Graag jullie mening hierover...best een leuk speeltje van "Spoon" naar mijn mening, maar is dit nou "waar" wat de verkoper beweert?
De blok zit naar mijn mening wel iets strakker vast, maar of dat nou zoveel scheelt?
"The Spoon Engine Torque Damper reduces engine movement under on/off throttle conditions such as gear shifts. Consequently, engine power is more directly transferred to the wheels and wheel hop is reduced. The reduction of wheel hop is particularly noticeable on the RSX's first to second gear shift. The torque damper is made from CNC aluminum and chromoly steel. The damper itself consists of ABS plastic enclosed in a CNC aluminum sleeve. The plastic is compressed upon when the engine moves under load. The torque damper is compatible with engine mount upgrades and is highly recommended for high horsepower cars".
maar zo je dan niet ook een aan de andere kant plaatsen? zit ie helemaal vast, of is dat nou ook weer niet de bedoeling (tsja, ik ben een noob op dit gebied)...
Verhaaltje van de verkoper klopt heel goed.
Ja, ik heb er 1 in combinatie met ES MM inserts, werkt heel goed.
Je moet maar een keer bij mij checken Key hoe het zit enz enz.
Weet je ook gelijk als je kan leven met de vibraties, ik merk het niet meer.
Die torque damper kan je instellen hoeveel die moet meegeven of niet.
Ik heb van J's racing
Op zich wil ik zo'n demper helemaal niet hebben......
De enige plaats waar je hem stevig kan plaatsen is aan de distributie zijde van de motor. Als je alles eens heel goed bekijkt is dat helemaal geen goede plaats!
Waar komen de krachten op de motor los die het kantelen van het blok veroorzaakt? Juist, onderaan bij de bak.
En waar probeer je die krachten tegen te werken? Juist, aan de andere kant en aan de bovenkant van de motor.
Heel simpel gezegt zal het blok torderen als de krachten tegen gewerkt worden door de demper.
Ik heb dit zelf als zodanig ervaren toen ik mn B20 CRX gebouwd had.
Ik had toen geen plaats om de voorste motorsteun te plaatsen waar hij hoort (bij de bak) en dus maakt ik een extra steun aan de kant van de distributie. Voor het plaatsen van de extra steun liep het motortje als een zonnetje, na het plaatsen klokt hij onder belasting merkbaar rauwer en ging het olieverbruik omhoog!
Na een maandje zo rondgereden te hebben werd het steeds erger en heb ik besloten de steun weer weg te halen en een andere steun bij de bak, ondanks de weinige plaats, te maken. Het resultaat was verbluffend! Olieverbruik ging weer naar beneden en de motor liep weer een stuk netter!
Ik wijd alles aan het torderen van het blok!
Een demer ala die van spoon werkt net zo dus ik hoef hem niet!
Bovenstaande zat ik ook te denken toen ik hem aanschafte, heb hem sinds ik de voorste en achterste motorsteun heb voorzien van de poly inserts gewoon op z'n zachts staan.