Bridgestone Potenza RE050A 84W

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Hier een iets duidelijker verhaal in direct Engels:

http://www.bridgestonemotorsport.com/Br ... mkhana.htm
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

[quote="wilco"]Dat de omtrek klopt zou niet zo heel veel uitmaken op circuit, mar wat het beste weggedrag geeft ]

Ik denk dat dat wel uitmaakt op het circuit. Doordat de rolomtrek van een 205/50 groter is dan die van een 195/50 zal die eerste vooral beter zijn op snelle circuits omdat je simpelweg met een grotere rolomtrek ook meer snelheid zal halen met dezelfde overbrenging.
Maar dan begint het spelletje nog maar pas. Want je kan natuurlijk ook nog met je versnellingsbak verhoudingen beginnen te spelen om de ideale set up te krijgen. Ik zou zeggen, test alles eens uit voor ons. :D


Waar eindigt de hobby en waar begint het racen :?:

Tenzij racen je hobby is. :D
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Doordat de rolomtrek van een 205/50 groter is dan die van een 195/50 zal die eerste vooral beter zijn op snelle circuits omdat je simpelweg met een grotere rolomtrek ook meer snelheid zal halen met dezelfde overbrenging.


Ik denk dat juist het tegenovergestelde waar is. Omdat er toch bijna geen circuit bestaat waar je met een Honda topsnelheid haalt is het juist gunstiger om een kleinere rolomtrek te hebben. Je hebt dan in verhouding een kortere overbrenging wat je vermogen gunstiger op de baan brengt.
Dat is ongeveer het zelfde als een kortere versnellingsbak. Je top is lager, maar je zit er wel eerder dan met lange bak.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Net als vroeger een kleiner randwiel achter op mijn MB-5 brommer :lol:

Scheelde 5 tot 15 km topsnelheid, zat gelukkig wel een schijfrem voor :wink:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Met een kleinere afrolomtrek loop je wel de kans dat een auto/voertuig wat stuiteriger wordt. Niet dat dat op een cirquit veel uitmaakt maar toch. Ga maar eens rolschaatsen op een klinkerweg, worden je knieën niet vrolijk van. Maar een fietswiel zonder band rijdt er (mits onbelast) zo overheen.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ok ik weet de prijzen van de Yoko's:

Yokohama A048 M Integra Type R 195-50-15 € 160,00
Yokohama A048 M Integra Type R 195-55-15 € 150,00
Yokohama A048 M Integra Type R 205-50-15 € 170,00
Yokohama A048 M/H Accord Type R 215-45-17 € 245,00

Prijzen p/s in de BTW.
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ben het met Gaskleppie eens. Echter in de regen zou een band met grotere omtrek wel weer in je voordeel kunnen spelen ivm. waterafvoer. Je hebt meer band, dus meer contact oppervlak per omwenteling om het water af te voeren...
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

RedSun wrote:Ok ik weet de prijzen van de Yoko's:

Yokohama A048 M Integra Type R 195-50-15 € 160,00
Yokohama A048 M Integra Type R 195-55-15 € 150,00
Yokohama A048 M Integra Type R 205-50-15 € 170,00
Yokohama A048 M/H Accord Type R 215-45-17 € 245,00

Prijzen p/s in de BTW.


Super bedankt alvast , dan weet ik wat mijn volgende aankoop is.
Nu nog de keuze tussen een 205 of 195 breedte band , 50 hoogte hou ik gewoon aan.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Heb geen circuit ervaring met de 195, maar ik zou ze wel eens willen proberen...
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

mr. X wrote:Ben het met Gaskleppie eens. Echter in de regen zou een band met grotere omtrek wel weer in je voordeel kunnen spelen ivm. waterafvoer. Je hebt meer band, dus meer contact oppervlak per omwenteling om het water af te voeren...


Is het niet zo dat je dan minder gewicht per cm2 hebt en dus lichter bent en dus sneller gaat "drijven" ?

Groter oppervlak dus meer water onder je band ondanks de afvoer?

Heb wel MTS motorvoertuigen gedaan maar das lang geleden en niet afgemaakt :o ops:
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ooh wacht even. Zit verkeerd te redeneren :o ops: Zat met omtrek, oftewel de 50 en inch-maat in gedachte.

Idd, RedSun. De druk per cm2 zal dus afnemen.

Vandaag écht mijn dag niet.

Ik zat met de omtrek. Als die groter word (door de inch maat) zal je meer band hebben die per sec. rond draaid dus de weg raakt en het water zal afvoeren, maar dat is ook weer niet waar bedenk ik me nu...
aarg, ik hou de rest van de dag mn mond wel :-?
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ach maakt toch niet uit, jij hebt 1 dag je dag niet, ik heb dat 5 dgn per week :lol:
Nana korobi ya oki
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

wilco wrote:Super bedankt alvast , dan weet ik wat mijn volgende aankoop is.
Nu nog de keuze tussen een 205 of 195 breedte band , 50 hoogte hou ik gewoon aan.


