zoals bekend geeft het in rood aangegeven onderdeel wel eens problemen. (met dank aan Ivo voor het plaatje) :wink:

Daar bij mij het geratel pas geleden ook de kop opstak gelijk actie ondernomen en het onderdeel laten vervangen. En aan de hand van de foto's die ik van het onderdeel an sich genomen heb lijkt mij wel duidelijk wáár het precies aan ligt, de spanner lekt gewoon olie.
Hier is al wat olie zichtbaar aan de buitenkant:

En op het asje van de spanner wat meer:

Daar de spanner naar alle waarschijnlijkheid niet alleen een stofmantel heeft maar ook een keerring binnenin, zal deze dus lek moeten zijn, en zo te zien ziet het er binnenin inderdaad niet al te fris uit.

Dit was overigens niet het enige probleem. Op de tekening boven worden ook een paar lagers weergegeven (eentje die de balansasriem aandrukt en eentje die d.m.v. een leischoen door de automatische spanner tegen de distributieriem wordt gedrukt), en beide lagers waren ook niet helemaal fris meer.
Het lager van de balansasriem (leuk woord voor scrabble :wink: ) draaide nog mooi rond maar maakte een beetje geluid. Volgens Honda mogen de lagers géén geluid maken bij ronddraaien, en géén geluid is ook écht géén geluid.

Het lager van de distributieriem zat bijna geen beweging meer in :shock: Lijkt mij niet bevroderlijk voor de riem.

Beide onderdelen dus ook vervangen, en meteen ook maar de riemen. Zo zag de balansasriem eruit, licht gehavend aan de buitenkant.

En ook de hoofddistributieriem zag er een beetje afgesleten uit, maar minder dan die van balansas ondanks een stoever draaiend lager wat er tegenaan werd gedrukt (of niet meer als de spanner zijn werk niet meer deed).