Type-R Dynodag-III 18 nov 2006

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dat verschil tussen je motor en wielen komt door alles wat er eigenlijk tussen de wielen en motor zit, aandrijfverliezen.
Gemiddeld is dat zo'n 30-35pk verlies maar dat kan per auto verschillen.
Om meer op de wielen te krijgen zou je motorvermogen ook omhoog moeten, dus verder tunen he.. of carbon aandrijfassen, super lightweight velgen enz

Jullie vergeten de weerstand van de bank zelf. Zeker deze typen banken met kleine rollen waar je banden tussen geklemt zitten geven daardoor veel hogere verliezen. Zeker als je het gaat vergelijken met de acceleratiebanken die ze vaak in de states gebruiken.
Daar zie je dus veel lagere verlies waarden.

Als je je wielvermogen wilt weten wat die zou zijn zonder de bankverliezen mee te rekenen moet je ongeveer 15% van je gemeten motorvermogen afhalen.
Van iemand met 200 (motor)pk's zou je dus kunnen zeggen dat hij dan ongeveer 170pk op de wielen moet hebben.
De rest zijn bank verliezen.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Oh ja, we hadden een testje kunnen doen met P/S aan/uit.
Ff riem erafhalen en rollen.
slydawg

Post by slydawg »

Gaskleppie wrote:Van iemand met 200 (motor)pk's zou je dus kunnen zeggen dat hij dan ongeveer 170pk op de wielen moet hebben.

Kan ook kloppen, ik heb 207pk op de motor en 174pk op de wielen.
Maar dan snap ik niet hoe Gangaran 215pk op blok heeft en 162pk op de wielen :?: Airco :?:
Allebei gemeten op dezelde bank.
ITR1689

Post by ITR1689 »

slydawg wrote:
Gaskleppie wrote:Van iemand met 200 (motor)pk's zou je dus kunnen zeggen dat hij dan ongeveer 170pk op de wielen moet hebben.

Kan ook kloppen, ik heb 207pk op de motor en 174pk op de wielen.
Maar dan snap ik niet hoe Gangaran 215pk op blok heeft en 162pk op de wielen :?: Airco :?:
Allebei gemeten op dezelde bank.

Oh ja, dat was de discussie, maar ik moest mijn mond houden..... :D
Gangaran

Post by Gangaran »

Ja ik snap het ook niet, want volgens de theorie van gaskleppie moet ik dus tegen de 182pk uitkomen op de wielen. dus dat betekent dat de bank 20pk afpakt??
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ja ik snap het ook niet, want volgens de theorie van gaskleppie moet ik dus tegen de 182pk uitkomen op de wielen. dus dat betekent dat de bank 20pk afpakt??

Ja, door de wrijving tussen de 4 rollen en je 2 banden! Dat kost 20pk.
Katana

Post by Katana »

Zoals onderhand als gewoonlijk na een Dyno dag zijn er meer vragen dan antwoorden :lol:
slydawg

Post by slydawg »

Voor mij is het nu wel allemaal duidelijk.
martijn

verschil

Post by martijn »

Als eerst dank je Frans voor de strake organisatie en sorry voor het late aanwezig zijn. Natuurlijk ook Rica Thanx
Ook dank je Gaskleppie en Martin O voor uitleg.
Toch ben ik een beetje eigenwijs en wil ik er graagr nog een verschil aan toevoegen (Urvin en Miquel)

Miquel 207pk op de motor en 174pk op de wielen. ????????????
Urvin 215pk op de motor en 162pk op de wielen. verlies 53 pk
Martijn 209pk op de motor en 168pk op de wielen. verlies 43 pk

@ Frank de uitleg van mijn CTR was glashelder alleen het verschil
onderling in de CTR is mij ook onduidelijk. Kun je hier wat mee.

Martijn
martijn

Post by martijn »

Wat bij mij een hoop vragen deed oproepen waren de metingen in verschillende versnellingen en ijkingen in toerentallen. Na een gesprek met Junior en Frank, een hoop eigenwijsheid van mij, heb ik toch nog meer gemeten op de band. Uiteindelijkwas het verschil in meting tussen de 4de en vijfde versnelling en de 3000 rpm en 5000 rpm 0,5 pk.
dus eigenlijk Gelijk
Het einige verschil zat hem in de wiel pk's. Okee weerstand
Ben weer een hoop wijzer geworden, nu flink sparen voor een uitlaatsysteem.

