Vervanging koplampsproeier ATR
Vervanging koplampsproeier ATR
Gisteren bezig geweest met het vervangen van de koplampsproeiermotor: bleek het eigenlijk niet nodig te zijn. Wat blijkt namelijk: de sproeier doet het pas als de verlichting aan is en dan ook maar eventjes, dus geen constante straal als met de ruitensproeier maar een korte, heftige straal van hooguit een seconde. We hebben nooit de ruitensproeien nodig gehad met brandende verlichting dus vandaar dat ik er van uit ging dat de koplampsproeiermotor kapot was. Toch wel raar dat de schakeling van de koplampsroeier niet apart van de ruitensproeier zit.
Daar de slangen van de koplampsproeier helemaal leeg waren moest Joyce met korte tussenpozen de ruitensproeier activeren om de slangen weer gevuld te krijgen, met uiteindelijk een krachtige straal tot gevolg. Maar het vervangen is een werkje wat je heel goed zelf kan doen maar je bent er wel eventjes zoet mee. De bumper moet er af, veel werk maar niet zo heel moeilijk, maar het moeilijkste is nog wel het klemmetje waar de slang mee aan de sproeiermotorvastzit. Ben je wel even aan het pielen met een paar smalle tangetjes om het eerst los en vervolgens weer vast te maken.
Maar om een lang verhaal samen te vatten: Koplampsroeiers werken kortstondig met brandende verlichting.
Daar de slangen van de koplampsproeier helemaal leeg waren moest Joyce met korte tussenpozen de ruitensproeier activeren om de slangen weer gevuld te krijgen, met uiteindelijk een krachtige straal tot gevolg. Maar het vervangen is een werkje wat je heel goed zelf kan doen maar je bent er wel eventjes zoet mee. De bumper moet er af, veel werk maar niet zo heel moeilijk, maar het moeilijkste is nog wel het klemmetje waar de slang mee aan de sproeiermotorvastzit. Ben je wel even aan het pielen met een paar smalle tangetjes om het eerst los en vervolgens weer vast te maken.
Maar om een lang verhaal samen te vatten: Koplampsroeiers werken kortstondig met brandende verlichting.
ik vind die sproeiers maar erg irritant !! heb je je auto nog redelijk tot goed schoon, en wil je effe ietsie sproeien om je ruit een beetje te cleanen, heb je gelijk de hele motorkap vol met die vloeistof !! :-? ik ga ze appart schakelen met schakelaar, die ik handmatig ga bedienen. ik zet er wel een driepolige schakelaar tussen, die ik voor de apk kan omzetten om de orginele schakeling weer te laten werken.
-
- Posts: 1387
- Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
- Contact:
Nightmare wrote:ik vind die sproeiers maar erg irritant !! heb je je auto nog redelijk tot goed schoon, en wil je effe ietsie sproeien om je ruit een beetje te cleanen, heb je gelijk de hele motorkap vol met die vloeistof !! :-? ik ga ze appart schakelen met schakelaar, die ik handmatig ga bedienen. ik zet er wel een driepolige schakelaar tussen, die ik voor de apk kan omzetten om de orginele schakeling weer te laten werken.
Als je alleen de ramen doet, zit de rest van de wagen wel onder het sproeisel.
Je kan beter niet sproeien :wink:
Nightmare wrote:ik vind die sproeiers maar erg irritant !! heb je je auto nog redelijk tot goed schoon, en wil je effe ietsie sproeien om je ruit een beetje te cleanen, heb je gelijk de hele motorkap vol met die vloeistof !! :-? ik ga ze appart schakelen met schakelaar, die ik handmatig ga bedienen. ik zet er wel een driepolige schakelaar tussen, die ik voor de apk kan omzetten om de orginele schakeling weer te laten werken.
Dus jij rijdt altijd met je lichten aan?
AccordTypeaRd wrote:Nightmare wrote:ik vind die sproeiers maar erg irritant !! heb je je auto nog redelijk tot goed schoon, en wil je effe ietsie sproeien om je ruit een beetje te cleanen, heb je gelijk de hele motorkap vol met die vloeistof !! :-? ik ga ze appart schakelen met schakelaar, die ik handmatig ga bedienen. ik zet er wel een driepolige schakelaar tussen, die ik voor de apk kan omzetten om de orginele schakeling weer te laten werken.
