Type-R Dynodag part-II [zaterdag 6 mei]

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
Katana

Post by Katana »

mr. X wrote:@ aiyoku
zit net even de eerst post door te lezen, en ik zag dat er bij mij stond dat ik een header had! vind het prima als ik hem van jou krijg :lol:
staat wel in de toekomst plannen maar heb hem nog niet :wink:

trouwens wat misschien ook wel leuk is om het verschil te testen tussen bijv. mijn zware 17" velgen en bijv. de TE37's op een en dezelfde wagen :?:

Aangepast@ :D

Nu moet je alleen nog iemand vinden die je zijn TE37's wil uitlenen :wink:
HONDA

Post by HONDA »

Als iemand betaald mag hij ze zo lang lenen als hij wil. :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
wilco

Post by wilco »

Ik zeg het hierbij af voor mij want ik a.s Vrijdag al naar Belgïe rijden en dan de Zaterdag weer naar Wateringen en dan Zondags men achterlichtje ophalen , nee dat word me te gek.
En waarschijnlijk heb ben ik Zaterdag toch bezig om de uitlaat eronder te hangen omdat ik dat Vrijdagavond niet meer red of zin heb.

Sorry....
Katana

Post by Katana »

wilco wrote:Ik zeg het hierbij af voor mij want ik a.s Vrijdag al naar Belgïe rijden en dan de Zaterdag weer naar Wateringen en dan Zondags men achterlichtje ophalen , nee dat word me te gek.
En waarschijnlijk heb ben ik Zaterdag toch bezig om de uitlaat eronder te hangen omdat ik dat Vrijdagavond niet meer red of zin heb.

Sorry....

Jammer, maar helaas.

@Aangepast
DC2

Post by DC2 »

Ook ik kan er niet bij zijn...
Katana

Post by Katana »

itr1882 wrote:Ook ik kan er niet bij zijn...

@Aangepast
wilco

Post by wilco »

Veel Plezier Allemaal!!!! Toch wel een beetje balen dat ik er niet ben maar de keuze lag aan mezelf ,volgende keer beter......
HondArd

Post by HondArd »

Net thuis, nog lekker nagenoten van de toch wel goede resultaten, en mooi een paar pk extra t.o.v. de standaard opgave. Wat ben ik blij dat het standaard luchtfilter er weer op zit.
Frans :worshippy: , perfect geregeld allemaal, ging allemaal vlot achter elkaar en het spijt me :o ops: nog steeds dat ik eigenlijk de spelbreker was in het vlotte verloop van de runs. Jammer dat we nog geen kopieën van de uitdraaien hebben om met elkaar te vergelijken, maar met de ruwe data van elkaar valt ook heel wat met elkaar te vergelijken als dat . Geen roet dit keer (wel een beetje blauwe rook aan het begin van de run dus dat zal wel van het lange stationair draaien zijn, en aan het eind van de run deed elke Type-R wel iets of wat). Één ding vraag ik me nou wel af. Het topvermogen van Willie viel iets tegen. Stond je airco toevallig niet aan tijdens de run? Wat ik uit de Veyron rij-impressie in de AV heb gelezen is dat ze pas de topsnelheid haalden toen de airco uitstond, dus toen had 'ie pas genoeg vermogen aan de wielen om de 400kmpu te halen dus het scheelt misschien iets.
Maar bovenal: leuk en leerzaam dagje, en ikke helemaal happy (+4,3pk) :D

p.s. Frans: is dat minimale verlies wat je t.o.v. de fabriekswaarde hebt misschien niet afkomstig van die licht aanlopende rem?

En daarnaast ben ik helemaal vergeten de mensen van RICA te bedanken voor de gastvrije ontvangst. Ik durf te beweren dat ze hier wel verstand van zakej hebben, en als het volgend jaar weer wordt gedaan ben ik er bij. Kijken of alle 216 paardjes dan nog heb :wink:
-=[BLACKA]=-

Post by -=[BLACKA]=- »

8) Het was weer een gezellig dag
BugsM

Post by BugsM »

Met veel verrassingen, helaas voor mij in negatieve zin... :cry:

AF wat tot 4500 veel is te arm is (0,95 - 1,0) en vanaf 6200 (inslag vtec) tot 8500 weer veels te rijk is. Van 7500 tot 8500 lager dan 0,8
Max koppel maar 194,5nm gecor. en max vermogen 211,4pk gecor. :-?
wilco

Post by wilco »

Ben wel benieuwd naar de rest van de uitslagen?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

AF wat tot 4500 veel is te arm is (0,95 - 1,0)

Wel even opletten! Er wordt gemeten via een buisje aan het eind van de uitlaat. Laagtoeren is er soms nog geen groot genoege uitlaat flow zodat het mengsel nog niet goed gemeten wordt.
Pas vanaf 4000rpm kan je er van uit gaan dat de meting klopt.
roblom

Post by roblom »

Het vermogen viel mij ook een beetje tegen, maar gelukkig weet ik de reden. Mijn AF is veel te hoog. Gemiddeld ongeveer 0,76 met een uitschieter bij 7600 van 0,725.
Baal er een beetje van dat ik geen tijd gehad heb om hem zelf nog eens na te lopen (kleppen filters ed), hij heeft net voordat ik hem gekocht heb wel een beurt gehad maar dat was bij de kwikfit en daar heb ik niet echt een hoge pet van op.

