boxen installeren

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
spider

boxen installeren

Post by spider »

wil boxen in mijn itr zetten maar achterin is er alleen plaats voor hele kleine boxen. dan wordt het dus mijn hoedenplank verzagen. dat vindik alleen best zonde. Iemand ideeen??
HONDA

Post by HONDA »

Luister naar de VTEC muziek en vergeet al die boxen. :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mr. X

Post by mr. X »

hele kleine boxen? heb er achter 160 watt boston inhangen, gaat eigenlijk al veels te hard, want als je het vol openzet ben je riser :razz; plus de v-tec is muziek in de oren haha
spider

Post by spider »

ik bedoel achterin he mrx voor de duidelijkheid.
Jo&

Post by Jo& »

De gaten groter zagen...
RedSun

Post by RedSun »

Dan moet je met MDF aan de gang.
Je hoedenplank omtrekken op MDF en uitzagen, gaten voor je speakers erin zagen en speakers plaatsen, dan het geheel overtrekken met hoedeplankstof et voila. een custom hoedenplank die niet doorzakt onder het gewicht van de speakers en je eigen hoedenplank veilig op zolder :wink:
Nana korobi ya oki
HondArd

Post by HondArd »

MDF is anders ook geen wondermateriaal. Uiteindelijk gaat dat (als gevolg van het eigen gewicht en dat van de luidsprekers) ook doorhangen, al dan niet geholpen door het opnemen van vocht.
RedSun

Post by RedSun »

Dat ligt eraan hoe dik je hem pakt. Ik heb jaren MDF 22mm hoedenplank gehad in mijn EE9 en die is nooit door gaan hangen.
Denk dat een EE9 een vochtigere auto is dan een ITR (oudere auto).
Nana korobi ya oki
HondArd

Post by HondArd »

Ik had altijd 18mm dik MDF. Eerst in een D-Kadett, daarna een 323F en tot vorig jaar de CRX. Maar al die tijd bleven reststukken ervan staan in de schuur en toen ik die er pas geleden uithaalde waren ook die flink krom, terwijl ze nooit last hadden gehad van gewicht. Ik ben dus een beetje sceptisch geworden als het op MDF aankomt.
becas©

Post by becas© »

H22A7 wrote:Dat ligt eraan hoe dik je hem pakt. Ik heb jaren MDF 22mm hoedenplank gehad in mijn EE9 en die is nooit door gaan hangen.

leuk met een aanrijding zo'n MDF plank, hoop niet dat ie dan in je nek klapt... In een auto heb je toch niks aan zoveel vermogen en flinke speakers. Gewoon een leuk compo setje is toch meer dan voldoende?
RedSun

Post by RedSun »

becas© wrote:
H22A7 wrote:Dat ligt eraan hoe dik je hem pakt. Ik heb jaren MDF 22mm hoedenplank gehad in mijn EE9 en die is nooit door gaan hangen.

leuk met een aanrijding zo'n MDF plank, hoop niet dat ie dan in je nek klapt... In een auto heb je toch niks aan zoveel vermogen en flinke speakers. Gewoon een leuk compo setje is toch meer dan voldoende?

Dat mag ieder voor zich bepalen natuurlijk. de een is blij met af fabriek audio en de ander wil er voor 10 rooitjes audio in hebben.

Ik had de mijne goed vastzitten hoor! als je die plaat in je nek krijgt is het einde oefening.

@ AccordtypeArd

Klopt wel dat ze vocht opzuigen ja, maar ik zou zo 1 2 3 geen beter matteriaal weten...ben ook niet zo thuis in hout moet ik zeggen.
Nana korobi ya oki
mr. X

Post by mr. X »

spider wrote:ik bedoel achterin he mrx voor de duidelijkheid.

ik ook! staat er duidelijk

Voor heb ik 150 watt pioneers
achter 160 watt boxton
en een of andere radio
klinkt écht goed en gaat zo hard dat ik hem nooit vol open zet, hoor je de motor toch niet meer dus heb je toch niets aan?