Dus jij rijdt altijd met je lichten aan?
Ik ook, met de Xenon kunnen ze me zeker niet missen :-)
ATR valt overdag al genoeg op, ga ik mijn verlichting echt niet aandoen. Daarbij: als ze er eerst eens voor zorgen dat alle fietsers in het donker verlichting gaan voeren dan wil ik wel overwegen om mijn stadslichten overdag aan te doen, maar geen dimlicht. Stadslicht is al voldoende verlichting overdag om gezien te worden.
autodre wrote:Waarom zal je je dimlicht niet aan doen? Als je dan toch je stadslicht doet, kan je net zo goed een klein stukje doordraaien naar dimlicht toch?
Nee, want dimlicht verbruikt mij te veel stroom. Stadslicht is maar 2x5 wat en dimlicht al gauw 2x50-55. En bij overdag verlichting voeren gaat het mij om gezien te worden, dan is stadslicht toch meer dan genoeg. Niet om zelf beter te kunnen zien want daar is dimlicht voor bedoeld en daar schiet je op klaarlichte dag echt niets mee op. Kun je net zo goed op klaarlichte dag de straatverlichting aanzetten.
AccordTypeaRd wrote:autodre wrote:Waarom zal je je dimlicht niet aan doen? Als je dan toch je stadslicht doet, kan je net zo goed een klein stukje doordraaien naar dimlicht toch?
Nee, want dimlicht verbruikt mij te veel stroom. Stadslicht is maar 2x5 wat en dimlicht al gauw 2x50-55. En bij overdag verlichting voeren gaat het mij om gezien te worden, dan is stadslicht toch meer dan genoeg. Niet om zelf beter te kunnen zien want daar is dimlicht voor bedoeld en daar schiet je op klaarlichte dag echt niets mee op. Kun je net zo goed op klaarlichte dag de straatverlichting aanzetten.
En stel je verbruikt meer stroom, en dan?? Bang dat je dan vermogen verliest ofzo

AccordTypeaRd wrote:autodre wrote:Waarom zal je je dimlicht niet aan doen? Als je dan toch je stadslicht doet, kan je net zo goed een klein stukje doordraaien naar dimlicht toch?
Nee, want dimlicht verbruikt mij te veel stroom. Stadslicht is maar 2x5 wat en dimlicht al gauw 2x50-55. En bij overdag verlichting voeren gaat het mij om gezien te worden, dan is stadslicht toch meer dan genoeg. Niet om zelf beter te kunnen zien want daar is dimlicht voor bedoeld en daar schiet je op klaarlichte dag echt niets mee op. Kun je net zo goed op klaarlichte dag de straatverlichting aanzetten.
Okee, heb er geen moeite mee dat het wat meer stroom gebruikt


AccordTypeaRd wrote:autodre wrote:Waarom zal je je dimlicht niet aan doen? Als je dan toch je stadslicht doet, kan je net zo goed een klein stukje doordraaien naar dimlicht toch?
Nee, want dimlicht verbruikt mij te veel stroom. Stadslicht is maar 2x5 wat en dimlicht al gauw 2x50-55. En bij overdag verlichting voeren gaat het mij om gezien te worden, dan is stadslicht toch meer dan genoeg. Niet om zelf beter te kunnen zien want daar is dimlicht voor bedoeld en daar schiet je op klaarlichte dag echt niets mee op. Kun je net zo goed op klaarlichte dag de straatverlichting aanzetten.
Ard, je doet het goed...of je doet het niet! :-)
Overdag, als er genoeg zicht is, is het niet verplicht om verlichting aan te hebben. Je mag wel verlichting voeren. Normaal gesproken kiezen we dan voor dimlicht. Het is dus niet verboden om overdag je stadslicht aan te hebben, maar het slaat nergens op. Stadslichten zijn niet veel meer dan een "paar gloeiende spijkertjes" Je hebt er dus niets aan en het zorgt er ook niet voor dat je beter zichtbaar bent. In een tunnel moet je eigenlijk altijd je dimlichten aan hebben.
Bij parkeren buiten de bebouwde kom s'avonds moet je je stadslichten gebruiken als je op een rijbaan staat. Er staat nergens dat het overdag niet mag.
Bij parkeren buiten de bebouwde kom s'avonds moet je je stadslichten gebruiken als je op een rijbaan staat. Er staat nergens dat het overdag niet mag.