Opmerkelijke verliezers bij EuroNCAP botsproeven Steeds als EuroNCAP nieuwe botsproefresultaten bekendmaakt daalt er een ware vijfsterrenregen over de auto-industrie neer. Dat de Honda Civic nu niet verder komt dan vier sterren is dan ook teleurstellend. Maar dat megasuv Audi Q7 ook op vier blijft steken, is ronduit spectaculair!
Botsveiligheid was een ‘key issue’ bij de ontwikkeling van de nieuwe Honda Civic. Toch slechts vier sterren in de EuroNCAP-test. Sinds augustus van dit jaar heeft EuroNCAP acht nieuwe auto’s onderhanden genomen. Vier daarvan, Ford Galaxy, Mercedes B-klasse, Lexus IS en Citroën C4 Picasso scoren de gebruikelijke vijf sterren. Vier andere komen niet verder dan de op een na hoogste score: vier sterren. Dat zijn allereerst de Koreanen Kia Carnival en Hyundai Sonata, maar daarnaast ook de Honda Civic en de Audi Q7.
Vier sterren Voor die laatste twee is dat teleurstellend. Botsveiligheid was op zijn Hollands gezegd een ‘key issue’ bij de ontwikkeling van de Civic. En in advertenties kondigde Honda al een tijdje aan dat de Civic absoluut vijf EuroNCAP-sterren ging halen. Niet dus. Bij een frontale aanrijding met 64 km/uur komen harde delen van het dashboard onzacht in aanraking met de knieën en bovenbenen van de bestuurder, terwijl het gaspedaal 10 centimeter het interieur inkomt en daarbij afrekent met onderbenen en enkels van de arme Civic-rijder.
Slordige lassen in de Audi Q7 leidden tot een scheur tussen A-stijl en voetencompartiment: vier sterren in de EuroNCAP-test. Is vier sterren in de Civic-klasse al verre van concurrerend, voor een auto die in zijn allersoberste uitvoering al meer dan 70.000 euro kost, is vier sterren natuurlijk helemaal dramatisch. Alhoewel, eerder dit jaar overkwam het de LandRover Discovery III ook al. Wat de Q7 betreft, die is wat slordig gelast. Bij de frontale EuroNCAP-aanrijding, leidt dat tot een scheur tussen A-stijl en voetencompartiment, die een serieuze bedreiging voor de benen betekent. Audi heeft inmiddels zijn productieproces aangepast, maar laat EuroNCAP geen hertest uitvoeren.
En je moet ook maar geen schade rijden :wink: Ik rij er 60000 in een jaar en nog geen ongeluk gemaakt. En dan zeggen ze dat beginnende bestuurders een risico factor zijn.... bull****
EuroNCAP testen zijn ook wel eens onbetrouwbaar uit de bus gekomen. Maargoed, dit krijg je als je gaat prijsvechten. Er moet ergens op bezuinigd worden.
Ze kunnen dan wel maar 4* krijgen voor de civic met die botsproeven maar hoe gevaarlijk is het om met z'n franse baggerbak die dan wel 5*krijgen op de vluchtstrook van de autosnelwegte staan :?: :?:
Is vier sterren in de Civic-klasse al verre van concurrerend, voor een auto die in zijn allersoberste uitvoering al meer dan 70.000 euro kost
En je moet ook maar geen schade rijden :wink: Ik rij er 60000 in een jaar en nog geen ongeluk gemaakt. En dan zeggen ze dat beginnende bestuurders een risico factor zijn.... bull****
Wel, jij kan wel 'goed' rijden...Maar ken je die reclame, dat het altijd een 'ander' is
Zeker slordig en idd VTECCIE het hoeft niet aan jezelf te liggen.
ALs jij rustig met 50 door groen over een kruisingkje heen cruist en een malloot rijd door rood (sorry nog een verdwaald sint rijmpje) en je klapt er vol op dan ben je blij dat je je knietjes nog hebt dankzij Honda...
Helaas blijft er in een slecht geval niks over van je knietjes als ik dat artikel zo lees.....
Honda was de eerste met een motorkap die nog iets van voetgangers over laat en ze hebben veilige auto's maar dit is echt een misser.....
itr 1621 wrote:Ze kunnen dan wel maar 4* krijgen voor de civic met die botsproeven maar hoe gevaarlijk is het om met z'n franse baggerbak die dan wel 5*krijgen op de vluchtstrook van de autosnelwegte staan :?: :?:
Het is met alle auto's gevaarlijk op de vluchtstrook te staan maar idd je hebt met een franse auto 99% meer kans op de vluchtstrook te komen staan.