er zát nog een jbl 250 watt versterker in en 500 watt woofer maar heb ik eruit gesloopt... dood gewicht wat ik mee zeul, moet ik natuurlijk niet hebben :wink:
Maar toen dat er nog inzat was het helemaal achterlijk. vol open zetten zonder dat de motor liep, viel hij uit zoveel stroom trok hij..

polyester plank geen beter idee dan MDF? hout in een auto is zoiezo een beetje... mwa..
VTEClover

boxen

Post by VTEClover »

kom gewoon mijn hoedenplank omwisselen!!! ben wel v belgie :-)
ik zoek er 1 zonder boxen

caliber of dls 3 wegboxen helemaal versterkt met mdf en stekkeraansluiting voorzien

greetz
Jo&

Post by Jo& »

Pak je dat materiaal waar boeiboard van is gemaakt...
spider

Post by spider »

nah dat wordt dus met mdf aan de gang. inderdaad is het dan handig om mijn hoedenplank te bewaren voor oa. voor de verkoop niet dat ik me kan voorstellen dat ik hem ooit nog ga verkopen maar goed :lol:
enne vtechlover; als het wat nu wat dichterbij bij was ok maar belgie is niet echt om de hoek :wink:
baRt

Post by baRt »

mja, ik had dus een gatenkaas plank en heb een goede bij gekocht. De goede gaat in de opslag en de gatenkaas wordt voor de speakers (EN overtrokken met stof, want speakers moet je horen, niet zien)
itr 1621

Post by itr 1621 »

ik heb in de ITR de orginele speaker bevesteging in de achter zijwanden verwijderd en er een plaatje multieplex in gezet. Ik heb daar nu een paar ovale 3 weg systeem speakers zitten van 180w max.
Nyther

Post by Nyther »

Ik heb een volledige RF installatie in de itr gehad, en achterin passen gewoon 16cm boxen. diameter van de boxen maakt niet zo veel uit, als jij op je radiotje 4 van die pioneer joekels van een boxen aansluit ( 20cm ) en ik heb 2x 10cm front speakers op een goede versterker, blaas ik je 10x zo hard weg in volume en klanktoon!

Ideaal is gewoon een 16cm compo aan de voorkant, en de tweeters onderaan de a-styl monteren. Eventueel nog een subkist achterin als je aso wilt gaan doen in de buurt maar een goede compo met een versterker is 100x beter als 4 simpele, grote boxen op de radio..

Met dat aantal watts moet je ook uitkijken, zoals iemand hierboven zegt, 2x 180w boxen, dat is maximaal vermogen, RMS vermogen is wat teld, dat is namelijk het echte vermogen wat erdoorheen gaat, en dat zal dan ongeveer een 40w rms zijn.

helaas levert je radio gemiddeld maar 4x 20w rms ( ja er staat wel 4x50w op frontje maar dat is maximaal vermogen en geen RMS! )

dus boxen op de radio klinkt altijd bagger en klankloos omdat je 20w naar een box toestuurt die bv. 50watt minimaal wilt.

hetzelfde is als je een60pk motor in een vrachtwagen wilt leggen, dan loopt dat ding ook niet meer.

de regel is: goed geluid bereik je eigenlijk alleen maar met versterkers, omdat die veel meer "klank en vollere tonen geven "

En je moet altijd méér vermogen op een speaker zetten als de speaker zelf, dus je hebt 50w rms speaker, daar gooi je minstens 50w-75W rms op... Je blaast een speaker op met te weinig vermogen i.pv te veel vermogen!

Maar om het simpel te maken, je gaat naar de mediamarkt, je haalt je een leuke versterker met 2x 50w rms en 2 leuke speakers met allebei ook iets van 50w rms en sluit dat aan. Mooi geluid hoeft niet duur te zijn! Maar je moet wel rekenen op een 300 euro incl. bekabeling
slED9e

Post by slED9e »

en als je zonder versterker gaat, zorg dan voor boxen met een hoge gevoeligheid, boven de 90
itr 1621

Post by itr 1621 »

de reden om te schrijven dat er ovale 3weg speakers van 180w gemonteerd zijn in de achterzijde is om aan te geven wat ongeveer het formaat is van de boxen omdat bij het RMS vermogen van een speaker niet iedereen de grootte kan voorstellen
Locked