Olie temp. meter, welke?
Olie temp. meter, welke?
Raden jullie nog een specifieke olie temp. meter aan? Zo ja, welke?
En de ideale temp is dacht ik rond de 85-90 graden toch?
Andre
En de ideale temp is dacht ik rond de 85-90 graden toch?
Andre
- Gaskleppie
De oliedrukmeter van Honda (oliekan op het dashboard) geeft alleen aan dat er geen druk meer is, oftewel als je olie helemaal op is. Dit is veels te laat meestal, je wil al eerder weten dat je bijv. een lek hebt of te weinig olie(druk). Vandaar dat ie in bijv. Engeland vaak de idiot light genoemd wordt. :lol:
Met een oliedrukmeter zal je de druk al eerder zien dalen, en kan je de motor op tijd uitzetten en olie bijvullen c.q. reparaties uit laten voeren.
Het model dat ik heb werkt met een alarm voor zowel lage druk als hoge temp, en zowel op de meter zelf als extern aanstuurbaar (zoemer of zo), elk met een eigen drempelwaarde. Tevens kan je de laagste druk en hoogste temperatuur opvragen en desgewenst resetten.
Met een oliedrukmeter zal je de druk al eerder zien dalen, en kan je de motor op tijd uitzetten en olie bijvullen c.q. reparaties uit laten voeren.
Het model dat ik heb werkt met een alarm voor zowel lage druk als hoge temp, en zowel op de meter zelf als extern aanstuurbaar (zoemer of zo), elk met een eigen drempelwaarde. Tevens kan je de laagste druk en hoogste temperatuur opvragen en desgewenst resetten.
ik zit zelf te kijken naar een gauge pod in de huidige bezel (frog eyes
) en omdat je dan twee gaten hebt: oliedruk en olietemp erin...
voorlopig ga ik toch nog niks doen, waardoor de watertemp nauwkeuriger bijgehouden moet gaan worden, maar oliedruk en olietemp vind ik geen verkeerd iets...
Als ik die VDO dingen bekijk: tot hoeveel Bar moet ik hebben? wat voor druk hebben we het over? heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken...

voorlopig ga ik toch nog niks doen, waardoor de watertemp nauwkeuriger bijgehouden moet gaan worden, maar oliedruk en olietemp vind ik geen verkeerd iets...
Als ik die VDO dingen bekijk: tot hoeveel Bar moet ik hebben? wat voor druk hebben we het over? heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken...
IvoG wrote:De oliedrukmeter van Honda (oliekan op het dashboard) geeft alleen aan dat er geen druk meer is, oftewel als je olie helemaal op is. Dit is veels te laat meestal, je wil al eerder weten dat je bijv. een lek hebt of te weinig olie(druk). Vandaar dat ie in bijv. Engeland vaak de idiot light genoemd wordt. :lol:
Nuttig dankjewel. Moet ik wel weten wat een goede druk is natuurlijk. Maar je hebt gelijk, dat lampje is veel te laat...
Maar eens kijken waar ik deze meter moi zou kunnen inbouwen...
- Gaskleppie
b16a1 wrote:maar geef aub eens antwoord op mijn vraag... ik heb namelijk ECHT geen idee wat de 'maximale' druk is...

Maximale Olie Temperatuur: 108 graden Celcius
Maximale Water Temperatuur: 99 graden Celcius
Maximale Olie Druk: 6.0 kPa
Gewoon straatgebruik (met af en toe wat gooi en smijtwerk).
Water Temp en Olie Druk zijn eigenlijk bij mij nog nooit hoger geweest.
Maximale Benzinedruk (niet op foto) is afhankelijk van de standaard druk.
Frank heeft laatst bij Rica de druk naar beneden gezet bij mij.
Standaard benzinedruk voor de ITR scheen 3.2 kPa te zijn.
Max-Min verschil is ongeveer 0.8 kPA.
Heb je daar wat aan?
Dat is bij mij afhankelijk van warme/koude motor.
Geloof dat ie bij koude motor blijft hangen bij ongeveer 4.0 kPa.
Als mijn motor warm is, dan komt ie rond de 2.0 kPa uit als ik mijn koppeling intrap.
Ik krijg een alarmsignaal als die daar vlak onder komt.
(Bijv. als ik achterruit rij op mijn koppeling en hij dreigt uit te vallen, dan krijg ik al een alarmsignaal)
Geloof dat ie bij koude motor blijft hangen bij ongeveer 4.0 kPa.
Als mijn motor warm is, dan komt ie rond de 2.0 kPa uit als ik mijn koppeling intrap.
Ik krijg een alarmsignaal als die daar vlak onder komt.
(Bijv. als ik achterruit rij op mijn koppeling en hij dreigt uit te vallen, dan krijg ik al een alarmsignaal)
Nominale olie en water temp: 90 graden.
Oliedruk: stationair, minimaal 70 kPA. 3000rpm, minimaal 340 kPA.
Benzinedruk: tov. buitenlucht: 320 - 370 kPA. Vacuumslang niet aangesloten op inlaat.
tov. inlaatspruitstuk: 260 - 310 kPA, vacuumslang aangesloten op inlaatspruitstuk.
Dit komt allemaal uit het werkplaatshandboek AKA Type R Bible.
Oliedruk: stationair, minimaal 70 kPA. 3000rpm, minimaal 340 kPA.
Benzinedruk: tov. buitenlucht: 320 - 370 kPA. Vacuumslang niet aangesloten op inlaat.
tov. inlaatspruitstuk: 260 - 310 kPA, vacuumslang aangesloten op inlaatspruitstuk.
Dit komt allemaal uit het werkplaatshandboek AKA Type R Bible.