Soichiro Honda 100 jaar

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Locked
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Soichiro Honda 100 jaar

Post by HONDA »

Persbericht Honda Nederland

Op 17 november 2006 zou Soichiro Honda 100 jaar zijn geworden

Een leven in het teken van techniek

Foto Senna & Honda

Schiphol-Rijk, 16 november 2006 – Het leven van Soichiro Honda, grondlegger van Honda Motor Corporation, heeft altijd in het teken gestaan van techniek. Op 17 november zou de geniale technicus en succesvolle zakenman 100 jaar zijn geworden.

Al in zijn prille jeugd raakt Soichiro Honda gefascineerd door techniek. Als hij op achtjarige leeftijd voor het eerst een auto ziet, neemt hij zich niet alleen voor er ooit een te bezitten, maar ook te bouwen. Op zijn vijftiende verlaat hij voortijdig school om als leerling te beginnen in een werkplaats in Tokio. Zes jaar later opent hij een filiaal in zijn geboortedorp Hamamatsu. Daar ontpopt hij zich als succesvol zakenman en ontwikkelaar. Hij realiseert zich echter dat hij de theoretische kennis ontbeert om verder te komen en kiest voor de Technische Hogeschool van Hamamatsu. Terwijl zijn docenten zich te voet of per fiets verplaatsen, rijdt de 30-jarige Soichiro zijn auto voor.

Nog voor hij de school na twee jaar weer verlaat – proefwerken en een diploma interesseren hem niet – heeft hij zijn slechtlopende zuigerverenfabriek tot een succes gemaakt. De Tweede Wereldoorlog gooit roet in het eten, waarna Soichiro uiteindelijk met het Honda Technical Research Institute terugkeert in de zakenwereld. Eerst met fietsen met hulpmotor, al snel gevolgd door zijn motorfietsen Type A en B (een driewieler met laadbak) waarmee hij een thuismarktaandeel van ruim 60 procent behaalt. Zijn bedrijf heet voortaan Honda Motor Co. Ltd. Met zijn filosofie 'Think global, act local' onderkent Soichiro Honda dat de wereldmarkt de toekomst zal bepalen. American Honda Motor Co. Inc. is in 1959 zijn eerste buitenlandse vestiging.

De naam Honda is al vanaf de jaren '50 nauw verbonden met de racerij, volgens Soichiro Honda het ideale podium om de kwaliteit van zijn producten te bewijzen. Hijzelf is ook actief in deze tak van sport en twintig jaar lang zelfs houder van het Japanse snelheidsrecord. Honda zal ontelbare zeges boeken. Ondertussen groeit Honda uit tot een van de succesvolste auto- en motorfietsproducenten ooit, mede door grote investeringen in R&D (Research & Development) en geautomatiseerde productielijnen. De ontwikkeling van hybride voertuigen en de brandstofcel onderschrijft Honda's inspanningen voor een schoner milieu.

In 1989 schaart Soichiro Honda zich in de Automotive Hall of Fame tussen legendarische namen uit de autowereld zoals Gottlieb Daimler, Karl Benz en Henry Ford. Als hij in 1991 aan een leverziekte overlijdt, laat hij naast zijn vrouw en drie kinderen een multinational na. In 124 fabrieken in 28 landen werken 140.000 medewerkers dagelijks aan innovatieve technologieën. Onlangs werd Soichiro Honda's wens om mensen mobiliteit over land en water en door de lucht te bieden werkelijkheid met de HondaJet. Honda ontwikkelt voortdurend nieuwe producten met technologie, zorg voor het milieu en de wens van de klant in zich verenigd. Alles volledig in de geest van de grondlegger.
------------------------

Ik vond ook nog een mooi stukje op HF:

Het is vandaag precies 100 jaar geleden dat Soichiro Honda geboren werd. Helaas is hij op 5 augustus 1991 al overleden, maar toch leeft hij bij ons voort. Het was een opmerkelijk man.

Dit topic is dan ook meer een soort van eerbetoon aan een groot man.

Image

Een soort van overzicht van zijn leven:

Op 8 jarige leeftijd ziet de kleine Soichiro voor het eerst in zijn leven een auto, een T-Ford.
Vanaf dat moment begint hij zich steeds meer te intresseren voor techniek. Zijn vader is smid, en Honda begint wat jaren later zich te verdiepen in auto’s en motorfetsen.
In 1936 doed hij samen met z’n broer mee aan een Japanse race, met een door hem zelf gebouwde raceauto. De auto heeft een aangepaste Curtis-Wright motor uit een vliegtuig en is erg snel. Helaas vliegt de auto tijdens de race uit de bocht en komen beide broers bijna om het leven. Soichiro Honda houdt blijvend gezichtsletsel over aan dit ongeval en besluit om maar niet meer te gaan racen. Het snelheidsrecord wat hij neerzette tijdens de race werd echter pas 20 jaar later verbroken.
Wel grappig om te zien dat hij als enige metalen spaakwielen gebruikte toen, Honda had zelfs het patent! Dus eigenlijk is Honda de uitvinder van het wiel? Razz

In 1937 richt Honda een zuigerverenfabriek op. Het bedrijfje verkoopt hij later aan Toyota.

