Even iets anders...

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
mr. X

Even iets anders...

Post by mr. X »

Ik zit nu al een paar uur te zoeken, maar kan niet vinden wat ik wil.

Wat ik niet snap en graag wil weten:
AWD of 4WD. Hoe is daarbij de overbrenging naar de wielen geregeld?
Bij een achterwiel aangedreven auto ligt de motor in de lengte richting, voorwiel aangedreven auto's in een breedte richting. Dit door de aandrijving naar de wielen. Echter zie je bij veel ( zo niet alle?? ) AWD auto's het blok in de breedte richting liggen.

Ben heel benieuwd hoe dat nu zit.

De CR-V en HR-V hebben beide AWD. Respectievelijk de B20B en de D16W1.
En met die achterliggende gedachte, kwam ik op het (stomme?) idee zo'n 4wd B20B onderblok te zoeken, deze in een EG te swappen met daarop een B16A1 kop. Is natuurlijk niet 1, 2, 3 gebeurt, dat weet ik ook wel. Maar wat zijn de meningen hier over.
Had echter gelezen op Hondaswap.com dat de versnellingsbak een probleem zou worden bij zo'n swap (kan even niet zo snel vinden waar)
Want er wordt veel geswapt maar heb nog nooit een 4wd EG gezien of van gehoord...

Had ook iets gelezen over Honda's SH-AWD systeem, echter was dat alleen op de Legend en de Acura RL. En deze beide zijn niet uitwisselbaar met de B blokken..

Was hier benieuwd naar omdat ik die (sl)opel corsa snel de deur uit wil hebben en dan het liefst zo'n EG voor in de plaats zie als daily drive.

Het enige wat ik op dit moment wil weten is of het haalbaar is. Dus 4wd, b20 onderblok, b16 kop in een EG.
Dat je alles moet gaan aanpassen interesseert me niet, want als het kan beloof ik jullie dat ik er aan zal beginnen!
Als ik dit zeker weet, ga ik verder uitpluizen wat er bij komt kijken. De kosten, de tijd enz enz.

Alvast bedankt weer!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Tja, lekker makkelijke vraag, maar voor het antwoord kan je een rol behang volschrijven!

Ik beperk me even tot de B20 van de CRV als je het niet erg vind....
Die heeft dus bijna dezelfde bak als elkandere B serie motor met als verschil dat er een extra tandwiel mee loopt op het kroonwiel. Dat extra tandwiel wordt naar buiten uitgevoerd naar achter. De Voorwielasssen komen dus op de normale plaats naar buiten, plus dat er een extra as uitkomt naar achter toe.
Ergens halverweg die as naar achter toe zit een hydro koppeling. Een soort plaat koppeling die dus het vermogen regelt naar achter. Des te meer slip tov voor, des te meer krachten er overgebracht worden naar de achterwielen. Er zit dus helemaal achterin nog een extra dif die de achterwielen aandrijft.
chris

Post by chris »

verwacht dat dat SH-AWD systeem in een EG je erg zwaar maakt.... Legend weegt niet voor niets evenveel als een oude 7-serie :lol:
mr. X

Post by mr. X »

Dus met Het B20 blok van de CRV met bijpassende versnellingsbak zou het mogelijk zijn?!

Plus is die hydro koppeling nodig?
En dat achterdifferentieel, zou die van de CRV worden neem ik aan?
mr. X

Post by mr. X »

Heb een foto gevonden hoe de bak eruit ziet. Dit is alleen wel een automaat.

Image
Image

Prijs lag rond de 1300 dollar voor een handgeschakelde gereviseerde bak.
Hier gevonden
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

wat ik er nog niet bij verteld had is dat boven de 200Pk dat extra staart stuk uit elkaar spetterd....

Plus dat je maar max 50/50% verdeling kan krijgen en dat het normaal gesproken een voorwiel aandrijver is.
mr. X

Post by mr. X »

Ja dat het een FWD is en onder omstandigheden een AWD word wist ik.

Wat bedoel je met staart stuk, het achter differentieel die hydro koppeling, of gewoon de vertakking van de bak naar achteren (dat extra tandwiel dat op het kroonwiel zit?)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Die extra vertakking gaat eraan.

plus dat de hydro koppeling bij zwaar gebruik roodkokend staat
mr. X

Post by mr. X »

En dat tandwiel is niet te versterken, of is er geen sterkere voor te krijgen of te laten maken?

En word die koppeling door lucht gekoeld of zit daar een vloeistof in/om?
Is dat niet te verhelpen met lucht erlangs te leiden dmv slangen, zoals bij remmen word gedaan?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ga eens zoeken op HondaTech. Dit soort vragen zijn daar al 10892372 keer gesteld...
RedSun

Post by RedSun »

Ik denk dat je met al deze moeite en geld en tijd beter een EVO kunt aanschaffen en die verder opleuken.

Al zou alles werken en heel blijven denk ik niet dat je de resultaten haalt die je zoekt qua wegligging e.d.
Nana korobi ya oki
Locked