How to: Kleppendeksel vers kleurtje geven.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
HondArd

How to: Kleppendeksel vers kleurtje geven.

Post by HondArd »

Zo, eindelijk de foto's in kunnen scannen en bij deze de vorderingen zoals beloofd. Op sommige foto's zijn een paar zwarte vlekjes te zien maar daar kwam ik pas achter toen ik klaar was met scannen, bleken op de glasplaat van de scanner te zitten.

Om het gehele project te laten slagen heb je het volgende nodig:
1: Veel tijd. Kom je wel achter als je het verhaal doorleest.
2: Vuilniszak of ander plastic zeil. Dit om de nokkenassen en zo af te dekken mocht het werk erg lang duren en je liever niet hebt dat er wat in kan vallen.
3: Veel oude kranten. Om het oppervlak waarop je werkt een beetje schoon te houden, ook voor het spuiten heb je nogal wat nodig.
4: Drie á vier bakstenen. Dit om het kleppendeksel wat verhoogd weg te kunnen leggen (en daar heb je de oude bougiegatringen ook voor nodig).
5: Verstripper. Ik heb zelf een verfstripper in elkaar geflanst op basis van DMSO en een bindmidel om er een gel-achtige samenstelling van te maken. Het werkte goed, niet echt supersnel maar is goed af te spoelen met water omdat DMSO water oplosbaar is.
6: Latex of Nitril handschoenen. Deze had ik nodig om de verstrippergel op het kleppendeksel te smeren. Ook komt een paar verse handschoenen goed van pas bij het ontvetten van het kleppendeksel later.
7: Plamuurmes en platte schroevendraaier. Om loswekende verf af te schrapen.
8: Oude tandenborstel en/of ander klein kwastje. Om in moeilijkere hoekjes de loswekende verf los te borstelen.
9: Tuinslang en/of hogedrukspuit. Om alle laatste restjes afgebladderde verf en verstripper af te spoelen.
10: Schuurpapier korrel 240 en 1200. Het eerste om het complete kleppendeksel te schuren en het tweede om de letters die verfloos moeten blijven glimmend op te schuren.
11: Ontvetter. Ik heb wat flesjes verdampend oplosmiddel van mijn werk meegenomen en MethoxyPropanol en/of DiAcetonAlcohol werken uitstekend.
12: Poetsdoeken en/of keukenpapier. Om met de ontvetter het kleppendeksel vetvrij te maken. Keukenpapier komt ook van pas om kleine gaatjes mee op te vullen als je gaat spuiten.
13: Vaseline. Om de letters mee in te smeren die je niet gespoten wil hebben
14: Afplaktape. Om de grotere gaten (bougiegaten, oliedopgat en dergelijke) af te plakken.
15: Hobbymesje. Om de restjes tape weg te snijden waar het weer wél gespoten moet worden.
16: VHT Wrinkle Plus red (of elk ander kleurtje wat je mooi vindt maar wel hittebestendig is). Ik heb voor de rode gekozen omdat dat de OEM look benadert.
17:Föhn (eventueel) Om tijdens het spuiten de verf even te "bakken"
18:Pakkingsset compleet. De gehele set bestaande uit bougiegatringen, kleppendekselpakking en kleppendekselboutringetjes. De oude onderdeeltjes komen later nog goed van pas namelijk.
19:Vloeibare pakking. Nodig als je een nieuwe pakking monteerd (en dat was ik de eerste keer vergeten) :o ops:

Als eerste haal het kleppendeksel los. Daartoe eerst de minpool van de accu loshalen want de zwarte kap die over het kleppendeksel naar voren loopt bevat kabels die naar de dynamo lopen. Voor zowel de accupool als ook de dynamo heb je een 10mm dopsleutel nodig. Haal ook beide kleppendekselventilatie dopjes los en buig die van bovenop het kleppendeksel weg. Buig ook de zwarte plastic kap van de dynamokabel voorzichtig weg. Maak vervolgens in een logische volgorde alle boutjes van het kleppendeksel los. Neem daarna de rubberen/metalen dopjes eraf en houd deze apart want die heb je later nog nodig om dezelfde gaatjes op het kleppendeksel af te dichten tijdens het spuiten.
Image

Vervolgens het kleppendeksel voorzichig omhoog tillen en als het kleppendeksel volledig vrij is de oude pakking en bougiegatringen verwijderen. De pakking zelf zul je niet meer nodig hebben, maar de ringen wel.
Leg wat kranten weg waar je wil werken, zet daar de bakstenen op en ook de oude bougiegatringetjes, leg daarop het kleppendeksel op zodanig dat deze op de ringen rust en niet op de bakstenen.
Image

Trek vervolgens de handschoenen aan en smeer met de vingers de gel (of iedere andere willekeurige verfstripper) rijkelijk op het kleppendeksel. Gebruik desnoods het plamuurmes al om de striper tussen de grote spleten te verdelen.
Image

