Tunen van Kpro op honda K20A2
Tunen van Kpro op honda K20A2
Wie kent een goed adres waar een K20A2 met turbo kan worden afgeregeld. De ecu zal een Kpro zijn (PRA) zonder wideband optie?
Let de wagen is voor trackgebruik en is dus niet ingeschreven voor de openbare weg.
Let de wagen is voor trackgebruik en is dus niet ingeschreven voor de openbare weg.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Daar ken ik vrij simpel in zijn.
Bijna NIEMAND heeft "echt" verstand van de K-pro hier in nederland.
De enige die ik ken is Ron Topsvoort. Hij is courreur in de zomeravond competitie en rijd een EP3 civic op straat en een eg6 civic op het circuit.
De eg6 doe ik afstellen voor hem, de K-pro in zn straat auto doet hij zelf.
Hij heeft er al hele leuke dingen mee gedaan en begrijpt het programma dan ook het beste van ons allemaal.
Zo zitten er nog een paar foutjes/problemen in met de nederlandse EP3's tov van de US EP3. Zeker qua bedrading en lambda sondes zit daar nog een hoop verschil in.
Ron heeft een wideband lambda in plaats van zn check lambda na de kat zitten om te kunnen data loggen op mengsel etc.
Wat ik verder weet van K-pro is dat het veel langer duurt voor je de max uit je motor haalt door de vele kenvelden die de k-pro kent. Ik meen dat er 8 verschillende low en high cam mappen zijn. Voor elke cam-angle heb je een setje. Dit maakt het een tijdrovend geheel.
Nou heeft Ron nog nooit dit werk gedaan voor een ander dus weet ik niet of hij zit te springen om dit voor je te doen.
En anders kom je toch echt in Engeland uit.......
Of zelf aanpakken natuurlijk.
Bijna NIEMAND heeft "echt" verstand van de K-pro hier in nederland.
De enige die ik ken is Ron Topsvoort. Hij is courreur in de zomeravond competitie en rijd een EP3 civic op straat en een eg6 civic op het circuit.
De eg6 doe ik afstellen voor hem, de K-pro in zn straat auto doet hij zelf.
Hij heeft er al hele leuke dingen mee gedaan en begrijpt het programma dan ook het beste van ons allemaal.
Zo zitten er nog een paar foutjes/problemen in met de nederlandse EP3's tov van de US EP3. Zeker qua bedrading en lambda sondes zit daar nog een hoop verschil in.
Ron heeft een wideband lambda in plaats van zn check lambda na de kat zitten om te kunnen data loggen op mengsel etc.
Wat ik verder weet van K-pro is dat het veel langer duurt voor je de max uit je motor haalt door de vele kenvelden die de k-pro kent. Ik meen dat er 8 verschillende low en high cam mappen zijn. Voor elke cam-angle heb je een setje. Dit maakt het een tijdrovend geheel.
Nou heeft Ron nog nooit dit werk gedaan voor een ander dus weet ik niet of hij zit te springen om dit voor je te doen.
En anders kom je toch echt in Engeland uit.......
Of zelf aanpakken natuurlijk.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
DBM heeft wel K-pro geleverd maar heeft nooit een instelling durven veranderen dan een basemap te plaatsen.
TCC is de zaak waar Ron zn onderhoud heeft aan de race auto dus daar heb je nog de meeste kans.
Calvin loopt daar ook rond en die doet bv ook AEM. Ook niet echt een makkelijke computer. Die zou het ook zeker kunnen.
TCC is de zaak waar Ron zn onderhoud heeft aan de race auto dus daar heb je nog de meeste kans.
Calvin loopt daar ook rond en die doet bv ook AEM. Ook niet echt een makkelijke computer. Die zou het ook zeker kunnen.
Verschil kpro en andere honda ecu is dat je 6 cam angles hebt met bijhorende mappen.
Maw (1 x Niet vtec en 1 x vtec ) en dit maal 6 geeft 12 mappen voor de fuel en 12 voor de ignition.
De hondata kpro is inderdaad meer geschikt voor een PRB en PRC ecu dan voor een PRA (Europe)=> er zouden nog problemen zijn met het in open loop gaan van de regelkring.
Wat de elektrische aansluiten betreft, dit houdt niet zoveel in (op papier toch niet) . Let wel op dat de aansluitingen die je terug vindt op het net niet voor de PRA ecu zijn. Je neemt dus best de aansluitschema's van euro civic type r erbij en zoekt het zelf uit. Trouwens zijn de benamingen van de stekers ook anders => opletten geblazen.
Mocht ik met deze wagen op de straat kunnen rijden dan is het afregelen te doen in tijd. Maar aangezien de wagen dit niet mag (simpelweg niet ingeschreven) kan ik dat wel vergeten.
Ander nadeel van de kpro is dat hij niet real time updatable is. Je kan dus niet echt direkt de invloed van de verandering zien in real time.
Je kan wel de wideband lambda op de tweede lambdasensor zetten en dan analog value loggen in kpro. Natuurlijk zie je dan enkele spanningen en geen direkt interpreteerbare waarden.
Ik heb reeds de vraag gesteld waarom ze geen externe ADC op pcb voorzien om zodoende de wideband via die weg erin te krijgen maar schijnbaar hebben ze hier geen horen naar. Biggest business is prb ecu met geïntegreerde wideband (niet zo wide als we gewent zijn maar goed genoeg)
Maw (1 x Niet vtec en 1 x vtec ) en dit maal 6 geeft 12 mappen voor de fuel en 12 voor de ignition.