In 1948 begint het pas echt. Honda motor co.LTD wordt opgericht en Honda verdient zijn brood met het ombouwen van fietsen naar een gemotoriseerde fiets. Doordat het net na de oorlog was , was er veel vraag naar simpele goedkope vervoersmiddelen.

Pas in 1962 begint Honda met auto’s. De T360 en de S360 zijn de eerste auto’s die verschijnen, motorisch zijn ze gebaseerd op motorfietstechniek. Om Japan en de rest van de wereld te overtuigen van hun kunnen, gaat Honda de Formule 1 in. In 1965 halen ze de eerste overwinning. Als in 1968 Jo Schlesser om het leven komt tijdens een race besluit Honda zich terug te trekken uit de F1…

In 1972 komt de Civic op de markt. In Amerika is Honda de enige die kan voldoen aan de nieuwe strenge “Clean Air Actâ€￾ wet dankzij de CVCC motor. De wet wordt versoepelt omdat er anders geen andere fabrikanten zouden zijn die een auto kunnen producren volgens de wetgeving… Vanaf dat moment begint het autoavontuur pas echt voor Honda. De Civic is een zeer groot succes en er worden miljoenen van verkcoht.

In 1973 gaat Soichiro met pensioen. Hij gaat echter niet niksen. Hij beseft dat hij de grootste motorenfabrikant ter wereld is, en dus ook 1 van de grootste vervuilers op de planeet.
Hij richt de Honda Foundation op. Een foundation die onderzoek doet naar milieu en technologie. Iets wat heel opmerkelijk was in die tijd. Zo kun je weer zien dat Honda zijn tijd ver vooruit was….

In de jaren tachtig bezoekt Honda nog regelmatig zijn bedrijf en kan dara soms uren met klanten praten. Waarom ze een Honda mooi vinden, of waarom juist niet. Vaak hebben de mensen niet eens door met wie ze praten. Dat is altijd een sterk punt van Honda geweest, luisteren naar andere mensen. Elke werknemer werd door Honda gelijk behandelt: de schoonmaker of de ingenieurs, het maakte hem niet uit. Door de goeie relatie met zijn personeel staat hij ook bekend als Oyaji-san bekend, wat vader betekend in het Japans.

Ook bezoekt hij geregeld de formule 1. Een journalist had ooit een interview met Soichiro Honda en was op zoek naar hem in de pitsstraat. Hij vroeg aan een oude man in stofjas die aan t sleutelen was waar hij Soichiro Honda kon vinden. Het antwoord van de man was “Dat ben ik “ Very Happy

In 1990 besluit de vrouw van Honda dat hij niet meer mag proefrijden met de NSX op het circuit. Iets wat hij op hoge leeftijd nog graag deed.

In 1991 overlijdt Soichiro Honda.

Een paar bekende uitspraken van Honda zijn:

“ Succes is 99% failureâ€￾

“Without racing there is no Hondaâ€￾

"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred"

Een grote droom van Honda was altijd om te vliegen.
Hij is zelf ooit met een Cesna en een luchtballon gecrashed. Erg jammer dat hij de Honda Jet niet meer heeft meegemaakt.

De oudste zoon van Honda is overigens ook wel goed terecht gekomen. Hij begon een bedrijfje wat zich specialeerde in het sneller maken van motoren. Het bedrijf heet "Mugen" .
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Respect
Nana korobi ya oki
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Hahahaha! Die PR dame had direct al het idee om het naar buiten te gaan brengen, ze wist alleen nog even niet hoe.

Toch leuk dat mijn melding naar Honda Nederland over dit feit zo opgepakt wordt en verder kenbaar gemaakt wordt aan de pers!


Mooi stukje,
Respect voor Soichiro! Een kleine grote man.....
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

:worshippy: :japan: :thumbs:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Wel of geen leuk Honda spul wat in Nederland te krijgen is: Het blijft een mooi merk wat is voortgekomen uit liefde voor techniek, opgericht door een inspirerend persoon.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

:worshippy:
Locked