Hoop dat we dit wat vaker blijven doen, vond het erg leuk en bovendien is het erg leerzaam over je eigen auto en die van anderen.

Als ik Rica vergelijk met de vorige dyno (ben ff de naam kwijt) vond ik het er bij rica een stuk professioneler aan toe gaan. Betere grafieken (kleuren en nette gegevens overzicht) en bovenal een goede lambda meting (vind dat die niet mag ontbreken bij een dyno run).

Kortom ik weet wat ik moet doen binnekort.
BugsM

Post by BugsM »

Gaskleppie wrote:
AF wat tot 4500 veel is te arm is (0,95 - 1,0)

Wel even opletten! Er wordt gemeten via een buisje aan het eind van de uitlaat. Laagtoeren is er soms nog geen groot genoege uitlaat flow zodat het mengsel nog niet goed gemeten wordt.
Pas vanaf 4000rpm kan je er van uit gaan dat de meting klopt.

Ah duidelijk...

Dr zit ook een fpr op. Waarschijnlijk staat die gewoon op een te hoge druk. Daardoor loopt ie misschien veels te rijk...

Weet iemand de standaard benzinedruk voor de ATR? Heb iets vernomen van 3,2 bar?
IvoG

Post by IvoG »

Ik zei het toch...

RICA Roels! 8) :lol:

Te gekke dag! Ik ga de metingen nog even opvragen bij Roel binnenkort, kunnen we alles vergelijken wat we maar willen.

Goed geregeld Frans en wat een opkomst mensen! :agree:
Katana

Post by Katana »

Ik wil iedereen bedanken voor de geslaagde dag, Rica heeft ons gastvrij ontvangen en het weer werkte ook goed mee! :D :thumbs:

@Ard: Goed dat je standaard airbox (met uitlaten) een mooi resultaat hebt!

Jan heeft de meeste metingen van de dag gedaan (3) maar toonde wel aan dat het verschil tussen een oud(20.000km) en nieuw luchtfilter(effe snel wezen halen :lol: ) bij hem 5,3 pk verschil maakte!!

Bij Beek gaf de bank voor mijn ATR 210,8 aan en nu bij Rica kwam ik op 211,3 pk. Mijn luchtfilter zit er al bijna 20.000 km in en is bij de laatste grote beurt (2 maanden) express niet vervangen omdat ik er toch een CAI in ga zetten. Ik ben er van overtuigt dat met een nieuw origineel filter voor mijn ATR ze de fabrieksopgave van 212 pk wel haalt.

***Ik zal al de resultaten van de dag bovenin het topic erbij zetten.
Ivo is met de grafieken bezig lees ik hier boven, Tx Ivo!

@Miguel: Nog bedankt voor uw Mequair's klei demo, ik denk dat ik een dagje vrij zal moeten nemen als ik haar helemaal wil doen :-)

Grz
HONDA

Post by HONDA »

Het was lekker weer met een mooie opkomst. Netjes gedaan Frans!
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
S2KJan

Post by S2KJan »

Het was inderdaad een fijn dagje.

Perfect dat ik zo vaak op de bank kon om de verschillen direct te zien. En een honda dealert in de buurt is gewoon een voordeel :wink: .

Ik weet nu wel dat de auto veel te rijk staat en ga nu uitzoeken hoe ik dat ga oplossen.

LambdA tussen 0,8 en 0,73. Dat laatste bovenin de grafiek.

En met de luchtfilter box open rijdt wel erg gaaf. Prima geschikt om mensen wakker te krijgen.

Ik had zelf niet verwacht dat een nieuw filter zoveel zou schelen, maar ik ben wel blij dat ik het dus wel heb geprobeert.
Nurburgring blauwe S2000 2005
Alfa rosso 155Q4 wb 1995
Tom

Post by Tom »

Leuke dag! Alles wat idd zeer goed geregeld :thumbs:
wilco

Post by wilco »

Nog meer psoitieve dingen , is dat om mij jaloers te maken :wink:

Maar hij is het nou als second opinion op jullie vermogen , is dat hetzelfde geblven of kwamen er nette waardes uit?
Locked