Zo heb ik het een paar uur laten liggen en dit was het resultaat toen ik al wat verf los zag komen, en deze met een plamuurmes en platte schroevendraaier probeerde weg te halen.
Image

Toen was de gel op en moest ik nieuwe maken want er was nog genoeg te strippen. Hier ben ik nog wel even bezig, nu met een tandenborstel om het in de hoekjes en gaatjes weg te borstelen.
Image

En dit was het beste resultaat wat ik er van kon maken. Nog een beetje hardnekkige verfrestjes over maar dat valt er wel af te schuren, en zal in het eindresultaat toch niet opvallen.
Image

Vervolgens de bakstenen met rubbertjes op de grond gelegd en hierop het kleppendeksel. Met een stevige waterstraal alle resten verf en verstripper afgespoeld tot er niks meer afkwam. Hierna het kleppendeksel op een warme plaats te drogen gelegd.
Image

Vervolgens leg je het kleppendeksel weer verhoogd op bakstenen en met kleine stukjes schuurpapier 240 schuur je het hele kleppendeksel op. De letters DOHC en VTEC kun je het beste nog extra opschuren met korrel 1200 om het nog glimmender te krijgen. Hierna kun je eventueel nog een keer alles goed afspoelen met water (heb ik wel gedaan, auto stond toch een paar weken stil en konden er toch niet mee weg) en wederom laten drogen. Daarna wederom handschoenen aantrekken en met een in ontvetter gedrenkt doekje het gehele kleppendeksel vetvrij maken.
Image

Hierna met afplaktape de diverse grote gaten afplakken. Restjes voorzichtig wegsnijden zodat er geen plak/taperesten op te spuiten delen blijven zitten. Kleine gaatjes kun je het beste dichtstoppen met natgemaakte stukjes keukenpapier, de kleppendekselboutgaten afdekken met de oude ringetjes.
Image

Als het erg hard waait (zoals bij mij toen) kun je het beste een grote hoek van een schuur helemaal volplakken met kranten. Zet wel en raam open voor ietwat ventilatie want de verfwalmen wil je liever niet al te veel binnen hebben. Leg het kleppendeksel wederom verhoogd op de bakstenen maar zodanig dat je er rondom goed bijkunt. Smeer de delen die je uiteindelijk niet gespoten wil hebben in met vaseline (zoals DOHC en VTEC).
Image

Ga vervolgens in gelijkmatige bewegingen met de spuitbus over het kleppendeksel heen, op ongeveer 20 á 25cm afstand. Meerdere dunne lagen is beter dan één dikke laag want ander krijg je te veel "lopers". Het helpt als je tussendoor met een föhn de verf iets of wat "bakt" maar is niet noodzakelijk. Meerdere lagen geeft duidelijkere rimpels. Als je vindt dater genoeg verf opzit het kleppendeksel te drogen leggen. Hoe warmer hoe beter en sneller dat het gaat. Als de verf nog nat is lijkt het nog niet op wat het moet worden maar het komt helemaal goed.
Image

Zo was het resultaat al na ene dag. Bij lichte aanraking leek de verf al droog maar bij doordrukken kwam het een beetje pasteus over. Desalnietemin: het rimpelpatroon is al duidelijk waarnembaar.
Image

De ringetjes en tape kan er worden afgepulkt en dat gaat redelijk goed met een hobbymesje. De stukjes keukenpapier laten zich ook gemakkelijk verwijderen. De verf op de letters kun je er met een hobbymesje makkelijk afschrapen en gaat ook beter als de verf nog een béétje nat is. Daarna voorzichtig meteen in ontvetter of ander oplosmiddel de restjes verf en vaseline van de letters afvegen.
Image

Dan is het eigenlijk zaak om de verf helemaal uit te laten harden maar als je voorzichtig doet kan het kleppendeksel weer gemonteerd worden, de boutjes van het kleppendeksel in een logische volgorde aandraaien en de rest ook terug monteren.
Image

In ons geval heeft het een paar weken geduurt eer de verflucht echt weg was en vooral de eerste dagen heb ik na elke rit de motorkap een tijdje open gehad om de lucht een beetje weg te laten trekken. Maar door de motorwarmte wordt de textuur van de verf ook duidelijker.

In totaliteit heeft het mij een hele week geduurd eer ik klaar was. Ik was op een zaterdag begonnen en pas de zaterdag daarop kon ik het kleppendeksel pas spuiten. Dus het lijkt me geen karweitje om even tussendoor te doen.

