Ongelijke banden slijtage
Ongelijke banden slijtage
Heb nu mijn 2e setje banden er voor doorheen. Maar ook deze zijn weer heel erg met negative camber versleten (binnenkant verder versleten dan de buitenkant). Nu dacht ik dat dit standaard verstelbaar is van de ITR maar kreeg gisteren van RJ te horen dat dit niet het geval was en dit alleen te verhelpen was met een camber correctie kit die ik heel toevallig die dag voor het eerst had gezien.
Nu is mijn vraag: Kan dit komen door de andere veren die erop zitten? Die zijn namelijk niet standaard. Als je een kortere veer neemt kan het dan zo zijn dat hij daardoor zo afslijt? Kan me namelijk wel indenken dat hij zo dus niet zijn optimale grip heeft :?:
Volgende vraag: Beter een camber correctie kit of een fatsoenlijk (TEIN oid) schroefsetje?
Nu is mijn vraag: Kan dit komen door de andere veren die erop zitten? Die zijn namelijk niet standaard. Als je een kortere veer neemt kan het dan zo zijn dat hij daardoor zo afslijt? Kan me namelijk wel indenken dat hij zo dus niet zijn optimale grip heeft :?:
Volgende vraag: Beter een camber correctie kit of een fatsoenlijk (TEIN oid) schroefsetje?
over het algemeen is sporing ERGER verantwoordelijk voor die slijtage, dan een beetje negatief camber.
Negatief camber doet ook veel hoor, maar ik leid af uit jouw manier van schrijven, dat het echt een dik verschil is tussen binnen- en buitenkant?
Dan zou je het daarin eventueel kunnen zoeken nog.
Als je auto gewoon goed is uitgelijnd, dan kun je mijn gezever negeren en direct naar een camber correctie kitje gaan kijken.
Mijn ervaring is echter, dat je tot 4 a 5 cm verlaging kunt gaan, zonder dat die correctie nodig is. Tenminste: bij alle andere Honda's die ik heb gehad, de ITR is en blijft een aparte frikandel wat dat betreft...
[edit]
Je laatste vraag is appels en peren! Een schroefset heeft niks met camber te maken in principe. Je kunt er je auto makkelijk mee verlagen en verhogen, maar bij verlaging gaat alsnog de bende scheef staan.
Eigenlijk kun je zelfs stellen, dat je bij een schroefset sneller geneigd bent nog lager te gaan, waardoor je nog sneller aan een correctiekitje zult moeten denken...
Negatief camber doet ook veel hoor, maar ik leid af uit jouw manier van schrijven, dat het echt een dik verschil is tussen binnen- en buitenkant?
Dan zou je het daarin eventueel kunnen zoeken nog.
Als je auto gewoon goed is uitgelijnd, dan kun je mijn gezever negeren en direct naar een camber correctie kitje gaan kijken.
Mijn ervaring is echter, dat je tot 4 a 5 cm verlaging kunt gaan, zonder dat die correctie nodig is. Tenminste: bij alle andere Honda's die ik heb gehad, de ITR is en blijft een aparte frikandel wat dat betreft...
[edit]
Je laatste vraag is appels en peren! Een schroefset heeft niks met camber te maken in principe. Je kunt er je auto makkelijk mee verlagen en verhogen, maar bij verlaging gaat alsnog de bende scheef staan.
Eigenlijk kun je zelfs stellen, dat je bij een schroefset sneller geneigd bent nog lager te gaan, waardoor je nog sneller aan een correctiekitje zult moeten denken...
Okee, ja wou hem ook zoiezo nog laten uitlijnen. Dat maar eens eerst proberen dan om te horen of ze er iets aan hebben veranderd, en of hij dus verkeerd stond.
Maar bijv. Frank. Hoe zit het met jou en je TEIN setje?
En met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk wat ik moest doen. Dacht nl dat het misschien door slechte veren kwam dat hij zo afsleet. Zal eens kijken of ik foto kan vinden.
Binnenkant van de band is zelfs zo ver weg dat hij ónder de normale groeven zit. Terwijl de buitenkant nog 2 mm profiel heeft ofzo...
Maar bijv. Frank. Hoe zit het met jou en je TEIN setje?
En met mijn vraag bedoelde ik eigenlijk wat ik moest doen. Dacht nl dat het misschien door slechte veren kwam dat hij zo afsleet. Zal eens kijken of ik foto kan vinden.
Binnenkant van de band is zelfs zo ver weg dat hij ónder de normale groeven zit. Terwijl de buitenkant nog 2 mm profiel heeft ofzo...
mja, kweeni of gaskleppie al genoeg meters heeft gemaakt inmiddels...
bij mij moet ik ook eens kijken, ik heb nog niks uitgelijnd en wil dat wel snel gaan doen... want nu heb ik nog bijna geen kilometers gemaakt en zou zonde zijn van de vrij nieuwe bandjes natuurlijk...
(ik heb hem nu op -4 of -5 staan ongeveer)
bij mij moet ik ook eens kijken, ik heb nog niks uitgelijnd en wil dat wel snel gaan doen... want nu heb ik nog bijna geen kilometers gemaakt en zou zonde zijn van de vrij nieuwe bandjes natuurlijk...
(ik heb hem nu op -4 of -5 staan ongeveer)
Jah klopt. Maar na enkele rondjes gummen op het circuit kun je wel wat zien aan de banden :lol: bij mij hingen de lappen er aan
As zaterdag een afspraak voor beurt. Zal het dan gelijk eens vragen...
Kon namelijk echt nog wel 1000 km met die banden maken als ze goed waren afgesleten
Verlagen hoeft voor mij met zo'n vering setje verder ook niet. Gaat mij om de wegligging :wink:

