Benzine
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Er staat op die ECU uitleg site dat die ECU het volgende meet: Fuel system too rich or lean
Met andere woorden of de benzine te rijk of te mager is... aan octaan... Dus ik denk... dat als je 98 tankt dat hij het misschien wel terug brengt... Misschien wel naar 96 ofzo maar dat je het niet merkt daardoor.
Verder heb ik per ongeluk bij een bemande tank (!!!) een keer 95 getankt met de S2000... Dat ding hield bizar in!!! En toen die half leeg was 98 getankt, toen helemaal leeg weer 98 en toen weer met 98 vol en toen was het wel weg...
Trek je conclusie...!
Kheb een tijd lang met mijn Civic Sport 2003 die op 95 hoort V power getankt... En het maakte niets uit, kwa verbruik niet, en kwa acceleratie merkte ik niets! Ik heb toen wel 10x Vpower getankt...
Wat ik wel merk!! Is dat wanneer ik bij de Avia tank ik meer km uit me tank haal dan wanneer ik Shell tank... Beide gewoon 95...!!!
Ik heb het verder niet nauwkeurig bijgehouden maar scheelt 30-60 km ofzo... Dus ik denk dat de Avia rijkere/betere benzine schenkt...!
Met andere woorden of de benzine te rijk of te mager is... aan octaan... Dus ik denk... dat als je 98 tankt dat hij het misschien wel terug brengt... Misschien wel naar 96 ofzo maar dat je het niet merkt daardoor.
Verder heb ik per ongeluk bij een bemande tank (!!!) een keer 95 getankt met de S2000... Dat ding hield bizar in!!! En toen die half leeg was 98 getankt, toen helemaal leeg weer 98 en toen weer met 98 vol en toen was het wel weg...
Trek je conclusie...!
Kheb een tijd lang met mijn Civic Sport 2003 die op 95 hoort V power getankt... En het maakte niets uit, kwa verbruik niet, en kwa acceleratie merkte ik niets! Ik heb toen wel 10x Vpower getankt...
Wat ik wel merk!! Is dat wanneer ik bij de Avia tank ik meer km uit me tank haal dan wanneer ik Shell tank... Beide gewoon 95...!!!
Ik heb het verder niet nauwkeurig bijgehouden maar scheelt 30-60 km ofzo... Dus ik denk dat de Avia rijkere/betere benzine schenkt...!
Joanne wrote:Er staat op die ECU uitleg site dat die ECU het volgende meet: Fuel system too rich or lean
Met andere woorden of de benzine te rijk of te mager is... aan octaan... Dus ik denk... dat als je 98 tankt dat hij het misschien wel terug brengt... Misschien wel naar 96 ofzo maar dat je het niet merkt daardoor.
Verder heb ik per ongeluk bij een bemande tank (!!!) een keer 95 getankt met de S2000... Dat ding hield bizar in!!! En toen die half leeg was 98 getankt, toen helemaal leeg weer 98 en toen weer met 98 vol en toen was het wel weg...
Trek je conclusie...
Kheb een tijd lang met mijn Civic Sport 2003 die op 95 hoort V power getankt... En het maakte niets uit, kwa verbruik niet, en kwa acceleratie merkte ik niets! Ik heb toen wel 10x Vpower getankt...
Wat ik wel merk!! Is dat wanneer ik bij de Avia tank ik meer km uit me tank haal dan wanneer ik Shell tank... Beide gewoon 95...!!!
Ik heb het verder niet nauwkeurig bijgehouden maar scheelt 30-60 km ofzo... Dus ik denk dat de Avia rijkere/betere benzine schenkt...!
Als je mengsel rijk of arm is dan is de verhouding benzine /lucht die moet worden afgesteld.
Als je 98 tankt kan je ecu het niet terug brengen naar 96 of zo, 98 is 98 en 95 is 95.
Een reden waarom je bij je sport geen verschil merkte is omdat het een relatief nieuwe auto is waarvan het blok nog 'gezond'is.
Tank je het in een oudere auto die altijd 95 heeft gehad dan merk je, tenminste ik, wel degelijk verschil, niet zozeer in prestaties maar bij een koude start liep de motor aanzienlijk beter/soepeler.
The air/fuel mixture is expressed either as the ratio of air to fuel vapor or as a lambda value. The lambda value is derived from the stoichiometric air/fuel ratio, which is the chemically correct ratio of air to fuel for complete combustion to take place. The stoichiometric ratio is 14.7:1 when expressed as an air/fuel ratio, or 1 when expressed as a lambda value. A richer mixture will have a lower air/fuel ratio and lower lambda value. e.g. an air/fuel ratio of 12.5:1 equals a lambda value of 0.85, and is a typical value for a naturally aspirated engine under full load.
Tuning mixture
The optimum mixture varies with engine type, engine load and speed, operating conditions and operator preference. This is a guide only, and .
In general it is best to tune the mixture close to stoichiometric up to moderate engine loads for engines using catalytic converters and running in closed loop. This will keep the long term mixture adjustment from altering the mixture at points in the fuel tables where the ECU is not running in closed loop.
From moderate load to atmospheric pressure the mixture can be made progressively richer for increased power, cooler running and less chance of damaging the engine. Usually the air/fuel ratio which produces maximum power is from 12.5:1 - 13.5:1, but this varies with engine type.
Under boost the mixture should be made richer to prevent detonation, run cooler and reduce the chance of damaging the engine.
Zelf bijmengen ?
Prettige wedstrijd;
K-verwekkend en voor de rest ook niet gezond: http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0078.html
Ik geniet liever wat langer van mijn ITR.
Leuk topic trouwens: http://forum.fok.nl/topic/846859/6/25
Grtx;
Peter
ITR703
Prettige wedstrijd;
K-verwekkend en voor de rest ook niet gezond: http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0078.html
Ik geniet liever wat langer van mijn ITR.
Leuk topic trouwens: http://forum.fok.nl/topic/846859/6/25
Grtx;
Peter
ITR703
Als je je goed beschermt zal het wel meevallen, het is geen gifgas ofzo
op de chemische stoffenkaart van vaten tolueen bij benzinemaatschappijen staat het volgende geschreven:
Based on available toxicological information, it has been determined that this product poses no significant health risk when used and handled properly ;-)
hmm toch nog verstandige mensen op fok...weg met mijn vooroordelen

