Distributie ATR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
HondArd

Distributie ATR

Post by HondArd »

Maar even een nieuw topic aangemaakt zodat het in de toekomst misschien duidelijker is waar mensen moeten gaan zoeken mochten ze ooit hetzelfde tegenkomen met de ATR.
Zoals bekend geeft het in rood aangegeven onderdeel wel eens problemen. (met dank aan Ivo voor het plaatje) :wink:
Image

Daar bij mij het geratel pas geleden ook de kop opstak gelijk actie ondernomen en het onderdeel laten vervangen. En aan de hand van de foto's die ik van het onderdeel an sich genomen heb lijkt mij wel duidelijk wáár het precies aan ligt, de spanner lekt gewoon olie.
Hier is al wat olie zichtbaar aan de buitenkant:
Image

En op het asje van de spanner wat meer:
Image
Image

Daar de spanner naar alle waarschijnlijkheid niet alleen een stofmantel heeft maar ook een keerring binnenin, zal deze dus lek moeten zijn, en zo te zien ziet het er binnenin inderdaad niet al te fris uit.
Image

Dit was overigens niet het enige probleem. Op de tekening boven worden ook een paar lagers weergegeven (eentje die de balansasriem aandrukt en eentje die d.m.v. een leischoen door de automatische spanner tegen de distributieriem wordt gedrukt), en beide lagers waren ook niet helemaal fris meer.
Het lager van de balansasriem (leuk woord voor scrabble :wink: ) draaide nog mooi rond maar maakte een beetje geluid. Volgens Honda mogen de lagers géén geluid maken bij ronddraaien, en géén geluid is ook écht géén geluid.
Image

Het lager van de distributieriem zat bijna geen beweging meer in :shock: Lijkt mij niet bevroderlijk voor de riem.
Image

Beide onderdelen dus ook vervangen, en meteen ook maar de riemen. Zo zag de balansasriem eruit, licht gehavend aan de buitenkant.
Image
Image

En ook de hoofddistributieriem zag er een beetje afgesleten uit, maar minder dan die van balansas ondanks een stoever draaiend lager wat er tegenaan werd gedrukt (of niet meer als de spanner zijn werk niet meer deed).
Image
IvoG

Post by IvoG »

Het enige jammere is dat je met vervanging geen garantie hebt dat het daarna wegblijft, mettertijd kan het weer verslijten.
HondArd

Post by HondArd »

Ja, maar dan ben ik denk ik alweer 150k verder.
slED9e

Post by slED9e »

ik help het denken, heb wel eens wat andere dingen mogen vernemen :(
bar honda

Post by bar honda »

En wat heeft het grapje je allemaal gekost???
IvoG

Post by IvoG »

De mijne moest bij 81K al vervangen worden de eerste keer.
HondArd

Post by HondArd »

bar honda wrote:En wat heeft het grapje je allemaal gekost???

Een kleine €900,--. Dat is wél inclusief kleppen stellen. Dat laatste had ik mischien zelf ook wel gekunnen, maar daar het kleppendeksel er toch af moest om bij de distributie te komen heb ik dat gelijk mee laten nemen.
Blokkie_R

Post by Blokkie_R »

Had precies hetzelfde. Ook dezelfde onderdelen vervangen en weg geratel :D
HondArd

Post by HondArd »

Was de riemspanner bij jou ook lek?
Blokkie_R

Post by Blokkie_R »

Moet ik effe kijken. Ligt nog in de kofferbak in een zakje :o ops:
Locked