Olie ITR ....alweer ..tja.....
Olie ITR ....alweer ..tja.....
Wat mailtjes heen en weer gestuurd ivm wat olievraagjes bij de ITR en kwam uit bij Jan Willen Engel van Kendall olie (JW Engel zit erg lang in de oliebranche als geleerde of zoiets), de olie die ik zowel toen als nu in de Sub. en ITR gebruik .Met volle tevredenheid maar omdat de Sub. een Turbomotor was en dit een hoogtoerige NA motor is , toch wat vragen overgehouden.
Frank kent JW Engel ook wel van antwoord geven op 8200rpm forum over de olie dicussie.Ook heeft JW Engel toen een olietest gehouden met bekende merken olieën en verschillende soorten op de Subaru's , waar je kon zien over de hoe en wat van de olie qua ijzer/koper/cadmium/etc...
Dit is niet om Kendall te promoten maar misschien gewoon een stukje info wat ik natuurlijk ook voor mezelf kan houden , maar waarom zou ik. :?:
En misschien zitten hier wel nog meer hooggeleerden die het beter weten.
Goedemorgen,
Het voorschrift van de Integra Type R is behoorlijk ruim, dat wil zeggen dat je een 15w/40, een 10w/40, en 5w/40 en een 5w/50 mag gebruiken.
Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150˚C getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135˚C. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.
Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.
De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.
Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100
Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120
Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+
Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+
Groep 5 = esters en di-ester
Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.
Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)
Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.
In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.
Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.
Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.
Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)
Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.
Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????
Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.
Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.
Met vriendelijke groet,
J.W.A. Engel
Aanvulling;
*Mobil1 0W40 = PAO
*5W50 Mobil porsche spec = PAO
*Castrol RS 10W60 = Hydrocracked
*Castrol Magnatec 5W40 = Hydrocracked
*Silkolene 5W40 = Waarschijnlijk Hydrocracked
*Motul 300V Competition 15W50 = waarschijnlijk hydrocracked
*Motul 300V Power 5W40 = waarschijnlijk hydrocracked/Pao
Een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.
Blijf gewoon bij een 5w/40 of 5w/50.
Groep 4 plakt wat minder, vooral nadelig als het een seizoensgevoelig voertuig betreft. De eerste koude start na bv 2 maande stilstand, of 4 maanden stilstand is dan een start waarbij de motor echt droog is, terwijl een Hydrocrack, of een gewone mineraal nog een behoorlijke smeerfilm achterlaat. Juist de Groep 4 heeft de beste resultaten bij hoge temperaturen, hoge toerentallen en hoge afschuifdrukken, voor extra “vettigheid†wordt er wel wat esters in verwerkt, maar ook weer niet te veel. Daarom is het gewoon moeilijk te zeggen dat deze olie bestaat uit die bestanddelen en die olie heeft weer die en die bestanddelen.
130 of 135 graden is echt niet zo hoog, de koolvorming zal pas optreden boven de 180/190 graden en dan nog alleen onder de ideale omstandigheden daarvoor. In de praktijk weten de oliefabrikanten dit proces goed in toom te houden. Met name 2-takt Olien hebben hier iets meer last van, maar daar staan de Olien dan ook direct in contact met de verbranding van 1000 graden.
Frank kent JW Engel ook wel van antwoord geven op 8200rpm forum over de olie dicussie.Ook heeft JW Engel toen een olietest gehouden met bekende merken olieën en verschillende soorten op de Subaru's , waar je kon zien over de hoe en wat van de olie qua ijzer/koper/cadmium/etc...
Dit is niet om Kendall te promoten maar misschien gewoon een stukje info wat ik natuurlijk ook voor mezelf kan houden , maar waarom zou ik. :?:
En misschien zitten hier wel nog meer hooggeleerden die het beter weten.
Goedemorgen,
Het voorschrift van de Integra Type R is behoorlijk ruim, dat wil zeggen dat je een 15w/40, een 10w/40, en 5w/40 en een 5w/50 mag gebruiken.
Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150˚C getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135˚C. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.
Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.
De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.
Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100
Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120
Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+
Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+
Groep 5 = esters en di-ester
Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.
Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)
Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.
In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.
Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.
Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.
Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)
Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.
Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????
Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.
Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.
Met vriendelijke groet,
J.W.A. Engel
Aanvulling;
*Mobil1 0W40 = PAO
*5W50 Mobil porsche spec = PAO
*Castrol RS 10W60 = Hydrocracked
*Castrol Magnatec 5W40 = Hydrocracked
*Silkolene 5W40 = Waarschijnlijk Hydrocracked
*Motul 300V Competition 15W50 = waarschijnlijk hydrocracked
*Motul 300V Power 5W40 = waarschijnlijk hydrocracked/Pao
Een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.
