Gegroefde of Geperforeerde schijven

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
roblom

Post by roblom »

Remschijven worden geboort niet geponst, bij ponsen heb je idd materiaal deformatie.
Scheurvorming bij geboorde remschijven wordt veroorzaakt doordat het metaal uitzet door warmteontwikkeling van het remmen (de energie van het afremmen moet immers ergens heen) deze warmte zorgt ervoor dat de schijf opwarmt. Metaal zet uit bij opwarmen. De meeste warmteontwikkeling ontstaat aan de buitenste rand van de schijf en die zet daarom het meeste uit. Simpelgezegd wordt dus de diameter aan de buitenzijde van de schijf groter terwijl de binnendiameter van de schijf gelijk blijft. Gevolg: de schijf trekt krom en er ontstaat spanning in het materiaal. De oppervlakte doorsnede ter plaatse van een gaatje in de schijf is kleiner dan een doorsnede waar geen gat zit. Gevolg: ter plaatse van het gat ontstaan aan de rand ervan extra spanningen in het materiaal. Deze spanning zorgt ervoor dat hij aan de rand van het gat gaat scheuren als de schijf erg heet wordt.

De reden dat bij hijswerktuigen geen geponste gaten gebruikt mogen worden is omdat door het ponsen plaatselijk materiaal deformatie heeft plaatsgevonden en omdat de eisen voor hijswerktuigen behoorlijk streng zijn.
Doordat je lastig kunt bepalen in welke mate en op welke plaats de deformatie heeft plaatsgevonden (en wat dit dus voor gevolgen op de sterkte heeft) kun je dit alleen bepalen door een destructieve test uit te voeren. Echter gaat bij die test je werkstuk verloren en moet je weer een nieuwe maken maar die heeft mogelijk weer een andere deformatie ondergaan en zou je dus weer moeten testen.
Jo&

Post by Jo& »

roblom wrote:Remschijven worden geboort niet geponst, bij ponsen heb je idd materiaal deformatie.
Scheurvorming bij geboorde remschijven wordt veroorzaakt doordat het metaal uitzet door warmteontwikkeling van het remmen (de energie van het afremmen moet immers ergens heen) deze warmte zorgt ervoor dat de schijf opwarmt. Metaal zet uit bij opwarmen. De meeste warmteontwikkeling ontstaat aan de buitenste rand van de schijf en die zet daarom het meeste uit. Simpelgezegd wordt dus de diameter aan de buitenzijde van de schijf groter terwijl de binnendiameter van de schijf gelijk blijft. Gevolg: de schijf trekt krom en er ontstaat spanning in het materiaal. De oppervlakte doorsnede ter plaatse van een gaatje in de schijf is kleiner dan een doorsnede waar geen gat zit. Gevolg: ter plaatse van het gat ontstaan aan de rand ervan extra spanningen in het materiaal. Deze spanning zorgt ervoor dat hij aan de rand van het gat gaat scheuren als de schijf erg heet wordt.

De reden dat bij hijswerktuigen geen geponste gaten gebruikt mogen worden is omdat door het ponsen plaatselijk materiaal deformatie heeft plaatsgevonden en omdat de eisen voor hijswerktuigen behoorlijk streng zijn.
Doordat je lastig kunt bepalen in welke mate en op welke plaats de deformatie heeft plaatsgevonden (en wat dit dus voor gevolgen op de sterkte heeft) kun je dit alleen bepalen door een destructieve test uit te voeren. Echter gaat bij die test je werkstuk verloren en moet je weer een nieuwe maken maar die heeft mogelijk weer een andere deformatie ondergaan en zou je dus weer moeten testen.

Okeej correct!

Ze worden geboord... En gesleufde worden????
Maar als ze nou heel langzaam boren en heeel erg goed koelen :P
roblom

Post by roblom »

De sleuven worden gefreest. (Het boren gebeurt waarschijnlijk met dezelfde machine maar gaat om het principe).

Langzaam boren en erg goed koelen geeft dan misschien geen deformatie maar het feit blijft dat er een gat in zit. En dat gat blijft een plaatselijke verzwakking die op die plaats bij hoge temperaturen zorgt voor een andere vervorming van de schijf dan de plek waar geen gat zit. En dat zorgt nogsteeds voor scheuren.
Jo&

Post by Jo& »

Dus lijkt mij dat langwerpige gaten wat meer ruimte geven aan de vervorming wanneer er geremt word... Een circel is kleiner... Hoe leg ik dit goed uit... Ik probeer het morgen!
vtecmoon

Post by vtecmoon »

VTECCIE wrote:Dat is denigrerend... normaal zijn dames dus niet 'cool'? :-?

zo bedoel ik het ook weer niet...ok, verkeerde post...ik had moeten posten "extra-cool" 8)
Jo&

Post by Jo& »

vtecmoon wrote:
VTECCIE wrote:Dat is denigrerend... normaal zijn dames dus niet 'cool'? :-?

zo bedoel ik het ook weer niet...ok, verkeerde post...ik had moeten posten "extra-cool" 8)

Dank u :o ops:
Katana

Post by Katana »

Op mijn EE8 had ik in 2000 AP schijven met ellips groeven gekocht bij Remservice Utrecht. Eerst met Ferrodo 2500 gereden 4 maanden, remde top op de baan. Ik werd alleen gek van het gepiep tijdens woon-werk verkeer.
De Ferrodo's toe voor EBC greenstuff gewisseld. Geen schreuren gehad in 5 jaar.
roblom

Post by roblom »

Joanne wrote:Dus lijkt mij dat langwerpige gaten wat meer ruimte geven aan de vervorming wanneer er geremt word... Een circel is kleiner... Hoe leg ik dit goed uit... Ik probeer het morgen!