op de chemische stoffenkaart van vaten tolueen bij benzinemaatschappijen staat het volgende geschreven:
Based on available toxicological information, it has been determined that this product poses no significant health risk when used and handled properly ;-)
hmm toch nog verstandige mensen op fok...weg met mijn vooroordelen

itr703 wrote:Zelf bijmengen ?
Prettige wedstrijd]http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0078.html[/url]
Ik geniet liever wat langer van mijn ITR.
Leuk topic trouwens: http://forum.fok.nl/topic/846859/6/25
Grtx;
Peter
ITR703
slED9e wrote:Als je je goed beschermt zal het wel meevallen, het is geen gifgas ofzo
op de chemische stoffenkaart van vaten tolueen bij benzinemaatschappijen staat het volgende geschreven:
Based on available toxicological information, it has been determined that this product poses no significant health risk when used and handled properly ]
Uhh... Nee duh dat als je het zoals het hoort behandeld dat het geen risk vormt... Als je een radio active bar hebt dan is dat ook niet gevaarlijk als je het goed behandeld --> dus niet uitpakken ofzo...
Een sigarette peuk is ook niet gevaarlijk, als je het goed behandeld ---> niet aansteken...
Kan zo nog wel ff doorgaan... Flauw zeg...
Vooral errug gelachen om die man die "Eens per week even aan die vriendelijke meneer van de C1000 gaat vragen of hij weer netjes 6 dozen slaolie uit het magazijn wil halen"
Waarna iemand anders zich bezorgd afvraagt waar hij dan toch al die lege flessen laat
Grtx;
Peter
ITR703
Waarna iemand anders zich bezorgd afvraagt waar hij dan toch al die lege flessen laat


Grtx;
Peter
ITR703
[/quote]slED9e wrote:
hmm toch nog verstandige mensen op fok...weg met mijn vooroordelen ]Zelf bijmengen ?
Prettige wedstrijd;
K-verwekkend en voor de rest ook niet gezond: http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0078.html
Ik geniet liever wat langer van mijn ITR.
Leuk topic trouwens: http://forum.fok.nl/topic/846859/6/25
Grtx;
Peter
ITR703
Joanne wrote: Een sigarette peuk is ook niet gevaarlijk, als je het goed behandeld ---> niet aansteken...
Kan zo nog wel ff doorgaan... Flauw zeg...
Hmm flauw..als in slechte grap omdat het serieus was maar dan niet weer zo serieus dat het geheel zonder humor was, en dat voorbeeld van die sigaret..
Joanne heeft me op een aparte manier toch weer een steuntje in de rug gegeven 8)
Nou even het benzine topic weer uit de verleden tijd gehaald omdat ik het volgende artikel heb gelezen.
Komt van het financieel dagblad (fd.nl). Ik heb het ff gekopieerd en geplakt want je moet een lidmaatschap hebben om het te lezen.
Ik zou zeggen trek de conclusie die je wil :wink:
Ik ga iig een pomp met BP ultimate zoeken, ECU resetten etc...
kzal me resultaten plaatsen.
Benzine één pot nat?
ROY OP HET VELD
Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.
AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.
De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .
In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.
Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.
Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.
Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'
Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.
Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'
De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'
Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.
Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.
Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.
Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.
Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.
In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.
Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.
'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'
Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.
De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.
De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de
additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson
Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'
Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.
Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'
Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.
Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'
Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.
Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.
Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
Komt van het financieel dagblad (fd.nl). Ik heb het ff gekopieerd en geplakt want je moet een lidmaatschap hebben om het te lezen.
Ik zou zeggen trek de conclusie die je wil :wink:
Ik ga iig een pomp met BP ultimate zoeken, ECU resetten etc...
kzal me resultaten plaatsen.
Benzine één pot nat?
ROY OP HET VELD
Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.
AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.
De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .
In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.
Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.
Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.
Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'
Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.
Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'
De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'
Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.
Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.
Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.
Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.
Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.
In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.
Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.
'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'
Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.
De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.
De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de
additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson
Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'
Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.
Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'
Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.
Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'
Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.
Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.
Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
Hoop dan maar dat die additieven bij het vullen van de tankwagens homogeen in de basisbrandstof worden gemengd. Anders krijgt de één iets meer additief in z'n tank dan de andere. Uit eigen ervaring weet ik dat niets zo belangrijk is als een homogene samenstelling.
Kom het namelijk regelmatig op het laboratiorium tegen dat iets, nadat het moster ter keuring is bovengebracht, het niet aan de specificaties voldoet, terwijl het al een hele tijd heeft staan te mengen voordat het ter keuring werd aangeboden. Nogmaals een kwartier tot een half uur laten roeren is meestal voldoende om het wél binnen specificaties te krijgen.
Kom het namelijk regelmatig op het laboratiorium tegen dat iets, nadat het moster ter keuring is bovengebracht, het niet aan de specificaties voldoet, terwijl het al een hele tijd heeft staan te mengen voordat het ter keuring werd aangeboden. Nogmaals een kwartier tot een half uur laten roeren is meestal voldoende om het wél binnen specificaties te krijgen.