BHP of PK's
De motor slaat idd sneller af als je het niet gewend bent om mee te rijden, maar dit is een kwestie van even wennen en dan merk je er niks meer van.
Waarom dit fabrieksaf niet gedaan is geworden? Omdat Honda ook moet kijken naar het comfort en de rijeigenschappen. Niet elke klant wilt een auto die ontzettend agressief op het gas en met wegrijden is..
Waarom dit fabrieksaf niet gedaan is geworden? Omdat Honda ook moet kijken naar het comfort en de rijeigenschappen. Niet elke klant wilt een auto die ontzettend agressief op het gas en met wegrijden is..
Nyther wrote:mr. X wrote:Maar ik had gehoord dat door een licht vliegwiel je koppel minder word?
Ik had de itr vliegwielvervangen door een 3,4kg vliegwiel van fidanza, WAT EEN VERSCHIL. véél sneller in de eerste versnellignen vooral in laagtoeren. het vliegwiel is een zware roterende massa, en het werkt net als een fiets wat je op zijn kop op de grond zet, geef een ruk aan de band en je ziet dat dit zwaar is, nu haal je de band eraf en geef je een ruk aan de velg.. dit gaat veel spoepeler en sneller.
Minder koppel door een vliegwiel? Tsja, hoe ben je dan sneller als je ineens minder koppel moet hebben dan? Vliegwiel was beste tuningsmod naast de header aan mijn oude itr, en het is ook een van de eerste die ik met de S2k ga doen
Voordelen die ik ondervond:
1: snellere 0-100km/u run ( 0,5 sec sneller als stock, apexi rsm gemeten )
2: snellere gasrespons
3: soepelere motor
Je motor is sneller op toeren maar de totale hoeveelheid vrijgekomen energie blijft gelijk dus in totaal krijg je niet meer of minder koppel. Hetgeen wat je merkt komt omdat bij het versnellen in toerental je minder massa op gang hoeft te brengen en dus is op dat moment de vrijgekomen energie (koppel) op de wielen groter. Het moment dat de rotatie energie uit het vliegwiel vrijkomt is het punt waarop de motor niet meer versnelt in toeren. Echter is dat het moment dat je dus wil vertragen wat vaak gepaart gaat met snel willen vertragen waarbij je je remmen gebruikt. De energie die dus vrijgaat wordt uiteindelijk omgezet in warmte en gaat dus eigenlijk verloren.
Echter wat ik niet echt goed kan beredeneren wat een licht vliegwiel op de dyno doet. Zet je hem namelijk op de dyno dan houd de rotatie massa van het vliegwiel de motor normaal op gang. Een lichter vliegwiel betekend dus dat het toerental tijdens het uitrollen sneller zal afnemen. Echter: dit doet een auto met veel aandrijf verlies ook. Aangezien de verliezen het toerental ook snel zullen 'afremmen'. Dat zou betekenen dat een auto met licht vliegwiel theoretisch gezien een relatief groot aandrijf verlies moet hebben. Dat lijkt me echter niet logisch dus denk ik dat ik iets over het hoofd zie, maar kan niet bedenken wat.
Nyther wrote:Waarom dit fabrieksaf niet gedaan is geworden? Omdat Honda ook moet kijken naar het comfort en de rijeigenschappen. Niet elke klant wilt een auto die ontzettend agressief op het gas en met wegrijden is..
Dat zeg ik dus ook niet. Waarom doen ze het niet vanuit de fabriek als het alleen maar voordelen heeft een lichter vliegwiel erin te zetten. Maar dat file rijden had ik niet aan gedacht... duidelijk nu :wink:
mr. X wrote:Maar als het alleen maar voordelen oplevert, kun jij me niet vertellen dat de fabriek dan zo stom is standaard een niet nóg lichter vliegwiel erin te zetten :?:
Dat hebben ze met de facelift EP3 dus wel gedaan. Maar te licht rijdt inderdaad niet lekker. Het vliegwiel zorgt er namelijk ook voor dat na een arbeidsslag er voldoende kracht over blijft om een andere cilinder de compressieslag te bezorgen. In feite zijn er zelfs steeds 3 cilinders die juist kracht vragen!
Nyther wrote:Waarom dit fabrieksaf niet gedaan is geworden? Omdat Honda ook moet kijken naar het comfort en de rijeigenschappen. Niet elke klant wilt een auto die ontzettend agressief op het gas en met wegrijden is..
Hadden ze het ook aan de klant over kunnen laten. Wilt u wel of geen lichter vliegwiel?
verschil PK
Na dit te hebben gelezen word ik wel erg nieuwschierig naar de uitslagen.
Ik heb zelf de laatste run bij Rica gedaan op de meeting en kwam daar met een standaard CTR2002 op 195.6 PK.
Nu heb ik met de groupbuy een AEM CAI gekocht en ben daardoor erg benieuwd naar de uitslag hiervan is.
Verder staat er nog op het schema een grote beurt met kleppenstellen en dan weer een run hoop ik??????
Of er echt zoveel te winnen is vraag ik me af.
Miquel heeft twee mooie runs gedaan ( twee verschillende dyno's) met wat verschil en die voldoet aan die Spec. In- en uitlaat.
Wat ik wel tegen kwam met het vergelijk tussen die van miquel en van mij is dat die van hem over de hele lijn van PK's en koppel
over de hele lijn erg veel hoger zat als die van mij.
Het VTEC van Miquel hakt er veel harder in en stijgt veel sneller
Ook het koppel ligt veel hoger.
( dit valt bij mijn CTR erg tegen 174Nm )???????????
Dit laatste zoek ik nog uit, als jullie iets weten hoor ik het graag
Martijn
Ik heb zelf de laatste run bij Rica gedaan op de meeting en kwam daar met een standaard CTR2002 op 195.6 PK.
Nu heb ik met de groupbuy een AEM CAI gekocht en ben daardoor erg benieuwd naar de uitslag hiervan is.
Verder staat er nog op het schema een grote beurt met kleppenstellen en dan weer een run hoop ik??????
Of er echt zoveel te winnen is vraag ik me af.
Miquel heeft twee mooie runs gedaan ( twee verschillende dyno's) met wat verschil en die voldoet aan die Spec. In- en uitlaat.
Wat ik wel tegen kwam met het vergelijk tussen die van miquel en van mij is dat die van hem over de hele lijn van PK's en koppel
over de hele lijn erg veel hoger zat als die van mij.
Het VTEC van Miquel hakt er veel harder in en stijgt veel sneller
Ook het koppel ligt veel hoger.
( dit valt bij mijn CTR erg tegen 174Nm )???????????
Dit laatste zoek ik nog uit, als jullie iets weten hoor ik het graag
Martijn