Blijf gewoon bij een 5w/40 of 5w/50.
Groep 4 plakt wat minder, vooral nadelig als het een seizoensgevoelig voertuig betreft. De eerste koude start na bv 2 maande stilstand, of 4 maanden stilstand is dan een start waarbij de motor echt droog is, terwijl een Hydrocrack, of een gewone mineraal nog een behoorlijke smeerfilm achterlaat. Juist de Groep 4 heeft de beste resultaten bij hoge temperaturen, hoge toerentallen en hoge afschuifdrukken, voor extra “vettigheid†wordt er wel wat esters in verwerkt, maar ook weer niet te veel. Daarom is het gewoon moeilijk te zeggen dat deze olie bestaat uit die bestanddelen en die olie heeft weer die en die bestanddelen.
130 of 135 graden is echt niet zo hoog, de koolvorming zal pas optreden boven de 180/190 graden en dan nog alleen onder de ideale omstandigheden daarvoor. In de praktijk weten de oliefabrikanten dit proces goed in toom te houden. Met name 2-takt Olien hebben hier iets meer last van, maar daar staan de Olien dan ook direct in contact met de verbranding van 1000 graden.
Leuk verhaal maar nog steeds geen duidelijkheid. Alle merken uit de verschillende groepen zijn dus vrijwel gelijk.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Ik maak hier uit op dat groep III oliën all-round de beste zijn, dus in mijn geval is dat de beste keuze want ik gebruik de ATR toch niet om mee te racen. Dat olieverbruik a.g.v. verdamping neem ik dan wel voor lief. Wat ik dan wel zou willen weten is wat voor diverse toepassingen de beste viscositeitsindex is. Of je een rustige, gemiddelde, sportieve of racende bestuurder bent.
Persoonlijk vind ik de zijstap naar de luchtfilters wel opvallend. Bij een openluchtfilter zit er meer silica in de olie. Daar er in zand ook silica zit denk ik dat als je zo'n filter hebt je toch een hoeveelheid zand door je filter heentrekt
Persoonlijk vind ik de zijstap naar de luchtfilters wel opvallend. Bij een openluchtfilter zit er meer silica in de olie. Daar er in zand ook silica zit denk ik dat als je zo'n filter hebt je toch een hoeveelheid zand door je filter heentrekt
Dat weet ik wel zeker, moet je de gemiddelde filter eens bekijken op een meeting. Die worden niet vaak schoongemaakt en het houdt een keer op met de filterende werking.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Het zou wel leuk zijn als hij een voorbeeld kan geven van merken en type olieen, en dan in welke goep ze vallen. Zo kan je makkelijker een type olie kiezen voor je rijstijl.
In de winkel hoef je niet te vragen naar een olie uit bv groep 3. Die weten ook niet wat daar mee bedoeld wordt.
Waar valt bv de beroemde 0W40 mobil 1 onder? Of de Castrol RS? Of de 5W50 Mobil porsche spec die ik gebruik?
In de winkel hoef je niet te vragen naar een olie uit bv groep 3. Die weten ook niet wat daar mee bedoeld wordt.
Waar valt bv de beroemde 0W40 mobil 1 onder? Of de Castrol RS? Of de 5W50 Mobil porsche spec die ik gebruik?
olie
als je bv veel korte afstanden doet ben je dan beter met half of volsyntheet??
iedereen heeft denk ik nut bij een type olie dat bij zn rijstijl past.
volsyntheet kan beter tegen hogere temperaturen (heb ik gehoord :-) ) dus aangezien de olie in een itr redelijk heet word lijkt volsyntheet een goede keuze.
ik gebruik voorlopig castrol magnatec 5w40 volsyntheet vanaf ik de itr in bezit heb en deze lijkt het goed te doen ook qua olieverbruik.
hiervoor ging er ook altijd volsynth in maar welk merk weet ik niet
iedereen heeft denk ik nut bij een type olie dat bij zn rijstijl past.
volsyntheet kan beter tegen hogere temperaturen (heb ik gehoord :-) ) dus aangezien de olie in een itr redelijk heet word lijkt volsyntheet een goede keuze.
ik gebruik voorlopig castrol magnatec 5w40 volsyntheet vanaf ik de itr in bezit heb en deze lijkt het goed te doen ook qua olieverbruik.
hiervoor ging er ook altijd volsynth in maar welk merk weet ik niet
Tuurlijk gaat het erom welke rijstijl er iedereen op nahoud en wat je met de auto doet , en ook welke auto maar daarom staat er ook ITR. :wink:
En het gaat erom iedereen weet altijd zo goed waarom welke olie dit en welke olie dat en dan beginnen om de verhandelingen over dit onderwerp van sleutelaars die iets van koolwaterstofverbindingen denken te weten en de meest ongenuanceerde uitspraken doen zonder enige chemische kennis of zich hierin verdiept te hebben.
