schakelen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
silversmoke

schakelen

Post by silversmoke »

hallo, ik rijd met een ctr van 2004 ( foto's komen nog om dit forum )
maar ik heb een probleem...
als ik hem in toeren jaag en ik zit in het v-tec gebied ... dan kraakt men versnellingsbak als ik van 2de naar derde schakel ...
weet iemand hier waar het aan kan liggen ... hij heeft het alleen als ik hoog toerig rijd en alleen van 2de naar derde... ?
baRt

Post by baRt »

synchro's beginnen gaar te worden... als het goed is heeft ie ook wel wat kuren met terugschakelen van 3 naar 2?

hoeveel heeft je auto gelopen, want een 2 jaar oude auto met synchro problemen (als het dat is natuurlijk) is wel erg snel. Of er is ... minder netjes mee omgegaan...
vtecmoon

Post by vtecmoon »

baRt wrote:synchro's beginnen gaar te worden... als het goed is heeft ie ook wel wat kuren met terugschakelen van 3 naar 2?

hoeveel heeft je auto gelopen, want een 2 jaar oude auto met synchro problemen (als het dat is natuurlijk) is wel erg snel. Of er is ... minder netjes mee omgegaan...

valt nog onder de garantie??? laten checken!!
slydawg

Post by slydawg »

Yup, gewoon onder garantie laten verhelpen.
Honda kent dit probleem.
baRt

Post by baRt »

sorry kinders... ik ben het niet gewend om een Honda te rijden waar nog fabrieksgarantie op zit :p
silversmoke

Post by silversmoke »

ja maar de auto is een 2de hands wagen dus telt die garantie dan nog in mijn garage ?? of alleen in de garage waar de wagen voor de eerste maal is gekocht?? en de auto heeft nu 30 000 km ... ik heb geen idee hoe ermee is omgegaan ik probeer er nu op te letten om eerst de motor warm te laten worden voordat ik hem in toeren jaag ... wat kosten eigenlijk van die olietemperatuur meters zo ???
alvast bedankt zal is eens luistere achter de garantie
vtecmoon

Post by vtecmoon »

uhm...auto is van 2004....in NL geeft Honda 3 jaar garantie...geldt dat niet in Belgie?
slydawg

Post by slydawg »

silversmoke wrote:ja maar de auto is een 2de hands wagen dus telt die garantie dan nog in mijn garage ?? of alleen in de garage waar de wagen voor de eerste maal is gekocht?? en de auto heeft nu 30 000 km ... ik heb geen idee hoe ermee is omgegaan ik probeer er nu op te letten om eerst de motor warm te laten worden voordat ik hem in toeren jaag ... wat kosten eigenlijk van die olietemperatuur meters zo ???
alvast bedankt zal is eens luistere achter de garantie

Zolang de auto jonger is als 3 jaar en hij zijn beurten bij een dealer heeft gehad hoor je gewoon garantie te hebben op dit soort problemen.

Meters en zo kan je zo duur maken als je zelf wil.
BugsM

Post by BugsM »

slydawg wrote:
Zolang de auto jonger is als 3 jaar en hij zijn beurten bij een dealer heeft gehad hoor je gewoon garantie te hebben op dit soort problemen.

Hij hoeft zelfs niet bij de dealer voor onderhoud zijn geweest, om fabrieksgarantie te hebben...

Alleen bv als de CTR te veel toeren heeft gedraaid kunnen ze dat uitlezen bij de dealer. Heb daar ooit een schrijven over gelezen. Dit om sterk te staan bij dit soort zaken....
slydawg

Post by slydawg »

BugsM wrote:
slydawg wrote:

Hij hoeft zelfs niet bij de dealer voor onderhoud zijn geweest, om fabrieksgarantie te hebben...

Alleen bv als de CTR te veel toeren heeft gedraaid kunnen ze dat uitlezen bij de dealer. Heb daar ooit een schrijven over gelezen. Dit om sterk te staan bij dit soort zaken....

Oke, maar kunnen ze het dan niet weigeren, omdat het niet bij een dealer in onderhoud is geweest?

Te veel toeren wordt idd opgeslagen, maar dat gebeurt alleen als je verkeerd schakelt, 6-3 ipv 6-5 en de motor overleeft het.
Dus niet als je ff de toerenbegrenzer in gaat.
Even de ecu resetten voordat je em naar de dealer brengt dan.
silversmoke

Post by silversmoke »

en hoe reset ik dan men ecu .. want ik ben nog niet over men toere geweest maar ik weet niet wat de vorige eigenlaar al gedaan heeft... maar zal anders wel is gewoon langs de garage rijde en het vrage ...
bedankt voor de info ... :D
HondArd

Post by HondArd »

silversmoke wrote:en hoe reset ik dan men ecu ..

Even de zekering van de ECU eruit trekken is de elegantste oplossing. Een minder elegante oplossing is de accupolen loshalen.
slydawg

Post by slydawg »

Fuse #6 onder de motorkap.
BugsM

Post by BugsM »

slydawg wrote:
BugsM wrote:
slydawg wrote:

Oke, maar kunnen ze het dan niet weigeren, omdat het niet bij een dealer in onderhoud is geweest?

Nee...

Mits je aan kan tonen dat ie altijd zijn reguliere onderhoud heeft gehad. Maar dit hoeft helemaal niet bij de dealer te gebeuren...

Uiteraard ben ik wel van mening, dat als je niet zelf het onderhoud doet, je auto met fabrieksgarantie, gewoon naar de dealer moet brengen...

Waarom? (voorbeeldje kort door de bocht) Stel er is een defect, wat je zelf niet opmerkt, maar de dealer wel. Een goede dealer zal dat melden aan je, en het onderdeel vervangen onder fabrieksgarantie...

Zo zijn er veel meer redenen te bedenken, om je jonge honda naar de dealer te brengen...
Jo&

Post by Jo& »

Te veel toeren?? Dat kan toch niet is begrenst toch??
Ook bij een schakelfout of niet? Of heb je dan een tiende van een seconden ofzo wel 20.000 toeren oid?
slydawg

Post by slydawg »

Is begrenst bij opschakelen ja maar niet bij evt. verkeerd terugschakelen.

20.000 toeren! denk dat voordat dat ooit gebeurd je je hele motor in kleine stukjes van de straat kan gaan opvegen.
roblom

Post by roblom »

Hij is idd elektronisch begrenst.
Dus als jij verkeerd terugschakelt dan zorgt de snelheid van de auto dat via de aandrijving de motor aangedreven wordt.
Jo&

Post by Jo& »

Oh.. dus wat als ik verkeerd terug schakel... en ik laat het gaan???
Dussse stel ik wil van 4 naar 5 en ik zet hem perongeluk in zn 1 ofzo....?
slydawg

Post by slydawg »

Joanne wrote:Oh.. dus wat als ik verkeerd terug schakel... en ik laat het gaan???
Dussse stel ik wil van 4 naar 5 en ik zet hem perongeluk in zn 1 ofzo....?

Dan gaat je motor kaboem! en kan je het weggooien.
Dit misschakelen is al enkele ctr rijders overkomen met alle gevolgen van dien.
vb. bestuurder reed 180km/h in 5, wou terug naar 4 maar gooide hem in z'n 2. :shock:
Katana

Post by Katana »

silversmoke wrote: ik probeer er nu op te letten om eerst de motor warm te laten worden voordat ik hem in toeren jaag ...

:shock: Wat voor auto reed je eerst? Een Diesel!?!?

Met dit soort actie's heet je straks misschien "Blacksmoke" of "Kaboem" :wink:
Locked