Ik begrijp wat je bedoeld maar het gaat om de oppervlakte doorsnede door het center van de schijf. En de groef is een groef, geen gat.
wilco

Post by wilco »

Omdat ik nu toch overga om alles te vervangen wil ik graag weten , ik hoor verhalen over die Brembo max schijven en over Powerslot schijven en ik hoor verhalen over Stoptech schijven, allemaal goede verhalen en prijstechnisch zal het allemaal weinig ontlopen.

Maar waar hebben jullie nou een voorkeur bij deze merken, ik lees/hoor dat Powerslot nog wel veel gebruikt word in de NL Honda scene en Brembo max ook volop angekocht word maar lees weing over de overige reacties.
Om over Stoptech te beginnen , er worden af en toe eens losse schijven verkocht van Stoptech onder de Honda's maar daarin tegen worden de BigBrake kitjes van Stoptech volop verkocht voor Honda, de losse schijven worden daarin wel gigantisch goed verkocht en de Sub./Evo wereld en wil toch eens wat proberen en niet altijd zeggen van 'Wat een boer niet kent vreet ie niet' :wink:

Ik bedoel alleen maar , producten worden vernieuwd en de ene product kan nu iets beter zijn als de andere .
Persoonlijk twijfel ik tussen de Stoptech of Powerslot schijven , we praten hier over de gegroefde versies

PS> Dit alles word rondom voorzien van Feredo DS2500 blokjes.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

wil je met 15" kunnen blijven rijden?
wilco

Post by wilco »

Het liefst wil de OEM velgen gebruiken voor de winter en op circuit.Hoezo? :D
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dan valt een big brake kit al snel af. Er past niet zo veel groters onder die kleine velgjes.

Qua schijven is standaard ook al heel goed. Maar schijven met gaten zou ik afraden. Die gaan echt vrij snel scheuren. Verder kan ik er maar weinig die hard genoeg rijden met de ITR om ook maar een beetje een beeld te kunnen geven of er een schijf is die beter presteerd dan de standaard schijf!
Alleen martin O zou iets zinnigs kunnen zeggen over schijven en het gebruik ervan op het circuit. Ik weet zo even niet wat hij eronder heeft zitten.
Welke ik zeer zeker zou willen proberen is de Mugen active gate schijf! Deze heeft de koel gaten de andere kant op dan normaal. Standaard gaat de koelwind tegen de richting in van de wind door de velg. Alleen de mugen schjif heeft de gaten andersom zitten wat qua koeling wonderen moet doen.
Image

Op het circuit is het net aan allemaal. Ik zelf krijg op zandvoort met een passagier naast me last van een sponzig pedaal. Alleen in de wagen heb ik daar weinig last van.
En dat is dus met standaard schijven en DS 2500 blokken. Wel met koelslangen richting de schijven!
Katana

Post by Katana »

Mooi setje gevonden online in Japan met het ACTIVE GATE BRAKE systeem.

Image
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

kostdat?
wilco

Post by wilco »

Ik weet wat Martin eronder heeft zitten en ik weet dat zijn schijven goed zijn en niet krom trekken , en geen fading heeft.

Dus misschien denk je nou waarom kies je die dan niet , nou producten worden vernieuwd en de ene product kan nu iets beter zijn als de andere .
Dus misschien dat iemand net iets heeft geprobeert of andere ervaringen hebben met een ander merk schijf.

Het is toch wel een van de hoofdzaken van de auto wat erg goed moet zijn.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Absoluut!
Al zijn er naast Martin maar heel weinig die een goed advies kunnen geven! Op straat heb je niks anders nodig dan standaard spul!
Alleen op het circuit kan je wel iets beters gebruiken. En blokken zijn daarbij belangrijker dan de schijven.

Ik zou gewoon het zelfde nemen als Martin. Bewezen kwaliteit vind ik belangrijker dan een nieuw product wat misschien beter zou kunnen zijn.
wilco

Post by wilco »

Klopt heb je ook gelijk in , ik heb al 2 prijsopgaves verstuurd maar nog niks ontvangen , dus het is nog even wachten op dat en dan kan ik alles bestellen en ik ga gelijk al de 4 remklauwen reviseren ,rubbertjes/veertjes/zuigers eventueel vernieuwen etc...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Is dat nodig dan?
Hoeveel km staat er op je teller dan?
wilco

Post by wilco »

84K. nu na de rondrit in Duitsland.

Ik vervang dit als dit echt nodig is , vaak zijn de rubbertjes en veerringetjes wel aangetast , zuigers is vaak niet nodig maar zie ik tegen de tijd wel als ik de boel los heb.
Katana

Post by Katana »

Gaskleppie wrote:kostdat?

U$D 1408,- valt nog mee.

Image

Edit: dit is een "oud"setje.

Image
Locked