Echtheid kmstand
Echtheid kmstand
Tegenwoordig zie je veel occasions met NAP.
Ik vroeg me toch af tot hoeverre de NAP correct is?
Wat garandeerd een NAP nou specifiek...zit er een blackbox of iets dergelijks in de auto die dit soort gegevens volledig registreerd?
Ik heb van de honda dealer begrepen dat er wel zoiets in de auto zit, maar alleen door Honda Japan nauwkeurig gecheckt kan worden. Het schijnt (dit quote ik van de Honda dealer) dat daarvan bijna geen enkel dealer gebruikt van maakt ivm kosten.
De NAP is naar hun mening gebaseerd op de APK keuringsrapporten en de gegevens die verzameld worden van de aangesloten bedrijven die de onderhoud doen van de desbetreffende auto's.
Graag jullie mening?
Ik vroeg me toch af tot hoeverre de NAP correct is?
Wat garandeerd een NAP nou specifiek...zit er een blackbox of iets dergelijks in de auto die dit soort gegevens volledig registreerd?
Ik heb van de honda dealer begrepen dat er wel zoiets in de auto zit, maar alleen door Honda Japan nauwkeurig gecheckt kan worden. Het schijnt (dit quote ik van de Honda dealer) dat daarvan bijna geen enkel dealer gebruikt van maakt ivm kosten.
De NAP is naar hun mening gebaseerd op de APK keuringsrapporten en de gegevens die verzameld worden van de aangesloten bedrijven die de onderhoud doen van de desbetreffende auto's.
Graag jullie mening?
NAP kijkt of de km stand logisch is.
ik citeer:
Duidelijk zo?
ik citeer:
Stichting NAP verzamelt de tellerstanden van alle motorvortuigen met een nederlands kenteken op het moment van aflevering, onderhoud,taxatie,keuring,raadpleging etc.
Naast tellerstanden worden autogegevens, datum ingave tellerstand, herkomstproces en de afzender vastgelegd. Doel van deze vastleggingen is het mogelijk maken van een controle van de juistheid van de huisige tellerstand om daarmee mogelijke misleiding te voorkomen.
Duidelijk zo?
Nana korobi ya oki
Mijn mening is dat het nooit 100% waterdicht is. NAP of dealergegevens zijn een indicatie maar ook niet meer dan dat.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
RedSun wrote:NAP kijkt of de km stand logisch is.
En wie bepaald logisch?
Mijn wagen rijdt nauwelijks dus zal de kilometerstand niet logisch zijn. De standen worden ook alleen bij onderhoud of APK genoteerd dus in de tussenliggende periode kun je rommelen wat je wilt zolang je maar niet onder de vorige eindstand komt.
Conclusie.... leuk hulpmiddel maar zeker niet waterdicht.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ik geloof ook zeker niet waterdicht.
Laat ik even op het "criminele"pad gaan en een voorbeeld geven:
Auto heeft 100.000km op de tellerbak.
Ik koop 1 tellerbak online (plug & play) zet hem in de auto, rij er 10.000km mee, voor de beurt rij ik nog even 2000km met mijn oude tellerbak.
Bij de beurt staat er dan 102.000km. terwijl ik werkelijk 110.000 heb gereden...NAP correct??? dacht het niet? of toch wel?
Laat ik even op het "criminele"pad gaan en een voorbeeld geven:
Auto heeft 100.000km op de tellerbak.
Ik koop 1 tellerbak online (plug & play) zet hem in de auto, rij er 10.000km mee, voor de beurt rij ik nog even 2000km met mijn oude tellerbak.
Bij de beurt staat er dan 102.000km. terwijl ik werkelijk 110.000 heb gereden...NAP correct??? dacht het niet? of toch wel?
AccordTypeaRd wrote:Als je zoveel moeite wil doen om de NAP te flessen... :roll:
Enig idee wat 100.000 km minder met de prijs van de wagen doet? :-?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
VTECCIE wrote:AccordTypeaRd wrote:Als je zoveel moeite wil doen om de NAP te flessen... :roll:
Enig idee wat 100.000 km minder met de prijs van de wagen doet? :-?
Zeker niet, anders had hij dat niet geschreven. :lol: t`is niet om de NAP te flessen maar de volgonde kopers. :lol: lijkt mij een klein moeite om wat geld mee te verdienen :lol:
Intey wrote:VTECCIE wrote:AccordTypeaRd wrote:Als je zoveel moeite wil doen om de NAP te flessen... :roll:
Enig idee wat 100.000 km minder met de prijs van de wagen doet? :-?
Zeker niet, anders had hij dat niet geschreven. :lol: t`is niet om de NAP te flessen maar de volgonde kopers. :lol: lijkt mij een klein moeite om wat geld mee te verdienen :lol:
Het is niet dat ik de volgende koper wil flessen, het is meer bedoelt ter waarschuwing (vandaar deze topic) voor diegenen die een occasion willen aanschaffen die NAP garantie geven.
Topic is eigenlijk ontstaan uit een advertentie die ik zag over de verkoop van een oude ek3 die ooit van mijn broertje is geweest, waarvan de km stand bij verkoop op 116.000 stond. 1 jaar later, nu weer in de verkoop door de nieuwe eigenaar, met km stand 118.000. Erg verdacht!!!
Ik snap je bedoeling wel, maar een NAP garantie is niet echt een zekerheid. Als je een wagen in het buitenland koopt, daar heb je ook geen NAP, althans ben ik niet tegen gekomen. Als je naar een auto kijkt, zoals bekleding, stuur, dashboard etc. Dan denk ik dat we al gauw genoeg zien of de auto 80.000km heeft gereden of 180.000.
Auto's worden tegenwoordig zo solide gemaakt, dat deze makkelijk de 3 ton halen. Mits goed onderhouden natuurlijk.
KM stand moet dus eignelijk niet veel zeggen bij aanschaf. Echter hecht iedereen er waarde aan.
Laatst toen we bij Moree waren. Kregen we het er zo eens over. Hij vertelde me dat er een jonge was met een (2001/02) CTR die hij (bijna nieuw) had gekocht en er iets van 230.000 km mee had gereden zonder énkel probleem. Hij heeft hem toen weg gedaan en een andere er voor terug gekocht...
Ik wil maar zeggen....
KM stand moet dus eignelijk niet veel zeggen bij aanschaf. Echter hecht iedereen er waarde aan.
Laatst toen we bij Moree waren. Kregen we het er zo eens over. Hij vertelde me dat er een jonge was met een (2001/02) CTR die hij (bijna nieuw) had gekocht en er iets van 230.000 km mee had gereden zonder énkel probleem. Hij heeft hem toen weg gedaan en een andere er voor terug gekocht...
Ik wil maar zeggen....
NAP is zeker niet waterdicht maar er wordt wel elk jaar naar de KMstand gekeken en genoteerd. dus 1 tonnetje terug draaien wordt een stuk moeilijker en dealers zullen het zeker niet proberen want dan raken ze hun BOVAG kwijt e.d.
Tuurlijk is het niet waterdicht zeker niet als je met tellerbakken gaat kutten.
Tuurlijk is het niet waterdicht zeker niet als je met tellerbakken gaat kutten.
Nana korobi ya oki