Martijn
Gangaran

Re: verschil

Post by Gangaran »

Miquel 207pk op de motor en 174pk op de wielen. ????????????
Urvin 215pk op de motor en 162pk op de wielen. verlies 53 pk
Martijn 209pk op de motor en 168pk op de wielen. verlies 43 pk

Ik vind het verschil ook groot hoor, vooral op dezelfde bank. een verschil van 10pk. Ik weet niet of Miguel ook daar had gemeten, dat betekent een marge van 20pk.

Gaskleppie???? Help....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Het zijn toch verschillende auto's? Dus verschillende banden, velgen, wieldruk, bak olietemperatuur, wiel sporing. Hoe recht staat de auto op de rollen?

Dit geeft alleen maar aan dat je dus niet zomaar even 15% kan nemen wat vele andere banken wel doen. Het is maar goed dat elke run appart gemeten wordt wat het verlies is.

Kijk maar naar de metingen bij verschillende versnellingen. Natuurlijk zijn de verliezen hoger bij hogere snelheid van de wielen/rollen. Dat hij dan een hoger verlies meet en dat perfect compenseerd naar het juiste motor vermogen geeft alleen maar aan dat je aan de verliesmeting van de bank niet hoeft te twijfelen!
Jo&

Post by Jo& »

Ik had 196 Pk en een wiel pk van 141 verlies van 55 pk

Khad wel winterbanden en andere LM velgen.
mr. X

Post by mr. X »

@ Miguel
207 pk jij? Dacht dat jij stuk meer had, of ben ik nou gek :wink:
slydawg

Post by slydawg »

mr. X wrote:@ Miguel
207 pk jij? Dacht dat jij stuk meer had, of ben ik nou gek :wink:

Je bent gek :wink:
Ik hecht niet zoveel waarde meer aan dit soort dingen, enige reden waarom mijn auto nog een rollenbank op gaat zal zijn om af te stellen maar niet om vermogen te meten aangezien de pk waardes zoo verschillen. Op een bank heb ik 224pk en de andere weer 207pk.
Dus ja...
drifter

Post by drifter »

Iemand nog piccies?
En ik geloof dat er ook er een film gemaakt is?
Of moet die nog omgezet worden? wil me uitlaat nog wel is een keer horen :twisted:
CTR #16636
Gangaran

Post by Gangaran »

ALs het goed is moet Wim deze nog plaatsen. Ben ook benieuwd naar de beelden.
CTR-Voorburg

Post by CTR-Voorburg »

Help........ Welke (wiskid) weet hoe ik de beelden van mijn camrecorder Mini DV op dit forum of via een link op internet kan krijgen. Ik heb al wat geprobererd maar tot nu toe nog niet succesvol geweest.
Jammer genoeg had ik problemen met mijn recoder die dag (me eigen run staat er niet op) maar toch nog mooie beelden (en een bak herrie)van de ATR van Frans en de CTR van Urvin plus nog wat andere stuf.
Ik heb ook nog foto's van zaterdag maar die spreken veel minder aan dan de videobeelden!

Dus gaarne suggesties of oplossingen!! :(
Voodoo

Post by Voodoo »

CTR-Voorburg wrote:Help........ Welke (wiskid) weet hoe ik de beelden van mijn camrecorder Mini DV op dit forum of via een link op internet kan krijgen. Ik heb al wat geprobererd maar tot nu toe nog niet succesvol geweest.
Jammer genoeg had ik problemen met mijn recoder die dag (me eigen run staat er niet op) maar toch nog mooie beelden (en een bak herrie)van de ATR van Frans en de CTR van Urvin plus nog wat andere stuf.
Ik heb ook nog foto's van zaterdag maar die spreken veel minder aan dan de videobeelden!

Dus gaarne suggesties of oplossingen!! :(

Heb je je al aangemeld bij www.youtube.com, want daar kan je je filmpjes uploaden gratis. De filmpjes mogen alleen niet te groot zijn, succes!
slydawg

Post by slydawg »

Of google video.
Locked