Alleen als het regent in je auto blijven anders achter de vangrail!
Ze kunnen dan wel maar 4* krijgen voor de civic met die botsproeven maar hoe gevaarlijk is het om met z'n franse baggerbak die dan wel 5*krijgen op de vluchtstrook van de autosnelwegte staan Vraagteken/Question
idd! Vandaag ook weer 4 megane's, 1 golf, 1 kadett en 3 renaults zien staan langs de weg.
Hele veilige auto's....
Ze kunnen dan wel maar 4* krijgen voor de civic met die botsproeven maar hoe gevaarlijk is het om met z'n franse baggerbak die dan wel 5*krijgen op de vluchtstrook van de autosnelwegte staan Vraagteken/Question
idd! Vandaag ook weer 4 megane's, 1 golf, 1 kadett en 3 renaults zien staan langs de weg. Hele veilige auto's....
Inderdaad, stilstaan met pech is het veiligst, kan je niets gebeuren....
Ze kunnen dan wel maar 4* krijgen voor de civic met die botsproeven maar hoe gevaarlijk is het om met z'n franse baggerbak die dan wel 5*krijgen op de vluchtstrook van de autosnelwegte staan Vraagteken/Question
idd! Vandaag ook weer 4 megane's, 1 golf, 1 kadett en 3 renaults zien staan langs de weg. Hele veilige auto's....
Inderdaad, stilstaan met pech is het veiligst, kan je niets gebeuren....
Zolang je maar buiten de auto en netjes achter de vangrail staat :wink:
Dat Honda er mee heeft geschermd om vijf sterren te halen terwijl ze er maar vier haalden is inderdaad een misser. Maar aan de andere kant ontwikkelt Honda zijn modellen in de basis voor zowel de Amerikaanse als ook de Europese markt, en de botsveiligheidseisen zijn aan beide kanten van de plas totaal verschillend (De KIA Carnival bijvoorbeeld was in de VS een vijfsterrenauto, bij de EuroNCAP haalde hij er maar twee). En in de VS voldoet een Civic ook goed op het vlak van botsveiligheid. Het zal me niets verbazen of al die Franse vijfsterrenauto´s vallen in de VS gigantisch door de mand. Maar dat zullen we nooit weten want Franse auto´s worden daar helemaal niet verkocht.
Steeds als alle fabrikanten hun auto's hebben ontworpen om presies met de test snelheid van de ncap zo goed mogenlijk uit de bus komen, verhoogt de ncap de test snelheid.....
Op het eerste gezicht lijken dan ineens alle auto's levensgevaarlijk door slechte resultaten. Als dan iedereen zn modellen weer volgens die nieuwe test omstandigheden heeft aangepast worden de auto's zogenaamd weer veiliger.
Fabrikanten die idd niet alleen naar deze ncap test methodes willen ontwerpen lijken dan door de mand te vallen.
Honda heeft schijnbaar niet alleen naar de ncap maatstaven ontworpen, maar ook naar de US maatstaven. Het resultaat zal in beide test methoden niet maximaal zijn maar gemiddeld gewoon goed.
Het resultaat van deze ncap test methodes bij een hoge snelheid is dat auto's veel "massiever" in elkaar zitten. Bij botsproeven geeft dat een goed resultaat maar ik moet er niet aan denken als zo'n nieuwe auto een oudere auto vol in de flank aanrijdt. Je zal er maar zitten.....
Klopt gaskleppie en de NCAP kan onmogelijk alle situaties nabootsen want geen klapper is gelijk.
HEt jammere is wel dat de doorsnee consument erg gevoelig is voor het 5 sterren verhaal... en daarom schermt Renault er ook zo mee...ze hebben immers niks anders!
Wat Honda presteerd met Asimo is waanzinnig en de rest van de wereld kan nog wat leren van 1 van de kleinere (auto en motor (!)) fabriekanten ter wereld.
Dat Asimo een keertje valt geeft niks meer aan dat ze de perfectie bijna gehaald hebben. Een mens kan ook ineens misstappen op een trap en naar beneden vallen.......