Het is ook een stukje algemene tekst. :idea:
Ik weet zelf van de Porsche Spec dat dit een Dubbel ester olie is en een echte syntheet, maar dat wist je zelf ook al wel want anders gebruik je het niet :wink:
De één interesseert zich helemaal niks in de olie want die gaat er toch elke 4000 á 5000KM uit , en tuurlijk doe je niks met de groepen.
En ik benader hier niemand persoonlijk!!!!!
Dit is een gewone reply van een e-mail die ik kreeg van JW Engel omdat ik wat vragen ge-emaild heb.Ik had verwacht dat meerder mensen hier wel een andere mening over hadden?
En het gaat erom iedereen weet altijd zo goed waarom welke olie dit en welke olie dat en dan beginnen om de verhandelingen over dit onderwerp van sleutelaars die iets van koolwaterstofverbindingen denken te weten en de meest ongenuanceerde uitspraken doen zonder enige chemische kennis of zich hierin verdiept te hebben.
Het is ook een stukje algemene tekst. :idea:
Ik weet zelf van de Porsche Spec dat dit een Dubbel ester olie is en een echte syntheet, maar dat wist je zelf ook al wel want anders gebruik je het niet :wink:
De één interesseert zich helemaal niks in de olie want die gaat er toch elke 4000 á 5000KM uit , en tuurlijk doe je niks met de groepen.
En ik benader hier niemand persoonlijk!!!!!
Dit is een gewone reply van een e-mail die ik kreeg van JW Engel omdat ik wat vragen ge-emaild heb.Ik had verwacht dat meerder mensen hier wel een andere mening over hadden?
Het is ook geen aanval Wilco maar meer een conclusie na het lezen van het stukje. Het is een informatief verhaal maar eigenlijk kun je er vrij weinig mee omdat er geen merken bij staan.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Zoals ik al zei het is een leuk stuk info (dat meen ik dus ook echt
)
Maar wat we (ik dus ook) graag zouden willen is hieruit een conclusie trekken zodat je kan bepalen wat voor jou een goede olie is. Dat gaat alleen niet bij deze tekst, en dus ben je weer terug bij af (alleen een stukje kennis rijker) en blijf je weer discusseren over wat nou de beste is.
Dus zeker geen aanval maar een vraag om meer :P meer meer meer

Maar wat we (ik dus ook) graag zouden willen is hieruit een conclusie trekken zodat je kan bepalen wat voor jou een goede olie is. Dat gaat alleen niet bij deze tekst, en dus ben je weer terug bij af (alleen een stukje kennis rijker) en blijf je weer discusseren over wat nou de beste is.
Dus zeker geen aanval maar een vraag om meer :P meer meer meer
Dat klopt maar ondanks dat je weet welke olie nou goed is blijft het natuurlijk nog steeds aan de bestuurder van de auto liggen .
Ik gebruik de ITR s'winters nauwelijks dus zou bijv. een iets dikker olie (bijv. 15W40 , 15/50 , etc..) s'winters ook kunnen gebruiken omdat je weinig koude starts maakt.
Dit zal natuurlijk voor iedereen anders zijn , maar 1 ding is zeker voor de ITR is een echte Volsyntheet nodig dit ook ivm de hogere olietemperaturen.
Nu zijn volsyntheten in verschillende soorten , dus keuze genoeg maar waar het om gaat is in welke catogorie valt nou bijv. het merk Castrol Silkolene / Mobil / Motul.
Deze informatie staat niet op de bus en zou pesroonlijk aangevraagd moeten worden bij een fabrikant of iets dergelijks.
Ik heb al een e-mail weer weggestuurd. :wink:
Ik gebruik de ITR s'winters nauwelijks dus zou bijv. een iets dikker olie (bijv. 15W40 , 15/50 , etc..) s'winters ook kunnen gebruiken omdat je weinig koude starts maakt.
Dit zal natuurlijk voor iedereen anders zijn , maar 1 ding is zeker voor de ITR is een echte Volsyntheet nodig dit ook ivm de hogere olietemperaturen.
Nu zijn volsyntheten in verschillende soorten , dus keuze genoeg maar waar het om gaat is in welke catogorie valt nou bijv. het merk Castrol Silkolene / Mobil / Motul.
Deze informatie staat niet op de bus en zou pesroonlijk aangevraagd moeten worden bij een fabrikant of iets dergelijks.
Ik heb al een e-mail weer weggestuurd. :wink: