Groot onderhoud zelf doen, je komt nog eens wat tegen.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
HondArd

Groot onderhoud zelf doen, je komt nog eens wat tegen.

Post by HondArd »

Afgelopen vrijdag eindelijk een nieuwe ERG plaat pakking binnen gekregen en toen kon de EGR plaat weer gemonteerd worden. Kon de ATR na lange tijd eindelijk weer gestart worden om buiten gezet te worden voor de verdere klusjes. Eerst nog even aan de acculader gehangen want de accu was goed plat. Paar keer contact aan en uitgezet om het brandstofsysteem op druk te zetten. Toen gestart en de motor liep me een partij beroerd! :shock: Soms was er van een beetje regelmaat sprake dus aan de (ultrasoon gereinigde) injectoren kon het waarschijnlijk niet liggen. Motorstoringslampje bleef ook een hele tijd knipperen om vervolgens te blijven branden. Dan maar even naar de bougies gekeken. Nr. 1 zag er (van bovenaf in het bougiegat gezien) nog goed uit, maar 2 t/4 leken wel iets of wat van vochtigheid in zicht te hebben. De dop afgepoets en dit bleek olie te zijn. Vooral bij nr. 3 zat er erg veel olie in wat ook bovenop het contact van de bougie bleek te zitten. Met andere woorden: kan het kleppendeksel eraf om de bougiegatpakkingsringen te vervangen om de bougies droog te houden. Nu nog rode structuurverf te pakken zien te krijgen om het kleppendeksel een fris kleurtje te geven en dan is dat ook weer gedaan.

Overigens: ook het benzinefilter vervangen en dat was me een knoeiboel! Had even het slangetje afgbeknepen met een tang en vastgezet met tie-raps en met het doorsnijden van die tie-raps (toen zat het filter gelukkig al gemonteerd) nog even in m'n linker wijsvinger gesneden, moesten twee hechtingen aan te pas komen om het weer dicht te krijgen. Kan ik voorlopig niet verder :cry:
itr-1895

Post by itr-1895 »

goed bezig :thumbs:

en heb je er ook foto's gemaakt.

van je vinger :lol: :silly:
Katana

Post by Katana »

2 Hechtingen :stoer: geen half werk dus.

Wel heel raar dat ie zo beroerd start...
Welke code geeft je computer?
HondArd

Post by HondArd »

AIYOKU wrote:2 Hechtingen :stoer: geen half werk dus.

Wel heel raar dat ie zo beroerd start...
Welke code geeft je computer?

Ik vermoed dat ik het in de misfire hoek moet zoeken. En de accu is er even af geweest (voor het vervangen van het benzinefilter) dus de computer is even gereset. Daarna niet meer gestart (met bougiegaten vol olie lijkt me dat ook niet zo slim).
Katana

Post by Katana »

Olie rond je bougie zou niets uit moeten maken. Zolang het maar aan de buitenkant is. Pas als je de bogie los draait loopt de olie erin.

Heb je de ontstekingskap los gehad? Kan na zo'n tijd condens in zijn gekomen.
RedSun

Post by RedSun »

Tjonge, dacht je net klaar te zijn :-?

Succes verder!!! ook met je vinger!!
Nana korobi ya oki
HondArd

Post by HondArd »

AIYOKU wrote:Olie rond je bougie zou niets uit moeten maken. Zolang het maar aan de buitenkant is. Pas als je de bogie los draait loopt de olie erin.

De olie zit op het contact van de bougie, tussen de bougie en de bougiekap zeg maar. Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de vonkoverdracht lijkt mij. Bij cilinder 3 zat ook erg veel olie in het gat en dat kruipt er op een gegeven moment tussen denk ik. Eerst het kleppendeksel er maar af, kan die meteen gespoten worden (met de verf die ik bij deze jongens besteld heb en dan nieuwe bougiegat seals erin. Hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken. Dan nog een diepe bougiesleutel te pakken zien te krijgen om te zien of de bougies nog fris zijn (eventueel schoonmaken) en dan heb ik dat ook weer uitgesloten. En dan te bedenken dat de werkzaamheden in de straat erg voorspoedig gaan, ze zijn al bezig met bestraten. Had ik me toch aan kunnen melden voor het Japans autosport festival, maar ik ben bang dat ik er voorlopig nog wel mee bezig blijf.