As zaterdag een afspraak voor beurt. Zal het dan gelijk eens vragen...
Kon namelijk echt nog wel 1000 km met die banden maken als ze goed waren afgesleten
Verlagen hoeft voor mij met zo'n vering setje verder ook niet. Gaat mij om de wegligging :wink:
Als je je auto na het verlagen inderdaad nog niet uitgelijnd heb zit daar je probleem waarschijnlijk...
Alles is los geweest dus kan je er donder op zeggen dat je uitlijning niet meer klopt...
En wat Bart zegt ben ik het helemaal mee eens... camber hoeft heel zo slecht niet te zijn, enkel bij een klein beetje verkeerde sporing incl diezelfde camber ben je zo door je banden heen...
Alles is los geweest dus kan je er donder op zeggen dat je uitlijning niet meer klopt...
En wat Bart zegt ben ik het helemaal mee eens... camber hoeft heel zo slecht niet te zijn, enkel bij een klein beetje verkeerde sporing incl diezelfde camber ben je zo door je banden heen...

Heb hem zelf niet verlaagd :wink:. Uitlijnen stond al lang op mijn to-do lijst, maar was er nog niet van gekomen
@ Miguel. Zal er binnenkort een afspraak voor maken! Ben benieuwd of hij dan nóg harder een bocht door komt. Vond namelijk dat hij (misschien dus hierdoor) nogal eens wil ondersturen. Of iig eerder dan dat de kont opzij stapt...
@ Miguel. Zal er binnenkort een afspraak voor maken! Ben benieuwd of hij dan nóg harder een bocht door komt. Vond namelijk dat hij (misschien dus hierdoor) nogal eens wil ondersturen. Of iig eerder dan dat de kont opzij stapt...
heb ik ook, maar bij mij zijn de dempers (Tein Flex) gewoon nog niet helemaal goed afgesteld.
over die maximale verlaging: dat kan best eens kloppen. Wegens omstandigheden ligt ie nu bij mij rechts 1 cm lager dan links... bochten naar links zijn K*T, bochten naar rechts zijn super.
Nu hebben de binnenste wielen er altijd wel mee te maken, maar de krachten gaan uiteraard vooral naar 'buiten'...
ik snap eigenlijk niet waarom je zoiets ZO goed kunt voelen...
over die maximale verlaging: dat kan best eens kloppen. Wegens omstandigheden ligt ie nu bij mij rechts 1 cm lager dan links... bochten naar links zijn K*T, bochten naar rechts zijn super.
Nu hebben de binnenste wielen er altijd wel mee te maken, maar de krachten gaan uiteraard vooral naar 'buiten'...
ik snap eigenlijk niet waarom je zoiets ZO goed kunt voelen...
Heb dit probleem trouwens ook eens aan de hand gehad met een Escort RS2000.
Een vriend zag me met gierende banden vertrekken en zei me later dat als ik vertrok mijn banden begonnen te vonken. (Was wel mooi zicht zei hij)
Toen ik mijn banden kontroleerde zag ik dat er aan de buitenkant nog een 2mm rubber op zat en aan de binnenkant zat ik op de stalen gordel. Was dat ff verschieten. :shock:
Met het volgende setje rubber en na uitlijning van de wielen heb ik dit verschil nooit meer gehad.
Een vriend zag me met gierende banden vertrekken en zei me later dat als ik vertrok mijn banden begonnen te vonken. (Was wel mooi zicht zei hij)
Toen ik mijn banden kontroleerde zag ik dat er aan de buitenkant nog een 2mm rubber op zat en aan de binnenkant zat ik op de stalen gordel. Was dat ff verschieten. :shock:
Met het volgende setje rubber en na uitlijning van de wielen heb ik dit verschil nooit meer gehad.
ITR897 wrote:Heb dit probleem trouwens ook eens aan de hand gehad met een Escort RS2000.
Een vriend zag me met gierende banden vertrekken en zei me later dat als ik vertrok mijn banden begonnen te vonken. (Was wel mooi zicht zei hij)
Toen ik mijn banden kontroleerde zag ik dat er aan de buitenkant nog een 2mm rubber op zat en aan de binnenkant zat ik op de stalen gordel. Was dat ff verschieten. :shock:
Met het volgende setje rubber en na uitlijning van de wielen heb ik dit verschil nooit meer gehad.
effe off-topic @ITR897 :Ik heb je voor het eerst zien rijden in zonhoven, je stond 2 wagens verder achter mij op voor een kruispunt met de baan Hasselt-Eindhoven. Ik was wel met mijn bestelwagen dus je zal geen zwarte ITR gezien hebben. Nice ride by the way, de mooiere rode.

- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-
- Posts: 358
- Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm
Hmmm, bij mij op de CRX merk ik ook een aardig verschil tussen binnen en buiten. Hok is wel uitgelijnd nadat alles los is geweest. Maar het kan zijn dat de CRX er anders op reageerd dan een ITR. Ik rij btw met 3,0 graden negatief aan de voorkant. Zit nu ook hard te denken aan een camber-correctie kit.
Aan de andere kant weet ik niet wat er gaat gebeuren als ik hard aan het hoeken ben. Ik wil eigenlijk weten wat de band doet onder extreme belasting. Te weinig negatief camber is niet goed, maar teveel ook zeker niet.
Aan de andere kant weet ik niet wat er gaat gebeuren als ik hard aan het hoeken ben. Ik wil eigenlijk weten wat de band doet onder extreme belasting. Te weinig negatief camber is niet goed, maar teveel ook zeker niet.