De hondata kpro is inderdaad meer geschikt voor een PRB en PRC ecu dan voor een PRA (Europe)=> er zouden nog problemen zijn met het in open loop gaan van de regelkring.
Wat de elektrische aansluiten betreft, dit houdt niet zoveel in (op papier toch niet) . Let wel op dat de aansluitingen die je terug vindt op het net niet voor de PRA ecu zijn. Je neemt dus best de aansluitschema's van euro civic type r erbij en zoekt het zelf uit. Trouwens zijn de benamingen van de stekers ook anders => opletten geblazen.
Mocht ik met deze wagen op de straat kunnen rijden dan is het afregelen te doen in tijd. Maar aangezien de wagen dit niet mag (simpelweg niet ingeschreven) kan ik dat wel vergeten.
Ander nadeel van de kpro is dat hij niet real time updatable is. Je kan dus niet echt direkt de invloed van de verandering zien in real time.
Je kan wel de wideband lambda op de tweede lambdasensor zetten en dan analog value loggen in kpro. Natuurlijk zie je dan enkele spanningen en geen direkt interpreteerbare waarden.
Ik heb reeds de vraag gesteld waarom ze geen externe ADC op pcb voorzien om zodoende de wideband via die weg erin te krijgen maar schijnbaar hebben ze hier geen horen naar. Biggest business is prb ecu met geïntegreerde wideband (niet zo wide als we gewent zijn maar goed genoeg)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
ok, je bent aardig op de hoogte wat betreft de K-pro. Wat je nu hier neerzet is idd presies wat ik van Ron ook hoor.
6 cam angle mappen? ok, kan ook.... ik wist niet meer presies hoeveel.
Ron heeft ook die zelfde problemen qua lambda uitlezing. Hij heeft er een xl tooltje voor geschreven om de gelogde waarden direkt uit te kunnen lezen in waarden die wel duidelijkheid geven.
Maarja, dat is eigenlijk allemaal gekloot en Hondata zou daar aanpassingen voor moeten maken. Probleem zal wel zijn dat er bijna geen markt is voor de k-pro hier en zullen dat soort aanpassingen wel nooit komen.
Ron heeft hier ook een prb geprobeerd maar die werkt dus niet goed op onze ep3 civic's
Daar kan je dus ook niet verder mee. Alleen een prb met de kabelboom van de US ep3 zou op dit moment een mogenlijkheid zijn. Waar de bedrading presies verschilt met de onze is naar mijn weten nog niet bekend. Als je daar achter kan komen zou je een prb ecu kunnen nemen en met de wide band aan de gang gaan op de manier hoe hondata het bedoeld heeft.
Er circuleren hier in nederland en stuk of 2 prb's rond, ik weet op het moment even niet waar die zijn, maar ik gok bij DBM.
6 cam angle mappen? ok, kan ook.... ik wist niet meer presies hoeveel.
Ron heeft ook die zelfde problemen qua lambda uitlezing. Hij heeft er een xl tooltje voor geschreven om de gelogde waarden direkt uit te kunnen lezen in waarden die wel duidelijkheid geven.
Maarja, dat is eigenlijk allemaal gekloot en Hondata zou daar aanpassingen voor moeten maken. Probleem zal wel zijn dat er bijna geen markt is voor de k-pro hier en zullen dat soort aanpassingen wel nooit komen.
Ron heeft hier ook een prb geprobeerd maar die werkt dus niet goed op onze ep3 civic's
Daar kan je dus ook niet verder mee. Alleen een prb met de kabelboom van de US ep3 zou op dit moment een mogenlijkheid zijn. Waar de bedrading presies verschilt met de onze is naar mijn weten nog niet bekend. Als je daar achter kan komen zou je een prb ecu kunnen nemen en met de wide band aan de gang gaan op de manier hoe hondata het bedoeld heeft.
Er circuleren hier in nederland en stuk of 2 prb's rond, ik weet op het moment even niet waar die zijn, maar ik gok bij DBM.
Van zodra ik die kpro in men handen krijg dan zal die microchip er van lusten. Kwestie van tijd en geduld.
Nu zal ik wel werken met een PRA en zoek ik eventueel een oplossing voor die wideband lambda.
Ofwel laat ik de kpro voor wat het is en ga ik naar de S60 van dtafast. Dat is een andere optie (kan gebruiken op het eender welke motor)
Nu zal ik wel werken met een PRA en zoek ik eventueel een oplossing voor die wideband lambda.
Ofwel laat ik de kpro voor wat het is en ga ik naar de S60 van dtafast. Dat is een andere optie (kan gebruiken op het eender welke motor)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Ik dacht 1500 euro uit mijn hoofd. De prijslijst ligt hier ergens tussen men berg papieren. Moet daar trouwens eens vlug orde op zaken stellen.
Je kan natuurlijk ook direkt turbo aan met pwm controlled wastegate (een pak beter dan bij de kpro). Zoals het infeite vandaag gedaan wordt bij dieselmotoren.
Je kan natuurlijk ook direkt turbo aan met pwm controlled wastegate (een pak beter dan bij de kpro). Zoals het infeite vandaag gedaan wordt bij dieselmotoren.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm