Acura (Honda)gaat volgend jaar een race auto inzetten in de American Le Mans Series (AMLS). Acura maakt gebruik van chassis van het Engelse Lola en Courage uit Frankrijk. De motoren voor de nieuwe race-auto zijn ontwikkeld door Honda Performance Development (Mugen). Deze zomer zal Acura beginnen met het testen van de nieuwe AMLS-wagen.
Je moet niet raar opkijken als Acura(Honda) het jaar daarna op Le Mans gaat meedoen met een fabrieks team. Hier gaat zeker de kennis en ervaring van Jan Lammers en Racing voor Holland in mee genomen worden.
Mugen doet al een tijdje mee via JUDD, later met Mugen maar steeds met een Dome chassis.
Gaskleppie wrote:En die heeft vorig jaar al in een Mugen-dome gehangen..... Hij deed het al best goed. Al kan je niet tegen de overmacht van Audi op...
Ach, Audi met z'n Diesel. Toen ze van normale benzinemotoren naar FSI-tjes gingen wonnen ze twee rondjes op Le Mans. Nu ze van FSI naar Diesel gaan winnen ze er nog eentje. En dan beweren ze nog dat ze vernieuwend zijn, echt niet.
Vernieuwend of niet, snel zijn ze wel. En jullie weten ook heus wel dat het niet alleen in het blok zit. Dat chassis is gewoon heel erg goed.
Het was de bedoeling dat Racing for Holland dit jaar aan de start zou verschijnen met een Mugen V8. Het Hybride chassis van Dome (welke vorig jaar ingezet is door Jim Gainer) moet ervoor zorgen dat Jan, Alex en Stefan een serieuze bedreiging kunnen vormen voor de Pescarolo's en de Audi's.
Probleem is alleen dat een V8 andere vibraties met zich meebrengt dan een V10. Hierdoor brak er vanalles af van het Mugen blok (uitlaat, dynamo) en dat wil je niet hebben op Le Mans. Dus heeft het team ervoor gekozen om te switchen naar de zeer betrouwbare Judd V10. En dan niet de 4 liter GV4, maar de nieuwere GV5 van 5 liter (zelfde blok als de Pescarolo's). De Judd motoren zijn afgeleid van de "Yamaha" V10 uit de Formule 1 (1994 Tyrrell).
Ik heb evt nog wat foto's van het Mugen blok uit de Dome S101 van Kondo Racing.