Met dank aan -anakist- voor de engelse handleiding.
MeijerR

Post by MeijerR »

Heb je netjes gedaan. :thumbs:
vtecmoon

Post by vtecmoon »

zeker mooi gedaan. Vraag me af hoe je de VTEC letters zo mooi zilver weer hebt gepoetst/geschuurd. Zeker veel werk!
klokkie

Post by klokkie »

als je er hittebestendige primer onder doet, kun je gewone verf erop spuiten. probeer het te spuiten en direct de fohn erachteraan. dan brandt het er direct goed op vast en gaat het er niet meer af.
klokkie

Post by klokkie »

wel mooi gedaan hoor.
Voodoo

Post by Voodoo »

vtecmoon wrote:zeker mooi gedaan. Vraag me af hoe je de VTEC letters zo mooi zilver weer hebt gepoetst/geschuurd. Zeker veel werk!

Je kan er vet op smeren en weer makkelijk wegpoetsen.
RedSun

Post by RedSun »

Nice Ard!! erg helder stukje voor de doe het zelver!
Nana korobi ya oki
WinFreak

Post by WinFreak »

Ziet er zeker netjes uit...

Wilde alleen ff melden dat het geen hitte bestendige verf hoeft te zijn... het kleppendeksel wordt niet heet genoeg om gewone autolak te doen vervagen...

Mijne, en vele andere zijn gewoon in normale lak gespoten en dat zit er al duizenden kilometers op, en is helemaal niets verkleurd :)
Image
mr. X

Post by mr. X »

Maar dat is proffesioneel gespoten. Dat wil ook wat zeggen, die bijt er net wat harder in dan een spuitbusje denk ik.
baRt

Post by baRt »

@Mr X: niet dus... mijn kleppendeksel op de CRX had spiegelverf van motoren erop... die heeft al de juiste korrelige structuur...

deksel is op dezelfde wijze gedaan, echter had ik alle tekst eraf...

Image
mr. X

Post by mr. X »

Ooh okee, heb zelf érg veel gespoten met spuitbusjes. Maar nog nooit iets dat warm werd.
Ziet er goed nog goed uit ook :wink:
hardcorehonda

Post by hardcorehonda »

baRt wrote:@Mr X: niet dus... mijn kleppendeksel op de CRX had spiegelverf van motoren erop... die heeft al de juiste korrelige structuur...

deksel is op dezelfde wijze gedaan, echter had ik alle tekst eraf...

Image

Met een beetje handigheid kun je met 2 spuitbussen en de juiste temperatuur gewoon TYPE R achtige korreltjes/kleur spuiten.
Ik deed dit in 2002 al met mijn SOHC turbo projectje

Met een beetje lef en geduld lukt alles

Image
Image
HondArd

Post by HondArd »

Ik heb nadat alles weer gemonteerd was het kleppendeksel regelmatig met mij handen gevoeld en hij kan verdomd warm worden. De verf lijkt ook iets te isoleren want de zilverkleurrige letters voelen zo nodig nog heter aan. Hittebestendige verf lijkt mij dus niet verkeerd.
hardcorehonda

Post by hardcorehonda »

AccordTypeaRd wrote:Ik heb nadat alles weer gemonteerd was het kleppendeksel regelmatig met mij handen gevoeld en hij kan verdomd warm worden. De verf lijkt ook iets te isoleren want de zilverkleurrige letters voelen zo nodig nog heter aan. Hittebestendige verf lijkt mij dus niet verkeerd.

Ik heb op de bvenstaande foto's ppk hitte bestendig geberuikt... maar zoals winnie als zei.... niet echt nodig.

De meeste autolakken kunnen tegen hogere temperaturen dan dat het blok heet kan worden (spruitstuk natuurlijk niet)

Je hebt het deksel wel keurig schoon geschuurt/afbeit...
SUPER!!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Image

Die is nog mooier dan met de wrinkle paint. Heo doe je dat?
Ik heb ook nog een dekseltje te spuiten namelijk.
HondArd

Post by HondArd »

hardcorehonda wrote:Je hebt het deksel wel keurig schoon geschuurt/afbeit...
SUPER!!

Thanx! Dat was alles bij elkaar ook het meeste werk. Misschien ook omdat ik zo eigenwijs (of eerder wijs van mijn eigen want ik ben laborant :wink: ) was om een eigen brouwseltje daarvoor te gebruiken wat ook niet in één keer goed was (had er te veel verdikker in gestopt, de tweede had iets minder verdikker en was zodoende veel beter uitsmeerbaar)maar de oude verf is er wel heel goed mee afgegaan. Toen ik daarmee klaar was ging de rest eigenlijk vanzelf. want het moeilijkste had ik al gehad.
HONDA

Post by HONDA »

Mooi gedaan, lekker bezig geweest! :thumbs:

Ik vind het eindresultaat alleen te glimmend waardoor het mij wat teveel 'hobby Bob' overkomt.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
HondArd

Post by HondArd »

Ondertussen glimt het al niet meer zo erg. De verf was nog niet helemaal uitgehard toen ik 'em weer monteerde, nu ie 'ie al een stuk matter.
Locked