Als je de omtrek gelijk wil houden moet je ook de hoogte aanpassen als je de breedte aanpast. Die 50 is een verhouding. Namelijk 50% van de breedte (195 resp. 205).

mr. X wrote:
Ben het met Gaskleppie eens. Echter in de regen zou een band met grotere omtrek wel weer in je voordeel kunnen spelen ivm. waterafvoer. Je hebt meer band, dus meer contact oppervlak per omwenteling om het water af te voeren...


Volgens mij moet een band juist meer water afvoeren naarmate het loopvlak breder wordt. Dus volgens mij redeneer je juist verkeerd om. Een hele smalle band hoeft maar weinig water te verplaatsen om het wegdek weer te raken. Nadeel van een smalle band is dan weer dat hij een klein raak oppervlak heeft en dus minder wrijvingsweerstand heeft. De truuc is dus een compromis te vinden tussen:
- grip
- waterafvoer
- druk (=kracht per oppervlak (is dus oa afhankelijk van het gewicht van de auto))

Deze variabelen zijn weer afhankelijk van weersinvloeden. Uiteindelijk is het dus best lastige materie die je volgens mij gewoon proef ondervindelijk moet uittesten :D
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

wilco wrote:
RedSun wrote:Ok ik weet de prijzen van de Yoko's:

Yokohama A048 M Integra Type R 195-50-15 € 160,00
Yokohama A048 M Integra Type R 195-55-15 € 150,00
Yokohama A048 M Integra Type R 205-50-15 € 170,00
Yokohama A048 M/H Accord Type R 215-45-17 € 245,00

Prijzen p/s in de BTW.


Super bedankt alvast , dan weet ik wat mijn volgende aankoop is.
Nu nog de keuze tussen een 205 of 195 breedte band , 50 hoogte hou ik gewoon aan.


ik zou de standaard maat pakken, je kunt aan twee ITR rijders hier vragen hoe die bandjes rijden.

205 wordt teveel van het goede denk ik...
Nana korobi ya oki
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Dan word mijn keuze next year 195/50/15......
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Gaskleppie wrote:
Doordat de rolomtrek van een 205/50 groter is dan die van een 195/50 zal die eerste vooral beter zijn op snelle circuits omdat je simpelweg met een grotere rolomtrek ook meer snelheid zal halen met dezelfde overbrenging.


Ik denk dat juist het tegenovergestelde waar is. Omdat er toch bijna geen circuit bestaat waar je met een Honda topsnelheid haalt is het juist gunstiger om een kleinere rolomtrek te hebben. Je hebt dan in verhouding een kortere overbrenging wat je vermogen gunstiger op de baan brengt.
Dat is ongeveer het zelfde als een kortere versnellingsbak. Je top is lager, maar je zit er wel eerder dan met lange bak.


Probeer Monza dan maar eens. Ben er zeker van dat je daar je topsnelheid haalt tussen de Variante Ascari en de Parabolica. En ik ben er 100% zeker van dat je daar meer voordeel haalt met een 205/50 dan een 195/50.
Wat vermogen betreft, daar ben ik het inderdaad met je eens en zal je met een 195/50 beter mee af. Voor de korte circuits dus zeg maar.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Frontale oppervlak word groter met een 205 band tov een 195. En de luchtwrijving nam daardoor drastisch toe naarmate je sneller gaat rijden, dus weet niet of de 205 band in je voordeel is op hoge snelheden :!:

Idd Roblom, je hebt helemaal gelijk.
Maar bedoelde eigenlijk iets anders. ik redeneerde namelijk: als je omtrek groter word, heb je meer band. Meer band betekend meer ruimte voor groeven, meer groeven is meer water afvoer, en meer groeven en meer band per omwenteling = betere waterafvoer maar dat is natuurlijk niet...
Wat je zegt, het is een combinatie van zoveel factoren. Een perfecte band zal ook nooit ontworpen worden tenzij deze zich aan de omstandigheden aanpast :-)
Goude uitvinding :!:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Probeer Monza dan maar eens. Ben er zeker van dat je daar je topsnelheid haalt tussen de Variante Ascari en de Parabolica.


Ook daar ga ik niet mn top halen hoor! Op Zandvoort kom je met 140 uit "bos uit" en haal je op het rechte stuk net 200km/h als je goed je best doet.
Dat is dus ff 60km/h in 900mtr. Om die laatste 60km er nog bij te krijgen heb ik echt minimaal 4 keer zo veel afstand nodig en dat heb je zelfs op Monza niet.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

RedSun wrote:Ok ik weet de prijzen van de Yoko's:

Yokohama A048 M Integra Type R 195-50-15 € 160,00
Yokohama A048 M Integra Type R 195-55-15 € 150,00
Yokohama A048 M Integra Type R 205-50-15 € 170,00
Yokohama A048 M/H Accord Type R 215-45-17 € 245,00

Prijzen p/s in de BTW.


Bedankt voor het uitzoeken! Ik hou deze zeker in het achterhoofd.

Maar eigenwijs als ik ben blijf ik nog even doorzoeken naar de Bridgestone RE540S en RE55S :-)
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

had ook niet verwacht dat je zo snel zou zwichten Frans :lol:
Nana korobi ya oki
Locked