Overigens: mijn vinger is nu uit het verband en de wond zit goed dicht. Vinger is nog wel een beetje stijf maar ik kan er al wel mee typen. Sleutelen aan de ATR zal voorlopig nog niet gaan, en voor het werk op het lab voor de veiligheid toch maar standaard een nitril handschoen aan.
Katana

Post by Katana »

AccordTypeaRd wrote:Overigens: mijn vinger is nu uit het verband en de wond zit goed dicht. Vinger is nog wel een beetje stijf maar ik kan er al wel mee typen. .

:lol: Je bent een echte bikkel, Ard!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

goed bezig !

Maare, als je boegie gat vol met olie staat zal dat wel de reden zijn van het slechte starten. Olie geleid in beperkte mate dus geeft dat een hoop ellende.

Verder moet ik je wel waarschuwen wb je kleppen deksel. Ga even na bij je spuiter hoe ze de oude lak verwijderen! Als ze dit zandstralen moet je ze even op de vingers tikken! Ik heb al blokken in elkaar zien lopen van het achtergebleven zand wat in het carter ventiatie deel was blijven zitten!
Uitkijken dus!
Verf verwijderen doen ze maar met oplos middel. Werkt als een speer zonder risico!
HondArd

Post by HondArd »

Frank, ook het kleppendeksel ga ik helemaal zelf doen. Heb op m'n werk genoeg verschillende oplosmiddelen staan om de lak te verwijderen dus dat komt helemaal goed, zo heb ik ook de EGR plaat van binnen schoon gekregen. Ook het spuiten ga ik helemaal zelf doen. Heb er al genoeg over gelezen op ATR.ORG hoe men dat doet dus ik heb er wel vertrouwen in. Moet ik wel de camera een keer meenemen.

Trouwens, de auto startte niet slecht (naar gelang hij twee weken stilgestaan had tenminste), hij liep niet lekker stationair.

Met de vinger gaat het inmiddels al een stuk beter. Nog wel een beetje stijf maar ik heb al kunnen motorrijden vandaag. Moet na m'n werk wat onderdelen ophalen bij Broermann in Roosendaal.
HondArd

Post by HondArd »

Zondag de verf besteld, maandag het geld overgemaakt en vandaag de verf al binnen. Snelle jongens, bij Blankers Unusual Classics. Wel vreemd dat ze een pakketzegel tot 10kg plakken op een pakketje dat nog geen 2kg weegt :-?
Nu nog tijd weten te vinden om het af te maken
roblom

Post by roblom »

Pakket categorieen zijn gewijzigd. Vroegah had je 0-5 kg maar die is komen te vervallen. Nu heb je dus alleen maar 0-10 kg. En uiteraard ben je duurder uit wanneer je een pakketje onder de 5 kg verzend (4,70 vs 6,40 uit mn hoofd).
HondArd

Post by HondArd »

Op mijn werk hebben we nog genoeg pakketzegels liggen van 0-5kg en in het posttarievenboekje van TPG wordt nog steeds melding gemaakt van die zegels. Maar goed, de volgende keer als ik iets bij die knakkers bestel proberen tegen de 10kg uit te komen.
HondArd

Post by HondArd »

Het heeft even geduurd maar het kleppendeksel zit er weer op. Was een heel gedoe om de oude verflaag eraf te krijgen (aan m'n verfstripper kan het niet liggen, die heb ik zelf gemaakt :wink: ), op de ene plek ging het er zo af, op de andere plek bleef het zelfs na drie vier keer overnieuw stripper opbrengen nog een beetje zitten. Maar met schuren krijg je ook heel veel los en wordt het toch een glade basis voor een nieuwe laag. Dan nog even grondig reinigen, ontvetten, "DOHC" en "VTEC" in de vaseline zetten, gaten afplakkern en dan spuiten. Ondertussen foto's gemaakt maar aangezien die analoog zijn duurt het even voor ik die kan ontwikkelen/scannen en online kan zetten.
wilco

Post by wilco »

Natuurlijk foto's als het kan 8)
HondArd

Post by HondArd »

Gisteren bezig geweest met het verversen van de versnellingsbak-olie. Dat is me een rotklus! Ben vanaf ongeveer 13:00 tot bijna 17:00 bezig geweest (inclusief een pauze van ongeveer een half uur om de olie volledig uit te laten lekken), en het weer hielp ook al niet mee....

....maar het is wel gelukt. Kom binnenkort met een (uitgebreid) verslag daarvan, maar heb helaas geen foro's gemaakt tijdens het werk zelf.
Locked