probleem bij rechterwiel

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Mau il-Vec

probleem bij rechterwiel

Post by Mau il-Vec »

Als ik volledig uitdraai naar links en gas geef om te draaien dan lijkt het net alsof het rechterwiel 1cm 'verspringt' [kwa gevoel dan], het wiel zit gewoon goed vast uiteraard.

Wat kan dit zijn, stuurhuisbus of homokineet ofzo? Is het miss. een voorkomend probleem bij de ITR.
Als ik gewoon rechtdoor rijd of naar rechts stuur of en hobbel weg neem is er niets aan de hand wat iets met de stuurhuisbus uit zou moeten sluiten.
Iemand een idee of ervaring?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Bij mij is het bij de linkerwiel. Ik vermoed dat het de wiellager is. Maar ik weet et niet zeker. Kan ook fuseekogels zijn (boven en onder).
WinFreak

Post by WinFreak »

wiellager zal nie zomaar ineens verspringen... zeker niet als je verder niets merkt op hoge snelheden...

Fusee/Stuurkogels nog goed?
Image
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

2 jaar geleden voelde ik al iets, maar nu wordt het erger, fuseekogel zou miss. de boosdoener zijn dan.
Ik ben iig al niet de enige.
WinFreak

Post by WinFreak »

auto al is opgekrikt?

wiel eraf en beetje voelen of er ergens speling op zit?
Image
HondArd

Post by HondArd »

Als het de fuseekogel is kan het wel eens APK afkeur worden. Bij de S40TD ook megemaat, maar toen rammelde de ophanging pas als we over drempels heengingen.
ITR639

Post by ITR639 »

Geen mogelijkheid dat het het LSD is?
Toen ik de itr pas had voelde ik ook iets verspringen wanneer ik helemaal naar links draaide.
Daarna is het weg gegaan.
ITR1689

Post by ITR1689 »

ITR639 wrote:Geen mogelijkheid dat het het LSD is?
Toen ik de itr pas had voelde ik ook iets verspringen wanneer ik helemaal naar links draaide.
Daarna is het weg gegaan.

Dat kan je controleren door een keer de auto naar links of rechts te laten rollen met de koppeling ingetrapt en ook een keer zonder. Een LSD werkt nl. niet met koppeling ingetrapt.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Dat zou ik eens moeten proberen dan, het heeft niets met rammelen te maken, je moet het gevoel maar vergelijken met scherp sturen als er sneeuw ligt of een hoopje blubber, dan lijkt de auto ook heel even te 'verspringen'.

Hij is 2maanden geleden gekeurd, was niks mis met de auto, toen was het ook veel minder, want toen heb ik er geen aandacht aangeschonken, likt wel alsof het erger wordt naarmate het kouder wordt.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Bij mij is hij ook gekeurd waar ik bij stond. Er is totaal niet naar bv de stuurkogels gekeken!
Volgens mij staat het wel in de lijst met controle punten.

Dus APK hoeft niks te zeggen. Ik gok op stuurkogels. Ik heb er ook 1 die zit te kwarren. Hij is bij mij ook super gevoelig voor spoorvorming. Springt alle kanten uit!

Bij mij was het een binnenste stuurkogel, die dus op je stuurhuis zit.
roblom

Post by roblom »

Heeft hij het 'verspringen' maar 1 keer of blijft hij het doen? en heeft hij het alleen bij linksaf?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Bij mij is het alleen bij een scherpe bocht links (langzaam).
Dan voel je 2 a 3 keer de linkerwiel "doorschieten". Alsof het heel glad is.
Als het door de LSD komt, dan moet dit alleen gebeuren als je gas geeft zonder koppeling in te trappen.
roblom

Post by roblom »

Klinkt als een gare homokineet.
Hoe dan ook, ff opkrikken en voelen naar speling op de genoemde onderdelen en je weet vaak al een stuk meer.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Bij een kapotte homokineet zal een wiel niet doorslippen. Je hoort meestal tikken bij het gasgeven in een bocht. Als je de koppeling intrapt, dan moet het geluid van de homokineet ook minder worden, want hij wordt niet belast.
Bij mij lijkt het niet op een kapotte homokineet.

De Honda dealer heeft bij mij alle spelingen gecontroleerd, maar niks gevonden....
roblom

Post by roblom »

Butenste homokineet tikt idd, maar de binnenste kineet bonkt. En als je dan langzaam een krappe bocht neemt dan voelt het net alsof de auto een stukje opzij springt. Heb meerdere kineten versleten bij mijn crx gehad dus weet hoe het voelt/klinkt.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Slijt de binnenste homokineet dan al na 120.000 km?
Een homokineet wordt toch niet belast als je de koppeling intrapt? Dan zou je toch niks moeten voelen als er geen aandrijving is?
RedSun

Post by RedSun »

hij wordt wel belast (qua krachten die erop komen te staan bij het sturen) en bij maximale stuuruitslag komt er de meeste kracht op te staan.

**EDIT**

Hij draait met je wielen mee heh? dus je ontkoppelt wel maar de homokineet draait wel gewoon, hetzij onbelast door de motor.
Nana korobi ya oki
roblom

Post by roblom »

ITR1689 wrote:Slijt de binnenste homokineet dan al na 120.000 km?
Een homokineet wordt toch niet belast als je de koppeling intrapt? Dan zou je toch niks moeten voelen als er geen aandrijving is?

Normaal natuurlijk niet, maar als bijvoorbeeld de hoes gescheurt is door een fabrieksfoutje en er zit al 50.000 km geen vet meer in...

Maar we kunnen blijven gissen naar wat het kan zijn, maar volgens mij is het sneller om er even naar te (laten) kijken :D
ITR1689

Post by ITR1689 »

roblom wrote:Normaal natuurlijk niet, maar als bijvoorbeeld de hoes gescheurt is door een fabrieksfoutje en er zit al 50.000 km geen vet meer in...

Maar we kunnen blijven gissen naar wat het kan zijn, maar volgens mij is het sneller om er even naar te (laten) kijken :D

Dat heb ik al 3 keer laten kijken. Niks gevonden dus. Alles was prima volgens hun. Dus we blijven maar gissen..
Ben benieuwd of ze bij Maurice wel iets vinden....
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Het lijkt erop dat we idd hetzelfde probleem hebben Ken, mijn auto zit nu op 130.000km. En het is idd alleen voelbaar als ik helemaal rustig rijdend uitdraai naar links.
Locked